Hoofdstel zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Re: Hoofdstel zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:31

Gaaf! ik volg!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:45

Phoe wat een werk zeg .. Maar enorm knap! Ook ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat: en wat zal je dan trots zijn! *\o/*

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:05

Wat mooi, ik volg :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:12

tamary schreef:
Moet wel zeggen dat ik een anatomisch kopstuk liever rond zie (oren, etc. daar zijn dat immers ook), ik zou mij zorgen maken over toch scherpe hoekjes precies op de verkeerde plek. Maar ik weet ook hoe moeilijk het is om iets echt mooi rond te snijden, zelfs met een snijlijn om te volgen.

Ook tuigleer kun je heel netjes in een ronde vorm snijden met een hechtingenmesje. Jeweetwel, zo'n mesje wat de dierenarts gebruikt voor hechtingen die losgehaald moeten worden. Ze kosten ongeveer een euro en je kunt er met leer van goede kwaliteit best een tijdje mee werken. Het is wel een geduldwerkje :P

Leuk project TS. Ik vraag me af hoe je de randen van het leer bewerkt hebt. Op de eerste foto lijkt je leer eigenlijk het meest op tuighals en dat vind ik zelf niet geschikt voor hoofdstellen. Mag ik eens vragen welk stuk koe je daar hebt liggen?

De gespen van de bakstukken zet ik bij de hoofdstellen die ik zelf maak het liefste even vast met twee schroefjes. Veel makkelijker om te maken en je kunt de gesp nog eens wisselen voor een andere wanneer je dat wil. Bovendien blijft de passant heel goed zitten tussen die twee schroefjes. Passanten innaaien vind ik echt geen leuk klusje. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:22

Bamii schreef:
Bij het lezen van de titel dacht ik 'oh oh, weer zo'n penny die van een paar strotouwtjes een hoofdstel in elkaar wil lijmen'. Maar wow! Dit is even iets anders! Ben heel benieuwd hoe dit verder ontwikkeld.

Hahaha same here, maar dit is super gaaf! Ik ben benieuwd naar het resultaat! :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:09

Mooi hoor, ik maak zelf tuigen. Het saaie, wat jij afschildert, zie je alleen in de ruitershops, omdat iedereen dat wil. Ik maak zelf ook tuigen en daar steek ik ook meer tijd in. Ik kan geen foto's plaatsen. 1 tip: Zorg dat de randjes niet scherp worden? Zoals ik in Engeland leerde: Edge stain and crease!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:11

Koper schreef:
De gespen van de bakstukken zet ik bij de hoofdstellen die ik zelf maak het liefste even vast met twee schroefjes. Veel makkelijker om te maken en je kunt de gesp nog eens wisselen voor een andere wanneer je dat wil. Bovendien blijft de passant heel goed zitten tussen die twee schroefjes. Passanten innaaien vind ik echt geen leuk klusje. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen :)

Ik doe het precies zo met het biothane. Alles om het naaien te vermijden, en met chicago schroeven kun je de verschillende onderdelen veel makkelijker uitwisselen en ik vind het zelf ook wel leuk staan, al die schroefjes. :)

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:12

Bamii schreef:
Bij het lezen van de titel dacht ik 'oh oh, weer zo'n penny die van een paar strotouwtjes een hoofdstel in elkaar wil lijmen'. Maar wow! Dit is even iets anders! Ben heel benieuwd hoe dit verder ontwikkeld.

Zelfde gedachte , maar wat gaaf zeg !
Ben het overigens wel eens over die hoofdstellen van tegenwoordig en over bevoorrecht zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:19

Wauw, dat wordt wel heel gaaf zeg!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:22

Gewoon WOW! Wat enorm gaaf!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:23

Ik vind schroefjes juist penny. Niks zo mooi als een mooi genaaid hoofdstel. De mijne kan zo naast Dobert gehangen worden, daar kan ie aan tippen. {:} En daar ben ik eigenlijk best wel trots op. :P

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:24

Mooi! Heel benieuwd hoe dit eruit komt te zien :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:43

Ik volg ook :) Ben benieuwd! Wel gaaf hoor!

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:57

Gaaf hoor! Ik volg :)
Idefix ik ben toch stiekem wel nieuwsgierig naar een foto van een van jouw zelfgemaakte hoofdstellen.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:02

Super gaaf zeg!
Ik volg mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:44

idefix4 schreef:
Mooi hoor, ik maak zelf tuigen. Het saaie, wat jij afschildert, zie je alleen in de ruitershops, omdat iedereen dat wil. Ik maak zelf ook tuigen en daar steek ik ook meer tijd in. Ik kan geen foto's plaatsen. (...)
Niks zo mooi als een mooi genaaid hoofdstel. De mijne kan zo naast Dobert gehangen worden, daar kan ie aan tippen. {:} En daar ben ik eigenlijk best wel trots op. :P

Dat noem je inderdaad regelmatig in andermans topics over hun tuig. 8-)
Is het sowieso niet handiger om dat soort eigen foto's gewoon op je website te plaatsen dan hier in een topic? Dit gaat tenslotte over wat de TS maakt.

@TS: Respect voor dat je het allemaal met de hand hebt uitgesneden! Is dit mes niet ook iets voor jou? De Fiskars fingertip knife: http://www2.fiskars.com/var/fiskars_ame ... -Knife.jpg
Ik gebruik mijn mesje overal voor; papier heel gedetailleerd papier uitsnijden, biothane en leer, echt een geweldig ding, ook in NL gewoon in hobbywinkels te krijgen. In tegenstelling tot bij 'pen'mesjes wordt je hand hier niet moe van en het is heel makkelijk om rechte lijnen te trekken omdat je hand door dat oog voor je wijsvinger enorm stabiel is en je heel veel kracht kunt zetten met je arm zonder dat je vingertoppen die door moeten geven. Ook bochten/hoeken gaan trouwens prima, daardoor kan ik hem ook voor fijn papiersnijwerk gebruiken, maar als je echt heel fijn gaat werken moet je wel steeds het papier bijdraaien want voor het fijnste papier-filligrainwerk is zo'n scalpeltje nog net iets draaibaarder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:55

idefix4 schreef:
Ik vind schroefjes juist penny. Niks zo mooi als een mooi genaaid hoofdstel. De mijne kan zo naast Dobert gehangen worden, daar kan ie aan tippen. {:} En daar ben ik eigenlijk best wel trots op. :P

Ik gebruik voor zichtbare plekken versierde schroeven of als het past concho's. En voor een bakstuk maakt het natuurlijk geen bal uit. Als er een riempje overheen valt ziet niemand of er een stiksel of een schroef onder zit.

TS gebruikt bij het bit schroeven. Dus ik vroeg me af waarom dan bij de gesp niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:13

Oohh dit wil ik volgen, volgens mij maak je nu iets wat exact mijn smaak gaat zijn

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:17

wauw wat ontzettend gaaf en knap gedaan.. ik ben benieuwd naar het complete hoofdstel!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:29

Wauw wat knap, zelf ben ik wel van de lak en de bling, maar ik ben heel benieuwd naar je resultaat!

warvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:53

Wauw wat gaaf! Ik volg

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:57

Echt super mooi! Ben benieuwd! Ik volg ook

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:00

heel knap! wordt vast mooi.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:34

Heel gaaf! Wat voor verf gebruik je?
Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet op een paard :) wat voor soort paard heb je?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:35

wow! dat is erg gaaf :oo