Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:30

Ik heb ook wel het idee dat er veel verschil zit tussen dressuur- en springzadels qua pasvorm.
Ik heb nu een kingsley springzadel op proef en dat lijkt heel goed! Ligt op allevier mijn (heel verschillende!) paarden goed als ik bij de een met en de ander zonder bontje rij.

Maar geen idee of ze zo goed aanpasbaar zijn dat ze altijd op ieder paard zullen passen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:31

Mijn ervaring is ook dat springzadels makkelijker liggen inderdaad.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:38

Sommer zadels

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:56

Ik heb er nu het geld niet voor,maar ik zou ook kiezen voor een Wow omdat het een zadel is waar het meest aanpasbaar aan is.Maar zoals gezegd een zadel wat op alle paarden past bestaat niet.

Ik had een Kieffer op mijn vorige paard liggen en dat lag tot haar dood goed ,af en toe eens bijgevuld een aangepast door de zadelmaker.
Maar op mijn jonge paard past het helemaal niet,waar mijn oude paard groot,hoge schoft lange rug heeft.
Is mijn jonge paard 10 cm kleiner,rond geribt, en een korte rug.Nu ligt daar een op maat gemaakte daaleman op die voor mijn rug weer minder prettig is.Het liefst had ik dat mijn Kieffer op haar paste,maar helaas.
Dus nu ben ik aan het sparen en hoop ik een Wow te kunnen laten maken die voor en haar en mij fijn ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:18

Ik denk eigenlijk dat je mensen zich op een WoW toch een beetje verkijken....het concept is super leuk, maar als je een heel ander nieuw paard koopt en je WoW voor een paar honderd euro moet (laten) verbouwen met nieuwe onderdelen dan had je voor dat geld net zo goed een ander zadel kunnen kopen denk ik dan... :)

Of je nu je oude zadel of oude zadel-onderdelen moet zien te verkopen dat maakt ook weinig verschil, hoewel je natuurlijk ook hoort over de mogelijk tot inruilen van je oude onderdelen...als dat kan wordt het al een stuk interessanter :j

Een zadel dat zichzelf aanpast zonder allerlei hele dure onderdelen bij te hoeven kopen is dan toch wel fijn :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:32

Ik heb mijn WoW niet voor honderden euro's hoeven verbouwen hoor voor mijn jonge paard.
En die heeft toch een heel andere rug dan het paard waarvoor ik de WoW had gekocht (ook al 2e hands).
Misschien dat het hier in het voordeel is dat ik nog een oud model heb, ik heb het idee dat die op meer paarden pas te krijgen zijn dan de nieuwe modellen.

Ik heb er in ieder geval al heel wat jaartjes heel veel plezier van met weinig extra kosten.
2x per jaar de fitter voor het aanpassen van de lucht en zo nodig de headplate en verder is alles nog hetzelfde zoals ik 'm destijds heb gekocht.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:35

Ik heb zelf een Equus zadel. Ontworpen door zadelmaker J.o Vie.ho.ff en in dit zadel zit een Kiefferboom. Het voordeel van deze boom is dat hij doormiddel van infraroodwarmte te verbuigen is en daardoor aanpasbaar naar het paard. Oke ik kan er niet mee op een C pony rijden maar van een rondgeribte D pony tot aan groot sportpaard moet lukken om het aan te passen. Ik heb het zelf al aan laten passen van haflinger naar grote maat Hackney en woensdag hoop ik dat het aan te passen is voor mijn KWPN'er. Ik heb al lange tijd erg veel plezier aan dit zadel! Je zou hem eens kunnen bellen wat zijn opties zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:41

Dat is natuurlijk een beetje in het voordeel van je eigen winkel praten Pmarena .Dus is je antwoord niet helemaal serieus te nemen.
Als je de basis van een wow hebt kan je idd best wat geld extra kwijt zijn om hem aan te laten passen aan je andere paard,maar voor dat geld kan jij nooit een ander goed passend zadel krijgen,bovendien heb je dan ook nog steeds het zadel waar je zelf ook lekker op zit dat moet je met een nieuw zadel altijd maar weer afwachten.

Mijn Kiefer is echt niet aan te passen naar mijn andere paard was het maar waar ik vind het een heerlijk zadel.Bovendien Als de boom van een kieffer eenmaal veranderd is ,word hij gevoelig voor een breuk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:54

Beperking 1 : zadel moet qua lengte passen ivm inchmaat die jij zelf nodig hebt. Zelfde zadel op shet & bels gaat hem dus al niet worden.
2 : Breedte rug ook daar zit gewoonweg een grens aan qua verstelbaarheid
3 : hoogte schoft, want hoge of teruggesneden kamer kan niet alles opvangen.

Meest flexibele optie is een (semi)boomloos, zo kort mogelijk incl. alle maten pommel en een paar goede pads met shims voor opvullen eventuele ruimte bij weinig bespiering, etc. Dat zal binnen de nodige ruglengte op zo'n 90% van de paarden passend te krijgen zijn voor in elk geval de 2-3 maanden die je al snel nodig hebt voor het vinden en aanpassen van een zadel specifiek voor dat paard. Zeker in de recreatie komen er nogal eens heel verschillende rassen en dus rugvormen langs die geschikt blijken voor jouw doel en dan is een universeel boomzadel eigenlijk onmogelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:56

Seltje schreef:
Kent en masters is niet aan te passen, ik zoek echt een zadel waar veel aan te passen is, zodat ik het gewoon aan een volgende paard kan (laten) aanpassen.

Kent & Masters is wel degelijk aan te passen. Het heeft een verwisselbaar kopijzer en met wol gevulden kussen, dus door een zadelfitter aan te passen. :o

Het heeft alleen wel al verschillende modellen, dus als je eerst een paard hebt met een hoge schoft en daarna eentje met weinig schoft en rechte rug zou je een ander model moeten. Dat geldt voor alle zadels, behalve WoW. Bij Wow zijn alle onderdelen vervangbaar en zou je in bovengenoemd voorbeeld van een deapseat naar een flatseat kunnen gaan. Hangt uiteraard een prijskaartje aan. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:57

Het staat je vrij om een post niet op de inhoud maar op de schrijver te beoordelen beatje als je denkt dat dat beter is :)

Ik vind het nuttig om mensen te informeren over zaken waar ik toevallig wat over weet / veel ervaringen van anderen over te horen krijg. Of dat nu in mijn voordeel of nadeel werkt :)

Er zijn genoeg mensen bij wie het uiteindelijk toch (erg) tegen viel qua kosten om een WoW (of ander prijzig zadel) weer passend te krijgen op een nieuw paard (als het al lukt) en je hebt een prima kans om voor de prijs van 1 WoW 2x een prima A-kwaliteit zadel tweedehands op de kop te tikken...dus voor die kosten hoef je niet speciaal een zadel te kopen dat helemaal verbouwd kan worden :)

Of je nu 1500 euro uitgeeft aan een WoW en vervolgens een paar jaar later nog een flinke duit moet bijleggen om het aan te laten passen, of je koopt een prima passend zadel voor 600 euro (zoals een Kieffer als je die fijn vindt) en een paar jaar later koop je weer een andere voor 600 euro...

Dan heb je nog bespaard t.o.v. je WoW :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:03

Voor een Wow zadel zit je zo rond de 2800 euro!
Ik ben blij met mijn simpele Barefoot Cheyenne die zich lekker zelf aanpast als mijn fjord weer dunner of dikker is geworden :) .

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 15:06

Maar passend 2de hands vind ik nooit, of ik zoek verkeerd. Ik heb mijn paard 3 jaar en daar ligt ondertussen het 3de nieuw boomzadel op, omdat elke zadelpasser hier in de buurt beweert het vorige zadel niet goed te krijgen, dat is in mijn geval nu al 4000 Euro's aan zadels,die niet goed liggen, op 3 jaar, voor hetzelfde paard... Dan kan ik beter 1 keer voor een wow investeren lijkt me...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:09

Een vriendin van mij heeft ook vaak gedoe gehad met haar Wow-zadel qua goed passend krijgen. Dus ook met Wow kan je problemen krijgen, wat ook weer een hoop extra kosten mee kan brengen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:11

Een goed boomloos zadel is trouwens ook nog veel goedkoper en heb je in een hoop modellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:15

Aj dat is balen zeg, wat zonde geld.... :(:)
Hopelijk heb je de zadels zonder al teveel verlies kunnen verkopen :)

Weetje, een WoW is geen wonderzadel waar je een smak geld tegenaan gooit en vervolgens verzekerd bent van het genot van nooit meer zadelproblemen hebben...was het maar zo ;)

Met een WoW ben je nog steeds afhankelijk van een zadelmaker...het kan gewoon het volgende zadel zijn in je rijtje zadels dat eerst goed leek maar later niet meer genoeg aan te passen blijkt te zijn.

Elk nieuw zadel is en blijft een gok en zeker met boomzadels blijf je afhankelijk van de zadelmaker omdat het zelf heel lastig beoordelen is of alles goed aansluit zonder te knijpen. En bij een WoW de vraag of je kussens nog goed gevuld zijn enzo...

Er zijn mensen dol tevreden over hun WoW, maar er zijn ook best veel mensen finaal afgeknapt omdat het steeds niet goed bleek te liggen... maargoed dit heb je ook met elk ander merk zadel, het blijft gewoon een lastig iets :)

Het succes van een WoW lijkt vooral erg afhankelijk te zijn van een goede fitter dus als je een echt goed bekend staande WoW fitter kan vinden dan kan je het natuurlijk altijd proberen als je een goed gevoel erbij hebt, want zeker dat is belangrijk :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:24

Pmarena je bent niet op de hoogte van zadelprijzen ,want een Kieffer kost echt geen 600 euro de mijne koste toen de tijd al praktisch 2000 euro.

Boomloos zijn we ook geweest Barefoot ene ellende paar honderd euro kwijt en je dondert nog met zadel en al van je paard.
En nee ik vind het niet netjes als je zelf zadels verkoopt andere merken gaat neerhalen.
Ik heb op het moment geen Wow centen en ik verkoop ook geen Wow zadels maar ben me er allang in aan het verdiepen en zie dat dit zadel mogelijk heden heeft die ik tot nu toe nog niet bij andere zadels gevonden heb.

Een Kieffer past gewoon qua boom niet op het paard wat ik nu heb,even als dus een barefoot niet past een hulsebos niet past .En er zullen paarden zijn waar een wow ook niet goed oplicht alleen kan je daar heel veel aan veranderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:35

Beatje, ik heb het niet over nieuwe zadels, je hoeft niet per-sé alles nieuw te kopen :)

Maargoed, even een vluchtige check leert me dat je anno 2016 een nieuwe Kieffer ook rond de 1500 euro hebt en een WoW rond de 3000 euro, dus dan heb je nog steeds hetzelfde verhaal....

Ik vind het jammer voor je dat die verschillende zadels niet passen, maar zo gaat dat nu eenmaal... wat voor de 1 werkt, werkt niet voor de ander. Natuurlijk hoef je met geen 1 zadel van je paard te vallen, dat is helemaal domme pech :(:)

Ik haal niks neer, geef net als iedere ander gewoon een stukje info met voors- en tegens waarvan ik hoop dat de TS er iets aan heeft. Je hoeft niet zo quasi-vijandig te doen hoor :) Als het je zo stoort nodig ik je uit om in mijn berichten op Bokt te snuffelen zodat je kan zien dat ik net zo goed de nadelen van Barefoot opnoem als mensen daar mee geholpen zijn :P

Maargoed, het gaat hier om WoW volgens mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:39

Ik had het na vijf jaar en weet ik veel hoeveel zadels verder, ook wel gehad.. steeds weer gedonder met groeien of door omstandigheden afnemen in spiermassa.. elke keer zadel gezeur..
Ik ben gaan sparen en ondertussen ben ik gaan zoeken en me gaan verdiepen in allerlei type zadels. Uiteindelijk ben ik bij Sella zadels uitgekomen. Inmiddels heb ik sinds een maand een Sella zadel in bezit en ik ben heel erg enthousiast! Dit zadel blijft altijd aanpasbaar, heeft een mooi ruim tussenkanaal en geeft veel schoudervrijheid. Precies de punten die ik nodig had voor mijn paard.
Misschien is het intressant voor je, om je te verdiepen in dit merk!

Succes iig!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:47

Euforie dat topic was ik ook aan het volgens,helaas woont die meneer een eind van ons vandaan en ben ik bang dat ik weer veel geld kwijt ben voor een zadel wat niet past.Ik vind de website van Sella zadels niet heel duidelijk.

Pmarena het gaat hie rniet over Wow zadels ,de Ts vraagt naar een zadel wat op bijna ieder paard aan te passen is.
Als je zelf een product verkoopt en dat doe jij moet je er erg in houden dat je antwoorden niet over komen als ; Wij van WC eend bevelen u Wc eend aan.
Misschien heb je daar geen erg in,maar zo komt het bij mij in ieder geval over en dat vind ik een beetje storend en niet geheel neutraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:49

Ik stuur je even een pb

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:50

beatje schreef:
Euforie dat topic was ik ook aan het volgens,helaas woont die meneer een eind van ons vandaan en ben ik bang dat ik weer veel geld kwijt ben voor een zadel wat niet past.Ik vind de website van Sella zadels niet heel duidelijk.

Pmarena het gaat hie rniet over Wow zadels ,de Ts vraagt naar een zadel wat op bijna ieder paard aan te passen is.
Als je zelf een product verkoopt en dat doe jij moet je er erg in houden dat je antwoorden niet over komen als ; Wij van WC eend bevelen u Wc eend aan.
Misschien heb je daar geen erg in,maar zo komt het bij mij in ieder geval over en dat vind ik een beetje storend en niet geheel neutraal.

Maar ze prijst hier haar product totaal niet aan dus ik snap jou probleem ook gewoon echt niet.

Ik lees overigens stilletjes mee, maar "vrees" dat ik ook bij boomloos blijf hangen omdat ik bang ben elk half jaar een nieuw boomzadel te zullen moeten kopen. Heb ook niet het budget voor het echt hogere prijssegment helaas.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:58

Het zadel met de meest mogelijk aanpassingen blijft in mijn idee de wow, ik heb er 2 en die zijn meermalen aangepast en ook naar andere paarden, eenmaal een grote uitgave en de aanpassingen zijn te doen, de grote aanpassingen, kussens, 600 of zitting- daar zit je boom in 600 zijn ook tweedehands te vinden als je weet wat je hebben moet.
Alles staat en valt bij je fitter, en laat wow nu juist de grote bezem erdoor gehaald hebben, reorganisatie bij de filters,
Blijft nog steeds dat sommige mensen miet op een wow kunnen zitten en sommige paarden geen wow passen, bij de fitters die ik ken mag je je zadel proberen,dus heb je wat meer zekerheid voor je koopt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:32

Ik heb mijn WoW een aantal jaar geleden voor 1650,- via Arie Boer gekocht (weinig gebruikt).
Het enige dat ik al die jaren heb hoeven doen is lucht en headplates aanpassen, zowel op het paard dat ik toen had als op mijn huidige paard.
Wisselen van headplates is ideaal als ze veranderen van vorm, heb ik al zoveel plezier van gehad, anders had ik iedere keer andere oplossingen moeten bedenken qua onderleggers of aan een nieuw zadel gemoeten.

Ik denk niet dat mijn WoW veel meer heeft gekost dan ieder ander zadel...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:35

Precies nouvel, door de grote variatie die je hebt met lucht en de headplate zijn er bijzonder veel variabelen te maken, hier 2 zadels en 4 zeer verschillende paarden, heb 1 x een seat gewisseld, maar die kon ik mooi omruilen omdat de fitter de mijne nodig had..