Welke singel voor mijn paard? singels blijven schuiven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patlican

Re: Welke singel voor mijn paard? singels blijven schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:36

Bij mijn paard heb ik fairfax te leen gehad, na 3 dagen ontdekte ik bloed op de singel. Zat een hele nare wond. Singel kon gelukkig terug gebracht worden, bij de winkel hadden ze nog nooit zoiets gezien ( had een foto van de wond gemaakt). Heb nu een hele simpele van thorowgood en ligt echt super!!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:51

Antislippad zou ik niet aanraden! Leg zelf maar een antislippad op je bovenbeen en probeer hem naar voren te duwen. Dat voelt niet lekker, ook niet voor je paard met zo'n groot oppervlak op zn rug! Bij mij was het grootste probleem van het schuiven dat de kussentypes van haar oude zadel niet goed waren voor haar. Ze heeft ook haar schouder vrij ver naar achteren en de singelgroeve ver naar voren. Ideaal dus om te gaan schuiven. We hadden een zadel met vrij 'ronde' kussens eronder. En dan bedoel ik het gedeelte bij de takken, aan de voorkant van het zweetblad. Nu heeft ze een zadel met 'soufflé' type kussens en schuift het niet meer. Alleen als ik de singel te strak doe schuift het nog wel naar voren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:29

Ik zou overigens ook absoluut geen singel met elastiek kopen, door het uitrekken bij de passen kan dit ook zorgen voor schuiven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:02

wwillemijn schreef:
Antislippad zou ik niet aanraden! Leg zelf maar een antislippad op je bovenbeen en probeer hem naar voren te duwen. Dat voelt niet lekker, ook niet voor je paard met zo'n groot oppervlak op zn rug! Bij mij was het grootste probleem van het schuiven dat de kussentypes van haar oude zadel niet goed waren voor haar. Ze heeft ook haar schouder vrij ver naar achteren en de singelgroeve ver naar voren. Ideaal dus om te gaan schuiven. We hadden een zadel met vrij 'ronde' kussens eronder. En dan bedoel ik het gedeelte bij de takken, aan de voorkant van het zweetblad. Nu heeft ze een zadel met 'soufflé' type kussens en schuift het niet meer. Alleen als ik de singel te strak doe schuift het nog wel naar voren.

Niet iets beweren waar je geen ervaring mee hebt. Het is een ventilerende silliconen pad, haren blijven er netjes glad onder. Paard loopt er prima mee dus comfortabel.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:06

Fairfax Narrow.

Vind de Fairfax vele malen zachter dan de Prolite.
ook is prolite kunststof, waardoor het warmer is voor het paard.
De fairfax is echt een aanrader!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:08

Babootje schreef:
wwillemijn schreef:

Niet iets beweren waar je geen ervaring mee hebt. Het is een ventilerende silliconen pad, haren blijven er netjes glad onder. Paard loopt er prima mee dus comfortabel.

Bij mijn vorige zadel, gebruikte ik ook een anti slippad, maar het lijkt mij idd niet bepaald fijn voor het paard.
Is niet voor niks anti slip, dus als het zadel toch iets naar voren schuift, trekt het de haartjes ook mee naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:09

FjeLOVER schreef:
Fairfax Narrow.

Ik heb de fairfax getest en zelf de prolite... Paard zweette veel meer onder de fairfax..

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:10

Yvank_ schreef:
FjeLOVER schreef:
Fairfax Narrow.

Ik heb de fairfax getest en zelf de prolite... Paard zweette veel meer onder de fairfax..

O apart.
lijkt mij van niet.
Vind de pro lite ook scherper.
Heeft scherpere randjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:11

Toch is het zo, heb jij ze ook beide getest? Mijn prolite heeft geen scherpe randjes en is net zo zacht als de fairfax.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:13

Hier ook een fairfax, maar eerlijk gezegd merk ik amper verschil vergeleken met mijn (anatomisch gevormde) rossner singel. Ik heb mij er inmiddels maar bij neergelegd dat de boel wat blijft glijden.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:13

Yvank_ schreef:
Toch is het zo, heb jij ze ook beide getest? Mijn prolite heeft geen scherpe randjes en is net zo zacht als de fairfax.

Ja beide getest.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:14

Babootje schreef:
wwillemijn schreef:

Ik heb er wel degelijk ervaring mee! Maar wel na 3 keer rijden mee gestopt. En dat de haren netjes blijven maakt het imo des te erger. Het zadel wil naar voren schuiven, de pad houdt dat tegen en er ontstaan daardoor drukpunten en plekken. Maar lekker mee blijven rijden, je merkt het vanzelf wel een keer. Het is trouwens ook met een drukmeetpad aangetoond dat er extra druk ontstaat bij antislippads. Toen mijn vorige zadelmaker met die tip kwam had ik al vraagtekens en een slecht gevoel erbij. Snap echt niet dat sommige zadelmakers zoiets adviseren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:43

Hoe ook eens met antislip padje gereden voor de zadelpasser, was een nieuwe tool die ze moest proberen. Pony werd direct kwaad dus na paar rondjes pad eronder weg...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 06:35

Waar zijn de prolite en de fairfax singels samen te bezichtigen? Dus in welke winkel liggen beide singels? Omgeving amersfoort..?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:08

Ik weet dat ze bij countrymill de fairfax hebben, maar geen idee of ze de prolite hebben.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:32

Ik heb destijds een FRA supersingel aangeschaft voor mijn eeuwig schuivende zadel. Vanaf dag 1 gebruik geen last meer gehad van schuiven.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:40

Herken je probleem! Bij mijn paard schuift het zadel ook maar voren bij heel veel singels. Ik heb nu een neopreen banaan singel. Volgens mij bij agradi weg. Poos geleden nog een anatomische leren singel geprobeerd maar daar kon mijn paard niet tegen en kreeg plekken dus weer terug naar neopreen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:16

wwillemijn schreef:
Ik heb er wel degelijk ervaring mee! Maar wel na 3 keer rijden mee gestopt. En dat de haren netjes blijven maakt het imo des te erger. Het zadel wil naar voren schuiven, de pad houdt dat tegen en er ontstaan daardoor drukpunten en plekken. Maar lekker mee blijven rijden, je merkt het vanzelf wel een keer. Het is trouwens ook met een drukmeetpad aangetoond dat er extra druk ontstaat bij antislippads. Toen mijn vorige zadelmaker met die tip kwam had ik al vraagtekens en een slecht gevoel erbij. Snap echt niet dat sommige zadelmakers zoiets adviseren.

Wij rijden er al een poosje mee zonder problemen. Misschien is de ene pad ook de andere niet.
Het "anti slip" valt ook wel weer mee. Zonder de singelstoten kruisen kroop het zadel - met pad - ook nog wel wat naar voren. Het zal iets doen (alle kleine beetjes helpen) en is in ieder geval lekker zacht. Maar het kruisen van de singelstoten doet nog wel het meest.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:22