Gevoelig mondje en toch sterk -> bitten advies

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 11:58

Toydoll schreef:
Ik wou dat er een bitpasservice was :P dat k gewoon wat kon testen. Nu moet ik elke keer een bit kopen en dan is het maar afwachten.
En sowieso ruitersport winkels hebben qua bit niets op voorraad dus je moet bestellen en dan is het helemaal maar afwachten wat je krijgt, omdat ik het nooit in het echt heb gezien.
Ik had vandaag bij de bixie dag zo'n vierringsbit in mn handen, 10,5; mooi dun mondstuk. Maaaarja 10,5..... heb nu 11,5 maar zijn trens 11.5 vind ik eigenlijk wat te groot, maar ik heb ook een keer een 10,5 stang erin gehad en die was weer te smal.... Jeeeeetje wat een gedoe :(

Dat zou ik ook wel willen! :D Er bestaan bitfitters, maar meestal hebben die niet de menbitten in zulke kleine maatjes liggen.

Lastig hé, die maten! Met een ongebroken trens moet Magic 10,5 hebben, maar een stangetje neem ik toch altijd een maatje groter. En een gebroken trensje moet eigenlijk ook 11,5 zijn, hij duwt het omhoog met zijn tong zodat het toch weer in zijn mondhoeken gaat knellen. Dit nieuwe bitje had ik 11,5 genomen voor de zekerheid, en het had niet kleiner moeten zijn.

Kon je het merk van die vierringtrens niet vinden? Misschien kan je zo wel een maatje groter bestellen?

Jade

Re: Gevoelig mondje en toch sterk -> bitten advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:21

heb je het dangerbitje toevallig al uitgeprobeerd?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:35

Ik moet het nog proberen Jade, dat doet me eraan denken dat ik het moet gaan ophalen in de ruitershop :) Ik verwacht het dit weekend wel eens te kunnen uittesten :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:46

dan wacht ik nog even af. die van mij loopt op een wat oudere dubbel gebroken K&K aurigan trens. als ze fijn loopt, is bijna alles wat je doet teveel, terwijl ze op een slechte dag niet te beroerd is om je uit balans te trekken om niet aan het werk te hoeven. ik ben nog in dubio of ik wat anders moet proberen, en zat o.a. naar een danger bitje te kijken, maar vraag me af of die niet streng is bij vrijwel elke hulp die je geeft :)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:51

Mijn pony heeft ook een verleden, met name op het bit... Ook wij zijn er nog niet helemaal uit, nogaltijd zoekende naar het ideale bitje. Hier hebben we het over wat frustaties uiten op het bit. Ik rij met een rambo micklem en een ongebroken trens (ze geeft duidelijk voorkeur aan een zo stil mogelijk bitje) waarbij het bit met clipjes vast aan de neusriem zit.
Nu is mijn hoofdstel stuk, en onderweg naar ierland. Ik moet het dus tijdelijk doen met een "normaal" hoofdstel. Telkens met het hoofd omhoog en protesteren. Gisteren heb ik dus het bit met riempjes vast gemaakt aan de neusriem.. En toen was het over, geen protest en gewoon weer een lichte aanleuning.
Even mijn ervaring, en misschien het proberen waard voor TS.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 15:15

Jade schreef:
dan wacht ik nog even af. die van mij loopt op een wat oudere dubbel gebroken K&K aurigan trens. als ze fijn loopt, is bijna alles wat je doet teveel, terwijl ze op een slechte dag niet te beroerd is om je uit balans te trekken om niet aan het werk te hoeven. ik ben nog in dubio of ik wat anders moet proberen, en zat o.a. naar een danger bitje te kijken, maar vraag me af of die niet streng is bij vrijwel elke hulp die je geeft :)

Ik hou je op de hoogte ;)

schirocco24: Ik weet wat je bedoelt, maar ik heb al iets dergelijks geprobeerd. Het probleem is dat de pony zich soms ook erg sterk en druk kan maken, dan heeft hij echt geen respect meer voor mij. Op die momenten heb ik net ietsje meer nodig om terug tot hem te kunnen 'doordringen' en hem weer rustig te krijgen. En dat effect mis ik net met zo'n riempje.
En als ik dat drukke niet snel kan oplossen wordt het steeds erger en gaat hij steeds harder sleuren, dan is het of hij een betonnen mond heeft. Terwijl hij op zijn goeie momenten net heel gevoelig is, en dat maakt het ook zo'n moeilijke puzzel om een fijn bit te vinden :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 01:55

Wat ik vanmiddag geprobeerd heb is zijn dubbelgebroken liverpool, die eigenlijk wat te scherp is (tong over bit en achter teugel lopen) een sperriempje dubbel zegmaar om de bril gedaan, zodat als ik 'trek' dat het bit maar beperkt hefboom heeft en op zijn neus ook drukt en daardoor iets minder in zijn mond.

Dus eigenlijk ook het bit aan neusriem vast gemaakt.
Te scherp was ie iig niet meer, pony maakte zich nu soms toch weer wat te sterk, maar nu beetje met die afstelling spelen en misschien wordt het nog wat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:54

is hij aan de hand tijdens het leiden met het stalhalster ook zo zwaar?