Beenbescherming+springschoenen, voor/nadelen?(trend gespot!)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:40

Pauley schreef:
Ik vind dat peesbescherming niet nodig is zo lag je geen hoge wedstrijden rijd of je paard aantikt. in de natuur hebben ze toch ook geen bescherming? en ze hebbben meer kans op peesblessures met peesbescheriming (is mijn mening) en vooral bandages zijn funest

In de natuur hebben ze ook geen ijzers...

Het model dressuurpaard zul je in de natuur ook niet tegenkomen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:43

Voor mij betekend better safe then sorry dat je je paard zn pezen beschermd met beschermers. 1x een uitgave aan goeie (goeie pasvorm en beschermers die niét warm worden, ja ze bestaan!) beschermers vind ik ook voordeliger dan een peesblessure door aantikken.
Ik kies er voor om op mijn paard te gaan zitten en in een voor hem onnatuurlijke houding oefeningen te vragen, dan bescherm ik graag hetgeen wat kapot kan gaan en ik niet kapot wil hebben.

Dus de opmerking van de cap is voor mij een +1. Ik ben ook al jaren niet gevallen en bescherm mn hoofd, van de goeie beschermers die ik gebruik denk ik dan ook niet dat mijn paard hinder ondervindt.

Maar das weer iets anders dan setjes in alle kleuren van de regenboog.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:46

Pauley schreef:
in de natuur hebben ze toch ook geen bescherming?

Ik krijg daar zo de kriebels van van die uitspraken in de natuur hebben ze toch ook niet..

Er is niets natuurlijk nog aan wat er met de paarden gedaan worden. Het is niet survival of de fittest meer, maar het beste plaatje. Al die paarden die we hebben, de helft valt al af 'in de natuur'. Ze worden gekweekt op eigenschappen die ze hebben, en sommige fouten kweek je ook mee. Paarden met zwakke hoeven, dunne poten,.. je noemt het maar op.Ijzers er onder, speciale bekappingen, oefeningen,.. Die doen ze 'in de natuur' niet, en bij sommige hebben ze echt wel bescherming nodig

Renee_S

Re: Beenbescherming+springschoenen, voor/nadelen?(trend gespot!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:05

ik rijdt vestgard ook altijd met peesbeschermers rondom en springschoenen voor.

kogelbeschermers achter omdat hij ietswat koehakkig staat en gauw strijkt

peesbescherming voor mede vanwege schieffel op het kogelgewricht

springschoenen voor omdat hij op ijzers staat, en als ie enthousiast gaat draven wil ie ook nog wel eens aantikken.

verder is meneer van de categorie onhandig, hij kan tijdens het rijden als ie schrikt bv zo de bosjes met kreupelhout in springen om zich hier vervolgens als bambi doorheen te manoeuvreren. dus dan vind ik het ook altijd wel een fijn idee als. er bog bescherming om zit.

ik denk inderdaad dat de kans op blessures door warmte aanwezig is, als je je paard bv de halve dag volledig igepakt in de wei laat staan met beschermers. Maar tijdens het rijden denk ik dat de kans op blessures Met beschermers om kleiner is dan zonder

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:09

Ik kan een foto plaatsen van hoe een peesbeschermer eruit ziet als die vol en hard geraakt wordt ..... wat was ik op dat moment blij dat ze een peesbeschermer om had :oo Vrees dat het anders einde verhaal was geweest! Vanaf toen ook better safe then sorry en rondom in de bescherming.

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:23

Ik rij mijn paard ook met peesbeschermers voor en achter, en vooral achter zie je in de binnenkant aan de krassen dat het nodig is. Door de hete zomers hier heb ik wel een model uitgekozen dat goed ventileerd. Springschoenen gebruik ik dan weer niet, hij heeft een vrij lange rug en heeft het niet nodig.
In zijn uitloop en heeft hij nooit beschermers aan.

Edit: we zijn springers

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:34

moonfish13 schreef:
Ik was vrij makkelijk met beschermers.
Met mennen op de weg wel altijd, op een keer na.
Ik vond dat hij wel wist hoe hij zijn voeten neer moest zetten.
Drie keer raden: hij struikelt banketstaaf en ligt vol onderuit op het asfalt. :+
Gelukkig beiden heel op enorme spierpijn na.
Nu heeft hij voor de wagen altijd vierkant beschermers en springschoenen om.

Maar is dit dan niet omdat je verder altijd met bescherming rijdt en de benen dus niet meer gewend zijn aan 'bloot' te gaan? Dus dat de spierontwikkeling minder is, waardoor hij zonder bescherming een simpele struikeling niet kan opvangen omdat zijn benen daar niet sterk genoeg voor zijn/steun missen? Is geen aanval he, gewoon een gedachtengang :)

Ik heb nog nooit beschermers gebruikt en ben dit ook niet van plan. Mijn paard struikelt ook wel eens, maar kan dit prima opvangen. Aantikken doet ze nooit, dus in dat opzicht ook niet nodig :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:43

Peesbeschermers hebben geen invloed op de spierontwikkeling.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:45

Siesjuh, andere spierontwikkeling geloof ik persoonlijk niet zo in. Sowieso zitten er in de onderbenen geen spieren (alleen pezen)

Ook ik rijdt altijd met rondom bescherming, behalve voor een dressuurproef dan moeten ze af. Paard loopt dan precies hetzelfde hoor :)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:47

Ik rij mijn paard zonder beschermers, wij rijden endurance en dan rond de 80km/120km in het bos zonder iets aan dr benen! Paard is dusdanig beslagen dat het aftrappen van een ijzer eigenlijk niet zomaar zou kunnen! Want met goed beslag/bekappen kun je een hoop voorkomen kwa afgetrapte ijzers en paarden die zichzelf aantikken of dergelijke! Ik heb zelf ook het idee dat veel ruiters het doen omdat de top ermee begon en de winkeliers spelen er mooi op in met hun dierenprintjes en blingbling!

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:49

Ik rijd ook met persbeschermers, kogelbeschermers en springschoenen. Inderdaad voor ' het geval dat'. Beter wat geld uitgeven aan goede (ventilerende) beschermers dan straks bakken met geld kwijt zijn aan verwondingen en andere nare dingen. Waar je paard ook nog eens enorm veel last van heeft!
De opmerking van de cap vind ik inderdaad erg goed! Je beschermt jezelf toch ook voor het geval dat..

Nu ben ik wel erg benieuwd welke ventilerende beschermers jullie gebruiken. Wat is nou een goed ventilerend merk? (Of is dit dan een beetje off-topic :+ )

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:51

The_Cat schreef:
Pauley schreef:
in de natuur hebben ze toch ook geen bescherming?

Ik krijg daar zo de kriebels van van die uitspraken in de natuur hebben ze toch ook niet..

Er is niets natuurlijk nog aan wat er met de paarden gedaan worden. Het is niet survival of de fittest meer, maar het beste plaatje. Al die paarden die we hebben, de helft valt al af 'in de natuur'. Ze worden gekweekt op eigenschappen die ze hebben, en sommige fouten kweek je ook mee. Paarden met zwakke hoeven, dunne poten,.. je noemt het maar op.Ijzers er onder, speciale bekappingen, oefeningen,.. Die doen ze 'in de natuur' niet, en bij sommige hebben ze echt wel bescherming nodig

+1 _/-\o_

Moratoetje, ik ben wel benieuwd naar de foto! :)

Siesjuh, wat heeft bespiering te maken met een beschermer? Begrijp ik goed dat jouw gedachtegang zegt dat benen die met bescherming lopen, geen spieren meer ontwikkelen en dus niet sterk meer worden of zelfs kracht verliezen!?
Hoop dat dat niet ook voor mij geld als ik m'n laarzen aan trek...

Ik gebruik wel beschermers tijdens het rijden, die 45 minuten per 24 uur is echt wel overkomelijk qua warmte, zeker als je investeert in goede beenbeschermers!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:55

Nbou schreef:
Ja, maar aan een cap zijn dan ook geen directe nadelen verbonden (behalve misschien een slecht kapsel :p ) Wat ik bedoel is; wegen de nadelen van deze dingen niet veel harder door dan de voordelen? (ik heb liever een paard met een wondje dan met een peesblessure...)
Ik heb het dan vooral over de recreatieve ruiters hé (ik snap dat je geen 1m20 gaat springen zonder bescherming)

Mijn paard heeft een peesblessure opgelopen door het niet dragen van peesbescherming. Ik had dezelfde instelling als jij, maar doordat ze zichzelf elke keer aantikte ontstond een ontsteking. Nu rijd ik dus niet meer zonder (terwijl ik altijd zonder reed behalve met springen/crossen). Wel heb ik speciale beenbescherming gekocht waardoor de hitte onder de peesbescherming mee valt en die schade wordt gereduceerd.

Tegenwoordig rijd ik ook met springschoenen ivm het strijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:56

Hier heeft eentje altijd springschoenen aan. Ook op weide. :) Om te voorkomen dat ie zijn ijzers aftrapt en tijdens het rijden om wondjes boven de hoef te voorkomen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:57

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van moratoetje :j

Ik heb die van mij alleen voor in de peesbeschermers. Af en toe vraag je toch een pasje extra, of je werkt aan een nieuwe oefening en ik vind het risico te groot dat ie zich op de verkeerde manier raakt. Mijn vorige pony had een bultje op zn pees in het voorbeen, achteraf ooit (bij vorige eigenaar) zichzelf aangetikt met een peesblessure tot gevolg. Tja als ie toen toch een peesbeschermertje om had gehad...

Heb wel geïnvesteerd in goede beschermers, heb een paar van Veredus en die zijn nu na dik anderhalf jaar nog helemaal super. Denk dat ik er nog een stel bij ga kopen :j Ik geloof daarbij ook meer in de voordelen dan de nadelen van een goede peesbeschermer.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:21

Ik zal de foto vanavond plaatsen, zit nu op m'n werk :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:26

Voor wie benieuwd waren naar peesbeschermers waar benen koel, schoon en droog onder vandaan komen:
[HAR] De ultieme peesbeschermers?

Tipje vd sluier: le mieux snugboots komen bij alle bokkers goed uit de test, alleen passen ze niet bij alle paarden (bij het merendeel overigens wel)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:43

Ik heb 2 paarden, eentje die nooit wat heeft en best een keer kan tikken zonder een wondje/dik been/.. te hebben. Die rijd ik dan ook meestal zonder beschermers.
De andere is jong, weet nog niet altijd hoe hij zijn benen moet neerzetten en heeft bovendien veel sneller wondjes. Die rijd ik dus wel met beschermers.. In sommige gevallen vind ik het dus zeker nuttig en zelfs noodzakelijk, maar ik bekijk het paard per paard..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:58

Mijn dressuurpaard loopt altijd alleen met strijklappen, geen peesbeschermers. Mijn jonge paard loopt wel vierkant in de beenbeschermers, die is wat minder zuinig op zichzelf :=

Alles gaat in de beenbeschermers met springen, met crossen crossbeschermers en springschoenen.

Ik bekijk het altijd per situatie wat nodig is en wat niet, geen standaard uitrusting dus.

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:47

Jotoma: Bedankt!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:56

Ik gebruik geen springschoenen, die heeft mijn paard niet nodig. Peesbeschermers en strijklappen wel, door een eerdere blessure strijkt ze en zonder beschermers strijkt ze zich ook echt open. In de wei niet, maar dan zit ik er ook niet op en vraag ik ook geen onnatuurlijke oefeningen.

Mijn andere paard strijkt en tikt niet aan, en loopt zonder bescherming. Het hangt bij mij dus echt van het paard zelf af.

Wat betreft de warmte, ik heb altijd wat mijn twijfels gehad of het echt zo slecht is. Ik merk niet dat de benen er oververhit uit komen, en pezen en spieren zijn er echt op gemaakt om best veel te kunnen hebben. Ik snap dat 24/7 oververhitting slecht is, maar ik rijdt misschien een uur per dag, waarvan ik niet eens constant zwaar werk doe, in en uitstappen zit er ook bij. Ik geloof er gewoon niet zo in.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:21

Siesjuh schreef:
moonfish13 schreef:
Ik was vrij makkelijk met beschermers.
Met mennen op de weg wel altijd, op een keer na.
Ik vond dat hij wel wist hoe hij zijn voeten neer moest zetten.
Drie keer raden: hij struikelt banketstaaf en ligt vol onderuit op het asfalt. :+
Gelukkig beiden heel op enorme spierpijn na.
Nu heeft hij voor de wagen altijd vierkant beschermers en springschoenen om.

Maar is dit dan niet omdat je verder altijd met bescherming rijdt en de benen dus niet meer gewend zijn aan 'bloot' te gaan? Dus dat de spierontwikkeling minder is, waardoor hij zonder bescherming een simpele struikeling niet kan opvangen omdat zijn benen daar niet sterk genoeg voor zijn/steun missen? Is geen aanval he, gewoon een gedachtengang :)

Ik heb nog nooit beschermers gebruikt en ben dit ook niet van plan. Mijn paard struikelt ook wel eens, maar kan dit prima opvangen. Aantikken doet ze nooit, dus in dat opzicht ook niet nodig :)

Daar hebben beschermers geen invloed op hoor.
Hetzelfde met bandages die steun zouden geven, dat doet het niet plus er zitten inderdaad geen spieren.
In augustus heeft hij een maand elke dag in het bos gelopen, gerust door de ergste bagger en plassen.
Hij is oersterk, maar net als dat jij morgen een misstap kan maken en je enkel kunt blesseren kan een paard dat ook.
Vorige maand had ik de dierenarts over de vloer i.v.m. een bult bij een pees, om voor de zekerheid te scannen.
Prachtige pezen en super beenwerk aldus de DA, niks te zien.

Verder betuttel ik hem niet, hij gaat gewoon met niks de paddock en de wei op.
Even uit laten waaien aan de longeerlijn gaat ook rustig zonder.
Maar verder lekker om die dingen, hij heeft ook vierkant ijzers trouwens.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:58

Ik doe wel altijd peesbeschermers om. Paard weet niet altijd hoe hij zijn benen neer moet zetten en ook wil hij wel eens gek doen en een sprintje trekken. Dan vind ik het wel fijn als hij daar bescherming voor om heeft. Aantikken is zo gebeurd...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:34

Ik draag ze niet. Rij al 9 jaar paard en heb enkel getten gebruikt voor het springen. Paarden hadden allemaal een zeer sterk beendergestel en nooit problemen.
Mijn eerste eigen paard wel eerst met getten gereden. Die had continu wel iets, stond regelmatig tijdje mank. Getten weggelaten en paard heeft sindsdien geen dag meer gemankt of andere problemen gehad.

Ik heb er nog maar ga die verkopen. Spring niet meer en gebruik ze dus nooit

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:41

Hier ook met rijden altijd de hele rits, springschoenen, peesbeschermers en strijklappen. De mijne is totaal niet voorzichtig met zichzelf en staat rondom op ijzers, als ze iets in d'r kop krijgt kan je er donder op zeggen dat ze het op de meest gevaarlijke en idiote manier zal doen en zichzelf vaak pijn doet. Zo gaat ze gerust dóór paaltjes heen.

Als er een soort paardenharnas was waarmee je nog comfortabel dressuur kan rijden zou de mijne daar uitermate geschikt voor zijn :')