Zadelissue: lange ruiter op kort paard!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:47

Ik weet dat je bij WoW kan kiezen voor een grotere zitmaat met kleinere kussens, misschien kan dat bij meer zadelmerken?

Suzan_bobar

Re: Zadelissue: lange ruiter op kort paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:50

Ik heb met m'n oude pony het zelfde probleem gehad. Ben 1.96m en kom max 17,5 inch hebben. Thorrowgood T4 cob heeft weinig lepel, waardoor je wat kun smokkelen,... Optimaal ist niet, maar die kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:55

Ik heb voor mijn NAS merrie (1.61 en xxw) met mij (180cm) destijds een zadel laten maken op basis van de msfc extreem (ijslanderzadel). Een andere boom erin en een vaste wrong erop. Door de vorm van de zitting kon ik prima in 17 inch terwijl dat op geen enkel ander zadel lukt.
Hij is nu te koop maar woon te ver weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:02

Dees schreef:
Fryso kan niets op maat maken. Die verkopen gewoon standaard Britse zadels waarbij ze zelf de vulling af en toe aanpassen.
Mijn zadel is compleet op maat gemaakt, ook een Fryso. :j

Thorowgood Cob valt wel erg klein, vind ik.
Zeker als je lange benen hebt.
Dit is een 17 of 17,5 inch.
Afbeelding

Massimo Trail heeft ook erg kleine, korte zweetbladen.
Andere types geen ervaring mee.

Je zou eens kunnen kijken naar IJslanderzadels!

Wil je toch voor een Thorowgood gaan, maar hou je niet van kunststof; Kent & Masters is de leren variant van Thorowgood.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-16 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:04

Passier heeft de zadelbladen wat naar voren gebouwd waardoor je wat meer ruimte hebt, misschien dat dat een optie voor je is. En als je KN fijn vindt, zul je in een passier ook kunnen zitten.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:06

Je kunt ook kijken naar een zadel met een dijbeenwrong in plaats van een kniewrong. Dan valt je been meer onder de wrong in plaats van tegen een kniewrong aan en heb je net wat minder ruimte in de zitting nodig.

Succes met je zoektocht!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:07

Sella, word helemaal passend gemaakt. Heb zelf net een besteld op mijn pony, maar een vriendin van mij is ook vrij lang, en heeft ook een paard van 1.60 en heeft om dezelfde reden ook Sella, word gewoon heel mooi passend gemaakt. En voor maatwerk niet heel duur.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:12

Misschien is ghost wat voor je? Is wel boomloos.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:22

Dees schreef:
Fryso kan niets op maat maken. Die verkopen gewoon standaard Britse zadels waarbij ze zelf de vulling af en toe aanpassen.

Dat is niet waar. Ik ben 1.93 en ze hebben een paar jaar geleden toch echt een zadel precies op maat voor mij gemaakt. Onder andere een andere vorm zweetbladen: meer naar voren gericht en breder

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:13

Voor mijn vorige paardje heb ik een massimo zadel gehad. Deze kan je krijgen met (korte) Franse kussens.
Mijn paardje was 1.60 en ben zelf 1.69. Ze heeft een korte rug en een gewone 17.5 inch zadel was te lang. Ook een kieffer van 17 inch die ik daarvoor had was te lang.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:22

Misschien kan je Bianca Liewes van Paard Praktisch contacteren. Zij verkoopt meerdere merken maatwerkzadels, is goed in haar vak en probeert je zeker niets aan te smeren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:22

femskie schreef:
Zsazsa, heb jij die zelf ook? Ik ken het merk niet en had altijd het idee dat dit zadels van B merk waren.. misschien ben ik fout hoor!

Wel gehad, zaten zo fijn. Volgens mij verkoopt bokker Nombrado ze als een van de weinige in Nederland. Maar die heb je ook met dijbeen wrong. Maar die hebben meerdere modellen voor lange benen en ze zijn altijd kort.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:45

Misschien een idee om op zoek te gaan naar een zadel waarbij de zitmaat groter is dan de kussens, ik weet dat een stalgenootje een Kieffer 18" zitmaat heeft met 17,5" kussens, bij wow kan het ook. Zo zou je paard kussens passend bij zijn rug kunnen krijgen, en jij een zitting passend bij je langere benen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:45

Hier last van paard met korte rug en ik heb door mijn billen echt een 18 inch nodig. Uiteindelijk uitgekomen bij een horze, niet een heel bekend merk en weinig te krijgen tweede hands. Wij zijn er in ieder geval helemaal blij mee :-)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:00

En een butterfly zadel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:09

2e hands ninon schutte met franse kussens?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:16

Ik heb een Zaldi New Kent, wwar ik met mijn lange gevulde dijen prima in pas. Iets naar voren gericht zweetblad, topzadel voor normaal geld, zeker 2e hands.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:28

Thorowgood heeft inderdaad kortere modellen, waarbij de kussens iets breder zijn om toch voldoende draagvlak te hebben. Ook wijd kussenkanaal.

Ik ben zelf helaas niet de lichtste, en heb een paard dat niet extreem kort is, maar ook niet lang.
Thorowgood gaat prima. (ik heb de t4 endurance versie, ziet er overigens gewoon als een engels vzh zadel uit)
In mijn zadel hebben ook al langere (als in ruim 1.80) mensen gereden, en vaak het commentaar dat het zadel verrassend veel prettiger zit dan dat ze hadden verwacht....

Mocht je kunststof niet prettig vinden, volgens mij is kent en masters in feite hetzelfde merk, maar dan de luxere lederen uitvoering.

(ga even kijken of ik een afbeelding van mijn zadel op mijn paard kan vinden.)

Edit:
Ok, heerlijk vloekende zadeltas/shabrak combi, maar daar gaat het in dit geval niet om. (last minute aktie waarbij een route uitgezet moest worden, vandaar ook pijl, hamer etc)

Op deze foto zie je redelijk hoe het eruit ziet. Het is echt een vrij kort zadel, maar dat zie je niet heel erg eigenlijk.

Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:07

Ah, de KN ruiter! Zulke leuke mensen en vaak rijden ze ook nog eens heel netjes en met onafhankelijke zit. Ik had er laatst 1. Die werd blij van de Euroriding Luxor. Ook de Macrider Wellington viel in de smaak. En van mijn Silhouette werd ze blij. Verder is inderdaad de Kent en Masters een aanrader. Allemaal mooie korte zadels. De keuze is reuze. Voor jezelf kun je kijken naar zadels met een wat minder diepe zit. Die geven jou de ruimte. Een zadel met een heel diepe zit kunnen al snel te krap aanvoelen. En contacteer een goede zadelmaker, want een zadel kan jou passen, maar hij moet natuurlijk ook prettig zijn voor je paard!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:01

Roxx schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Dat is niet waar. Ik ben 1.93 en ze hebben een paar jaar geleden toch echt een zadel precies op maat voor mij gemaakt. Onder andere een andere vorm zweetbladen: meer naar voren gericht en breder

Dan LAAT Fryso het ergens voor je op maat maken.
Echt, zelf produceren ze helemaal niets. Is een mooi marketing verhaal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:15

Vivary zadels ...
Super fijn naar wens gemaakt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:21

Thorowgood T4 Endurance.
Is overigens een VZH model.

Massimo, Ik meen ook de Ruiz Diax, maar dan alleen de Jessica pro.
Mocht je wegkomen met het Cob model van Thorowgood maar ligt je voorkeur bij leer dan is er ook de Kent & Master cob.

Neem anders eens contact op met Suzanne Godijn van zadels en Co.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:22

Kent&Masters op mijn rondgeribte brede bink. Kort is ie ook. Een forse schouderpartij. En prachtige stippels op.zijn giga kont.
Ik heb de cob dressuur. Maar ze hebben meer modellen. Goede kwaliteit. Redelijke prijs.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:52

Ik zweer het bij een custom zadel!
Is wel erg prijzig maar die kunnen ze bijna op elk paard/ruiter passend krijgen, en ze verlenen super goede service!

Een anatomica zal ik echt heel erg afraden, ze gaan gauw scheef liggen en zijn moeilijk weer recht te krijgen, buiten dat vind ik ze ook verschrikkelijk zitten...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:33

Dees schreef:
Dan LAAT Fryso het ergens voor je op maat maken.
Echt, zelf produceren ze helemaal niets. Is een mooi marketing verhaal.

En hoe denk je dat de andere merken dat doen? Er komen heel wat Nederlandse zadelmerken uit fabrieken in Engeland waarvan er sommigen zelfs meerdere merken maken. En daar kunnen ze best zadels met speciale wensen maken. Of dat nu voor Fryso, Arno Brand of wat voor merk dan ook is, het gaat er om dat ze het, naar wens, kunnen leveren.