welk zadel als je geen budget hebt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 11:20

xAnthea schreef:
Als je van Belgie bent, is Ninon helaas geen optie... Tenzij je naar haar toe rijdt. Ze is 1x per jaar in Belgie. Ik weet dat Ninon in principe wel kan aanpassen hoor, er was overlaatst twijfel dat mijn boom ging stuk zijn door een val, en die kon zij vervangen, maar dan moest heel die boom vervangen worden zeg maar, en niet het kopijzer. Gelukkig zaten er maar enkele klinknagels los.

Met WoW heb ik helaas minder goeie ervaringen. Ik was ook helemaal voor het idee van helemaal aanpasbaar, dus toen ik mijn 4-jarige slappe reus kocht, ging ik ook voor een WoW zadel. In die 3 jaar dat ik dat WoW zadel heb gehad, is het NOOIT aangepast geweest. Enkel wat lucht erin en lucht eruit (en dat is dan 50 euro...). Ook al liet mijn paard signalen zien dat het zadel niet meer paste, werd er toch niets veranderd (buiten 1 keer, en dan werd hij smaller gemaakt waardoor hij nog lastiger werd).
Mijn paard was een slappe puppy toen ik hem kocht, heeft graatmager gestaan door een bloedworminfectie, daarna terug bijgekomen in gewicht en spieren en nooit is er iets aan dat zadel gebeurd. Je maakt mij niet wijs dat dat zadel hetzelfde blijft als een paard zo veranderd. :n Ook voor die prijs vind ik de kwaliteit van een WoW maar gewoontjes... EN ik zat er ook niet goed in doordat mijn paard zo hoog opgooit.
Dus mijn Schutte zadel was een verademing, paard liep lekker en hij is zo hard verbeterd in zijn bespiering op de rug! :)

Als je van Belgie bent, kan ik je wel Masara aanraden. Ze doet verschillende zadels denk ik, maar ze neemt echt haar tijd en heeft wel veel kennis vind ik zelf :j

Welke fitter had jij van wow als ik vragen mag? Ik heb inderdaad al heel wisselende verhalen gehoord, Ik heb sibyl langs gehad en zij zei me al dat ze zeker binnen een half jaar terug moest langskomen omdat mijn paard al zo hard veranderd is en ze er zeker van was dat ze nog zou veranderen....

Babootje

Re: welk zadel als je geen budget hebt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:25

Ik zou gewoon voor nu een goed passend tweede hands zadel kopen van een goed merkt en er rekening mee houden dat je over een poosje een ander zadel nodig hebt. Je paard gaat nog zoveel veranderen. Belangrijkste is dat je ook voor dit stadium een goed passend zadel hebt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:26

Even mierenn*ken op de topictitel, ook ivm de opmerking in het topic. "Geen budget" wil zeggen dat er geen geld is. "Klein budget" is weinig geld enz. Wat TS wil zeggen is "geen budgetbeperking". Of als je wat minder patserig over wilt komen, "ruim budget" of "zonder even op budget te letten".

In dit geval had ik er persoonlijk iets van gemaakt als "welk aanpasbaar dressuurzadel voor mijn paard" en dan in de OP verteld dat het dier zich nog ontwikkeld, dat het goede kwaliteit moet zijn en dat er ruim budget is zodat prijs niet het allerbelangrijkste is.

Zadelmatig kan ik je helaas niet verder helpen, als manegeruiter zoek ik elke week het zadel met de naam van het paard dat ik die week onder m'n achterste geschoven krijg ;)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:30

xAnthea schreef:
Met WoW heb ik helaas minder goeie ervaringen. Ik was ook helemaal voor het idee van helemaal aanpasbaar, dus toen ik mijn 4-jarige slappe reus kocht, ging ik ook voor een WoW zadel. In die 3 jaar dat ik dat WoW zadel heb gehad, is het NOOIT aangepast geweest. Enkel wat lucht erin en lucht eruit (en dat is dan 50 euro...). Ook al liet mijn paard signalen zien dat het zadel niet meer paste, werd er toch niets veranderd (buiten 1 keer, en dan werd hij smaller gemaakt waardoor hij nog lastiger werd).
Mijn paard was een slappe puppy toen ik hem kocht, heeft graatmager gestaan door een bloedworminfectie, daarna terug bijgekomen in gewicht en spieren en nooit is er iets aan dat zadel gebeurd. Je maakt mij niet wijs dat dat zadel hetzelfde blijft als een paard zo veranderd. :n Ook voor die prijs vind ik de kwaliteit van een WoW maar gewoontjes... EN ik zat er ook niet goed in doordat mijn paard zo hoog opgooit.

Dat zal dan liggen aan de gene die bij jou komt voor het zadel na te kijken. In al die jaren dat ik WOW rij, (meestal veelzijdigheid, heb ik nu 6jaar) is dit zadel al wel minsten 4 keer een andere boom ingezet en een keer nieuwe kussen eronder. Ook 1 van de dressuurzadels is al regelmatig echt daadwerkelijk aangepast met andere bomen etc. Toen deze over moest op een ander paard een paar nieuwe kussens en hoppa, we kunnen weer een poosje. ( en bijna altijd word er lucht uit of bij gedaan)
(oowja.. ook bij een paard die heeel erg hoog opgooit, vind ik WOW echt super zitten)

Jammer dat jij dan helaas geen fijn persoon had qua zadels checken... Ik ben het er wel mee eens dat ze er een aardig prijsje voor vragen, en dat ook het aanpassen niet altijd goedkoop is.
Maarja.. Alles voor mijn superpaardjes ♥

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:35

Als geld geen probleem is: Een Schleese... (https://saddlefit4life.com/). In België is er I ngeborg T affijn die deze aanpast. Schleese profileert zich als het enige zadel dat morfologisch aangepast is specifiek aan het vrouwelijke lichaam.

Verder zijn S.arah M.aes (Masara) en V.eerle De M.eyer ook aanraders, beide MSFC-consulent.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 09-12-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:37

Ik heb na lang twijfelen tussen custom, Sella, anatomica, schutte, en albion gekozen voor een Sella. Het brede tussen kanaal en de schoudervrijheid spraken me enorm aan. Ook dat je veel steun hebt zonder vastgezet te worden was fijn voor mijn rug. En hij zit lekker zacht. Dus voor paard en mij zou hij goed moeten zijn. Heb nu tijdelijk een euroriding Titan2 en tot mijn verbazing loopt mijn merrie daar ook heel fijn onder. Terwijl een andere euroriding echt killing was voor haar ruggenwervels.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:37

anthea lag dat aan het zadel of aan de passer. Denk namelijk wel dat daar veel verschil in zit.
Ik heb mijn zadel nu jaar of 6 en doe er vrij weinig aan. Enige wat ik doe is 1x per jaar goed schoonmaken. Mijn zadel is nog als nieuw.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:39

Ik heb een albion, zit echt super.

Als ik jou was zou ik naar een goede zadelmaker gaan en daar verschillende zadels proberen, en als je dan een fijn zadel hebt gevonden dan schaf je die aan ;)

Ik heb goede ervaringen met Country Mill

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:42

Is een Hidalgo dan niet iets voor je? Die kussens kun je zelf constant verplaatsen, dikkere kiezen etc etc. En er zit wel een stevig "kopijzer" in.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:42

Ik heb alleen nog maar Passier zadels en hoef ook geen andere meer. Die moderne zadels met weet ik hoeveel wrong vind ik niks. Passier kun je naar Hannover opsturen en dan kunnen ze de boom aanpassen.

Gewoon veel zadels uitproberen, het is heel persoonlijk en zonder budget moet het wel naar jouw wens kunnen zijn en ook nog op je paard passen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:50

Ik ben zelf voor een custom aan het sparen, buite het feit om dat de zadels echt geweldig zijn, is de service daar ook super goed.

Ik zou zelf persoonlijk nooit voor een lichtzadel gaan (WoW) omdat lucht geen vaste vorm heeft. Ik vertrouw er zelf niet op dat wanneer het zadel passend is gemaakt, het dan ook die vorm behoud. Dan denk ik zelf dat een wol gevoerd zadel veel 'betrouwbaarder' is.
En daar komt bij als die zadels nou echt zo geweldig zijn, waarom is er dan geen topruiter die ermee rijd?

Als je geen budget hebt, zou ik mezelf de vraag stellen, waar rijden de toppers mee en waarom hebben hun voor dit product gekozen. Die kiezen toch wel heel bewust om dat ze in de top willen mee blijven draaien en echt geen rotzooi op die dure paarden gooien.

Maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:58

Voor geen budget zou ik voor een Sella zadel gaan. Ben zelf ook hard aan het sparen om er volgend jaar één aan te kunnen schaffen voor mijn, dan 5 jarige, paard.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:09

gewoonmarie schreef:
Ik ben zelf voor een custom aan het sparen, buite het feit om dat de zadels echt geweldig zijn, is de service daar ook super goed.

Ik zou zelf persoonlijk nooit voor een lichtzadel gaan (WoW) omdat lucht geen vaste vorm heeft. Ik vertrouw er zelf niet op dat wanneer het zadel passend is gemaakt, het dan ook die vorm behoud. Dan denk ik zelf dat een wol gevoerd zadel veel 'betrouwbaarder' is.
En daar komt bij als die zadels nou echt zo geweldig zijn, waarom is er dan geen topruiter die ermee rijd?

Als je geen budget hebt, zou ik mezelf de vraag stellen, waar rijden de toppers mee en waarom hebben hun voor dit product gekozen. Die kiezen toch wel heel bewust om dat ze in de top willen mee blijven draaien en echt geen rotzooi op die dure paarden gooien.

Maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening.

Wow is in nederland toch ''minder bekend'' het word vooral door engelse ruiters veel gebruikt, en ook in de eventing wereld daar zie je deze zadels veel.
De vorm word behouden omdat het zadel uit verschillende compartimenten bestaat. Ook zit er maar weinig speling op. Je kan de kussens bijvoorbeeld heel zacht hebben, normaal, en keihard (wat meestal niet de bedoeling is).

Wol heeft een redelijke tijd dezelfde vorm, maar is veel harder op de rug, en wol verslijt ook. Dan krijg je klonten, of word het knetterhard. Ook deze vervormen dan. Wol heeft dus ook absoluut niet het eeuwige leven, en zul je regelmatig opnieuw moeten laten vullen.

Het feit dat de topruiters met ander soort zadels rijden, is vooral omdat merken zelf ruiters aanspreken om dit merk te promoten. Het is niet dat een top ruiter zegt, joh dat is een fijn zadel, ik wil daardoor gesponsord worden.

Het wil ook niet altijd zeggen dat als het voor hun een goed zadel is, en je vind het zelf eventueel lekker zitten, dat het dan ook op je paard past. ;)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:20

zelmago4it schreef:
gewoonmarie schreef:

Het feit dat de topruiters met ander soort zadels rijden, is vooral omdat merken zelf ruiters aanspreken om dit merk te promoten. Het is niet dat een top ruiter zegt, joh dat is een fijn zadel, ik wil daardoor gesponsord worden.

Het wil ook niet altijd zeggen dat als het voor hun een goed zadel is, en je vind het zelf eventueel lekker zitten, dat het dan ook op je paard past. ;)

Tuurlijk worden er top Ruiters' gesponsord, niet iedereen. En dan komt er natuurlijk ook bij, dat ze niet met een sponsor in zee gaan waarvan ze vinden dat die geen fijn produckt leverd.
Als ik vandaag een lijn op ga zetten van plastic hoofdstellen, en ga het vervolgens aanbieden als sponsoring aan topruiters, zal er niemand dit van me aannemen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:22

Sorry voor de bovenstaande quote, staat er een beetje raar in. Het was de reactie van zelmago4it

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:26

Ik snap dat ze niet alle merken gelijk aanpakken, maar het betekent niet per definitie dat zij dat het beste merk vinden.
dat bedoelde ik ermee te zeggen ;)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:28

Ik zou voor een Gaston Mercier gaan, zit een prijs aan maar zijn heerlijke zadels. Moet je kijken op http://greendistance.nl daar vind je meer over de verschillende modellen. Ze hebben Endurance zadels maar ook meer veelzijdige modellen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:32

Volgens mij is Deuber ook aanpasbaar. Equimaro is een goede zadelmaker en verkoopt dit merk. Zij verkoopt volgens mij ook Custom. Kwaliteit qua zadelpas en service gegarandeerd!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:40

puur op basis van de (erg lovende) verhalen die ik gehoord heb zou ik dan voor een Wow gaan, maar heb er zelf geen enkele ervaring mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:47

jorretje schreef:
puur op basis van de (erg lovende) verhalen die ik gehoord heb zou ik dan voor een Wow gaan, maar heb er zelf geen enkele ervaring mee.

Het is maar wat je er mee wil. Het aanmeten van een WOW schijnt nog niet zo eenvoudig, daar hoor je veel klachten over. Maar zelfs tevreden gebruikers gaan liever niet met een WOW zadel op buitenrit. :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:58

Hier een tevreden WoW gebruiker, ook met buitenritten, en dat op een watervlugge neuroot.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:59

Passier grand Gilbert extra
Heerlijke zadel en top kwaliteit!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:01

Ikke wel hoor babootje, op ritten van 4 u geen pijn in de kont :D
Wow is fantastisch, maar idd wel een goede fitter nemen, er lopen ( nog) een paar knutselaars rond, maar wow is druk bezig om dat goed op te lossen

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:02

Hier in Belgie heb ik als zadelmaker Bjorn Vileyn. Ik vind het echt een topzadelmaker, ik weet niet zeker of hij zadels verkoopt die flink aanpasbaar zijn, maar hij zal zijn uiterste best doen een goede oplossing te vinden voor jou en je paard.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:00

WoW ken ik een zeer ontevreden klant van, leerkwaliteit is niet zo denderend volgens haar, zadel is ipv zwart groen geworden...

Passier is zeker een goed merk, Stübben ook.
Zelf zit ik het lekkerst in mijn goedkope Ainsley. Zit echt heerlijk en past mijn paard perfect. Volgende wordt hier weer Ainsley als het past!