Welke veilgheidsbeugels aanschaffen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:11

maximuss schreef:
Safestyle voelen hetzelfde als gewone beugels.

Korfjes helpen niet als je voet draait in de beugel.

Vastzitten door draaien is ook een kwestie van hoe ver voet in de beugel kan, korfje beperkt dat ook.

onpaard schreef:
Ik kom op internet vooral maten zoals 10, 11 en 12 tegen. Is 10 geschikt voor een kind van 6 jaar en voor een kind van 12? Anders ga ik wel naar de ruiterzaak.

Ik lees graag ervaringen van anderen.

Maat 12 is standaard volwassenmaat, en te adviseren bij brede voeten/schoenen (als je bv niet met echte rijschoenen/laarzen rijdt). Rest is snel te krap. Ga anders naar de ruiterzaak en pas ze met de schoenen aan die je wil gebruiken en kies een maatje groter als je twijfelt.

Anoniem

Re: Welke veilgheidsbeugels aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:24

Het risico van alle beugels die niet een dichte, halfronde boog boven het voetbed hebben is dat alle openklappende (zoals bij de Kwik Out beugels) of open staande (zoals Safestyle) beugels jou of je paard kunnen verwonden als je hele been door de beugels schiet (en dus langs die punt raspt) of dat het paard op de punt valt.
In 2003 waren er paarden in Duitsland die bij een val op de opengeklapte scherpe punt van de Kwik Out beugel vielen en afgemaakt moesten worden, en op Bokt was er iemand die door diezelfde opengeklapte beugel heen schoot tijdens een val waardoor de punt van de beugels in haar been stak en deze opentrok waardoor er vijf operaties aan het been nodig waren om te herstellen.
Alles wat een metalen uitsteeksel heeft, stomp of niet, kan tijdens een val een wapen worden richting het paard of de ruiter.

Ik heb over metalen korfbeugels (dus ook met metalen kooi) wel eens gehoord dat iemand viel, tijdens zijn val met zijn voet draaide en tussen twee spijlen vast bleef zitten, maar met korfbeugels met een kunststof korfje niet. De 'spijlen' zijn daar veel te klein voor en ze zijn niet diep genoeg om ook echt de achterkant van je hak in de beugel te krijgen, dus ik zou niet weten hoe je daarin vast zou kunnen komen te zitten.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:34

Laura_ schreef:
Wij hebben ook veiligheidbeugels. Tenminste, normale beugel, maar met een speciaal tussenstukje tussen de beugel en de riem en die schiet open als je valt, waardoor je beugel dus losschiet. Gelukkig nog nooit uit hoeven te proberen, maar volgens mij werkt het wel. Met onhandig opstappen, schoot die ook al eens los (1x in 3 jaar dat ik hem rijd is dat gebeurd). Kan alleen ff niet op het merk komen.

Lijkt beetje op bovenstaande foto, maar dan net iets anders.

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -Clip.html
Deze zijn het die ik bedoel!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:43

Laura_ schreef:
Laura_ schreef:
Wij hebben ook veiligheidbeugels. Tenminste, normale beugel, maar met een speciaal tussenstukje tussen de beugel en de riem en die schiet open als je valt, waardoor je beugel dus losschiet. Gelukkig nog nooit uit hoeven te proberen, maar volgens mij werkt het wel. Met onhandig opstappen, schoot die ook al eens los (1x in 3 jaar dat ik hem rijd is dat gebeurd). Kan alleen ff niet op het merk komen.

de paarden op mijn manege hebben ook allemaal zo'n klip aan de beugels! Gelukkig nog nooit gezien dat ze los schoten behalve bij een paar met opstappen :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:46

Safestyle, Ze waren duur maar ik wil nooit meer wat anders. Ik rijd nu alleen nog western dus heb ik ze verkocht, helaas hebben ze ze niet in westernstyle, maar ik was er ereg blij mee. Ik heb toendertijd echt geoefend in het goed vallen en daarbij zo min mogelijk mijn beest in zijn muil te trekken. Doordat je weet dat je niet kan blijven hangen had ik meer vertrouwen in een gevaarlijke situatie, je laten vallen was veel makkelijker.
Daarbij ze zijn nog mooi ook, het oog wil ook wat.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:47

@ xyzutu: idd daarom hangen mijn kwik out beugels hier aan de kapstok ipv aan het zadel. Bij safestyle is het bolletje imo wel goed afgerond.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:06

Ik weet niet of dit echt onder veiligheidsbeugels valt, maar ik heb deze https://www.ijslandersport.nl/producten ... jgbeugels/

Door de boogjes blijf je ook minder snel hangen al kun je er natuurlijk nog wel doorheen schieten. Doordat de beugels ook al in de goede stand hangen, zijn ze ook super makkelijk terug te vinden als je per ongeluk een beugel verliest.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:20

@palousa boy, hoe heten die beugels die jij gebruikt? Heb dat nog nooit gezien

En zijn er nog meer mensen met de quick release clip? En wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Ik ben ook op zoek naar veiligheidsbeugels en deze oplossingen spreken me het meeste aan, ben daarom benieuwd naar ervaringen.
Kan dus geen tips geven TS, ben zelf ook zoekende.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:02

Laura_ schreef:
Laura_ schreef:

Ik heb de link bekeken. Er staat geschikt voor alle Fillis beugels. Hier begrijp ik uit dat ik de klip niet kan bevestigen aan andere merken beugels? Ik heb nu Sprenger beugels nl.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:04

Ik zou deze wel eens willen uitproberen:
http://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/za ... eugels.htm

Maar zo ontzettend afschuwelijk duur. Maar dat is een design waar volgens je volgens mij veel aan hebt (makkelijk te bevestigen, alvast 90 graden gedraaid, kunststof, geen pijnlijke hoeken zo te zien.) Maar duur.

Overigens zouden kwikouts volgens mij ook op simpele manieren beter kunnen worden gemaakt, door openklappende deel niet van metaal maar van zachter (en lichter en minder scherp) kunststof te maken. Jammer dat patenten en dergelijke de ontwikkeling van goedkopere, betere en veiligere beugels in de weg staan :(

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:59

[/quote]

Deze zijn het die ik bedoel![/quote]

Ik heb de link bekeken. Er staat geschikt voor alle Fillis beugels. Hier begrijp ik uit dat ik de klip niet kan bevestigen aan andere merken beugels? Ik heb nu Sprenger beugels nl.[/quote]

deze http://www.safestyle.nl/index.php?page= ... &Itemid=29 kunnen volgens mij wel op iedere beugel. Ik vind dit momenteel nog het meest ideaal, maar kan geen ervaringen vinden. Wie weet iemand die ze hier al eens geprobeerd heeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:26

De hierboven genoemde Swiss-Clips heb ik ook gebruikt. Wat ik daarvan erg vervelend vond is dat je een onflexibel stuk van een paar cm aan je beugel hebt. Uiteindelijk went het wel, maar fijn vond ik het niet.

Ik rij nu met Safestyle beugels. Ook vanuit ergonomisch oogpunt fijne beugels. Wel de opening aan de binnenkant doen! Als je blijft hangen en de beugelriem schiet niet uit de veiligheidshaak, dan zal de beugelriem schuin van het zadel gaan afstaan. De binnenkant van de beugel wordt dan het laagste punt, waardoor je voet eruit kan vallen/rollen.

De hierboven gelinkte Safety Hooks zien er ook interessant uit. Maar zal ook staan en vallen bij een correcte montage/gebruik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:29

Naar mijn mening zijn alleen stijgbeugels veilig waar je ècht niet in vast kan komen te zitten, doordat er een zijkant open is (of gaat) of wat mijn grote voorkeur heeft: met een korf zodat je voet er maar een klen stukje in kan.

Daarbij zit je altijd goed (mits de korf sterk en "dicht" genoeg is!) omdat je voet er simpelweg niet zo ver in kan dat je vast kan komen te zitten :)

De beugels met open zijkant hebben vaak toch wel een nadeeltje zoals een uitsteeksel of alleen al maar als je je beugel tijdens een galop kwijtraakt en niet meer je voet er in kan krijgen omdat die zijkant dus ontbreekt :=

Ik heb heel erg veel verschillende stijgbeugels geprobeerd en mijn voorkeur gaat verreweg uit naar eigenlijk vrij simpele beugels met een korfje èn nog een gedraaid ophang-oog zodat de opening altijd makkelijk te vinden is als je eens uit de beugel schiet tijdens een rare beweging, want het is wel lekker als je na een rare sprong weer snel je beugel terug kan vinden voordat je paard er vandoor tettert :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:09

akishino schreef:

En zijn er nog meer mensen met de quick release clip? En wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Ik ben ook op zoek naar veiligheidsbeugels en deze oplossingen spreken me het meeste aan, ben daarom benieuwd naar ervaringen.

Ik moest even zoeken, maar het is de smartrider escape.
Wel vrij prijzig overigens.
Maar dan wel in allerlei hippe kleuren te krijgen ;)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:25

palousa_boy schreef:
akishino schreef:

Ik moest even zoeken, maar het is de smartrider escape.
Wel vrij prijzig overigens.
Maar dan wel in allerlei hippe kleuren te krijgen ;)

Dank je! Ziet er best "veilig" uit.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:30

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:06

pmarena schreef:
Naar mijn mening zijn alleen stijgbeugels veilig waar je ècht niet in vast kan komen te zitten, doordat er een zijkant open is (of gaat) of wat mijn grote voorkeur heeft: met een korf zodat je voet er maar een klen stukje in kan.

Daarbij zit je altijd goed (mits de korf sterk en "dicht" genoeg is!) omdat je voet er simpelweg niet zo ver in kan dat je vast kan komen te zitten :)

De beugels met open zijkant hebben vaak toch wel een nadeeltje zoals een uitsteeksel of alleen al maar als je je beugel tijdens een galop kwijtraakt en niet meer je voet er in kan krijgen omdat die zijkant dus ontbreekt :=

Ik heb heel erg veel verschillende stijgbeugels geprobeerd en mijn voorkeur gaat verreweg uit naar eigenlijk vrij simpele beugels met een korfje èn nog een gedraaid ophang-oog zodat de opening altijd makkelijk te vinden is als je eens uit de beugel schiet tijdens een rare beweging, want het is wel lekker als je na een rare sprong weer snel je beugel terug kan vinden voordat je paard er vandoor tettert :P

Nadeel is dat je geen fenders kunt gebruiken, maar alleen smalle engelse riemen.
Smart rider beugels wel.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:05

Ik heb deze voor mijn dochter gekocht, komen vanmiddag binnen

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:41

Ik heb hele goedkope kunststof korfjes die je op je eigen beugels klemt.
Er is nooit 100% garantie dat je dan niets gebeurt, maar de kans is wel enorm afgenomen dat je blijft hangen.
Ik heb ze gekocht voor een zadel dat ik heb gehad waar geen veiligheidshaak is, aar een ring voor de stijgbeugelriemen, en waar bij een van de veiligheidsbeugels het elastiek ontbrak. Maar ik wil ze nu eigenlijk ook wel aan mijn andere zadel.
Het is dun materiaal, als het paard er op valt zal het buigen of barsten, ik verwacht niet dat het ernsitig kan verwonden.

http://www.decathlon.pt/media/800/80084 ... ce4093.jpg

Verderop zit een man die strandritten doet met toeristen, ook volslagen beginners, die komen gewoon in hun slippertjes en korte broekjes. Hij heeft op alle zadels dergelijke korfjes. Van hem heb ik het idee.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:50

Safestyle! Absoluut, veilig en mooi! Al 10 jaar tevreden gebruiker, en niets anders wat gevoel dan de gewone beugels!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:00

Over die opklik-korfjes heb ik toch al verhalen gehoord dat tijdens echt "harde acties" dat korfje toch af kan breken / op 1 of andere manier de voet dan toch er tussen komt ofzo.

Je kan het je eigen nauwelijks voorstellen dat iemand dat voor elkaar krijgt :=

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:39

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het fijn jullie ervaringen te lezen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:48

Zou je die "losse" opklik korfjes van bijvoorbeeld decathlon niet met een tie rip/trekbandje vast kunnen zetten bovenaan? Zodat ie niet alleen op de plek onder de voet vastzit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:07

Dat klinkt als een slim idee! :j
Ik heb zelf zo'n beugel waar het korfje al rondom vastzit, maar vroeg me inderdaad wel eens af of je bij een los korfje als je voet in de beugel draait niet vast zou kunnen komen te zitten met je teen tussen de bovenkant korf en bovenkant beugel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:13

Ik zou dat zelf absoluut doen ja :j