Zadel op maat laten maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: Zadel op maat laten maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:04

Ik heb voor mijn paarden WOW zadels, ik ben er erg tevreden over.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:05

Levertijd van sella valt ook mee dat is 8 weken zei hij gister. Ik hou niet zo van WOW dus dat valt voor mij al af

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:31

Ik ben benieuwd naar sella. Ik heb ze nog niet gezien. Op zich maken fabrieken in europa geen slechte zadels. Het gaat vooral om type boom. Ik maak om die reden altijd foto's van het paard in bepaalde posities. Meten is ook weten. Een goede engelse boom ik dik. Met persen zijn ze voorzichtig. Ik laat dat door de fabrikant doen ivm garantie.

Mbt maatwerk kijken we ook naar welke boom het beste past. In niet elk zadel zit dan dezelfde boom. Ik heb momenteel 4 demo zadels met 4 verschillende bomen. Ik dacht dat daaleman dat ook doet?

Ik voer mijn eigen merk, dat maakt me ook niet blind voor andere merken. Als mijn zadel niet goed past, dan kijk ik ook verder. Daarom ruil ik ook in. Daardoor krijg ik meer keus. Soms paat een zadel met een andr type kussen beter. Daar komt bij dat de verschillende boomfabrikanten ieder voor zich eigen maten hanteren. Daardoor is de medium van het ene merk bij een ander merk een narrow. Zo werkt dat. Om dat te weten te komen kun je het beste overleggen met een zadelmaker.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:45

Ik heb hele goede ervaring met Daaleman. Maken echt het zadel vanaf een kale boom, dus geen fabriekszadel. Mijn 1e zadel was ook een Daaleman. Daarna een hulzebos aan laten meten door de 'oude' Hulzebos, zadel heb ik ook alweer 18 jaar liggen en is mijn zadel voor een ouder paard die heel af en toe nog gereden wordt.

Daaleman bestaat al heel lang!
Komen keurig passen en je kan verschillende modellen uitproberen.
Heb 4 jaar geleden op een jong paard een dressuurzadel laten aanmeten en is nog 1 keer aangepast en paste prima.
Ligt nu op een ander paard en hiervoor ook laten checken en is beetje aangepast en rij alweer een aantal jaren intensief Endurance

Ben meer dan tevreden en het zit ook nog eens heerlijk voor mijzelf.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:49

De zadelmaker van sella vertelde mij gister dat als het zadel later niet meer mocht passen hij er ook andere kussen op kon zetten. Ik kan een test zadel over nemen van dutch saddel company maar of daar ook nieuwe kussens onder kunnen geen idee. Voor nu lijkt sella mij de beste optie als ik dan toch ga kijken naar maatzadels bij dutch saddel moet ik ook nog een redelijk bedrag neer tellen voor het test zadel

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:11

als een zadel niet past dan zal dat door de boom zijn en niet door de kussens.
Kussens kunnen opgevuld wordend of er kan juist vulling verwijderd worden, maar als een zadel niet meer past dan komt dat toch door de boom.
Nieuwe kussens lijkt mij onnodig en zal m.i. niet helpen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:23

Wel als je je nieuwe paard een stuk korter is als je oude paard. Dan is het wel makkelijk dat er andere kussens onder kunnen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:38

paardje2013 schreef:
Hoe denk jij over sella zadels idefix4? Gister ook nog dutch saddel company gebeld met de vraag voor 2de handszadel, deze had hij niet hij had nog wel een test zadel liggen die ik kon overnemen (prijs via pb graag) hij zegt dat hij zijn zadels ook altijd weer passend kan maken.

Ik heb ook veel zadel ellende gehad en sinds aug 2015 een sella en ik wil niets anders meer. Ali is zeer kundig en weet je goed te adviseren en niet onbelangrijk komt zijn afspraken na en is heel eerlijk.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:51

chinou schreef:
Kussens kunnen opgevuld wordend of er kan juist vulling verwijderd worden, maar als een zadel niet meer past dan komt dat toch door de boom.

Het ene paard heeft Franse kussens nodig, het andere keilkussens en weer een ander soufflevorm kussens. Bij mijn paard had ik een zadel dat wel paste kwa boom, maar door de verkeerde vorm kussens schoof. Nu een zadel met passende boom en soufflevorm kussens en er schuift niks meer :-D

Zo zijn er verschillende vormen kussens, die wel degelijk invloed hebben op paard en zadel.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:21

Laura1982 schreef:
paardje2013 schreef:
Hoe denk jij over sella zadels idefix4? Gister ook nog dutch saddel company gebeld met de vraag voor 2de handszadel, deze had hij niet hij had nog wel een test zadel liggen die ik kon overnemen (prijs via pb graag) hij zegt dat hij zijn zadels ook altijd weer passend kan maken.

Ik heb ook veel zadel ellende gehad en sinds aug 2015 een sella en ik wil niets anders meer. Ali is zeer kundig en weet je goed te adviseren en niet onbelangrijk komt zijn afspraken na en is heel eerlijk.

Ali kwam zo door de telefoon op mij ook heel kundig over. Hij nam rustig de tijd om mijn vragen te beantwoorden en daar een goede uitleg bij te geven

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:51

chinou schreef:

Deels mee eens. Hangt er ook vanaf wat hij dan aan wil passen. Als je er totaal andere onder kan zetten wordt het anders. Dan zou sella wel de eerste zijn. Ik zie dat iemand me voor was.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:06

Misschien heb ik het ook wel verkeerd begrepen hoor maar ik geloof dat hij zo iets zei