Beugels met elastiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Beugels met elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:09

Ze lijken erg op de beugels van Freejump en die zijn behoorlijk aan de prijs, vandaar :)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:33

Die beugels zijn safestyle beugels met afsluit rubbers.
Ik rij zelf weleens met de gewone safestyle beugels en doordat de opening aan de binnenzijde zit en er een grote bobbel aan zit zodat je voet er niet uit schuift is het erg fijn. Ook ik ben weleens met een beugel met elastiek er uit geschoten net op het moment dat het niet handig was, dus daarmee rijden doe ik liever niet meer. (Al rij ik momenteel voornamelijk western)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:12

Mijn beugels met elastiek waren 45 euro. Bij de eppeljeck gekocht :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:18

Ik rijd al 30 jaar met beugels met elastieken. Nog nooit is bij mij een elastiek losgeschoten. Ik ben voorstander

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:20

Maar bij de mensen waarbij het nooit losschiet; vervangen jullie het elastiek om de zoveel tijd?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:27

Ja, iedere paar jaar doe ik er nieuwe elastieken op en nieuwe bevestigings leertjes. Dat zijn de kosten niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:49

Eline_S_S schreef:
Maar bij de mensen waarbij het nooit losschiet; vervangen jullie het elastiek om de zoveel tijd?

was bij mij na 2.5 maand al het geval..
Daarvoor was ie ook al een keer losgeschoten bij het opstappen, omdat ik zwikte toen ik mijn been uitdrukte. maar omdat mijn voet daar echt omrolde tegen de zijkant vond ik dat geen schande. stiek was toen spoorloos verdwenen en dus juist de kant die opnieuw losschoot net een nieuw stiek een kleine twee weken ervoor.

daf3 schreef:
Dankjewel voor je lange bericht :) ik snap wel wat je bedoeld, idd niet fijn om niks aan de zijkant te hebben voor als je het echt nodig hebt... Wat voor beugels gebruik je nu eigelijk?

die met zo'n omkleed kettinkje (flexibel)..
zodat je voet toch makkelijker loskomt bij een val dan met een vaste stijgbeugel,
maar vooral die gekocht vanwege mijn enkels, met vaste beugels wil er nog wel eens iets te veel spanning op het gewricht komen en met die flexibele vloeit de eventuele lichte zwik mooi af, sindsdien ook geen last meer van mijn enkels

volgens mij deze, maar ben niet zeker welk merk de mijne zijn..
Afbeelding

daf3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:50

elenaMM77 schreef:
Eline_S_S schreef:

was bij mij na 2.5 maand al het geval..
Daarvoor was ie ook al een keer losgeschoten bij het opstappen, omdat ik zwikte toen ik mijn been uitdrukte. maar omdat mijn voet daar echt omrolde tegen de zijkant vond ik dat geen schande. stiek was toen spoorloos verdwenen en dus juist de kant die opnieuw losschoot net een nieuw stiek een kleine twee weken ervoor.

daf3 schreef:
Dankjewel voor je lange bericht :) ik snap wel wat je bedoeld, idd niet fijn om niks aan de zijkant te hebben voor als je het echt nodig hebt... Wat voor beugels gebruik je nu eigelijk?

die met zo'n omkleed kettinkje (flexibel)..
zodat je voet toch makkelijker loskomt bij een val dan met een vaste stijgbeugel,
maar vooral die gekocht vanwege mijn enkels, met vaste beugels wil er nog wel eens iets te veel spanning op het gewricht komen en met die flexibele vloeit de eventuele lichte zwik mooi af, sindsdien ook geen last meer van mijn enkels

[ Afbeelding ]

Zijn die beugels van de foto met zo'n omkleed kettinkje? En is dit dan wel echt ''veiliger'' of is dit meer zodat het makkelijker rijd met minder spanning op het gewricht? :) Ik ben zelf nog een beetje zoekende naar nieuwe beugels en heb er nog niet veel verstand van. De beugels waar ik al jaren mee rijd zijn gewoon normale beugels :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:55

voor mij is het niet 'veiliger', maar een minder onveilig gevoel dan met het elastiek..
maar dat komt bij mij dus misschien puur door die nare ervaring..

het is een veiligheidsbeugel.. En door de manier waarop hij flexibel is, is deze voor mijn enkels erg fijn daarnaast..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:01

miccamaaike schreef:
Ik heb jaren gereden met beugels met elastiek en ook een poosje van de kwik-out beugels gehad omdat ik die mooier vond. Dat is inmiddels wel 14 jaar geleden, maar wat ik toen heel irritant vond van die kwik out buegels was dat ze piepten als er beetje zand oid tussen kwam. Maar wellicht is dat inmiddels wel flink verbeterd.

Nope, dat is niet verandert, bij mij piepten de kwik out beugels ook, bij twee anderen op stal niet. Ik heb ze maar een half jaar geleden vervangen door de veiligheidsbeugels van Sprenger want dat piepen was ook niets...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:15

Afbeelding
Dit is gebeurd op t werk terwijl ik een paard reed.
En nee ik weeg geen 150 kilo...
En de stijgbeugel was toch behoorlijk nieuw, maandje oud hooguit.
Mijn baas is terug gegaan en heeft een nieuw setje meegekregen.
Verder geen idee of het bij de fabriek nog is aangegeven

daf3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 23:13

hagelslag schreef:
[ [url=m/Fn7mby.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er niet best uit.. Hoe is het gebeurd?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:01

daf3 schreef:
hagelslag schreef:
[ [url=m/Fn7mby.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewoon rijden.
Was net aan het draven en toen vloog de onderkant tegen de bakrand aan

Dat ziet er niet best uit.. Hoe is het gebeurd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:33

Aj... dat is schrikken zoiets!

Ik heb het gelukkig (nog?) niet meegemaakt met deze beugels van Barefoot maar dit kan gebeuren met metaal... je hoort het zo af en toe wel eens dat een bit of stijgbeugel plotseling breekt. Ook de normale helemaal rond lopende stijgbeugels.

Kan dan net een zwak punt in het metaal zitten (luchtbelletje ofzo) of haarscheurtjes ontstaan.
Stel dat de beugel een keer ergens achter is blijven hangen terwijl paard flink doorliep / trok, dan heeft het materiaal ook behoorlijk op zijn donder gehad.

Maar dan zie je misschien niks aan zo'n beugel.
En je vergeet dat voorval, of de beugels gaan naar iemand anders die er niets vanaf weet, en een jaar later breekt hij plotseling af! Zonder dat er (op dat moment!) iets raars gebeurd is....

Zo gaat het vaak met normaal heel sterke spullen die het heel plotseling ineens begeven :=

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:44

elenaMM77 schreef:
[ Afbeelding ]

Die gebruik ik momenteel ook, tot hiertoe nog steeds de beste beugels die ik al gehad heb. Persoonlijk vind ik ze ook aangenamer om te gebruiken als de elastiek. Omdat ik vroeger in de manege lessen ook al gehad heb dat de elastiek los kwam (verduurd). En inderdaad, normaal blijft je voet wel zitten, maar het is toch geen aangenaam gevoel dat je beugel half open is. Dus deze vond ik een goed & betaalbaar alternatief

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:40

hagelslag schreef:

Toen wij net beugels met elastiek hadden besteld bij Agradi, kregen we de mogelijkheid om ze om te ruilen voor beugels van een nieuwe serie, omdat van de oude serie een beugel bij iemand af was geknapt. Misschien waren jullie dat? :P

Nee, het lijkt me echt een nachtmerrie dat een beugel ineens eraf knapt :n

Bij ons bevallen de elastieken tot nu toe goed, maar we hebben er nog niet zo vaak meegereden (10x hooguit). Gelukkig nog geen gekke sprongen gehad *klopt af*

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:48

We hebben flink veel lol gehad erom.
T paard bleef braaf, collega zadelde net een andere op dus die schrok en kwam lijkbleek de bak in. Ik reed voor t eerst op dat paardje en zij had hem ingereden. En ze dacht dat er god weet ik wat was gebeurd.

Naderhand moesten we het onze baas vertellen en die vroeg hoe ik t voor elkaar kreeg, toen zei ik nouja eigenlijk weeg ik 150 kilo ookal lijk ik slank :-P

Oh en dit was niet via agradi. Dit was in duitsland

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:25

Beter beugels met zo'n soort draaibaar rubbertje aan de zijkant. Ben ooit eens met de elastieken veter van mijn laars achter het haakje blijven hangen waar het elastiek aan bevestigd zit. Nog een geluk dat mijn pony braaf was, maar vraag me niet hoe ik het deed haha

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:27

Mijn zoon moet van mij met veiligheidsbeugels springen, hij heeft ook beugels met elastiek. Je moet ze inderdaad wel regelmatig vervangen want dan worden de elastieken een beetje gammel.

een paar weken geleden brak er inderdaad een elastiek in het parcours. zie filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=bxtkp8D-GaI

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:02

ik heb ook altijd met beugels met elastiek gereden . die is er bij mij nooit af gesprongen (zelfs niet met dat ik die amper verving) , maar dat kan altijd wel gebeuren denk ik.
Nu ik heb wel liever een open beugel dan dat ik er eens in blijf hangen ...