Misvorming neus door neusriem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:45

Het kan natuurlijk ook een botwoekering zijn met een heel andere oorzaak. Maar toevallig op die plek. Misschien een keer een kneuzing oid gehad door een ongelukje. Botvliesontskekinkje en nu een overcompensatie van het bot.
Eerlijk gezegd acht ik die kans groter dan een neusriem als oorzaak.

Of ontstaan door een andere irritatie.

Een neusriem die breed is, zacht is onderlegd. Voorzien van een onderlegger/bontje. Of een (lage/hoge) neusriem die niet op die plek ligt. Is een optie!

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:48

Persoonlijk rijd ik niet met neusriemen, ik vind ze niet nodig. Niettemin heb ik recent een les gevolgd door een orthodontist die ook stelde dat de neusriem assisteerde bij de bitwerking. Nu ik heb het niet nodig, dus ik gebruik er geen.

Met betrekking tot de bult. Weet je zeker dat het over een verdikking van het bot gaat, het kan immers ook een vochtophoping of bloeduitstorting zijn. Die zaken kunnen het gevolg zijn van een plotse druk of wrijving (misschien heb je ooit eens te hard getrokken of heb jij of je paard een plotse, onverwachte beweging gemaakt). Een van de manieren om dit te testen (ik heb hetzelfde eens gehad met mijn zadel en het feit dat ik door mijn eigen stommiteit mij bijna op een garrocha stok had gespiesd) is om na te gaan of de zwelling pijnlijk blijkt te zijn.

Wil je zeker zijn, misschien best eens de DA laten komen (dat hebben wij ook gedaan).

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:50

Ik had hetzelfde buj mijn oude paard, maar niet door zijn hoofdstel, ik rij western, dus zonder neusriem, maar door zijn halster. Had een vrij zwaar dik halster en dat irriteerde duidelijk op zijn neus na een tijd. Moge duidelijk zijn dat hij daarna zo min mogelijk een halster om had en een lichtgewicht

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:24

Kabouter123 schreef:
Nies_ schreef:
Ik zou inderdaad een tijdje met lage neusriem rijden en dan kijken of het weg gaat. Zo niet komt het dus niet van de neusriem.

Misschien vergis ik me en heeft hij toch wel ergens zijn neus tegen gestoten, heb enkel nooit een wonde gezien. Eerst alles uitsluiten waar ik zelf wat aan kan verbeteren.

Dan nog zou ik op die plaats even geen tuig willen. Lijkt me niet heel prettig.

Leen

Re: Misvorming neus door neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:19

Je weet dat de 2 tot 3 vingers op elkaar bedoeld zijn bovenop de neusriem (veel mensen meten ze lang elkaar, maar dat is duidelijk te weinig, zeker als het dan maar bijna 2 vingers zijn). Witte haren komen ofwel door een wonde ofwel door iets wat te strak zit waardoor er te weinig bloed kan komen. De bult kan dat ook verklaren.

Ik zou ook (tijdelijk) zonder neusriem rijden, of op zn minst zo los doen dat er echt minstens 2 vingers op elkaar er onder passen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:23

Ik zou zonder neusriem proberen.
En hoe weet je dat hij de mond niet opent als je hem altijd dicht snoert?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:28

Het is niet heel erg dat je dat opmeten verkeerd hebt aangeleerd hoor, TS. Dat wordt heel erg vaak verkeerd gedaan. Wij leerden op de manege ook altijd dat je twee vingers er tussen moest hebben.. En dan natuurlijk precies opgemeten in de kingroeve!
Zaak is alleen wel dat je het nu wel op de correcte manier gaat doen. Een bult op de neus komt niet door normaal gebruik, dan moet je iets heel geks hebben gedaan of er zit een ijzeren stuk met spikes in de neusriem, wat denk ik niet het geval is.

Nog steeds benieuwd naar een foto! :)

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:36

Nu komt een vraag van een leek. Mag een paard zijn mond niet openen tijdens het rijden, en waarom niet? Waarom moet die neusriem? Ik rij zonder neusriem.
Mijn haflinger kreeg in het vervelen wel een rare bult van zijn graasmasker, ook niet meer opgehad en bult is weer weg. Maar dat staat los van de reden dat ik zonder neusriem rijd.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:39

Chasey schreef:
Nu komt een vraag van een leek. Mag een paard zijn mond niet openen tijdens het rijden, en waarom niet? Waarom moet die neusriem? Ik rij zonder neusriem.
Mijn haflinger kreeg in het vervelen wel een rare bult van zijn graasmasker, ook niet meer opgehad en bult is weer weg. Maar dat staat los van de reden dat ik zonder neusriem rijd.

Een paard wat zijn mond open doet ontwijkt meestal druk. Bijvoorbeeld van een bit wat niet fijn zit, vaak een te dik bit. Ook door slecht gereden te worden kunnen ze hun mond openen, ook weer dus door pijn in de mond, kaak, hals,...
Er zijn enkele uitzonderingen die zelfs met hun tong uit de mond lopen maar waar niet medisch aan scheelt. Lijkt mij dan ook weer gewoonte door vroeger misschien pijn gehad te hebben.

De mond dichtsnoeren met de neusriem verbergt dus andere problemen, maar dat lost dus niets op. Integendeel, het geef zelfs meer pijn.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:19

Wat Leen zegt, inderdaad. Zonder neusriem rijden is dus eigenlijk hartstikke goed :)

Helaas is een neusriem volgens mij verplicht op (Engelse) wedstrijden, het 'hoort bij het tuig'. Jammer, want het is niet per sé bevordelijk voor een paard. Maar helaas zijn veel regels zo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:49

Dat is niet helemaal waar wat iedereen hier roept.

Een neusriem zorgt voor een stil liggend bit. Een veel te losse neusriem help dan ook niks. Dan kan je inderdaad beter zonder gaan rijden.

Ik ken weinig mensen die kunnen rijden met een stille aanleuning. En dus zonder neusriem zouden mogen rijden.

Of je moet western gaan rijden. Want daar loopt je aanleuning via een doorhangende teugel.
En zelfs dat lukt niet veel mensen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:57

Een hoge neusriem bijvoorbeeld, raakt het bit niet eens aan. Het houdt alleen de mond dicht. Daardoor wordt het bit dus, zoals ik al eerder vertelde, in de mond vast geklemd. Daardoor ligt het dus stiller.

Maar, je wil niet dat het paard zijn mond open doet in de eerste plaats. Dat doet een paard namelijk niet zomaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:05

ik heb alles gelezen.
Maar wil even reageren op iedereen die zegt dat het paard demond niet kan openen door een neusriem.
Mijn paard kan dat wel, kan zelfs gapen met de neusriem om.

Ik denk dat alleen een sperriem en lage neusriem de mond kan dichtsnoeren.
Ok een neusriem wordt om de kaak gedaan, maar als je 2-3 vingers aanhoud kan die de mond echt wel openen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:19

Eens
Daarbij blijf ik er bij dat het niet aan (dikte) bit hoeft te liggen of paard mond open doet, bij mij ligt er nu een billy allen in en doet ze het ook bij, eveneens als bij dikke enkel gebroken trens

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:41

Joanne1987 schreef:
Eens
Daarbij blijf ik er bij dat het niet aan (dikte) bit hoeft te liggen of paard mond open doet, bij mij ligt er nu een billy allen in en doet ze het ook bij, eveneens als bij dikke enkel gebroken trens

En zonder bit?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:02

Art_Ificious schreef:
ik heb alles gelezen.
Maar wil even reageren op iedereen die zegt dat het paard demond niet kan openen door een neusriem.
Mijn paard kan dat wel, kan zelfs gapen met de neusriem om.

Ik denk dat alleen een sperriem en lage neusriem de mond kan dichtsnoeren.
Ok een neusriem wordt om de kaak gedaan, maar als je 2-3 vingers aanhoud kan die de mond echt wel openen.

Daar gaat het toch net om. Dat een paard met 2-3 vingers ruimte de mond wel kan openen als het nodig is. Terwijl als het vaster zit niet. Het scharnierpunt zit namelijk aan de kaak, dus als je het halverwege aantrekt (met een hoge neusriem als voorbeeld), kan de mond niet open. Als je een beetje ruimte laat kan de mond dubbel zo ver open als de ruimte die je gelaten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:15

Als je onder je zadel onder je dikke, donzige pad een dikke, warme plek krijgt met witte haartjes roept iedereen: 'drukking! Ligt aan het zadel!'.
Als je onder een dikke, brede aangesnoerde neusriem een dikke plek met witte haartjes krijgt, zou het volgens velen juist vooral niet aan de neusriem liggen...
Terwijl dat in praktijk precies hetzelfde drukking-probleem is dat tegenwoordig heel normaal is geworden sinds de invoering van aansnoerneusriemen. Mensen verkijken zich namelijk zo heerlijk op de padding: er zit zoveel padding onder dat het wel lekker zacht moet zijn voor het paard. Wat ze vergeten is dat ze de neusriem vervolgens even strak aantrekken als toen er nog geen padding was (namelijk die miserabele 1,5 vinger naast elkaar onder de kin...) - alleen zorgt die padding ervoor dat er ook druk op de neus staat als je die 1,5 vinger weghaalt. Padding wil namelijk ruimte. :)* Dus wat zonder die padding lege, vrije ruimte voor het paard was, is nu altijd druk op de huid.

TS verwoordt het probleem al heel erg mooi: ze kan er bíjna 2 vingers onder proppen. Dat is dus precies te weinig. :) Vooral als je ook nog eens onrustig bent in je aanleuning, veel met je teugels werkt en je paard steeds zijn mond moet openen om de druk van jouw bit op zijn tandvlees te verminderen.
Je zult hoe dan ook nu net zo lang zonder neusriem moeten rijden tot die drukking op het neusbot helemaal weg is. Dán kun je pas weer nadenken over wat voor neusriem je er dan om gaat binden en dat je dat voortaan op de juiste manier gaat doen, dus niet bijna twee vingers, maar 2 tot 3 op elkaar gestalde vingers ruimte op het neusbeen.

Als je je zorgen maakt dat je het bit door zijn mond trekt als je zonder neusriem - of met een correct los 'aangesnoerde' neusriem rijdt, dan kun je trouwens ook een D-trens of kneveltrens: die hebben platte zijkanten aan weerszijde van de mond waardoor je het bit nooit meer door de mond kunt trekken.

Maar eerst maar eens hopen dat de neus zich weer helemaal herstelt en er door foutief neusriem-aansnoerwerk geen permanente schade aan de huid op de neus is toegebracht. Hoewel witte haartjes daar helaas al het eerste teken van zijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:24

Maar het is helemaal niet duidelijk of het door de neusriem komt...

@leen: lette is nooit bitloos gereden, of al maar geprobeerd dus dat antwoord moet je me schuldig blijven :)
Wel kan ik, hoewel jou dat natuurlijk niks zegt/doet, zeggen dat het niet door een onrustige ruiter hand, dan wel onrustig bit komt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:29

Ik ben er van overtuigd dat je je neusriem echt aangesingeld moet hebben om schade door druk te hebben. Er is w.s. Meer aan de hand (geweest).
Onderschat ook schuren niet, te los gaat schuiven. Denk b.v. aan een stuk lopen op schoenen met ongestrikte veters.
Een irriterend naadje, zand....

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:41

Kabouter123 schreef:
Ik krijg bijna twee vingers tussen de neusriem. Daaraan kan het niet liggen. Kan het toch de druk zijn van het kopstuk bij het rijden? De neusriem gaat de prullenmand in, dat staat vast.

2 vingers tussen neusbot en neusriem? dus bovenop? aan de zijkant of onderkant heeft het bijna geen nut want daar krijg je altijd je vingers tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:22

Bijna twee vingers is al een halve vinger te weinig. Als je die twee vingers bovendien niet eens bovenop elkaar stapelt bovenop het neusbeen, zit je nog veel meer vingers fout.

Ik ben trouwens over het algemeen wel pro bitloos (hoewel er heel veel foute bitloze neusriemen zijn), maar mocht je dit overwegen dan moet je toch ook echt wachten tot de plek op de neus weg is. Anders doe je het paard nog meer pijn dan met een gewone, te strak aangesnoerde neusriem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:26

Crista schreef:
Eerste wat in mij op komt: doe die neusriem 3 gaten losser en laat je paard ademen! Neusriem is niet om zijn mond koste wat kost dicht te houden he! Neusriem horen minimaal 2 vingers tussen te kunnen.

dat was vroeger inderdaad de norm...nu denken velen dat het een singel is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:35

En dat je, als de neusriem lekker dik gevoerd is, je hem nog strakker kunt aantrekken. :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:40

Dit soort plekken komen door de druk op het neusbot. Op de plek van de neusriem zit niets meer dan een lapje vel op het bot.

Je paard doet 'gelukkig' de mond niet open...Misschien is dat je probleem juist...hij kan de mond niet openen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:05

geerke schreef:
Crista schreef:
Eerste wat in mij op komt: doe die neusriem 3 gaten losser en laat je paard ademen! Neusriem is niet om zijn mond koste wat kost dicht te houden he! Neusriem horen minimaal 2 vingers tussen te kunnen.

dat was vroeger inderdaad de norm...nu denken velen dat het een singel is :+

Toch hoor ik hier 90 procent van de mensen roepen dat hij los moet zitten.....

Ik zie dan allemaal van die riempjes op half zeven voor me, dat heeft helemaal geen functie, een neusriem moet netjes op de huid liggen. Net als je peeskappen of bij wijze van spreken je eigen schoenveters.