Meest zachte bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Meest zachte bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 22:17

Ik gebruik een kaak gekruisd hoofdstel van fra.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:30

Bij sommige paarden werkt het totaal niet en gaat het schuren in de mondhoek want dan is het droog tegen droog en dat werkt niet maar ik heb voor mijn Haflinger die lekker veel speeksel aan maakt en ook veel schuimt een stang appelbitje. maar voor mijn KWPN met een iets gevoeligere mond werkt dat bit niet dus gebruik ik een dubbelgebroken trensje. dit werkt echt perfect!!!
raad ik echt aan. Wij hebben info gevraagd bij de EJ (Epplejeck) in Groningen en ze helpen je er echt super goed en daar hebben we ook dat super goede bit vandaan zeker een aanrader.

ik heb bij mijn Haflinger rijd ik Bitloos in de bak met ALLES maar me KWPN is dat niet gewend en snapt het nog niet maar ff over me Haflinger.
Toen we op buitenrit gingen deed ik een dubbele teugel eentje aan de neusriem en eentje aan het bit. werkte prima ik reed met de bitloze en als hij ervandoor ging pakte ik heel voorzichtig de bitteugel een beetje aan. het werkte super goed ik had toen een f.r.a Bitloos side pull hoofdstel. een Rambo Micklem Multi Bridle is dan ook zeker aan te raden want daar heb je 5 verschillende hoofdstellen in: Side pull, kaak gekruist, bit, kingekruist en kaptoom echt een geweldig ding

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:49

felicity schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Ik denk dat Poponcini bitten de zachtste bitten zijn die er op het moment bestaan. Zachter als leer, kunststof, nathe etc. Je kan het materiaal met het mondstuk van een fopspeen van een baby vergelijken. Ze zijn wel aan de prijs en als ze er op bijten zijn ze zo kapot.

Ik heb ze gevonden. Klinkt wel heel erg fijn die bitten.
De goedkoopste is de watertrens versie voor 100 euro. Laat ik dat nu net niet fijn vinden. Voorkeur gaat uit naar een D of kneveltrens die zijn maar liefst 150 euro.
Maar als het werkt is het natuurlijk prima. Ze praten over een kortere levensduur als een gewone rvs. Snap ik als dat materiaal zo zacht is.
Maar wat is dan de gemiddelde levensduur? Praten we dan over maanden of over 2 jaar. Als ik nu iedere 2 jaar een nieuw bit moet kopen is het minder erg als elk half jaar.
Heb je zelf ervaring met dit bit?

Ja, ik heb er ook al veel mee gereden. Deze bitten zijn momenteel erg populair in de springsport. Als ze er niet op bijten slijten ze ook niet en gaan ze lang mee.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:12

De tongboog van de beris vinden de paarden vaak juist fijn. Is breed en laag genoeg om mooi om de tong heen te vallen waardoor druk juist verdeelt word over de hele mond. Mijn paard steekt bij andere bitten uit protest zijn tong uit of over het bit ondanks dat ik soms amper contact heb. De soft variant is nog wel eeen stevig bit, wel dubbel te vouwen maar wel van stevig materiaal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:42

Het klinkt dus gewoon zoals die van mij: Kunnen druk op het bit prima aannemen maar in de dosis die zij graag willen, ga ik teveel tegen hun wil in dan gaan ze hupsen etc.

Ik kan met beide paarden bitloos naar buiten gaan (hackamore, halster, touwhalster maakt allemaal niet uit) of met bit (gewoon bit, rolletjes bit, pelham, stang) maar ze reageren overal het zelfde op namelijk ze gaan gewoon als ze geen zin meer hebben om te luisteren.
Dat is een kwestie van leiderschap, niet van het bit.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je paard het bit erg vind, maar het feit dat JIJ hem probeert te sturen/'dwingen'.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:50

Daphneeeej schreef:
De tongboog van de beris vinden de paarden vaak juist fijn. Is breed en laag genoeg om mooi om de tong heen te vallen waardoor druk juist verdeelt word over de hele mond. Mijn paard steekt bij andere bitten uit protest zijn tong uit of over het bit ondanks dat ik soms amper contact heb. De soft variant is nog wel eeen stevig bit, wel dubbel te vouwen maar wel van stevig materiaal.

een tongbit zal ik zeker NIET aanraden. Je paard wordt dan gedwongen zijn tong op die plek te houden. Ik vind het niet echt heel diervriendelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:26

Nou ongebroken zonder drukt m plat.
Enkel gebroken knijpt m aan de zijkanten en dubbel druk ook op de tong...

This maar net waar t paard voorkeur naar aangeeft. Luister naar je paard. Niet naar wat anderen willen...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:39

maralyn schreef:
Nou ongebroken zonder drukt m plat.
Enkel gebroken knijpt m aan de zijkanten en dubbel druk ook op de tong...

This maar net waar t paard voorkeur naar aangeeft. Luister naar je paard. Niet naar wat anderen willen...

Precies, ongebroken recht mondstuk werkt scherp in op alleen de tong, als he paard druk op tong onprettig vind niet geschikt.
Enkel gebroken drukt tegen gehemelte en op de zijkanten van de tong en op de buitenkant van de lagen.
Dubbel gebroken drukt op bovenkant tong en knijpt dan op buitenkant van de lagen.

Mijne accepteert geen druk op de tong, en vind gebroken bitten te veel onrust geven. De tomgboog verlicht druk van de tong af waardoor er gelijkmatiger druk op de tong en de lagen komt zonder te knijpen of prikken.
Naar mijn inziens niks mis met een tongboog. ookal licht dat ook aan de breedte er van, een smalle tongboog geeft natuurlijk geen ruimte alleen maar meer hoekjes om mee te drukken in de tong.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 17:34

Als het aan mijn leiderschap ligt hoe kan ik dat dan verbeteren?
Ik heb haar inmiddels 9 jaar. Doe veel grondwerk met der, longeren, rijden in de bak maar ook buiten. Ik ondervindt daar bij geen enkele problemen. Pas als ik met andere nar buiten ga en we gaan ook draven en/of galloperen. In stap met andere ook geen problemen kan dan relaxed met een lang teugeltje stappen zowel vooraan, achteraan of in het midden.
Als het om leiderschap gaat hoe kan ik dat dan verbeteren? Dat ik ook gewoon in draf en galop met een lang teugeltje kan rijden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:32

Streng zijn? Corrigeren wanneer ze wilt drammen, gewoon draf is draf en als het in het midden van de groep is heeft ze jammer dan.

Geen idee eigenlijk, heb genoeg leiderschap over mijn pony en ze test me nooit uit, tot ik met meer man naar buiten gaan. Ze wilt gewoon voorop, klaar. Helaas. Maar als ik rustig wil dan heeft ze pech en dwing ik haar alsnog. Het uit zich hier ook in dribbelen en met het hoofd slaan, alsof ze ineens de teugeldruk niet meer kennen. :') Tuurlijk...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:28

Ze mag echt niet harder dan dat ik toe sta. Zo simpel is het. En ik kan der dan ook makkelijk bij houden. Tis alleen geen draf. Ze loopt zijwaarts te hupsen en moeilijk te doen. Dit kan ze ook prima op staptempo.