Wat kan nog een fijn bit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:24

heb je de spenger comfort geprobeerd??
het is een ongebroken trens dat de tong en gehemelte met rust erg fijn bit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:32

Als ze last heeft van wondjes bij haar mondhoeken kan een stubben goldwing ook een optie zijn. Hielp bij ons paard erg goed. Hij is alleen wel dubbel gebroken.

Horseloverl

Re: Wat kan nog een fijn bit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:52

Nou het zijn niet echt wondjes meer sneetjes. Heb ook bitringen die een stukje in de mond zitten maar die helpen ook niet daartegen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:52

lolotjeh schreef:
heb je de spenger comfort geprobeerd??
het is een ongebroken trens dat de tong en gehemelte met rust erg fijn bit.

Neee dat nog niet zal eens kijken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:57

Past het bit wel goed? Myler valt een maat kleiner dan andere bitten heb ik vaak gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:58

Kleiner? Groter juist! Mijn paard met 13,5 normaal bit heeft van myler 12,5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:59

Mijne heeft van Myler ook wondjes, komt door de koperen inlay in de mond hoeken. Rij technisch is het probleem niet, nooit wondjes met andere Bitten.
De mijne loopt ook fijn op een correctie trens, met tongboog

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:17

Waarom zoveel bitten proberen en aanschaffen.
Laat een bitfitter komen, die kunnen je goed helpen en je mag bitten proberen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:41

Ja maar wie zegt dat met een bitfitter het probleem weg is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:46

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:56

Yvank_ schreef:
Kleiner? Groter juist! Mijn paard met 13,5 normaal bit heeft van myler 12,5

Bij mij dus andersom. Normaal 12,5 en myler 13,5 en ik heb dit al van verschillende mensen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:58

Wat raar! Ik hoor juist overal dat ze groot vallen (zie het bij anderen ook) en ze adviseren ook maat kleiner.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:05

jentel schreef:
Wij hebben ook zo'n merrie, erg gevoelig mondje!
Met dressuur elke keer links vastpakken en zich sterk maken.
Met springen erg heet op de sprong, dit is goed maar ze moet zich wel laten rijden.
We hebben er een fysio bj gehad en paard is lekker los!
Wij hebben er Marlous Voskamp ( bit fitting)uit Almelo bj gehad.. Zij zag met 1 oogopslag welk bitje bij het paard past!
De ruiter heeft met 4 of 5 bitten gereden en we kwamen uit het het eerste bitje!
Een trustbit een watertrens locked.
Een super bitje, paard is rustig in het hoofd en laat zich begrenzen.
Elke paardenmond is anders.. Dus ik zou zeggen, laat je informeren door iemand die bit fitting doet!

Hier dus ook een paard met gevoelige mond. Was niet te sturen ook, dus kneveltrens erin. Dat ging wel iets beter, maar hij bleef links of rechts het bit vastpakken zodra je een beetje contact met de mond zocht. Een dubbelgebroken bit liep ie dwars doorheen en pakte hij ook vast, dus dat vond ie ook niet fijn.
Ik had al eens eerder een locked bit gehad voor een ander paard met ook weinig ruimte in de mond dus bekend met dat systeem en dacht dat het ook wel eens iets zou kunnen zijn voor ons jonge paard. Daarom ook gekozen voor het Trust locked bit, een enkel gebroken bustrens in ons geval. Het is een "duidelijk" bit, maar zacht voor de mond (het schaart namelijk niet) en verdeelt de druk goed.
Paard loopt er heel fijn op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:14

Myler valt groot maar moet ook verder uitsteken dan een normaal bit, daarom moet je gewoon dezelfde maat hebben als alle andere bitten.
Ik kan je een ongebroken trens ook aanraden. Heb je wel alles in bus of d trens geprobeerd? Watertrens moet je met gevoelige mondjes vanaf blijven.
Verder hoor ik flinke rijtechnische problemen. Paardlief kan alleen vastpakken als jij vast houdt. Ga veel laag en technische springen en laat vrij springen om de druk van de ketel te krijgen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:18

Als de myler wel goed hielp kan je ook proberen wat glijmiddel in de mondhoeken te doen. Dat helpt erg goed tegen wondjes in de mondhoeken!

Myler bit heb ik zelfs 2 maten kleiner dan mijn gewone trensen :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:22

Starbreeze schreef:
Enkelgebroken bustrens?

Ts, ik quote mezelf nog even. Je geeft aan dat je paard oké liep op enkelgebroken, waarom dan geen enkelgebroken bustrens, evt in combinatie met mondboter?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:09

Luz_ElenaE schreef:
Als de myler wel goed hielp kan je ook proberen wat glijmiddel in de mondhoeken te doen. Dat helpt erg goed tegen wondjes in de mondhoeken!

En steekt hij dan nog wel aan beide kanten de centimeter uit zoals bij myler hoort? Anders is de werking helemaal niet zoals die bedoelt is namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:16

Bij mij wel smurffie. De 13,5 stak 2 ,5cm uit aan beide kanten te groot dus.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 10:50

smurffie schreef:
Myler valt groot maar moet ook verder uitsteken dan een normaal bit, daarom moet je gewoon dezelfde maat hebben als alle andere bitten.
Ik kan je een ongebroken trens ook aanraden. Heb je wel alles in bus of d trens geprobeerd? Watertrens moet je met gevoelige mondjes vanaf blijven.
Verder hoor ik flinke rijtechnische problemen. Paardlief kan alleen vastpakken als jij vast houdt. Ga veel laag en technische springen en laat vrij springen om de druk van de ketel te krijgen.

Dat is precies wat we doen. Watertrens heb im er nu inhangen en loopt ze het fijnst op. Wel in combinatie met een lage neusriem. Dus denk dat het paard het zelf aangeeft. D trens niet, bustrens wel en loopt ze dwars doorheen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 10:51

Starbreeze schreef:
Starbreeze schreef:
Enkelgebroken bustrens?

Ts, ik quote mezelf nog even. Je geeft aan dat je paard oké liep op enkelgebroken, waarom dan geen enkelgebroken bustrens, evt in combinatie met mondboter?

Ze loopt dan dwars door m'n hand heen. Pakt het bit vast en gaat hihi. Wat is mondboter?

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:56

Een flexi bit al geprobeert ? Momenteel een nathe flexibele stang, werkt perfect bij ons. Zacht materiaal en flexibel. Overigens bijten ze het niet kapot.. de mijne is nogal een knabbelaar maar gaat tot nu toe nog steeds goed.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:15

Zelf gebruik ik een enkelgebroken Robart bitje. Dit is een bit wat los van elkaar kan draaien zodat je paard het moeilijker vast kan pakken. Werkt super bij mijn paard! Aan 1 kant pakt hij nog wel iets vast, maar dit is een rijtechnisch probleem. En het is enorm verminderd dankzij dit bitje!

Hier een topic;

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=675649

Met springen is die van mij ook altijd een heethoofd geweest, heb hem nu 2 jaar en hij is enorm verbeterd! In het begin was het ook rennen zonder idee waar naartoe. Tegenwoordig kan ik al aardig een rustig een parcours met hem rijden! Heb hier een pessoabit met 1 ring voor sinds een tijdje. Dan komt ie net wat makkelijker terug en hoef ik er niet heel de tijd aan te hangen. Werkt heel fijn. Maar je hand mag hem niet in de weg zitten. En inderdaad, een goede instructrice die je kunt begeleiden is ook heel belangrijk!

https://www.google.nl/search?q=pessoa+b ... hc0fdsM%3A

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:38

Glen94 schreef:
Een flexi bit al geprobeert ? Momenteel een nathe flexibele stang, werkt perfect bij ons. Zacht materiaal en flexibel. Overigens bijten ze het niet kapot.. de mijne is nogal een knabbelaar maar gaat tot nu toe nog steeds goed.

Nope, heb je een linkje?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:28

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 07:55

smurffie schreef:
Luz_ElenaE schreef:

En steekt hij dan nog wel aan beide kanten de centimeter uit zoals bij myler hoort? Anders is de werking helemaal niet zoals die bedoelt is namelijk.

Ja ik had eerst een maat groter gekocht maar als ik daarmee naar bv. Links trok stak zo die tongboog uit zijn mond. Maatje kleiner zat hem een stuk beter