Gouden tip voor springzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:06

Albion K2 en de kussens extra hoog (op maat) laten maken.

De Kent and Masters Compact high wither VZ ligt heel mooi hoog.
Zelfs bij een paard waar de schoft nog een extra boog naar boven maakte onder het zadel is het gelukt om ervan weg te blijven.

keat

Re: Gouden tip voor springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 14:19

Is die vzh een fijn zadel om mee te springen?
Ja albion... Helaas weinig tweedehands en nieuw te prijzig. Maar idd mooie zadels. Ik ben sowieso wel een grote fan van de zadels van de Engelse markt moet ik zeggen. Heb nog een super jeremy rudge liggen en heb een hele mooie ideal suzannah gehad. Vind de Engelsen vaak wel vooruitstrevend.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:21

Ainsley wil vaak ook wel op dit type paard maar ook weinig 2e hands springzadels te koop (en soms breekbare bomen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:23

keat schreef:
Is die vzh een fijn zadel om mee te springen?
Ja albion... Helaas weinig tweedehands en nieuw te prijzig. Maar idd mooie zadels. Ik ben sowieso wel een grote fan van de zadels van de Engelse markt moet ik zeggen. Heb nog een super jeremy rudge liggen en heb een hele mooie ideal suzannah gehad. Vind de Engelsen vaak wel vooruitstrevend.

Ligt eraan hoe hoog je springt.
B/L kan meestal wel met het VZ, hoger niet echt dan gaat hij in de weg zitten.
Echter kun je door de klittebandwrongen nog best wat varieren in beenligging.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:26

Zou Chamberlain niet helemaal afwijzen als je maar 1 zadel hebt gepast, er zijn heel veel modellen van Chamberlain te krijgen.
Zelf heb ik bijna jouw model paard. Hoge lang doorlopende schoft, rond geribt en weinig rug.
Daarnaast heb ik een aardig kont, waardoor ik toch wel minimaal een 17,5 inch zadel nodig heb, maar heb ik dan weer heel korte benen.
Rij nu met een Kieffer Garmisch VZH, voor het paard prima maar voor mij zijn de zweetbladen tijdens het springen gewoon te lang. Kom nauwelijks onder mijn zweetbladen uit met mijn voeten met spring beugels.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:32

is er geen zadelpasser in je buurt die veel verschillende merken heeft om te proberen op je paard?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:13

Olympia96 schreef:
Floor heeft dezelfde maat als de jouwe en lijkt qua bouw ook op haar. Ik heb een Rossner Atlanta MW met een bontje omdat ie iets te wijd is nu. [ [url=m/nSy5NR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Sd2HJA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MrmvQp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij verschillen deze zadels wel wat qua maat. Waarom wil je graag verlengde takken?

Zadel ligt voorover: Hij is te wijd?

Ik heb zelf een Silhouette. Die maakt zadels op maat voor mij. Mijn collega vertelde dat Harry Dabbs ook heel mooie passende zadels maakt. En Black Country heeft zij ook. Heel leuke zadels. De oude Barnsby is ook werelds voor dit type paard. (En ook nog eens betaalbaar) K2 weet ik er 1 te koop in Engeland 2e hands. :j

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:24

Idefix4 weet jij wat ze voor die k2 vragen?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:33

Kieffer Garmisch.

Mijn paard is precies hetzelfde gebouwd als die van jou. Alleen dit "springZadel" voor een redelijke prijs kon erop.

Is van voor goed terug gesneden, achter hoge kussens zodat je eerder kans hebt dat het zadel horizontaal op de rug blijft liggen, meeste springzadels hebben dunne kussens waardoor het dieptepunt niet meer goed gaat liggen en dus te veel naar achter gaat drukken.

Kieffer is zelfs de boommaat nog van verstelbaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:32

Hier op stal zweren ze bij equipe zadels. Misschien is dat wat??

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:36

Ik ben heel erg tevreden over m'n Prestige. Heb best wat verschillende zadels op gehad, deze lag meteen als een huis. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:21

keat schreef:
Idefix4 weet jij wat ze voor die k2 vragen?

Dat moet ik navragen. Ik laat het zsm weten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:00

idefix4 schreef:
Olympia96 schreef:
Floor heeft dezelfde maat als de jouwe en lijkt qua bouw ook op haar. Ik heb een Rossner Atlanta MW met een bontje omdat ie iets te wijd is nu. [ [url=m/nSy5NR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Sd2HJA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MrmvQp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij verschillen deze zadels wel wat qua maat. Waarom wil je graag verlengde takken?

Zadel ligt voorover: Hij is te wijd?

Ik heb zelf een Silhouette. Die maakt zadels op maat voor mij. Mijn collega vertelde dat Harry Dabbs ook heel mooie passende zadels maakt. En Black Country heeft zij ook. Heel leuke zadels. De oude Barnsby is ook werelds voor dit type paard. (En ook nog eens betaalbaar) K2 weet ik er 1 te koop in Engeland 2e hands. :j

Dat zei ik dus. Of begrijp ik je verkeerd?
Mijn paard is in de groei en wordt steeds breder. Vandaar deze tijdelijke oplossing.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:38

Te breed is zelden een oplossing. Je veroorzaakt zo veel druk op de schoft. Ook boomloos. Vaak heeft dat veel ergere gevolgen dan te smal. Jonge paarden zijn duur. Bij een kleuter koop je ook geen 2 maten te groot omdat ie in de groei is. Bij zulke jonge paarden leg ik altijd goedkopere 2e handsjes er op en dan is het tot ze uitgegroeid zijn regelmatig controleren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:51

Mijn zadel ligt niet op de schoft. En is geen twee maten te groot. Ga maar weer on topic naar TS. Ik ben voorzien van een goede zadelmaker.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:57

Sorry, ik zag elders een dergelijke foto. Zat daar nog in gedachten. Ik las te kort door de bocht. Maar te wijd kan ook funeste gevolgen hebben. Dat moet je echt niet onderschatten. :o

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:37

Eens! Maar we zijn er al uit per pb :-)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:14

Ts ik zie op de foto's eigenlijk wel een wat ingevallen bovenlijn. Hoe ziet die rug eruit als je
2 maanden enkel lang laag traint? Wellicht met meer spier dat een zadel vinden makkelijker wordt. De rug ziet er nu uit alsof er een te krap zadel op ligt (of lag).

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 05:25

Smurffie, niet alle foto's die ik poste zijn recent. De twee foto's bij m'n openingspost zijn van dik een maand geleden. Die foto's die ik later postte zijn veel ouder. Zeker die dat ze ingevlochten is. Die is 3 jaar oud ongeveer. Toen ik m'n merrie kocht 3,5 jaar terug was ze idd heel kaal. Ze is erg mooi bijgekomen. We startte M2 en zat top in haar spieren. Nu misschien klein beetje weg gevallen doordat ik een half jaar door werk erg weinig gereden heb. Lees bijna alleen in het weekend.
Haar dressuurzadel had een MW kopijzer. Hier is ze idd uitgegroeid. Na het scheren zagen we wat witte haartjes, maar niet naast de schoft. Het zat lager bij de takken van het kopijzer. Zadelmaker is twee weken terug geweest en er zit nu een W kopijzer in en kussens goed opgevuld. Ze zit eigenlijk voor het mooie tussen een MW en W in.
Over de rug trainen is bij mij een standaard begrip en volgens mijn zadelmaker is er zeker geen spraken van spieratrofie of onderontwikkelde spieren. Dit is gewoon haar bouw. Gewoon veel schoft en veel front.
Ter vergelijking: toen ik m'n dressuurzadel kocht heeft m'n zadelmaker expres de MW kopijzer erin gedaan, omdat ze deze maat moest hebben. Echter kwam het zadel nog te laag op de schoft omdat ze zo kaal was. Dit alles terwijl het al een high wither model was.. Eerst met prolite gereden en je zag haar zo in haar zadel en nu dus eruit groeien, waardoor ze nu een W kopijzer heeft. Ligt nu perfect.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:26

Witte vlekken zijn niet van weken maar van maanden een verkeerd zadel. Daarom zou ik niet perse bij dezelfde zadelmaker zo gemakkelijk geloven dat het aan je paard ligt. Als de onderkant van de takken knellen is de vorm van de boom niet goed voor je paard of zakt hij er te ver op omdat erboven spierverlies is. Ik zou echt kijken wat je met een masseur kunt verbeteren aan de rugspieren.
Enkel het veranderen van het kopijzers is namelijk maar heel zelden een oplossing, gewoon een marketingtruc. Dan zie je de voorkant goed liggen maar erachter ligt hij nog steeds te knap.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 12:29

Het zal ook al wel langer al krapper zijn geweest. Maar wat jij zegt hoeft niet. Witte haren kunnen ook van een korte overbelasting komen. Hoeft niet langdurig te zijn. En de boomvorm is goed. Het kopijzer was gewoon te smal geworden. Uiteinden knelde heel licht op haar breedste punt. De theorie dat de boomvorm maar niet goed zou zijn is onzin. Je kan een perfecte boomvorm voor jouw paard uitzoeken, maar als het te smal is zal het niet passen. Zoals ik al zei zakt hij ook nergens op, want er is geen spierverlies en hij lag gewoon in balans.
Ik heb een goede msfc zadelmaker; Veerle de Meijer en daar ben ik tot nu toe heel tevreden over. Heeft samen gewerkt en komt uit dezelfde kring als Bianca Boonacker, waar ik alle vertrouwen in heb, en deze geeft mij Veerle ook aangeraden.
Mijn paard gaat regelmatig naar de osteopaat en ook dit is niet de minste; Michael Hamerslag. Ze is een maand terug toevallig nog geweest en hij merkte nergens beperkingen en vind haar top in de spieren zitten.
Ik heb het idee dat jij voor jezelf al een heel beeld hebt geschetst hoe het er hier aan toe gaat, wat ik wel en niet zou doen of zou moeten doen en hoe mijn paard erbij staat, maar daar kan je niks van zeggen vanaf een foto. Dan zou je alles van dichterbij moeten bekijken en voelen. Ook met hoe ik zou moeten trainen; je weet niet hoe ik train en je weet ook niet waar dit paard vandaan heeft moeten komen. Dit stoort mij een beetje. Bovendien, nogmaals, dit is haar bouw. Daar kun je wel naast zo'n schoft nog heel veel vlees en spier willen hebben, maar dat gaat he echt niet lukken.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 12:51

Lente tot winter 2014

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al zei. Dit jaar steeds minder tot bijna niet kunnen trainen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:59

keat schreef:
Lotte Wessel, prachtig zadel! Zo op het eerste gezicht is dit wel het type wat mijn paard zo'n Bertje nodig heeft. Passen moet dat natuurlijk nog uitwijzen. Waar heb jij doe gekocht en wat zijn de prijzen als ik vragen mag? Ik heb snel ff op Google gekeken, maar kon er nog niet direct veel over vinden.

Mijn excuses dat ik nog niet had gereageerd. Ik heb het zadel gekocht via Riel Klumper (almelo). Het zadel kostte me nieuw rond de 1750-2000 euro, helemaal op maat gemaakt, inclusief aflevering en eventueel vulling aanpassingen. Helaas kan ik de zadels niet zo vinden op Klumpers website (volgens mij hebben ze die veranderd). Hier wel de link van het merk met alle zadels die ze hebben in het Engels. http://www.blackcountrysaddles.com/saddle-range/. Zelf heb ik dus de wexford http://www.blackcountrysaddles.com/wexford/. Op deze website kun je ook zoeken naar dealers overal in Europa en zo kun je dus ook de dichtst bijzijnde voor jou kiezen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:29

Lotte Wessel, ik heb een tweedehands Black Country Ricochet met suède zitvlak op het oog. Ervaring met dit type?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:51

Ik zou niet voor zadels met suède gaan. In praktijk zie je vaak dat die erg snel lelijk worden door de slijtage aan het suède.