Wel of geen sperriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:38

Ik heb hem, omdat ik hem niet van mijn hoofdstel af krijg :').
Ik heb een rondgedraaid hoofdstel met een rondgedraaide sperriem, en als ik die er af wil halen moet ik de sperriem er af gaan knippen ofzo. Dat vind ik ook zonde. Maar ik snoer hem totaal niet aan, hij heeft nog ruimte over bij die sperriem.

jvwFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:05

hey,

ik gebruik m niet zo vaak, ten eerste omdat het gaat schuren als je paard schuimt en je dit niet regelmatig wegpoetst en daarnaast heb ik het idee dat mn paard het ook fijner vind zonder

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:37

Ik rijd altijd zonder. T heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik heb er niks op tegen zolang hij niet strak aangesnoerd wordt. Helaas zie je dat nog regelmatig voorbij komen :(

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:40

Ik rijd ook zonder, buiten het feit dat het de vrijheid van de neusholte belemmerd, zorgt het er ook nog eens voor dat het paard zijn mond niet kan openen (hangt er vanaf hoe strak natuurlijk). Dit zelfde geld overigens ook voor een gewone neusriem, die doe ik ook niet strak zodat het paard altijd zijn mond kan openen en aan kan geven dat hij iets niet prettig vind.

JenteC

Re: Wel of geen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:51

ik rijd meestal ook zonder, het is om de mond van het paard te sperren. Zo kan het paard zijn mond niet open doen en kan hij de pijn van het bit dus niet ontwijken. Daarom rijd ik liever zonder zodat het paard de eventuele pijn kan verminderen. Dus sowieso strak ben ik fel op tegen maar het liefst helemaal geen sperriem

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:22

Ik laat het per paard afhangen of die hem wel of niet nodig heeft. Maar meestal zonder en als ze het al nodig hebben pak ik liever een lage neusriem.

Echter heb ik er nu 1tje die hem wel nodig heeft. Helemaal doorgelicht (ook mijn rijstijl) allerlei bitten en neusriemen erbij gehad (en langer dan een paar dagen) en hij loopt gewoon het beste op een brede engelse aansnoerneusriem met sperriem. Neusriem zoals altijd op 2 a 3 vingers en de sperriem niet strak, maar ook niet te los dat hij gaat schuiven. Het heeft niet mijn voorkeur, maar paardje heeft het nodig.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:12

Oh wat schattig de pijn van het bit :P euh, nee stop.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:03

Wij rijden met sperriem, niet al te strak aangesnoerd. Met sperriem ligt het bit stiller in de mond. En indd. Met sperriem kan het paard zijn mond niet openen om de pijn te ontwijken, maar als je met zachte hand rijdt lijkt dat me overbodig. Daarnaast rijden we met een super zacht Mylnerbit, dus een kneveltrens is geen optie. Paard loopt er prima op.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:21

Zelf heb ik hem wel altijd aan het hoofdstel hangen alleen dan op standje zo los dat hij er bijna afvalt . Ik gebruik hem altijd bij een gecombineerde neusriem anders vind ik dat flapje waar hij door heen moet er zo stom bijhangen.

Mijn broertje rijd overigens met het zelfde hoofdstel op het zelfde paard altijd zonder dat riempje :D (hij vind het maar een stom ding en hem maakt het niks uit of het er mooier uitziet met riempje).

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:50

Ikzelf gebruik geen sperriem. Ik heb het idee dat het een doorgeslagen trend is en dat weinig meer weten waar het riempje nou voor dient. Een beetje jammer, want uit een artikel van de International Society of Equestrian Science blijkt dat er een heel scala aan negatieve gevolgen is van een te strakke neusriem, sperriem of anders (http://www.equitationscience.com/restrictive-nosebands). Denk aan verminderde bloedsomloop, stress, en het verstommen van de reactie op de pijn van het bit. Daar gaat dus dat gevoelige mondje dat je zo graag wil. Dit weegt mijns inziens niet op tegen het ''stil liggen van het bit'', wat eigenlijk iets is waar de ruiter zelf zorg voor moet dragen.

Dat het riempje dan vaak als versiersel er wel aan wordt gehangen, maar dan lekker los... Tja, kan. Maar volgens mij zit het je paard dan alleen maar in de weg. (Bovendien vind ik ze zelf ook niet erg mooi. :+)

Dat het ''nut'' van het sperriempje inmiddels compleet uit het zicht verdwenen is, blijkt wel aan dit nieuwe bitloze hoofdstel van Divoza. Jawel, bitloos, maar wel met sperriem dus. 8)7
http://www.divoza.com/nl/pagony-bitloos-hoofdstel

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:27

Ik vind een sperriempje ook niet zo mooi... en dat losse lusje eigenlijk ook niet...
snap ook niet dat er bijna geen hoofdstellen te koop zijn zonder die gecombineerde neusriem.
Als je een mooie hoge neusriem wil zou je al beste stang en trenshoofdstel moeten kopen en dan een paar bakstukken eraf halen.

Zo'n bitloos hoofdstel met een sperriem is echt te komisch... maar welke ontwerpers bedenken dat nou? Denken ze nou echt dat ruiters daar op zitten te wachten?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:43

Hier een met sperriem, en 1 zonder. Voorkeur gaat uit naar zonder, heb ook een losse neusriem bij gekocht voor dat paard, en zodra dat kan gaat ie er bij andere paardje ook vanaf. Vind het ook stom dat hoofdstellen zonder sperriem zo weinig te verkrijgen zijn. Het is idd een modetrend geworden.
En die bitloze met sperriem...zeker zodat het minder opvalt dat je bitlops rijdt??

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:22

Ik heb hem er ook maar afgehaald, zat altijd los en heb hem bij mijn paard niet nodig. Hij is niet onrustig in zijn mond en als hij nu zijn mond opendoet ofzo is het gelijk een duidelijk signaal dat ik iets fout doe in mijn rijden.
Heb er verder ook niks op tegen (mits niet aangesnoerd natuurlijk), en kan mezelf voorstellen dat het soms uitkomst biedt als je paard onrustig is in zijn mond.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:31

xniieeenke schreef:
Oh wat schattig de pijn van het bit :P euh, nee stop.

pardon?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:30

Ess_Ramona schreef:
Ik heb hem, omdat ik hem niet van mijn hoofdstel af krijg :').
Ik heb een rondgedraaid hoofdstel met een rondgedraaide sperriem, en als ik die er af wil halen moet ik de sperriem er af gaan knippen ofzo. Dat vind ik ook zonde. Maar ik snoer hem totaal niet aan, hij heeft nog ruimte over bij die sperriem.

Ik ben er een kei om die netjes te verwijderen. -:)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:34

Ik heb mijn sperriem er gewoon aan zitten. Dan ligt het bit nog stabieler (doe hem uiteraard niet aansnoeren).

Gulfoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:11

Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?
Ik ben dus tegen

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:44

Mijn mega gevoelige PRE heeft een duidelijke voorkeur om te rijden met sperriem. Hij is dan rustiger en stabieler in de aanleuning omdat het bit dan nog wat stiller blijft liggen :j
Nou moet ik wel zeggen dat de meeste paarden die ik heb gereden fijner rijden zonder sperriem. Maar mijn PRE is gewoon bijzonder gevoelig en reageert ook al enorm als er iemand op rijdt die niet een goede en onafhankelijke zit heeft, zijn/haar handen niet recht houdt, polsen mogen niet ingeknikt zijn, ellebogen naast het lichaam etc.. Het komt heel nauw bij hem :')

En een sperriem is ook enkel bedoeld om het bit stabiel te houden, niets meer en niets minder.
Helaas zijn veel mensen het gaan gebruiken om de mond van een paard mee dicht te snoeren, maar dat is wel het laatste wat je er mee moet doen.. _-:(
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 14-01-23 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:54

Gulfoss schreef:
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?
Ik ben dus tegen

Een sperriem is ontworpen om het bit stabiel te houden in de paardenmond. Niet om de mond mee dicht te snoeren.
Met een sperriem is dus absoluut niks mis. Maar wel met de manier waarop hij bijna altijd wordt gebruikt en de daadwerkelijke functie ervan (het stabiel houden van het bit) veelal is "vergeten" en vervangen door de - in mijn ogen - martelfunctie van het dichtsnoeren van de mond :(

En er zit dus logischerwijs geen sperriem aan een bitloos hoofdstel omdat daar geen bit aan zit en een sperriem dan dus geen functie heeft :)*

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:57

Nouja, eigenlijk is hij natuurlijk van origine, heel vroeger wel ontworpen om het openen van de mond (het “sperren” van de mond) tegen te gaan. Ik geloof dat dit ergens in de Middeleeuwen was, zodat tegenstanders het bit niet in een ruk door de mond van het paard konden trekken? Alleen ben ik het met jullie eens dat de moderne functie inderdaad is om het bit stabieler te maken. :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:58

Gulfoss schreef:
Ik ben dus tegen

Als je hem niet vastsnoert, maar netjes twee vingers ruimte ertussen houdt... Dan kun je het echt wel merken/zien als een paard zijn mond wil openen o.i.d. ;)

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:59

Ik gebruik de sperriempjes voor van alles en nog wat bijvoorbeeld om een dekentje opgerold te houden, maar niet aan het hoofdstel. :D

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:03

vierspan schreef:
Ik gebruik de sperriempjes voor van alles en nog wat bijvoorbeeld om een dekentje opgerold te houden, maar niet aan het hoofdstel. :D

_O- Geniaal!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:06

Nee, ik gebruik alleen nog maar hoge neusriemen (kaptoom)
Ik wil dat mijn paard haar mond open kan doen, goed kan kauwen, goed kan gapen wanneer zij dit wil.
Dat betekent dus ook dat de hoge neusriem losser zit dan 2 vingers.
Het bit ligt niet stiller met riempjes, het bit ligt stil bij correct gebruik en bij een correcte pasvorm. Ik vind dat mijn paard zich ten alle tijden mag uiten (en dat is voor mij ook weer feedback!)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:06

Uhm wauw. Ik zie nu pas dat dit topic uit 2016 is.... :')