Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:49

Xyzutu ik had het over de beugel ophanging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:56

Aha, dan snap ik je opmerking. ;)
Maar die enkele beugelophanging snap ik ook niet echt. En hoe moeilijk is het nou om een ophangsysteem met 2 stijgbeugelkeuzes te monteren? Bijna alle flexibele/boomloze zadels hebben dat inmiddels ook.
Maar als de dressuurbeugels naar achteren gaan, dan moeten ze denk ik ook het dressuurzweetblad opnieuw vormgeven, omdat je anders het risico loopt dat de kniewrong verkeerd uitkomt.
Ik ben heel benieuwd naar hoe de Bua er over een half jaar/jaar uitziet als ze wat verder zijn in de ontwikkeling.

Elisavdwij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:32

Ik vind het een apart ding

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:45

Kan zo niet vinden wat dit zadel kost, kan iemand mij dit vertellen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:52

Sizzle schreef:
Ik weet niets over het zadel zelf maar op basis van de foto vind ik wel de singelophang zeer ondeugdelijk.
Het is een glijdend systeem waar de voorste en achterste stoot in feite 1 deel zijn.
Dat alles bevestigd met 1 pinnetje per punt. Als 1 pin of dat enge dunne ringetje knapt, of er komt een scheurtje in het (niet eens dubbelgeslagen) web dan lig je in 1 klap op de grond.

maar volgens mij kan op deze manier de singelplek voor het paard altijd aangenaam zijn, omdat het heen en weer glijd.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:57

Zadels met een zwevende zit worden al langer gebruikt, de Prestige trekker is zo één van de zadels. Ondanks het lijkt dat je verder van het paard afzit, heb je een fijn contact met je paard.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:58

Het eerste wat ik denk is 'Was deze?!' :7
Maar oke, geinig zadel, alhoewel ik bij dit wel het idee krijg dat je niet meer 'verbonden' bent met je paard door de veringen etc. hoe kan je met dit zadel nou op de zit rijden (en inderdaad, wie doet dat nog tegenwoordig sinds 90% van de ruiters haast heeft :+)

Ondanks alles ben ik wel raaazend benieuwd, ik stel me beschikbaar voor het testen haha... van het lelijke zadel. :o :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:02

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:17

fleurtjeuh schreef:
Sizzle schreef:
Ik weet niets over het zadel zelf maar op basis van de foto vind ik wel de singelophang zeer ondeugdelijk.
Het is een glijdend systeem waar de voorste en achterste stoot in feite 1 deel zijn.
Dat alles bevestigd met 1 pinnetje per punt. Als 1 pin of dat enge dunne ringetje knapt, of er komt een scheurtje in het (niet eens dubbelgeslagen) web dan lig je in 1 klap op de grond.

maar volgens mij kan op deze manier de singelplek voor het paard altijd aangenaam zijn, omdat het heen en weer glijd.

Dat is toch geen reden om het minimalistisch vast te maken met 1 pennetje per uiteinde?
Hartstikke gevaarlijk. Iedereen kan bedenken dat zo'n beweeglijk ringetje met de tijd gaat breken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:02

Sizzle schreef:
Dat is toch geen reden om het minimalistisch vast te maken met 1 pennetje per uiteinde?
Hartstikke gevaarlijk. Iedereen kan bedenken dat zo'n beweeglijk ringetje met de tijd gaat breken.

Dan moet er ook wel heel erg veel kracht op staan... Zo singel ik een paard liever niet aan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:04

Er staat automatisch veel druk op, al helemaal met springen.
Daarnaast heb je gewoon altijd te maken met materiaal moeheid en die kans is met 1 pin beduidend groter ivm roterende krachten. Dat ook nog op een ongevouwen web.
Sorry, maar dat is gewoon vragen om ellende en totaal niet nodig.
Met 10 minuten meer werk heb je een veiliger systeem.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:42

Dank je tigra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:07

Sizzle schreef:
Met 10 minuten meer werk heb je een veiliger systeem.

Ik had er nog niet naar gekeken, maar ik geef je wel gelijk. Ze kunnen de 3 verbindingen net zo makkelijk elk 2 schroeven geven. Er is ruimte zat en als er 1 schroef knapt, dan kom je op de andere alsnog thuis.

Afbeelding

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:45

Ik vind het een leuk concept, en het idee is zo gek nog niet. ben ook benieuwd naar test resultaten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:47

Aan de foto te zien is het uiteinde volgens mij wel dubbelgeslagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:57

Het uiteinde is wel dubbelgeslagen, maar daar heb je niets aan. Als een schroef knapt, dan ben je alsnog de hele singel aan die kant kwijt. Elk uiteinde zou met dubbele schroeven vast moeten zitten, dus 6 schroeven in totaal per kant in plaats 3. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:06

Er omtgaat mij waarom het zwevend moet zijn, kan iemand mij dat uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:49

Ik vermoed voor extra vering. Al weet ik niet hoe dit doorgegeven wordt aan de rug van het paard want zoals ik het zie komt er eerst druk op de voorkant van het zadel, en pas daarna (als de zitting de kussens raakt) aan de achterkant..? Maar ik ben absoluut geen zadelkenner, dus dit is puur vermoedens van een leek! :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:38

Dus om de rug niet te belasten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:01

Ik vermoed om de rug meer te ontlasten. Niet belasten gaat namelijk niet, het gewicht van de ruiter kan je niet wegnemen met een zadel namelijk.. Dus ik vermoed dat het meer voor de bewegingen is, om die minder belastend te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:21

Het heeft met de versnelling van gewicht te maken; hoe sneller een gewicht landt, hoe meer impact het heeft. Dus een statisch zittende ruiter beweegt bijvoorbeeld 60 kilo, maar als hij tijdens het doorzitten met elke drafpas in het zadel gedrukt wordt, zal je paard dat voelen alsof hij eventjes bv 100 kilo weegt, en dat moet zijn rug incasseren.
Het idee achter Bua is om de veer die bewegingen op te laten vangen in plaats van de rug van het paard. Heeft iemand het zadel trouwens al geprobeerd? Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar hoe het in het echt voelt. Op Engelse fora vindt een deel van de ruiters het prettig zitten en zelfs dichter op de paardenrug, en anderen hebben juist het idee dat je erboven zweeft. Het klinkt dus alsof het heel persoonlijk is hoe het uiteindelijk voelt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:25

Je kan hem testen bij Per mi Cavallo :D zelf nog niet gedaan trouwens

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:33

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:35

In tegenstelling tot vele hier vind ik het wel een mooi zadel. Niet voor een dressuurwedstrijd uiteraard. Maar andere takken van paardensport wellicht wel.

Mij lijkt het zweetblad echter aan de kleine kant. Dat zou ik liever langer en meer naar achteren willen zien.

Of het een zinnig concept is en de deugdelijkheid ervan heb ik geen oordeel. Geen verstand van.

Edit:

Ook een dressuurmodel van....

Afbeelding

Ik vind het wel mooi. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:03

Schopje: 8-)

Vandaag heb ik op Equiday bij Green Distance de BUA uitgeprobeerd en was aangenaam verrast :j Ik vind het geen enorm elegant zadel en het is ook niet superstrak afgewerkt, maar de vering was erg comfortabel. Grappig genoeg stond het zadel in de strakste sportstand toen ik erop klom en vond dat al behoorlijk veren, maar het kon blijkbaar nog meer.
Ook leuk om te horen is dat de nieuwe BUA's al met dubbele stijgbeugelophanging worden geleverd zodat je als je met een dressuurblad rijdt je de beugelligging ook wat verder naar achteren kunt doen. Dat was een van mijn wensen, meteen vervuld. _/-\o_

Grappig was ook dat de panelen waarmee het zadel op de rug ligt heel flexibel zijn aan de voor- en achterkant maar bovendien ook gewoon met meer of minder tussenruimte kunnen worden vastgekleefd zodat je een breder of smaller kanaal hebt voor de ruggengraat. Was ook een van mijn eisen in verband met een paard met een dakjesvormige rug.

En we hebben ook nog even de vulling van de panelen bekeken; die kun je eruit halen en vervangen door dikkere/dunnere/stevigere/slappere, net wat je paard maar nodig heeft. Ik vond dat een mooi systeem aangezien je dan niet meer met speciale opgevulde (boomloze) pads hoeft te werken.

Mijn enige vraag over het zadel is eigenlijk nog of de panelen niet te flexibel zijn, want dan heb je ook minder drukverdeling. En natuurlijk wat de paarden ervan vinden in praktijk. ;)