Zadel voor paard met rechte rug.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:00

WoW heeft zadel met een flat tree voor paarden met een rechte rug

Aelin

Re: Zadel voor paard met rechte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:26

Tip.. vraag ook echt om de kale boom. Ik heb echt tig zadels voor mijn hafje gehad.. en op het oog lag het dupper maar zijn hele rug was wit. Toen een daaleman aan laten meten en wat bleek. De meeste zadels van nu hebben een wat rondere boom.. maar dat zie je niet als de kussens enz er onder ziiten

Nu heb ik een daaleman met een wat plattere boom. En mijn paard heeft geen witje haartje of pijn in zijn rug meer.

Zadels die ik al geprobeert had , kentaur, rossner, massimo, wintec, otto schumacher, albion, mfsc.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:35

Ik ben ook zeker pro kale boom meting!

Tribal werkt daar mee en dan weet je gewoon zeker dat je de goede boom tepakken hebt. Met kussen kan je een hoop "wegmoffelen".

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:46

Nou drunnens ruiterhuis had een bus vol. En niks dat paste :( . moedeloos word ik ervan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:54

2e hands wow met flat tree?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:02

Ik had een anky zadel met een vrij vaste/dwingende zit. Ook Albion zat als een huis. Neem anders eens contact op met Ruyters voor Ruiters? Drunen ben ik niet over te spreken. Maar meningen en ervaringen verschillen natuurlijk.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 15:53

Wow zadels vallen af om andere redenen. Ik ga van de week contact opnemen ook met hulsebos.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:54

Ook al geïnformeerd naar Zaldi? Bijna heel Spanje rijd rond op deze zadels. Spaanse paarden staan ook bekend om hun brede/rechte rug.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:11

Heb je al naar een Albion gekeken?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:27

Wij hebben een Colbert brother zadel. Het is bijna zo goed als het zelfde als een Albion zei de zadelmaker toen. Nieuwprijs rond de 1500 geloof ik dat het toen was

Ikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:32

Ik zit zelf met exact hetzelfde zadelissue. Momenteel heb ik een aantal zadels welke qua boomopbouw (los gezien van het kopijzer) passen: Dit zijn bijvoorbeeld Kent and masters (een type: volgens mij heet die de s line) en albion. Het valt mij wel op dat er meer met kussens is te doen dan er in het eerste geval door zadelmakers wordt aangegeven.

Het grootste is eigenlijk mijn lijstje met niet passende zadels. Dit zijn eigenlijk alle zadels met een wat rondere opbouw zoals de meeste Stubbens, oudere kieffers.

Succes!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:33

Mijn paard heeft ook een erg recht rug.
Ik heb al verschillende zadels gehad maar niks wat echt goed past.

Heb nu een Custom laten aanmeten.
Custom heeft voor elke rug wel een passend zadel.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:37

Ijslanderzadel. Heb je in alle soorten, maten en uitvoeringen, en veel voor een rechte rug.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:39

Ikas schreef:
Ik zit zelf met exact hetzelfde zadelissue. Momenteel heb ik een aantal zadels welke qua boomopbouw (los gezien van het kopijzer) passen: Dit zijn bijvoorbeeld Kent and masters (een type: volgens mij heet die de s line) en albion. Het valt mij wel op dat er meer met kussens is te doen dan er in het eerste geval door zadelmakers wordt aangegeven.

Het grootste is eigenlijk mijn lijstje met niet passende zadels. Dit zijn eigenlijk alle zadels met een wat rondere opbouw zoals de meeste Stubbens, oudere kieffers.

Succes!

Kent en master heeft er opgelegen als proef. Lag op het paard redelijk maar kon er zelf absoluut niet in zitten en is dus terug gegaan naar de zadelmaker.

De andere merken spreken mij wel aan, echter wil ik wel een zadel via een zadelmaker aanschaffen ivm passen. Daarnaast heb ik liever 2de hands en die markt in wat ik zoek blijkt dus klein te zijn.
Waarom 2de hands? Omdat de waarde van een nieuw zadel heel snel daalt. Paard is nog in de groei en ik wil niet met 5 maanden zo veel inboeten omdat jet nieuwe zadel zo in waarde gedaalt is en ik weer opzoek naar wat anders moet.
Daarom ben ik ook een beetje huiverig voor een zadel op maat te maken. Dan moet het wel aanpasbaar zijn anders ben ik bang dat hij eruit groeit en ik met een onverkoopbaar maatzadel zit.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:59

Custom is aan te passen. Boom kunnen ze op stal op maat maken. Speciale boom die meerdere keren onder een pers kan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:04

Zijn (semi) boomloze zadels een oplossing? Denk aan merken als barefoot of ghost? Er is een speciale passervice voor boomloze zadels (vele merken en modellen) maar bij veel van de merken kun je ook een testzadel aanvragen die je dan een week kunt proberen. Het mooie aan boomloos is dat het ook nog past als je paard veranderd in spieren, bouw etc. etc.

De passervice is http://www.boomlooszadelpasservice.nl (komt door heel nederland en door sessies te combineren kunnen reiskosten laag blijven)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:06

Mijn paard heeft ook zo'n rug en daar ligt de Kent & Master Cob dressuur goed op. Maar dat is inderdaad wel een zadel die je als ruiter maar net moet willen. Ikzelf vind het juist heerlijk, die vlakke zit en heb ook kleine wrongen erop voor nog meer vrijheid.

Heb je al aan Zaldi gedacht of aan de Startrekk dressuur van Deuber? (laatste is boomloos)

Ik koop zelf ook liever tweedehands. Ik heb de laatste jaren steeds prima zadels kunnen kopen en weer verkopen voor geen tot weinig verlies. En dat bevalt mij prima.

Succes met je zoektocht!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:08

miss_lizje schreef:
De andere merken spreken mij wel aan, echter wil ik wel een zadel via een zadelmaker aanschaffen ivm passen. Daarnaast heb ik liever 2de hands en die markt in wat ik zoek blijkt dus klein te zijn.
Waarom 2de hands? Omdat de waarde van een nieuw zadel heel snel daalt. Paard is nog in de groei en ik wil niet met 5 maanden zo veel inboeten omdat jet nieuwe zadel zo in waarde gedaalt is en ik weer opzoek naar wat anders moet.
Daarom ben ik ook een beetje huiverig voor een zadel op maat te maken. Dan moet het wel aanpasbaar zijn anders ben ik bang dat hij eruit groeit en ik met een onverkoopbaar maatzadel zit.

Dan kan ik je zeker Hulsebos afraden... zadels zitten als een huis, echt super. Maar helaas daalt de waarde heel erg snel en de kans dat Hulsebos aan te passen is, is minimaal. Dat is mijn persoonlijke ervaring.

Het is je al vaker hier in het topic aangeraden, maar ik denk dat Daaleman je echt verder kan helpen. Bouwen inderdaad op vanaf de boom, je kan er goed in zitten (oké, het comfort van een Hulsebos zadel is wel een stuk hoger, maar het verschil moet er wezen), en ook op moeilijke ruggen krijgen ze het passend gemaakt (overigens ook grotendeels aanpasbaar als je switcht van paard of je paard verandert qua bouw). Prijs is nog niet zo gek hoog voor maatwerk.

Ik heb ook een Anatomica gehad. 4 jaar lang mee gereden zonder op te vullen, lag prima, op bijna alle paarden die ik heb gereden (en dat zijn er nogal wat). Toen het dan toch écht opgevuld moest worden, lag het voor geen meter meer. Daarna voor een Daaleman eventingzadel gegaan en voor een Hulsebos dressuurzadel, beide maatwerk. En ik ben vele malen meer te spreken over Daaleman dan Hulsebos.

Succes met je zoektocht ;)!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:16

Ik wil graag weten wat je reden is om niet naar een wow te kijken, mag per pb hoor,
Ala je een echt op maat gemaakt zadel wil raad ik daaleman of ninon schutte aan, dat zijn de enigen die echt maatwerk leveren en van de schutte zadels kan ik zeggen dat de service super is.
Een zadel dat op een pers gezet word om op maat te maken is na een paar keer aan z'n grens, het op maat maken is niet oneindig. Dat zou voor mij al een reden zijn om er niet voor te kiezen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:20

Een plank met een lapje leer erom :') Sorry, flauw
Zelf ben ik fan van boomloos

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:03

knollentuin schreef:
Ik wil graag weten wat je reden is om niet naar een wow te kijken, mag per pb hoor,
Ala je een echt op maat gemaakt zadel wil raad ik daaleman of ninon schutte aan, dat zijn de enigen die echt maatwerk leveren en van de schutte zadels kan ik zeggen dat de service super is.
Een zadel dat op een pers gezet word om op maat te maken is na een paar keer aan z'n grens, het op maat maken is niet oneindig. Dat zou voor mij al een reden zijn om er niet voor te kiezen

Hier een pb :).

In eerste instantie leek een wow wel erg makkelijk. Echter heeft mijn instructrice deze afgeraden om meerdere redenen ( zij weigerde ook het paard wat ze reed verder te rijden als er geen ander zadel op kwam). Ten eerste vind ik het gigantische dure zadels. Ook 2de hands zijn ze flink aan de prijs en moet ik onderdelen bijkopen om het passend te maken. De wowfitters zitten behoorlijk uit de richting en wowfitters zijn wel heel erg specifiek. Afhankelijk van wat ik ook in het bokt topic heb gelezen blijken een hoop mensen dus ook een beetje terug te komen op de wows.

Een echt op maat gemaakt zadel die ik op het moment nog niet zitten omdat hij nog giga in de groei is.
In overleg met onze fysio en instructrice zijn we dus verschillende merken aan het vergelijken. Hulsebos en Daaleman zitten daar inderdaad tussen, maar hierbij willen we eigenlijk ook niet voor een maat en nieuw. Dat is gewoon zonde als hij er met een paar maanden uitgegroeid is. Maar ik ben dus afhankelijk van het 2de hands aanbod op dit moment.

Hopelijk begrijp je een beetje mijn uitleg :')

Groetjes!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:09

Heb je al contact gehad met Country Mill? Die hebben vrij veel liggen, ook tweedehands en in verschillende prijsklassen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:11

Ik begrijp je uitleg, maar begrijp er in eerste instantie uit dat je op aanraden van je instructrice eigenlijk niet aam begint omdat het voor haar een grote no- go is.
De wow in Nederland is gigantisch oo de schop gegaan, omdat de fitters tot een paar jaar geleden er maar wat van bakten- de goeden erbuiten gelaten..
Nu er weer structuur en duidelijkheid is kan je gerust een wow mens bellen, degenen die nu werkzaam zijn zijn allemaal door wow ok bevonden.
Ja, het zijn verschrikkelijk dure zadels maar nee het is geen duurkoop, ik heb er zelf een paar en ik heb daar met aanpassingen al meerdere paarden mee kunnen rijden zonder nieuwe onderdelen te hoeven aanschaffen, andere headplate, beetje meer of minder lucht en gaan...
Als ik terug ga rekenen ben ik goedkoper uit dan ooit.
Jammer dat mensen stellig zijn en niet open staan voor iets anders, ik zie het vaker jouw juf is daar echt de enige niet in.
En wow past niet op ieder paard dus als je pech hebt past t geeneens, maar bij de meeste fitters kun je ook een tweedehands vragen, ze stellen. M dan voor je samen zodat je niet zelf op zoek hoeft naar losse onderdelen

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:11

Daaleman heeft ook vast wel tweedehands wat liggen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:18

Wat lastig zo'n zoektocht naar een nieuw zadel.
Mijn paard heeft ook een vrij rechte rug en is ook nog jong. Wat het er ook niet makkelijker op maakte.
Ik had contact gezocht met Ali van Sella zadels. Echt een aanrader! Hij is een ontzettend kundige man.
En je hebt voor een mooie prijs/kwaliteit verhouding een maatzadel, die nog geheel aanpasbaar is na verloop van tijd door Sella!
Ontzettend veel opties, en je zadel is helemaal naar wens te laten maken!
Super fijne service en goede uitleg.
Zeker de moeite waard om eens contact op te nemen met Ali.
Succes met je zoektocht! :)