Kaptoom

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:31

Als je paard een klein cobmaatje heeft/fijn neusje kan die van BF nog wel eens te groot zijn.
Mijn ijslander is er zo 1, helaas hed ik het hele spul al dik in het vet gezet voor ik het pastte.
De gemiddelde haf zal hem wel passen(de haf en 1 van de 2 andere ijslanders op stal passen hem wel)

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 10:59

Sonja_vR schreef:
Als je paard een klein cobmaatje heeft/fijn neusje kan die van BF nog wel eens te groot zijn.
Mijn ijslander is er zo 1, helaas hed ik het hele spul al dik in het vet gezet voor ik het pastte.
De gemiddelde haf zal hem wel passen(de haf en 1 van de 2 andere ijslanders op stal passen hem wel)

Barefoot heeft nu ook een maat 0 dus dat moet passen.

Hoe voelt die van Barefoot? Voel je het ijzer zitten?

CK88

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:45

Ik gebruik de Rambo Multi als kaptoom/longeer hoofdstel. Niet gedacht dat het zo fijn zou werken, ik ben er erg blij mee 20/30 euro meer en je hebt de rambo in de aanbieding.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:17

Als ik tussen deze 3 zou kiezen zou ik voor de barefoot gaan. Die met ijzer in de neusriem zou ik niet kiezen. Persoonlijk ben ik fan van de rambo, maar die is wel wat duurder.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:41

jameyskatje schreef:
Als ik tussen deze 3 zou kiezen zou ik voor de barefoot gaan. Die met ijzer in de neusriem zou ik niet kiezen. Persoonlijk ben ik fan van de rambo, maar die is wel wat duurder.

Nu rond de 100 euro in de sale bij agradi

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:50

Ik had er eerst een met schakelketting erin (van klassieke rijkunst), zat perfect, sloot mooi aan en inmiddels heb ik de barefoot.
Tussendoor nog 1 gehad zonder metaal erin, mara deze schoof op mijn paard enorm, of ik moest alle riempjes zo ontzettend strak doen. Ben heel blij met die van barefoot, er zit een buigzame kabel in, en is mooi breed en zacht onderlegd. EN niet onbelangrijk, deze blijft wel netjes op zijn plek.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:11

darkadia schreef:
Ik had er eerst een met schakelketting erin (van klassieke rijkunst), zat perfect, sloot mooi aan en inmiddels heb ik de barefoot.
Tussendoor nog 1 gehad zonder metaal erin, mara deze schoof op mijn paard enorm, of ik moest alle riempjes zo ontzettend strak doen. Ben heel blij met die van barefoot, er zit een buigzame kabel in, en is mooi breed en zacht onderlegd. EN niet onbelangrijk, deze blijft wel netjes op zijn plek.

Twijfel enorm tussen de kramer en Barefoot.. Is de Barefoot veel zachter?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:16

Ik ken alleen de Horka, maar die is volgens mij vergelijkbaar met die van Kramer. Denk dat het qua zachtheid weinig uitmaakt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:53

iris1993 schreef:
darkadia schreef:

Twijfel enorm tussen de kramer en Barefoot.. Is de Barefoot veel zachter?

Neusdeel van de kramer is juist boterzacht! Maar stevig genoeg voor de stabiliteit. Ik heb het neusdeel nog liggen ergens waar ik niks mee doe.. (heb namelijk de micklem)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:02

Hij staat niet tussen je rijtje maar van Per Mi Cavallo heb ik de fiaterre. Is een kaptoom en sidepull in 1, ideaal!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:23

iris1993 schreef:
Sonja_vR schreef:

Barefoot heeft nu ook een maat 0 dus dat moet passen.

Hoe voelt die van Barefoot? Voel je het ijzer zitten?

Je voelt geen ijzer zitten... wel is hij relatief stug, je moet hem echt even "inlopen" voor hij echt vormt zeg maar.
Maar tis niet dat hij hard of naar aanvoelt :n

Ik ga waarschijnlijk hetzelfde hoofdstel nogmaals kopen nu ze het een maatje kleiner hebben

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 00:47

Dankjewel! Hier heb ik wat aan al word de twijfel steeds groter

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:56

Ik heb die van Barefoot en ben er erg tevreden over. Hij is heel zacht aan de binnenkant, maar je kan hem wel een beetje vormen :)

Ik doe er grondwerk mee en ik rijd ermee. Ik heb hem zelf meestal niet zo strak en hij blijft gewoon zitten. Ik raad 'm aan in ieder geval, maar ik heb de andere kaptomen niet geprobeerd. Wel heb ik een soortgelijke gevoeld als die van Kramer en die vond ik erg hard. Bij de barefoot voel je niks hards aan de binnenkant. Met de F.R.A. heb ik nul ervaring.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Runa op 02-12-15 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:59

Ik heb die van barefoot en vind hem erg fijn. Je voelt de kabel totaal niet door de zachte dikke onderleg en hij is redelijk flexibel waardoor je hem alle kanten op kan buigen (en er dus geen puntdruk ontstaat), maar hij draait bij mij niet.
Bij jongeren op de middelste ring op de neus doe ik hem wel een gaatje strakker dan bij het rijden (heb er een bit met knevels aanhangen).
Het kopstuk moet je inderdaad los kopen, of deze neusriem vastmaken aan een bestaand kopstuk.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 12:09

Het lijkt alleen alsof de ringen van de Barefoot veel meer uitsteken dan die van kramer? Klopt dat?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:28

Dat lijkt inderdaad zo, maar nu is die van Barefoot wel een stuk breder en kunnen de ringen nooit de neus van het paard aanraken. Dit lijkt bij die van Kramer wel mogelijk.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:01

Runa schreef:
Dat lijkt inderdaad zo, maar nu is die van Barefoot wel een stuk breder en kunnen de ringen nooit de neus van het paard aanraken. Dit lijkt bij die van Kramer wel mogelijk.

Daar heb je misschien een punt.. Maar de kans om eraan te blijven hangen is wel weer groter.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:13

Valt wel mee denk ik, de ringen bij mijn kaptoom liggen gewoon plat op de neusriem.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:26

Afbeelding

Ik heb die van kramer voor een d pony met maat cob. Hij is prima passend te maken dmv extra gaatjes.
Hier bevalt hij goed. Ik gebruik hem met longeren en grondwerk. Ik rij er niet mee.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 21:38

TinkerTreas schreef:
[ [url=m/rMt9cn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb die van kramer voor een d pony met maat cob. Hij is prima passend te maken dmv extra gaatjes.
Hier bevalt hij goed. Ik gebruik hem met longeren en grondwerk. Ik rij er niet mee.

Thx voor foto! Misschien hele domme vraag.. Is het nou ook mogelijk om er buiten mee te wandelen met een druk paardje?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:52

iris1993 schreef:
TinkerTreas schreef:
[ [url=m/rMt9cn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thx voor foto! Misschien hele domme vraag.. Is het nou ook mogelijk om er buiten mee te wandelen met een druk paardje?

Dat ligt meer aan de opvoeding dan aan de optoming ;)
Voordat ik mijn paard kreeg brachten ze haar met een hengstenketting en een wandelstok (die ze voor haar neus zwaaiden) naar de wei. Nu loopt ze los :p

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 22:02

Ze is net verhuisd dus nieuwe omgeving.. En daardoor af en toe vergeten hoe is is opgevoed.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:02

Ja , das precies waar ik hem voor gebruik ! Je hebt net iets meer en zeker als je ze 'hoofd laag ' leerde is het een stuk fijner (en veiliger) om mee buiten te wandelen en zelfs mee te rijden .

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:21

Is het mogelijk bij die kaptoom van Kramer een bit te bevestigen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:20

Er zitten geen speciale ringen aan, maar met een paar bitriempjes (of ingekorte sporenriempjes) kun je vrij makkelijk aan de neusriem een bitje vast maken.