Wat gebruiken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Re: Wat gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:14

Ik gebruik vaak niks... alleen als een paard zich strijkt of tikt met rijden of ee jong paard die nog rare sprongen kan maken of iets dergelijks.
Ik geleers heb dat de spieren en pezen oververhit kunnen raken en daardoor blessures komen. Maar ook met bandages (tenzij je weet waar je mee bezig bent) als je het verkeerd aanleg je de pezen ook verdraait kan inrollen.
Er zijn wel peesbeschermers die extra ventileren voor oververhitting te verkomen.
Maar ik laat het gewoon zo simpel mogelijk :)

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:28

Mijn paard is een ongelofelijke oliebol, en krijgt het altijd voor elkaar om wondjes te creeren tijdens het rijden. Dit zowel buiten als in de bak. Aantikken doet ze niet echt, maar wel dingen omverlopen zoals een krukje tijdens/na het opstappen of zelfs met haar benen langs de hoefslag schaven, echt de domste dingen. Met rijden heb ik altijd peesbeschermers om, Strijklappen eigenlijk nooit.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:08

Dancy voor peeskappen en achter strijklappen.

De Friezen niks.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:09

Dressuur: Nu springschoenen omdat mijn peesjes voor & achter in de was zitten. Normaal alleen peesjes voor en achter.(ivm aantikken)
Springen: Springschoenen & peesjes voor & achter maar meestal spring ik tijdens de manegeles zonder springschoenen(omdat er dan nooit word gezegd dat we gaan springen :p)
Longeren & losgooien : Niks.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:23

Ik gebruik helemaal niks voor mijn paardje. Ze loopt altijd heel netjes en tikt zichzelf nooit aan, dus vind het niet nodig.
Daarnaast rijden we vooral buiten en vind ik het dan eerder lastig en vervelend voor haar als er modder tussen komt of er takjes in blijven haken.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:30

Peesjes voor en achter..hij tikt zich zelf nog wel eens aan..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:02

dressuur, longeren, buitenritten, trailerritten gebruik ik helemaal niks. Nergens voor nodig en als niet nodig is niet doen, is aleen maar slecht voor de benen/pezen.
Bij springen door verhoogd risico harde peesbeschermers (ventilerend) met springschoenen ivm fanatiek ondertreden (doet hij van nature).

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:21

Dressuur of buitenritten niets, bij springen peesbeschermers voor, bij polocrosse bandages en springschoenen rondom.

Tijs gewoon (dressuur/buitenrit) rijden tikt ze zichzelf niet aan, bij springen wil ik toch wat extra bescherming voor het geval ze zich wel aantikt bij de landing, bij polocrosse is rondom beenbescherming (terecht!) verplicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:37

Jonge pony krijgt ze een paar keer om om er gewend aan te raken (deel van de opleiding om zoveel mogelijk dingen gewend te zijn), daarna gaan ze achter in de kast. Nodig zijn ze hier niet, ik spring niet en zolang ze zich geen wondjes trappen begin ik niet aan die dingen.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:49

Helemaal niks, zitten veel meer nadelen aan dan voordelen. Het aantikken is op te lossen door goed bekappen. Dus eigenlijk is het voor 9 van de 10 paarden onzin en vergroot alleen maar de kans op blessures.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 06:50

xxxlottie schreef:
Helemaal niks, zitten veel meer nadelen aan dan voordelen. Het aantikken is op te lossen door goed bekappen. Dus eigenlijk is het voor 9 van de 10 paarden onzin en vergroot alleen maar de kans op blessures.

Hier ben ik helemaal mee eens. :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:28

Bekappen en/of training.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:38

Bij ons op de manege hebben alle manegepaarden peesbeschermers en sommige nog kogelbeschermers.

Mijn verzorgpaard springschoenen en peesbeschermers en soms kogelbeschermers.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:01

Als ik thuis gewoon dressuur rijd heb ik nooit beschermers om. Met springen/longeren/buitenrit/groepsleden doe ik van voren een paar normale peesbeschermers om. Omdat ze hierbij toch iets meer risico lopen op aantikken of iets dergelijks. In groepen ook, omdat dan de kans bestaat dat een ander op zn voeten springt. Bij wedstrijden springen doe ik ook een strijklapje om, om van achteren iets meer reactie op de sprong te krijgen.
En bij de eventing speciale lange crossbeschermers.
Ik ben altijd van zo min mogelijk aan de benen, omdat ik er van overtuigd ben dat de paarden daar een Veel sterker onderstel van krijgen.
Onze bak ligt ook altijd vrij zwaar. Hele dagen op die mooie achterberg bodems Enzo is ook echt niet goed voor het beenwerk.
Op de trailer heb ik ook nooit beschermers om.
Bij mijn jonge paard doe ik trouwens vaak wel een kapje om van voren, omdat zij ietwat kromme voetjes heeft en daardoor makkelijk aantikt.

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:06

helemaal niks, is niet nodig bij haar :)

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:10

Altijd rondom in de beschermers. Of op maat gemaakte beschermers van EMS paardensport of bandages. Als ik naar buiten ga dan gaan er ook nog springschoenen bij om. Paard staat rondom op ijzers, is nog relatief onervaren en loopt wel eens zonder dat hij nadenkt over het gebruik van zijn benen. Wel altijd koelen met koud water na het rijden. Gelukkig nooit ernstige wonden. Denk dat hij ook prima zonder bescherming kan lopen maar ik vind het zelf niet echt een fijn gevoel. Beter voorkomen dan genezen denk ik dan maar.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:19

Op dit moment eenvoudige peesbeschermers van BR om de voorbenen.
Zomers met warm weer niets, mijn KWPN paard past de meeste beenbescherming niet.
Die van BR krijg ik ook maar net dicht, zodoende raken ze ook nog weleens los.
Dalmar krijgt hij helaas wondjes van en Tri Zone is te klein, ik heb nog wel flex trainers die goed ademen maar daar zit geen harde kern in, dus dat beschermt ook niet echt.
De andere rijpaarden dragen voor en achter Tri Zone.

Laury_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:02

Wat zou
xxxlottie schreef:

Wat zijn al deze nadelen van pees beschermers dan? (sorry, ga net beginnen met paardrijden)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:04

Voor peesbeschermers en achterkogelbeschermers :)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:12

mijn bonte merrie kan ik niet rijden zonder springschoenen anders ben ik elke keer mijn ijzers kwijt.... ook rijd ik altijd met peesbescherming of flex trainers.

mijn fries rijd ik gewoon zonder iets heeft ze ook niet nodig :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:13

troi schreef:
Er is maar weinig beenbescherming waar de pezen niet warm onder worden en warme pezen is een recept voor ellende.

Dit. Ik gebruik dus niks. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:15

Alleen springschoenen, mevrouw tikt nogal aan van achter naar voren..

Peesbeschermers en strijklappen heeft ze niet dringend nodig, dus doe ik over het algemeen ook niet om (op wedstrijd/trailer/balkjesetc na)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:17

dynara schreef:
xxxlottie schreef:

Hier ben ik helemaal mee eens. :j

dat is wel makkelijk gezegd vind je niet? aantikken is makkelijk op te lossen dor goed bekappen??? was het maar zo!! mijn paard tikt zichzelf aan vooral als ze entousiast is, of we bezig zijn met zijgangen heeft bekappen echt niks mee te maken.....
ik heb dus ook verhalen gehoord van paarden die pezen door gesneden hebben tijdens de trainen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:19

Kan heel goed hoor jaqueline. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:24

In principe niets, alleen op een vreemde stal krijgt hij voor stalbeschermers aan omdat hij zich op sommige stallen kapot schuurt (een soort weefgedrag met zijn voorbenen langs de muren). De littekens zijn ondertussen aardig weggetrokken, maar hij heeft het een keer tot plekken zo breed als de palm van mijn hand geschuurd en de helft zo hoog.