Jullie mening nodig, zadel problematiek.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:21

Ik heb al veel meegemaakt, maar een zadel dat helemaal over de schoft zakt is wel heel erg breed? Er zijn wel zadels met een dropped panel. Mij viel op dat je die sneller nog een keer moet bijvullen. Daar gaat gewoon meer wol in, maar dan nog maar 2 vingers ruimte is wel heel extreem. Dat een paard in een half jaar zo kan veranderen kan een zadelmaker ook niet voorspellen natuurlijk. Ik maak altijd tekeningen van het paard om het duidelijk en helder te kunnen bespreken. Ik heb er nu 1 die in een jaar heel erg is veranderd. En soms gaat het sneller, worden ze breder, omdat ze eindelijk spieren kunnen ontwikkelen. Een dure hobby ook voor mij, omdat ik zulke eigenaren tegemoet kom in de kosten. Daar moet ik een middenweg gaan vinden. :+
Wettelijk gezien heb je volgens mij een jaar garantie. De zadelmaker moet je dus tegemoet komen. Mits het natuurlijk echt fout is aangemeten.

Ik geef af en toe 2nd opinion, realiseer je wel dat we ook maar mensen zijn? Als je zelf al aangeeft dat je paard zo is veranderd, kan je daar moeilijk de zadelmaker voor verantwoordelijk stellen? Elk verhaal heeft altijd 2 kanten.

Zo jammer dat je paard niet gewoon mee kan praten? (Ik zie het al helemaal voor me!) Ik probeer altijd te kijken hoe een paard reageert. Elke vorm van verzet vraag ik na. Soms is het ook gewoon heel moeilijk. Dan is het niet te zien of het nou het zadel is, of het pubergedrag van de ruiter en of het paard. Er zijn zo veel factoren.

Heel veel succes en ik ben benieuwd naar het verdere verloop

Babootje

Re: Jullie mening nodig, zadel problematiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:08

Om wat voor paard gaat het eigenlijk xMercury? Heb je een fotootje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:23

Resumerend is het volgende (volgens mij) aan de hand:
TS corrigeer me maar als het anders is.

TS heeft een nieuw zadel gekocht bij een bedrijf dat normaal gesproken handgemaakte zadels “op maat” maakt.
TS heeft daar een demo zadel gekocht dat toevallig goed op haar paard bleek te passen en verder op haar paard “op maat” is opgevuld. Direct daarna bleek dat het zadel scheef was opgevuld. Het bedrijf is terug gekomen om op te vullen en hebben dit – na enige discussie over de kosten – kostenloos gedaan.
Een paar maanden later bleek het zadel te dicht op de schoft te liggen. De zadelmaker is toen weer langs geweest en heeft het zadel (dat een vaste boom heeft) met een zadelpers smaller gemaakt en weer bijgevuld.
Inmiddels ligt het zadel weer te dicht op de schoft.

Bijkomende factoren:
- Dikker paard: Het paard was wat dikker bij het aanmeten door het weideseizoen. Het paard is volgens TS wel wat afgevallen maar “niet drastisch”. Bovendien is TS na het aanmeten van het zadel weer wat meer gaan rijden, waardoor het paard in spieren wat zou moeten zijn bijgekomen.
- Inzakkende vulling: Het is waar dat bij een nieuw zadel de vulling zich nog moet “zetten”. Daarom is de eerste opvulbeurt na het kopen van een nieuw zadel ook altijd gratis. Maar dit was een gebruikt “demozadel” dus het inzakken van de wol zou mee moeten vallen. Bovendien is het zadel na aanschaf nog 2 x nagevuld.

Persoonlijk vind ik de zadelmaker aansprakelijk voor het niet passen van het zadel. Immers hij is de deskundige.
Als een zadelmaker een zadel aanmeet bij een paard dat overduidelijk veel te zwaar is, zo zwaar dat dit echt boommaten kan schelen, zou hij hiermee rekening moeten houden. Door of niet aan te meten en te zeggen dat beter kan worden aangemeten als het paard iets is afgevallen. Of hier in ieder geval voor te waarschuwen. Dat is niet gebeurd.

Ook is het zadel in eerste instantie scheef opgevuld en moest de zadelmaker terugkomen om dit te herstellen. Dat zou ook niet mogen gebeuren.

Het zadel is met een zadelpers smaller gemaakt (toen het paard al wat was afgevallen).
Ondanks dat het paard nu meer wordt gereden en dus meer spieren zou moeten krijgen, blijft het zadel over de schouder heen zakken. Dat kan betekenen dat de maat door de zadelmaker niet goed bepaald is en dus niet smal genoeg is gemaakt. Of dat het zadel uberhaupt niet smaller kan worden gemaakt. Een boom versmallen met een zadelpers kan natuurlijk maar beperkt gebeuren.
In het laatste geval zou de zadelmaker dat moeten kunnen hebben gezien en moeten hebben gezegd. Ook zou hij naar mijn mening moeten vertellen wat de gevolgen zijn van het versmallen van de boom met een zadelpers voor de sterkte van de boom.

Het komt vaker voor dat zadels die verkeerd zijn aangemeten als demo zadels worden gebruikt tot ze iemand tegenkomen aan wie ze het kunnen slijten. Als leek kun je niet zien wat er misschien eerder aan gedaan was om het passend te krijgen. Voor hetzelfde geld zijn ze al eerder met een zadelpers aan de slag gegaan.

Persoonlijk zou ik gaan voor het terug laten nemen van het zadel. Al het “gerommel” met het zadel nadat het is aangeschaft geeft mij de indruk dat het zadel niet past en ook niet (meer) passend kan worden gemaakt en genoeg argumenten om het zadel terug te laten nemen. Een 2nd opinion door een andere zadelmaker kan je daar meer over vertellen en is dan in ieder geval nodig om te constateren dat het zadel (nu) niet past. Als je hiervoor gaat TS mag het zadel in ieder geval niet door een andere zadelmaker nu worden opgevuld of vermaakt tot dat het geschil met de huidige zadelmaker is opgelost.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:27

Het is eigenlijk heel simpel na te gaan als de zadelmaker een template gemaakt heeft op papier. Is je paard in vergelijk tot de zomer dan inderdaad heel veel smaller, dan is het gewoon niet zijn schuld.

Ik heb afgelopen zomer een zadel aangemeten. De levertijd was 8 weken.
Toen ik het bracht was het paard 3 cm !!!!! (Dat is 3 maten) afgevallen.
Gelukkig heb ik het bewijs liggen want anders had ik ook geen poot om op te staan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:31

Duidelijk! Maar dan moeten zij wel langs komen neem ik aan om het op te meten? Ik wil gewoon niet weer 130 euro aan voorrijkosten betalen.. Ze is echt niet extreem veel afgevallen. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:31

Omdat mijn paard in de winter een boommaat scheelt met de zomer gekozen voor een WOW zadel volkomen aanpasbaar, oke niet geschikt voor iedere ruiter of ieder paard maar voor mij de oplossing.

Tja of de zadelmaker volkomen schuld heeft weet ik niet maar als jij als eigenaar je paard laat afvallen (en een boommaat zijn ze zo kwijt) en meer gaat rijden waardoor er een totaal andere bespiering op je paard komt kan een zadelmaker daar niks aan doen.
Wel had er van beide kanten meer overleg kunnen zijn over hoe het paard eruit ziet en of de verwachting is van dunner worden met andere bespiering.

Lastig hoor of ze het zadel tegen de leverprijs terug moeten nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:36

xMercury schreef:
Duidelijk! Maar dan moeten zij wel langs komen neem ik aan om het op te meten? Ik wil gewoon niet weer 130 euro aan voorrijkosten betalen.. Ze is echt niet extreem veel afgevallen. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!

Dat laatste zei de eigenaar bij mij ook, die was stom verbaasd.

Hebben ze je paard gemeten afgelopen zomer? Even vragen misschien.
Zo niet dan hebben ze geen argument.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:02

Sizzle schreef:
xMercury schreef:

Dat laatste zei de eigenaar bij mij ook, die was stom verbaasd.

Hebben ze je paard gemeten afgelopen zomer? Even vragen misschien.
Zo niet dan hebben ze geen argument.

Ongeveer in mei/juni zo, maar in september zijn ze teruggekomen om het op te lossen en toen was er volgens de mevrouw niks aan haar boommaat veranderd, maar het zadel bleek toen wel al te breed...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:09

Dan sta jij dus gewoon in je recht en hebben zij een (inschattings) fout gemaakt.
Heb je gevraagd wat voor oplossing zij zelf in gedachten hadden?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:49

In eerste instantie langskomen om op te vullen. Wel pas eind februari, omdat zij dan pas in de buurt moeten zijn. Dit is dan 130 euro voorrijkosten en 65 euro opvullen.

Na het herhaaldelijk uiten van mijn twijfels en bewijzen dat het zadel niet goed ligt, denken zij ook dat een ander zadel de oplossing is. Ik verwacht dat zij een nieuw zadel in gedachten hebben, maar dat wil ik niet (meer). Daarnaast willen zij echt dat ik de voorrijkosten betaal..

Super bedankt voor het meedenken :)

Daarnaast had ik in september gebeld met de zelfde klacht en toen al sterk mijn twijfels geuit over het zadel en om een plan B te bedenken (dus inderdaad ander zadel). Hier hebben ze echter niet naar geluisterd en afgewimpeld..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 17:12

Ik heb ze gecontacteerd, maar ze weigeren om de volledige aankoopprijs terug te betalen.. Wat moet ik nou doen? Ze willen er 130 aftrekken, omdat dat de prijs is die ik zou moeten betalen voor de paskosten en dergelijke....

Vind het echt bizar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:34

xMercury schreef:
Ik heb ze gecontacteerd, maar ze weigeren om de volledige aankoopprijs terug te betalen.. Wat moet ik nou doen? Ze willen er 130 aftrekken, omdat dat de prijs is die ik zou moeten betalen voor de paskosten en dergelijke....

Vind het echt bizar

En je had al 140 euro zogenaamde "huurkosten" betaald om het zadel uit te proberen. Dat zou dan neerkomen op 280 betalen voor een zadel dat verkeerd is aangemeten. Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt daar?