Om moedeloos van te worden....singels...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Om moedeloos van te worden....singels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:39

Ik heb een thorowgood dressuur cob zadel. De voorste singelstoot kan zowel door de kniewrong als t ware, als eentje naar achteren.
Bij beide plekken krijgt pony plekken.

Op bont loopt hij zich nu ook open, mattes. En die is superzacht, dus ik snap er niets van..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:42

Had ik ook met de Mattes hoor, en een andere schapenwollen ook.

Is het plekje tussendoor wel al helemaal geheeld?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:42

Kan het niet aan het zadel liggen? Mijn vorige paard kreeg bij een bepaald zadel ook wondjes van nagenoeg alle singels. Ook singels die ik al eerder probleemloos had gebruikt. Nadat ik een ander zadel had, was het probleem ook weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:52

Nou, ik heb hem bijna 6 jaar en al wel 9 zadels gehad/geprobeerd.
En met allen ook singelproblemen.
De ene keer erger dan de andere keer, ook als hij wat bol is zoals nu.
(working on that).

Rije, misschien is bont wel te warm?
Wondje is van afgelopen zaterdag. Dus zal wel weer minimaal 2 weken duren eer t weg is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:57

Jou paard heeft een hele moeilijke rug en lijkt flink overbouwd. Daardoor gaan zadels vaak naar voren schuiven.
Jammer dat mensen nog steeds denken dat het aan de singel ligt. Het ligt 99% van de gevallen aan het zadel wat niet op de plek blijft.
Vooral na het zien van de bouw van je paard kun je er echt wel vanuit gaan dat het niet aan de singel ligt.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:02

ik heb een welsh kruising c maat ook overbouwd en een beetje bol.. daar heb ik een ouder model wintec pro dressuur op (die met oversingel ), de vulling is op haar en mij aangepast en daar aan dan de rossner singel. Dit gaat al jaren goed, schuift niet, zit heerlijk en geen wondjes. heeft al 2 x nieuwe singelstoten gehad maar ik blijf hem goed onderhouden, want volgens mij is er ook niet veel anders wat goed zal liggen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:05

_Zsazsa_ schreef:
Jou paard heeft een hele moeilijke rug en lijkt flink overbouwd. Daardoor gaan zadels vaak naar voren schuiven.
Jammer dat mensen nog steeds denken dat het aan de singel ligt. Het ligt 99% van de gevallen aan het zadel wat niet op de plek blijft.
Vooral na het zien van de bouw van je paard kun je er echt wel vanuit gaan dat het niet aan de singel ligt.

Zal het aan mijn zadelmaker doorgeven, dat ze geen goed zadel geleverd heeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:09

Bij mijn paard werkt alleen een super zachte leren singel met flappen over de gespen. Alle andere loopt hij op open.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:16

Als jij een goede zadelmaker hebt, is jouw zadel ook onder het rijden bekeken en als je dan afstapt en jouw paard heeft singelplekjes en zadelmaker zegt dat het prima is, zou ik persoonlijk wel een andere zadelmaker op gaan zoeken.

En ik wil echt niet vervelend doen, maar met een goed passend zadel kon ik met onderstaand paard zelfs met een simpele neopreen singel prima uit de voeten

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:17

Anoniem schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Zal het aan mijn zadelmaker doorgeven, dat ze geen goed zadel geleverd heeft.

Rare opmerking dit. Als je je paard met een dikke bonte singel nog open rijd dan spreekt voor zich toch dat er een andere oorzaak is...
En indd laat je zadelmaker komen en leg je probleem voor. Een goede zadelmaker zal je meteen vertellen dat er dan teveel wrijving/beweging in de singel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:21

Wat een rare aanname. Mijn zadelmaker komt ook hoor.
Ik vind jouw opmerking raar. Zoals gezegd, mijn pony staat niet handig op die foto want iets trekt daar zijn aandacht, daarbij is de hoek van de foto vreemd.
Ik heb geen recente foto hier, hij is niet overbouwd.

Mijn zadelpasser staat zeker goed aangeschreven, toen het zadel gepast werd is er natuurlijk ook gewoon gekeken alleen had hij toen geen wondje.
Het is even goed gegaan met mattes, best een tijdje zelfs.
Nu krijgt hij dus wel wondjes.

En er zijn zoals je kan lezen meer mensen met onprettige bont ervaringen. Dus het kan wel degelijk aan t materiaal liggen.
Niet alles is, helaas, altijd even logisch.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:33

Maakt tijd van het jaar verschil? Zomer-/wintervacht of ruiperiode? Misschien dat je wat aan de vacht kan scheren/knippen? Kan het zijn dat er zand/modder/water/zweet schuurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:34

Ja dat zit ik me wel af te vragen, of het door zijn dikke vacht meer is. Hij is dus ook wat voller nu dus natuurlijk maakt dat t ook erger.

Modder of zand kan eigenlijk niet. Mocht hij vies zijn, dan rijd ik niet. (zo vies dat er iets zou schuren doel ik dan op.) Uiteraard poets ik ook de singelplek goed schoon.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:41

Ik moet Zsazsa ook gelijk geven 99 procent van deze problemen komt door een verkeerde liiging van het zadel. Daarbij meegenomen dat je pony wat zwaarder is geworden. Kan het een logisch gevolg zijn dat je zadel naar voren schuift. Pony heeft er inderdaad wel de bouw naar weinig schoft, bolle buik. De singel zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Achter de voorbenen dus. Alles wat je nu aanschaft aan zachtere dikkere singels, maakt het probleem alleen maar erger.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:41

Tixerant singel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:47

Wat is er zo bijzonder aan Tixerant?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:53

Hij geeft de druk op het borstbeen, met een groot oppervlakte en drukverdelend spul. Weet niet of het daardoor komt, maar zadel dat school schoof toen niet meer. En ook veel ruimte bij de oksel, geen wondjes bij mij iig. Wellicht ook doordat druk meer bij borstbeen ligt. En volledig elastisch. De singel helpt ook tegen singel nijd. Uiteraard is ieder paard en probleem anders, dus je kunt alleen maar testen om erachter te komen of het voor jullie werkt. Hier iig tevreden klant.

Edit, overigens wel mee eens dat Als zadel erg schuift je wellicht beter nog eens kritisch naar de ligging van zadel kunt gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 14-03-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:54

Is het zacht materiaal?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:56

Ja bij borstbeen zacht spul, en het elastische bij oksel ook, niet zo hard elastisch als de fra bijv. Vind ik dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:00

Om ff te proberen vind ik hem echt te prijzig. Maar ik zal m tweedehands eens in de gaten houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:02

Zijn je singels lang genoeg?
de gespen moeten zo hoog mogelijk zitten, net onder het zweetblad, dan kan best wel wat drukkingen en schuurplekken voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:07

Ja, zijn zeker lang genoeg. Komen echt net onder het zweetblad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:07

Enige wat ik me bedenk.
Misschien trek ik de singel wel iets te strak aan...?

praktisch alle singels die ik heb gehad zijn elastisch>of in elk geval met elastiek erin...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:09

dan zou je nog een singel zonder elastiek kunnen proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:10

ja of eerst eens een gat losser.
Geen idee, of dat het is. Maar zat dat mij opeens te bedenken. Te strak geeft ook knel en irritatie natuurlijk.

(al is het niet dat ik aansnoer overigens..)