Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:48

jensvl schreef:
Wat is volgens jou het doel of de oorzaak van schuimen? Is er een reden dat je dit graag wilt?

Dat dacht ik ook!

Waarom wil je dan dat ie schuimt? is eigenlijk omdat er iets in de weg staat (bit) en moet het constant hard werken met die mond om het speeksel binnen te houden en dat gaat dan schuimen, soort van slurpen en kwijlen. Want het kan ook niet doorslikken tijdens het hard werken anders staat het in de weg bij het ademhalen.

Ik ben juist blij als ik een paard rijdt en dat die dan gewoon hun monden normaal stil en dicht kunnen houden en er gewoon plezier in heeft. Net als wanneer je het poetst.

Een paard schuimt toch ook niet in de weiland of waar dan ook, behalve wanneer je er flink mee rijdt met een bit.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-04-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:53

rien10 schreef:
Die van mij daarentegen spuugt en kleddert de hele boel onder zodra hij zijn bit in heeft. Dus ook als je even nog staat te kletsen met iemand, voordat je de baan in gaat. Het zal wel per paard verschillend zijn.

Ook bij een ander type bit?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:58

Ik begrijp dat je naar ontspanning wilt toewerken. Dat is zeker een goed doel en nog belangrijk ook. Niet elk paard zal ontspannen met een bit. Dat is logisch gezien de werking van het bit. Ook al zou het zo perfect passen en met zo weinig druk gereden worden dat het geen pijn veroorzaakt, het zal altijd het ademhalingsapparaat belasten. Veel paarden uiten dit in schuimen. Wat is schuimen nu? Het beste wordt het antwoordt gegeven door zelf eens een paar km te gaan lopen met iets in je mond. Je zal merken dat je meer speeksel aanmaakt als anders en vaker moet slikken. Je zal ook zien dat je minder snel of lang kan lopen omdat elke keer als je slikt je strottenhoofd de luchtweg afsluit en je dus minder goed kan ademhalen. Ook bij een paard is er de tijdelijke afsluiting van de ademweg bij het slikken. De meeste paarden kiezen ervoor om dan maar niet te veel te slikken (omdat ze ook weten dat als ze niet in galop blijven zonder een vertraging gevraagd is, resulteert in een kwade ruiter). Daar komt nog bij dat een bit het slikken bemoeilijkt omdat de tongwerking die noodzakelijk is voor het slikken door het bit wordt bemoeilijkt. Andere paarden zullen pas beginnen schuimen als er meer gevraagd wordt op lichamelijk vlak of wanneer een bit met meer smaak (bvb koper) wordt in gestoken dat de speekselproductie verhoogd.
Dus zal je paard gaan schuimen van een bit met extra toevoegingen zoals koper? Zeker. Is dat een teken van ontspanning? Nee. Is spelen met het bit een teken van ontspanning? Vaak zal dit niet van ontspanning zijn. Dus wil je dat je paard schuimt? Dat kan ik niet voor jou beslissen.

Wat is spelen met een bit wel? Wel wat doe je als er iets tussen je tanden zit? Je zal proberen het met je tong te verwijderen. Het paard zal ook proberen het vervelende bit weg te krijgen door met tong en mond zo te bewegen dat het vervelende ding uit de mond geraakt. Mensen hebben dit liefkozend spelen met het bit genoemd. Met zoals kwijlen van te veel speeksel liefkozend schuimen van ontspanning wordt genoemd. En als dit maar door genoeg mensen wordt herhaalt, gelooft bijna iedereen het uiteindelijk en staat het te boek als vanzelfsprekende waarheid.

Baloedebeer

Re: Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:04

Goede toelichting Jensvl heel duidelijk en correct!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:16

Floortz schreef:
rien10 schreef:
Die van mij daarentegen spuugt en kleddert de hele boel onder zodra hij zijn bit in heeft. Dus ook als je even nog staat te kletsen met iemand, voordat je de baan in gaat. Het zal wel per paard verschillend zijn.

Ook bij een ander type bit?

Alles. Ongebroken, gebroken, bustrens, watertrertrens. Maakt niet uit qua schuimen wat hij in z'n smurf heeft. Qua aannemen wel. Dat doet hij veel beter op een ongebroken watertrens zonder tongvrijheid dan op iets anders.

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:33

+:)+ voor jensvl

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:52

Beiden hierboven, baseer betogen liever op correcte feiten.
Hersenkraker: als een bit de oorzaak is van schuimen, waarom schuimen bitloos gereden paarden dan ook?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:53

Ik heb tijdens mijn BHV training van de BHVer 'geleerd' dat een schuimmondje alleen ontstaat als er ook bloed bij komt kijken. Dit hoeft niet veel te zijn maar dit zorgt dus, volgens haar, voor het schuim dat wij zien. In hoe verre dit waar is weet ik niet :).
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 05-04-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:55

Net zulke onzin, wauw wel de ergste tot zover!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:00

Is het bit hier echt het probleem? (denk ook aan medische problemen of je tuig (zadel EN hoofdstel)

Hier eentje met een moeilijke mond, veel geprobeerd, weinig succes (ook jaren verkeerd gereden, dus ook dat erbij), hij reageerd bij mij al goed op een trust flexi soft bitje (lees: vrij makkelijk ontspannen, neemt het bit mooi aan), toch nog eens ander hoofdstel geprobeerd en he eindelijk laat hij ook zn kaak los (ontspannen), nu schuimt hij ook. hoofdstel heeft geen keelriem meer, anatomisch gevormd, ligt niet meer op aangezichtszenuwen,... Dus bij ons was het echt het totaalplaatje.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:04

Dat was ook zeker mijn reactie Magda, echter bleef de 'bhver' voet bij stuk houden dat een schuimlaagje alleen kan ontstaan met bloed. Zij was dan ook een grote tegenstander van schuim mondjes.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:06

Zo zijn er meer mensen die de belachelijkste 'feiten' de wereld in hebben geholpen. Alleen al diverse bokkers die daaraan vrolijk hebben mee geholpen. Ik kijk onderhand nergens meer van op.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:15

magda_90 schreef:
Hersenkraker: als een bit de oorzaak is van schuimen, waarom schuimen bitloos gereden paarden dan ook?

Je zal zien dat meestal de paarden die dit bitloos ook hebben, veel met bit gereden zijn. Wedervraag die al gesteld is. Als het ontspanning is, waarom doet een paard in de wei dit dan niet en ontstaat het meestal zelfs pas na grotere inspanning bij het rijden? (Hersenkanker?)
Ik ben benieuwd naar de correcte feiten die je kan aandragen om jou mening te ondersteunen. Van het bloed lijkt me echter wel wat vergezocht.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:43

Schuimen:
Mensen die menen dat een schuimende mond het gevolg is van met bit rijden en dat het paard daardoor moeilijk kan slikken of ademhalenr, mag je vierkant en héél hard uitlachen!! Schuimen is over het algemeen een heel goed iets en als je een beetje normaal kunt rijden ( met een goed ruggebruik en voorwaarts-neerwaarts) kun je een paard ook laten schuimen zonder bit. Het schuimen onstaat door werking van de oorspeekselklieren, en die worden weer gestimuleerd door het onspannen afbuigen van hoofd en hals. Door een ontspannen kaak ontspannen ook de tongbeentjesspieren.
Een paard wat zich concentreert, luistert en onspannen is, schuimt. Een paard dat los en nageeflijk in de aanleuning rijdt, schuimt. Met of zonder bit. Een paard kauwt in onspannen toestand en knarsetand als ie niet onspannen is. Dat is een enorm verschil. Als een paard schuimt zonder dat daarvoor trucjes zijn gebruikt (suikerwater bv) dan kun je er van uitgaan dat het goed gaat en rare fabels als bit-oorzaak naar het land der fabels sturen. Een bit loont zich trouwens wel prima voor goede trucjes, want in de westernsport wordt veel koper gebruikt om een paard te laten kauwen op het bit, met meer schuim alss resultaat. Nu is dat een trucje maar vaak werkt het wel. En als je toch met bit rijdt, zijn de trucjes niet eens paardonvriendelijk.
Oké, wel schuimen is natuurlijk geen garantie dat het goed gaat en elk paard is anders. Veel of weinig schuim zegt dus (mits onspannen toestand) niet zoveel. Maar dat het door het enkel door het bit zou komen en slecht is, is onzin!
Overmatig schuimen is niet goed. Dat wijst weer op krampachtigheid en stress. Luchtbellen in het schuim kan wijzen op tandproblemen.
(Bron: www.bitloos.nl)

Paarden in het wild schuimen niet. Dat klopt. Maar op paarden in het wild zitten geen mensen, waardoor het paard door een geheel nieuw zwaartekracht zijn gewicht moet gaan leren herverdelen, wil hij niet gruwelijk slijten onder die 100kg ruiter. (lees Hempfling maar, die heeft er een geweldige uitleg voor, waardoor je misschien niet meer bitloos durft te rijden :-)

Bron: paralelli. Een site die veel mensen van mij mogen doorlezen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:56

xLes schreef:
Schuimen:

Paarden in het wild schuimen niet. Dat klopt. Maar op paarden in het wild zitten geen mensen, waardoor het paard door een geheel nieuw zwaartekracht zijn gewicht moet gaan leren herverdelen, wil hij niet gruwelijk slijten onder die 100kg ruiter. (lees Hempfling maar, die heeft er een geweldige uitleg voor, waardoor je misschien niet meer bitloos durft te rijden :-)

@xLes, ik snap het niet? Waarom zou ik niet bitloos durven rijden na jouw uitleg? Mijn paard schuimt een klein beetje na intensief bitloos trainen. Dat is dan toch okay?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:07

Dus in de natuur ontspant de kaak zich dan niet?
Ik volg precies nog steeds niet waarom volgens jou schuimen van ontspanning voort komt, maar dan enkel met een ruiter op de rug. Of heeft het paard en ruiter nodig om te kunnen ontspannen?
Heb je ook een feitelijke onderbouwing voor je mooie stukje tekst? Hoe gaat stimuleren van de speekselklieren in zijn werk? Puur door het ontspannen van de nek? Wat is volgens jou dan het doel van het schuimen bij die ontspanning?

Laten we eens terug kijken naar feiten zoals je zegt.

Iets in de mond zorgt (gelukkig) voor de aanmaak van extra speeksel die nodig is voor de spijsvertering. (Feit)

Iets in de mond met een fellere smaak zorgt over het algemeen voor een nog krachtigere verhoging van de speekselaanmaak. (Feit)

Ook een paard heeft (gelukkig) een strottenhoofd dat er voor zorgt dat tijdens het slikken de luchtpijp wordt afgesloten. (Feit)

Terwijl je slikt kun je dus logischerwijs niet ademen. (Feit)

Als een paard bij het zwaardere werk moet gaan kiezen tussen slikken of ademhalen, zal het kiezen voor ademhalen (ook weer gelukkig anders zou je echt grote problemen krijgen). (Ik zou dit dus ook als feit aanmerken).

Bij jouw zou ik graag bewijs zien van wat je zegt over de oorspeekselklieren die zouden gestimuleerd worden door de afbuiging in de hals en ontspanning. Valt dit te meten of te testen?
Ik hoop het, want het valt volgens mij niet te zien. Ik heb nog geen paard gezien met een bit, dat schuim aanmaakt op het moment dat het ontspannen loopt. Over het algemeen is er geen ontspanning zichtbaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:08

Kijk mijn post hierboven eens: pony schuimt altijd. In stilstand, opgezadeld in stal, onder de man: altijd. Loopt hij altijd goed. Nee, natuurlijk niet, anders reed dochter niet M maar olympisch.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:09

EvelienKiss schreef:
xLes schreef:
Schuimen:

@xLes, ik snap het niet? Waarom zou ik niet bitloos durven rijden na jouw uitleg? Mijn paard schuimt een klein beetje na intensief bitloos trainen. Dat is dan toch okay?

En ook dit valt uit te leggen volgens mijn denkwijze. Bij intensief trainen is het niet abnormaal dat het paard even niet kan slikken en alsnog speeksel opzamelt.
Hoe verklaar je dit op basis van het ontspan verhaal terwijl het na intensief trainen voorkomt?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:12

rien10 schreef:
Kijk mijn post hierboven eens: pony schuimt altijd. In stilstand, opgezadeld in stal, onder de man: altijd. Loopt hij altijd goed. Nee, natuurlijk niet, anders reed dochter niet M maar olympisch.

Ik ga niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn. Maar of dit dan uit ontspanning is, is dan maar de vraag, want volgens mij is geen paard bij al deze dingen ontspannen. En oorzaak kan zijn dat je regelmatig een voedselbeloning geeft, maar dat zijn dingen waar ik toch maar eens naar zou laten kijken, aangezien een paard dat toch niet doet in zijn natuurlijke habitat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:17

Ik ken anders meer dan genoeg paarden die schuimen na amper inspanning hoor jensvl... Maandje terug nog zo'n type gereden. Enige wat ik daarmee deed was stappen en draven, niet nageeflijk, liep wel ontspannen maar was aan nageeflijkheid totaal niet toe (liep heel erg op de voorhand). Dier had áltijd na het rijden een schuimmond.
De mijne schuimt dan weer niet, nooit, terwijl die echt wel ontspannen is.

Voor mij hoeft een paard niet te schuimen, als die schuimt (licht dus, die paarden op tv die soms helemaal onder het kwijl zitten, lijkt me niet gezond) goed, doet die dat niet even goed.
Maar het topic gaat weer de bekende richting uit "bit is slecht voor je paard, want ze zouden niet kunnen slikken hiermee" (niet door jou, maar door anderen) en daar heb ik wel een hekel aan... Mijn ervaring is anders.
Elk paard is anders, je moet elk dier individueel bekijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:20

Pas laat thuis en daardoor een korter bericht. Paarden in vrijheid hoeven geen ruiter te dragen en daardoor te corrigeren in hun lichaam (zwaartepunt verplaatsen etc) en die zul je inderdaad niet zien schuimen.
Paarden met ruiter moeten dat wel en een van de belangrijkste aspecten wordt door oa Heggins en Martin beschreven, namelijk het kunnen ontspannen van hoofd en hals waardoor er ruimte ontstaat bij de speekselklieren.

Ook Lammert Haanstra en Clayton hebben hier veel praktijkervaring mee en onderzoek naar gedaan.

Ik moet het stuk aanvullen met nieuwe stukken die het anatomische proces verduidelijken (die hier al benoemd wordt in het topic) maar de samenvatting: http://paardenbitten.nl/het-bit/schuime ... de-arbeid/.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:23

jensvl schreef:
magda_90 schreef:

Je zal zien dat meestal de paarden die dit bitloos ook hebben, veel met bit gereden zijn. Wedervraag die al gesteld is. Als het ontspanning is, waarom doet een paard in de wei dit dan niet en ontstaat het meestal zelfs pas na grotere inspanning bij het rijden? (Hersenkanker?)
Ik ben benieuwd naar de correcte feiten die je kan aandragen om jou mening te ondersteunen. Van het bloed lijkt me echter wel wat vergezocht.

Nope, genoeg paarden die geen bit kennen en alsnog bitloos schuimen. Verklaar nader.

Morgen zal ik ingaan op de rest.
Paar bronnen heb ik al aangehaald.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:28

sommige paarden schuimen ook zonder bit in. Bitloos bedoel ik dan. Dus een bit om te schuimen zegt niet altijd wat

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:36

Dus nu gaan we als mens het paard moeten vertellen hoe het ons moet dragen? Denk je niet dat een paard dit het beste weet? Nogmaals, ik zie de ontspanning niet zo bij schuimende paarden. Ik zie die wel als ze in vrijheid worden gereden. Er is een groot verschil tussen het aanwezig zijn van verschillende onderdelen in de anatomie en de vermeende samenwerking die het volgens de mens heeft. Het een is een feit, het ander een denkwijze totdat duidelijk het doel van alle delen is vastgesteld.
Bvb: het paard schuimt omdat zijn nek ontspannen gebogen is en op die manier ontstaat er ruimte bij de speekselklieren.
Enkele vragen: waarom schuimt het paard dan? Wat is het doel van dit speeksel?
Of
Het paard schuimt omdat het slikken minder gaat of er een teveel aan speeksel wordt gevormd. Doel van het speeksel is de vertering waarvan het lichaam denkt dat die in gang moet worden gezet. Hoe het komt dat dit speeksel volgens mij wordt gevormd zie je in mijn voorgaande redenatie. Dit is gebaseerd op feitelijke kennis van de anatomie en de bewezen doelen van het vormen van speeksel.
Of je het meeste geloof hecht aan anatomie en een vergezochte verklaring waar geen duidelijke bewijzen voor zijn of anatomie met oorzaak gevolg verhoudingen die duidelijk kloppen met doelen en functie in de anatomie, is natuurlijk aan iedereen voor zich, maar ik voor mezelf gegooid toch liever een redenatie waarin elk punt duidelijk een gevolg is van het voorgaande en waarin de oorzaak en het nut logisch verklaart wordt aan de hand van de basis anatomie.
Maar dat moet ieder natuurlijk voor zich uitmaken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:41

magda_90 schreef:
Nope, genoeg paarden die geen bit kennen en alsnog bitloos schuimen. Verklaar nader.

Morgen zal ik ingaan op de rest.
Paar bronnen heb ik al aangehaald.

Lopen die in de zoals je dat noemt ontspannen gebogen nek houding? Zo ja, dan vind je weer de verklaring bij de anatomie. Een paard is niet gemaakt om zo te lopen en de anatomie toont aan dat in deze houding zowel het ademen als zeker het slikken moeizamer gaan. Zowel ademen als slikken is veel eenvoudiger met de nek in een rechte lijn met de rug of lager. Gelukkig aangezien het grazers zijn die de hele dag met hun hoofd tegen de grond lopen.