Bitten vraag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Bitten vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:00

Een ongebroken bit werkt helemaal niet Scherper in ! Zeker niet
Jij gebruikt een zgn zacht dubbel gebroken bit voor t span !
Daar leg je veel andere op als een ongebroken bit .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:00

Ik heb ook nog een kimblewick liggen. Kan je ook wel lenen om te proberen als je wil.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:05

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hetzelfde probleem met mijn pony en heb er nu een myler menbit level 2 voor gekocht. Maat 12 geloof ik. Als je in de buurt woont, mag je hem wel een keer lenen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:26

Dennis: Lief! :D heeft die een tongboogje?

Het ongebroken bit wat ik had is inderdaad vrij recht. Overigens flipt hij daar ook op zonder hefboom.

Dus in zijn geval is ongebroken (recht) wel degelijk straffer dan dubbel-gebroken. (enkel gebroken even buiten beschouwing gelaten)

janneke: Ik woon in Amersfoort!
Bedankt weer!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:57

Ja, met een boogje. Ik zal van de week mijn collectie wel ff op de foto zetten. Kan je kiezen ;) . Een goed bit mag best wel wat kosten, maar als je 6 bitten moet kopen voor je de juiste heb is het ook grappig meer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:21

Nee gelijk heb je! ik vind het helemaal niet erg om een duur bit te kopen, als ik idd weet dat het is wat we zoeken en hij er fijn van loopt!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:30

Toydoll schreef:
keona thanx voor de input!
Ik ga het zeker meenemen. Miss is zo'n kimblewick iets wat ik ergens kan lenen en testen idd!

En wat denk jij dan van zo'n ongebroken-flexibel-kunststof stangetje?

Ik weet dat bv die kimbelwicket niet zo duur is dus misschien proberen waard geloof nieuw op internet te vinden voor 25euro.
Ik weet natuurlijk niet of jij waarde hecht aan die kinketting en je hefboom,ik zelf niet vind onnodig als het niet nodig is.probeer bv eens een flexibel ongebroken stangetje kijk wel uit dat niet te dik word voor jou pony zijn mond.ik zelf heb nooit problemen gehad met mijn paarden,dus heb nooit hoeven zoeken.ik heb wel nog klein bitje liggen ongebroken wel flexibel en kunstof niet dik maar weet niet of het een 11,5 is dat kan ik wel na kijken voor je eventueel

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:52

Als je zou willen, graag!
Ik weet ook niet of ketting perse nodig is, of juist klein hefboompje genoeg. Ik kan natuurlijk eens proberen een ketting om mijn filet baucher te doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:12

Toydoll schreef:
Als je zou willen, graag!
Ik weet ook niet of ketting perse nodig is, of juist klein hefboompje genoeg. Ik kan natuurlijk eens proberen een ketting om mijn filet baucher te doen.

Rij je hem daar ook wel eens mee dan,zo niet probeer dat bit gewoon eens als je het thuis hebt liggen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:16

Ik heb hem gevonden en hij is 11-11,5 cm

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:34

Toydoll schreef:
Dennis: Lief! :D heeft die een tongboogje?

Het ongebroken bit wat ik had is inderdaad vrij recht. Overigens flipt hij daar ook op zonder hefboom.

Dus in zijn geval is ongebroken (recht) wel degelijk straffer dan dubbel-gebroken. (enkel gebroken even buiten beschouwing gelaten)

janneke: Ik woon in Amersfoort!
Bedankt weer!

Ik werk in Scherpenzeel, dus als je hem een keer wilt uitproberen, zou je hem daar op kunnen halen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:46

Mijn pony is altijd al vrij moeilijk geweest in de mond (dan niet met mennen, maar gewoon rijden) en ook best pittig. Vanalles geprobeerd van dubbelgebroken, myler level 1, hackamore, ander bitloos, pessoa,... overal reageerde die of heel heftig op of luisterde niet genoeg. En waar loopt ie super op? Een flexi soft ongebroken watertrens van trust. Ik heb nu voor het springen een zelfde mondstuk besteld met baby pelham scharen, omdat hij met bv springen erg heet wordt. Hoop dat hij hier net zo goed op reageert

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:37

keona: Ja die Filet Baucher reed ik hem afgelopen maanden mee, maar hij is er eigenlijk tja, hoe moet ik het zeggen, te stug op. Neigt om zich dan sterk te maken op het bit op momenten dat het niet moet. En niet zozeer voorwaarts hoor, hij is niet zo voorwaarts, maar vooral kop opzij trekken (naar andere paarden bijv....)

Cemlys, oke, dus toch zo'n flexi soft ongebroken ding. Interesting!

Janneke: Dat is perfect! pony staat in Woudenberg en ik les in Scherpenzeel.

Keona: 11,5 is dus die ongebroken kunststof flexibel dus? Ik ben wel heel benieuwd daarnaar, het lijkt mij zoveel prettiger dan een stuk metaal in zijn bekkie. Als ik die mag proberen als eerste lijkt me heel fijn!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:42

Een pessoa magic system bit?

Gewoon simpel gebroken, niet te dik niet te dun.
Maar als ze erg sterk worden, word het bit een stang/ongebroken trens.
En wanneer weer ontspant word het gewoon weer een dubbel gebroken.

Zoals bovenstaand.
Ik heb ook een paard wat geen enkel bit wou accepteren.
Nu een ongebroken trens, happy mouth.
En hij loopt hier Super op!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:10

Ja hoor

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:07

Even tussendoor, wat is je doel met een kinketting bij de filet baucher aangezien dit bit geen hefboomeffect heeft? Hoe wil je dat überhaupt vastmaken? En waarom dit bit verscherpen (als je dat al lukt ivm geen hefboomeffect) door de onderkaak, tong en lagen klem te leggen? Juist omdat je aangeeft dat hij geen druk op de lagen kan hebben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:28

Albert schreef:
Een gebroken liverpoolbit is een "martelwerktuig". Niet gebruiken.
Gewoon een recht ongebroken liverpoolbit moet voldoende zijn, eventueel een klein tongboogje, scherper is echt nooit nodig. Afhankelijk van je voorkeur, vaste scharen of pompwerking.

Dit is ook mijn allereerste gedachte. Waarom in hemelsnaam dubbelgebroken. Als ongebroken ook niet goed gaat zou je idd voor een myler kunnen kijken. Maar hopelijk biedt het leenbitje al soelaas.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:57

Toydoll schreef:
keona: Ja die Filet Baucher reed ik hem afgelopen maanden mee, maar hij is er eigenlijk tja, hoe moet ik het zeggen, te stug op. Neigt om zich dan sterk te maken op het bit op momenten dat het niet moet. En niet zozeer voorwaarts hoor, hij is niet zo voorwaarts, maar vooral kop opzij trekken (naar andere paarden bijv....)

Cemlys, oke, dus toch zo'n flexi soft ongebroken ding. Interesting!

Janneke: Dat is perfect! pony staat in Woudenberg en ik les in Scherpenzeel.

Keona: 11,5 is dus die ongebroken kunststof flexibel dus? Ik ben wel heel benieuwd daarnaar, het lijkt mij zoveel prettiger dan een stuk metaal in zijn bekkie. Als ik die mag proberen als eerste lijkt me heel fijn!

Laat maar weten als je hem een keer wil proberen. Dan neem ik hem mee naar mn werk

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:44

magda_90 schreef:
Even tussendoor, wat is je doel met een kinketting bij de filet baucher aangezien dit bit geen hefboomeffect heeft? Hoe wil je dat überhaupt vastmaken? En waarom dit bit verscherpen (als je dat al lukt ivm geen hefboomeffect) door de onderkaak, tong en lagen klem te leggen? Juist omdat je aangeeft dat hij geen druk op de lagen kan hebben?

Of hij geen druk op de lagen kan hebben weet ik niet want ts zij dit toen ik begon over ongebroken.maar ongebroken werkt op de tong,dus waarschijnlijk vind hij dat niet fijn als het helemaal vast ligt.dus dat heeft weinig met de lagen te maken.die kinketting op dat bit heeft inderdaad geen toegevoegde waarde,maar als hij goed op dat bit zou lopen kan ze dat bit wel gewoon gebruiken

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:47

ik heb hier een myler liggen die je evt mag testen. weet niet waar je woont.gebruikte ik ook voor een welsh a pony, is een 11.5

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:15

Even een update hier.
Vandaag (eindelijk) de tandarts geweest. Was even gedoe met geregel ivm dat niemand (logischerwijs) komt voor 1 pony.
Afijn; er was een hoop wat niet 'goed' was. Informatie kan evt via PB maar er is een hoop gedaan. Nu 8 dagen rust en dan moet er wel het eea anders zijn!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:50

Wat raar bij ons kot de tandarts ook voor een paard.en die van mijn schoonouders did komt ook voor 1

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:40

Ik heb zelf een paard die ook heel gevoelig is, mocht je nog een tip willen gebruiken? na jaren tobben reageert mijn paard enorm positief op de Sprenger dynamic. Die ligt iets gebogen in zijn mond en hij doet eindelijk zijn mond dicht. De tandarts is al veel geweest.
Succes!