Paard met een hele gevoelige mond,welk bit moet ik gebruiken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Paard met een hele gevoelige mond,welk bit moet ik gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:47

En zonder contact?
Puur rijden op zit.
Tandarts al geweest?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:51

Waarom ben je eigenlijk niet begonnen met het bit waar de vorige eigenaar mee reed op het dier?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:54

Gewoon bitloos..? Met een sidepull mag je gewoon starten.

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:00

Ja Dat heb ik inderdaad gedaan vooral op me zit rijden dat ging goed!
alleen je kan toch niet zonder contact blijven rijden?

Mij werd verteld dat dit bit ook goed bij haar zou kunnen.NIET DUS.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:05

Ik zou inderdaad ook eens bitloos proberen en alle problemen uitstellen. Als ze zonder contact in de mond omhoog gaat ligt het waarschijnlijk niet aan het bit.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:08

toen mijn merrie een tijdje gevoeliger was in de mond (dit was na een tandarts behandeling, ik mocht na 2 dagen weer rijden maar ik vond toch dat ze gevoeliger was, dus nog even gewacht en toen met een ander bit gaan rijden) ben ik gaan rijden met een ongebroken happy mouth bitje.
Dit maakte wel degelijk verschil want ze liep er veel rustiger van en je kon gewoon merken dat ze het fijner vond. wel is het plastic bij de ringen wat scherp dus ik had er wel bitringen bij..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:13

Ongebroken happy mouth is heeeeel zacht. Zo zacht dat ik het gevoel had geen bit te hebben. Op zich wel goed maar toen ze heel fris werd bij het springen...iets minder goed.
Ik rij standaard met happy mouth dubbelgebroken kneveltrens en daar loopt mijn gevoelig beestje by far het beste op. Veeeeel andere bitten geprobeerd ( Sprenger dynamic rs sensogan, myler lever 2 met tongboog, hh, ...)
Maar inderdaad proberen. Myler reageerde ze ook wel goed op maar minder dan op het appelbitje.

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:21

ik moet wel het idee hebben dat het voor haar fijner is.
ze moet er absoluut niet doorheen lopen, want ze is al erg sensibel.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:31

Afgelopen tijd heb ik met hetzelfde probleem gelopen...
Ik heb Myller level 1 geprobeerd, dubbelgebroken bustrens met een koper, watertrensje, scholingsbit sprengler bitten dubbelgebroken.
allemaal erg onrustig mijn instructrice kwam met een ongebroken bustrens aan! wat een uitkomst... ik wil niet meer anders ( wel nog min dubbelgebroken en/of myller geprobeerd maar was gelijk onrust)
Hoe ben jij in je hand, heb je een stille hand of niet hoe groot is de mond van je merrie heeft ze een dikke tong? vind ze het vervelend als er teveel druk op de lage is....
Zadels en bitten het is allemaal wat... maar ik vind de ongebroken bustrens zeker de moeite waard om te proberen... bij het proberen van een bit zou ik er sowieso 2 weken mee gereden hebben voordat je een mening er over kunt hebben...(vind ik) misschien heb je dat allemaal wel al gedaan ik heb vluchtig dit topic gelezen... maar ben erg benieuwd :)

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:41

DBiancaL schreef:
Afgelopen tijd heb ik met hetzelfde probleem gelopen...
Ik heb Myller level 1 geprobeerd, dubbelgebroken bustrens met een koper, watertrensje, scholingsbit sprengler bitten dubbelgebroken.
allemaal erg onrustig mijn instructrice kwam met een ongebroken bustrens aan! wat een uitkomst... ik wil niet meer anders ( wel nog min dubbelgebroken en/of myller geprobeerd maar was gelijk onrust)
Hoe ben jij in je hand, heb je een stille hand of niet hoe groot is de mond van je merrie heeft ze een dikke tong? vind ze het vervelend als er teveel druk op de lage is....
Zadels en bitten het is allemaal wat... maar ik vind de ongebroken bustrens zeker de moeite waard om te proberen... bij het proberen van een bit zou ik er sowieso 2 weken mee gereden hebben voordat je een mening er over kunt hebben...(vind ik) misschien heb je dat allemaal wel al gedaan ik heb vluchtig dit topic gelezen... maar ben erg benieuwd :)

Dankjewel voor je reactie,

ze is echt in het begin vooral bij opstappen moet je meteen de teugels losser nemen want anders gaat ze omhoog... wanneer je wilt halt houden vind ze dat ook niet prettig, tenzij je het volledig op je zit doet.
Nu ik zo die foto's zie van alle bitten is het bit wat ik heb wel te dik.
ik ga sowieso weer de happy mount proberen enkel ( die had ze bij de vorige eigenaresse) en ongebroken proberen.
en de ongebroken bustrens ga ik ook proberen.
ik hoop dat er een tussen zit die goed voor haar is.
Ze heeft maar een klein hondje.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:36

succes ik ben benieuwd naar het resultaat... het blijft zoeken en vinden.. (ik heb nog een kast vol bitten haha... )

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:49

Haha dankjewel.
Vandaag of morgen gaan we sowieso een nieuw bit proberen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:52

Hou je ons op de hoogte :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:53

Ik kan de volgende tips geven:
Mond en gebit na laten kijken en zonodig de tanden en kiezen laten behandelen.
Geen bit gebruiken, kan de oplossing zijn. (was bij mijn paard ook zo, hij heeft gewoon heel weinig ruimte in de mond.)
Een ongebroken of enkelgebroken bit kan rustiger in de mond liggen. Een kneveltrens ligt rustig door de "knevels"aan de wangen.

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:55

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe ze gaat reageren op andere bitjes.

Jetta: zij is drie weken geleden na gekeken wolfs kies/tand is er uitgehaald en haar kiezen gevijld.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:47

Zelf goede ervaringen met Trust Flexi Soft bij paarden met een gevoelige mond. Prijzig ding, maar absoluut zijn geld waard. Gebruik hem zelf het liefst in bustrens-variant. Paarden nemen deze hier heel goed aan (kruipen zeer zeker niet achter het bit) en bouwen wat minder spanning op. Ideaal.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:56

ik zou een goede bitfitter laten komen. Ik hem laatst natascha van eijk laten komen ik heb ook de trust flexi nu bij mijn pony die neemt ook het bit heel moeilijk aan.

maar het is geen garantie dat dat bit werkt want het is een rubber bit en een ander paard bij ons op stal vond het helemaal niks.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:59

Een bit is zo hard als de hand van de ruiter.
Laat de tandarts je paard goed nakijken en vraag een bitfitter om advies.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:00

Bij een gevoelig paard van me werkte een ongebroken trens heel fijn.
En minder contact houden dan veel mensen blijkbaar graag zien.
Heb in het begin van instructeurs vaak commentaar gehad. Tot ze inzagen dat dit bij hem de goede weg was. :)
Paard heeft ook netjes Z dressuur en springen gelopen dus die strakke aanleuning die men te graag ziet is onnodig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:33

MissMiekjee schreef:
Zelf goede ervaringen met Trust Flexi Soft bij paarden met een gevoelige mond. Prijzig ding, maar absoluut zijn geld waard. Gebruik hem zelf het liefst in bustrens-variant. Paarden nemen deze hier heel goed aan (kruipen zeer zeker niet achter het bit) en bouwen wat minder spanning op. Ideaal.

Hier ook. Inmiddels een watertrens en babypelham.

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 10:46

Hoi iedereen,

Ik heb gister een nieuw bit geprobeerd watertrens dubbel gebroken met een dun tussen stukje...
Die pakte ze al beter.... Alleen hij blijkt te dik te zijn....
Het appelbit was 20 mm, Zij moet 14-16 mm hebben.
Niet gek dat ze zo raar doet dus.
van de week gaan we dit bit nog proberen...

Afbeelding

Dit bit heeft ze gister in gehad:

Afbeelding

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:02

Ts, ik kan het niet uit je berichten opmaken, maar waarom denk je dat het probleem in de mond zit? Is er al uitgesloten dat ze last heeft van haar rug, nek of zadel?
Ik zou je geen enkelgebroken bit aanraden. Op het moment dat je druk zet op de teugels maakt je bit een " ^ " vorm in de mond. Je krijgt een gemeen driehoekje dat in het gehemelte prikt.
Een dubbelgebroken bit duwt op de lagen van de mond als je druk geeft. Persoonlijk denk ik dat een ongebroken bitje (stang) het meest vriendelijk is. Heb je al eens naar leerbitjes gekeken? Hier mag je helaas niet mee starten. Maar wellicht moet je de gedachte aan starten even loslaten. Eerst dit probleem oplossen.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:05

Veel op onze stal waaronder ook ik rijden met Flexi bit van Trust. speciaal voor paarden met een gevoelige mond. Het kost wat maar is het echt waard! Ik heb veel bitten geprobeerd waaronder ook dubbelgebroken bitten, dunne dikke, van Myler etc, maar op deze van Trust doet ze het echt super. Voor mij geen ander bit meer!
http://www.divoza.com/nl/trust-flexi-soft-bustrens?utm_source=Google&utm_medium=Shopping&utm_campaign=Producten&gclid=CJrKoInag8wCFQaNGwod3Z0K4g
Ze zijn bij verschillende shops te koop en de prijs varieert van € 89 tot € 99.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:41

Is een leren bitje ook een oplossing? Hier bij een merrie met een klein mondje, die als enige dit accepteert

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 01:04

Welke omgeving kom je?

Ik heb anders nog wel een Myler die je kan lenen voor even, een ongebroken bustrens of een dubbel gebroken KK Ultra.

Mijn huidige paard loopt duidelijk beter op de KK ultra dan op een gewoon dubbel gebroken bit.
Die vind ongebroken weer niets, terwijl een vorig paard dat weer fijn vond.