zadel te groot? Help! met foto

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:21

Jennyxx schreef:
LynnT schreef:

Is je zadel een 17,5 inch is de kussenlengte 43 cm? Klopt dat wel? Of heb je het tussenstuk gemeten aan de onderkant van het zadel? :-)

er hing nog een stickertje op haha :p en heb het nagemeten, vanvoor begonnen aan de uitsparing bij de schoft en dan tot achter loodrecht naar beneden

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:23

Irene2 schreef:
_/-\o_ Vind het heel knap van je dat je zo goed over het welzijn van je pony nadenkt, TS!

Alle tips zijn hier eigenlijk al gegeven. Succes!

Dankjewel! is echt niet simpel allemaal :P :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:23

Vermits je de pony nog niet lang hebt zou ik voorlopig alles zoveel mogelijk doen zals de pony gewend is totdat jullie mekaar wat beter kennen.
Dus ook voorlopig rijden met het bit dat de pony gewend is en eens je een goede instructeur gevonden hebt samen met hem of haar eens kijken of je naar een zachter bit kan overgaan.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 25-04-16 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:23

Het stickertje op een Wintec is dat het zitvlak 43 cm is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:25

Naar mijn ervaring valt een Wintec altijd vrij lang. Als je op zoek moet naar een zadel met korte kussens en toch een voldoende ruime zit, kun je kijken naar een zadel met Franse kussens, of sommige IJslanderzadels.

Die tabel voor bitmaat klopt niet hoor. Mijn B-pony heeft een bitje van 11,5 cm, de shetlander ook. Ik ken ook paarden met die bitmaat (hele smalle mond). Het is dus vaak echt een kwestie van meten en uitproberen.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:34

Sclimpre schreef:
Vermits je de pony nog niet lang hebt zou ik voorlopig alles zoveel mogelijk doen zals de pony gewend is totdat jullie mekaar wat beter kennen.
Dus ook voorlopig rijden met het bit dat de pony gewend is en eens je een goede instructeur gevonden hebt samen met hem of haar eens kijken of je naar een zachter bit kan overgaan.

Goh dat was ook de bedoeling, maak me het meeste zorgen over het zadel. Ik heb in de voormiddag nog gereden maar kon geen manier vinden hoe het zadel goed lag, of te ver naar voor of te ver naar achter dus ook gestopt. Het hoofdstel ga ik toch vervangen, misschien zelfs morgen al naar de winkel :p je zou dus eerst naar een zacht bit overgaan en dan bitloos? want op zich, ik zou graag richting horsemanship gaan. is nog veel werk ben zelf ook maar beginner, gelukkig met goede hulp van een vriendin. (is wel iemand die er iets van kan)

Lougis

Re: zadel te groot? Help! met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:37

het zadel wat er nu op ligt is trouwens van Wintec, easy change fit solution

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:40

Als eerste, erg leuke pony! Goed dat je je erin verdiept of je tuig allemaal past. Helaas kunnen wij bokkers dat vanaf foto's slecht beoordelen

Wintec valt, zoals Hilary zegt, erg lang uit. Ik heb een Bates (leren wintec versie) op mijn haflinger gehad. Dit was ook een pony van 1.43. Ik had een 17,5 inch maar deze bleek achteraf 4 cm te lang voor haar te zijn :( heel spijtig van de aankoop

Het zadel ziet er erg groot uit dus die zou ik zo snel mogelijk de deur uit doen.

Als je over wilt stappen naar bitloos zou je eventueel ook boomloos kunnen overwegen? Dit zijn ontzettend fijne zadels vooral met paarden met een moeilijke rug.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar waar woon je? Misschien kan ik je een zadelmaker aanraden :)

Succes in ieder geval!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:43

Je bit is al stuk vriendelijker als je de teugels aan die grote ring vastmaakt ipv die kleine. Dan is het een normaal trensje namelijk. Die kleine ringen werken scherper in

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:44

LynnT schreef:
je zou dus eerst naar een zacht bit overgaan en dan bitloos?

Dat kan. Je kunt ook, afhankelijk van hoe handig je bent, een tijdje met dubbele optoming rijden. Je doet dan bijv. het bitloze hoofdstel om en maakt het bit daar aan vast, of doet er een hoofdstel met bit omheen. Aan zowel het bitloze hoofdstel als aan het bit doe je teugels, die je vervolgens vasthoudt alsof het een stang- en trenshoofdstel is.
Als je een teugelhulp geeft, doe je dat op zo'n manier dat de hulp eerst via het bitloze hoofdstel binnenkomt, en pas op het bit als je pony niet / te traag reageert.

Edit: wat Lynn_Nikita zegt klopt ook :)

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:58

M_hartje_M schreef:
Als eerste, erg leuke pony! Goed dat je je erin verdiept of je tuig allemaal past. Helaas kunnen wij bokkers dat vanaf foto's slecht beoordelen

Wintec valt, zoals Hilary zegt, erg lang uit. Ik heb een Bates (leren wintec versie) op mijn haflinger gehad. Dit was ook een pony van 1.43. Ik had een 17,5 inch maar deze bleek achteraf 4 cm te lang voor haar te zijn :( heel spijtig van de aankoop

Het zadel ziet er erg groot uit dus die zou ik zo snel mogelijk de deur uit doen.

Als je over wilt stappen naar bitloos zou je eventueel ook boomloos kunnen overwegen? Dit zijn ontzettend fijne zadels vooral met paarden met een moeilijke rug.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar waar woon je? Misschien kan ik je een zadelmaker aanraden :)

Succes in ieder geval!

whaha mijn besluit is al gemaakt dat die de deur uit gaat ja :p boomloos was ik ook al aan het denken, dat is zeker een optie!! ik heb hier wat over opgezocht, maar zo'n zadel wordt gekozen naargelang de maat van de ruiter klopt dit? (heb alleen bij barefoot nog maar gekeken dus weet niet als het overal zo is) maar dan kan het zadel alsnog te lang zijn of niet?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:07

Leuke pony!

Heb zelf ook een pony van 1.40 met een boomzadel erop gehad. Volgens de zadelmaker lag dit perfect. Ik merkte alleen aan mijn pony na langere tijd ander gedrag, dus ik ben weer overgestapt naar boomloos.. Ik merk zelf dat ik een andere pony heb met een boomloos zadel. Bij boomloos is het ook geen groot probleem als het zadel iets te lang is, dit heeft geen boom wat de druk verdeeld. maar dit werkt anders, met kussens. Voor de fijne details moet je google even raadplegen. Maar ik zweer er wel bij.

Mijn boomzadel lag zo:
Afbeelding

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:09

Sorry hoor, maar welke zadelmaker was dat?
Dit zadel ligt echt niet goed op deze rug. Het is te smal en de kussens sluiten onvoldoende aan.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 16:09

Loretteeee schreef:
Leuke pony!

Heb zelf ook een pony van 1.40 met een boomzadel erop gehad. Volgens de zadelmaker lag dit perfect. Ik merkte alleen aan mijn pony na langere tijd ander gedrag, dus ik ben weer overgestapt naar boomloos.. Ik merk zelf dat ik een andere pony heb met een boomloos zadel. Bij boomloos is het ook geen groot probleem als het zadel iets te lang is, dit heeft geen boom wat de druk verdeeld. maar dit werkt anders, met kussens. Voor de fijne details moet je google even raadplegen. Maar ik zweer er wel bij.

Mijn boomzadel lag zo:
[ [url=m/Dt2mLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel fijn da je er een foto bij zet! Heb je ook een foto van het boomloze zadel? van welk merk heb je nu?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:10

@ lorettee: volgens mij was jouw boomzadel ook te lang. Ik heb bij mijn paard ook 3 zadelpassers gehad, waarvan 2 beweerden dat mijn zadel ok lag. Zeker 4cm te lang!!!, sommigen zadelmakers kijken volgens mij alleen naar knellen op de schoft, al dan niet bruggen op de rug en de balans...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:11

Loretteeee schreef:
Leuke pony!

Mijn boomzadel lag zo:
[ [url=m/Dt2mLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een grapje mag ik hopen, anders plaatsvervangende schaamte

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:11

LynnT schreef:
M_hartje_M schreef:

Succes in ieder geval!

whaha mijn besluit is al gemaakt dat die de deur uit gaat ja :p boomloos was ik ook al aan het denken, dat is zeker een optie!! ik heb hier wat over opgezocht, maar zo'n zadel wordt gekozen naargelang de maat van de ruiter klopt dit? (heb alleen bij barefoot nog maar gekeken dus weet niet als het overal zo is) maar dan kan het zadel alsnog te lang zijn of niet?

Kijk ook of je daar wel fijn op rijd, ik vind het persoonlijk geen fijne zadels

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:12

Wat betreft overstappen naar bitloos hoeft niet per se door eerst een zachter bitje te gebruiken. Zeker als je de grote ring van je bit gebruikt, is dat eigenlijk overbodig. Ik zou aanraden gewoon een bitloos hoofdstel of sidepull neusriem in combinatie met je bit er in te doen. Dan kun je rijden met het bitloze hoofdstel en als het nodig is ingrijpen met het bit. Wanneer dat goed gaat, laat je het bit gewoon weg :)

En qua zadel is boomloos geen slecht idee. Zeker als hij de afgelopen tijd weinig bereden is (? omdat het zadel weinig gebruikt is), en je de pony nu wel meer gaat berijden, komt hij beter in de bespiering. Als je dan een ander boomzadel koopt, past die al heel snel niet meer goed. Een boomloos zadel past zich gewoon aan aan de rug. 'Teleltee' hier op bokt heeft een boomloos zadel passervice en volgens mij ook een bitloos passervice. Dan kun je beide mooi uitproberen. :)

Lynn_Nikita

Lorretteeee dat zadel ligt belabberd, kijk eens naar die kussens oa. die raken amper de rug, te smal waardoor het wel heel hoog komt te liggen en naar achteren kiept
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-04-16 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Voor informatie over boomloze zadels kun je meelezen in het topic over boomloze zadels. Erg informatief!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:15

Neocoon, je hebt pb.

Ik was er idd ook niet blij mee omdat ik merkte aan mijn pony dat hij niet lekker lag.. Dit was al de zoveelste zadelmaker en het zoveelste zadel wat geprobeerd is. Waren ook geen goedkope zadels helaas.. mijn vertrouwen in goede zadelmakers is er niet meer. Zoals jullie wel begrijpen.

Daarom ook mijn overstap naar boomloos.. Ik rij nu met barefoot.

Hier mijn boomloos toen ik hem net had, nieuw en hoog. Twijfel zelf nog over de lengte. Maar drukverdeling gaat hier heel anders gelukkig. Zadel lag hier overigens te ver naar voor..

Afbeelding

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:19

eppeljack zadel 17 inhc is maar 40 c lang de kussens zit heerlijk munchen heb ik op min korte tinker liggen

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:23

Als je paard een korte rug hebt zou ik wel voorzichtig met een boomloos zadel.. Boomloze zadels zijn vaak aan de lange kant en vaak wordt het te lange door de vingers gezien omdat de "drukverdeling" anders is. Echter blijft het een feit dat na de 18de wervel het paard niks kan dragen..
Ik zou er een goede zadelmaker bij halen, of e.v.t. een boomloze passervice (wel een goede) en zelf er voor waken dat het zadel niet voorbij de 18de wervel komt.
Voordeel van een boomloze is dat hij ietsje meer naar voren mag liggen, omdat de schouder er makkelijker onderdoor kan.. Maar of dit nu echt fijn is voor het paard? :?

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 16:24

is het eventueel een goed idee om een tijd met een barebackpad te rijden totdat ik een geschikt zadel heb gevonden? (was zelf aan het denken aan de zoutewelle support: http://www.zoutewellebarebackpad.nl/pag ... pport.html ) Is dit minder schadelijk dan een te groot zadel? want om op een niet passend zadel te gaan rijden vind ik wat egoistisch van mezelf.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:27

Hier ook een pony van 1.40m met ook nog een hele korte rug. Mijn 17 inch Wintec was veel en veel te lang, dus die heb ik gelijk te koop gezet. Uiteindelijk zijn we met de zadelmaker uitgekomen op een Massimo. Misschien is dat voor jouw pony ook een optie? Ik weet alleen niet hoe groot je budget is natuurlijk :)