Welk bit moet ik hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:45

Eline_S_S schreef:
smurffie schreef:
Met een bit hou je geen 500 kilo paard tegen. Daarom moet jij met je paard samenwerken, en niet gek paard voor jou laten werken

Dus mensen met een scherper bit dan enkel gebroken, werken niet samen met hun paard? En paarden die beter en fijner op een iets scherper bit lopen bestaan niet?

Een enkel gebroken bit is geen heel licht en vriendelijk bit. Dat gezegd hebbend lopen paarden op andere bitten soms beter, ik zou scherper niet als meetpunt nemen daarin nee.
Paarden waarvoor dressuurmatig een hefboom nodig is bijvoorbeeld lopen voor de ruiter daar veel fijner mee, waren het niet dat echte ontspanning dan vaak ver te zoeken is.
Een ander mondstuk kan best fijner zijn voor een paard,maar slecht genoeg had ik de aanname gedaan dat als je al jaren met een paard rijd het zoeken naar een passend bit al tijden geleden gedaan was.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:53

Evelijn schreef:
Is dat vastzetten bij stelling vragen aan één of beide zijdes?
Hoe ontspannen en voorwaarts loopt ze als je haar op een volte vraagt?
Hoe goed kan ze halsstrekken?
Hoe loopt ze aan de longe op een volte?

Aan beide zijdes. Als ze lekker los is, loopt ze zelfs met lange teugels ontspannen. Soms is ze wat stijfjes, als ik 1/2 dagen niet heb gereden, maar met goed inrijden is het zo weer over. Op dit moment is ze iets 'te' voorwaards, dit is ook een punt waar we aan werken :). Halsstrekken doet ze soms wel tot aan de grond. Ik longeer niet erg vaak, maar als ik longeer loopt ze soms uit zichzelf (zonder Pessoa oid) ontspannen en neemt ze mooi stelling aan.

Zal zo even foto's uploaden

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:04

Hier zakt ze zelf. (Haar nekje lijkt erg dun, maar deze foto vertekend een beetje. Ze heeft een dikkere nek)
http://nl.tinypic.com/r/2mw5uud/9

Hier kruipt ze achter de loodlijn, zonder dat ik iets doe.
http://nl.tinypic.com/r/2vhymuv/9

Ik rij alleen met springen met Mexicaanse neusriem en borsttuig. Met dressuur (waarbij ze dit doet), heb ik een aansnoerneusriem met sperriem. Heb geen foto's van als ze haar kaak vast zet. Zal ik dit weekend wel proberen te maken.

Hilary

Re: Welk bit moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:08

Kun je op het neusbot twee vingers tussen de neusriem en het bot doen? Dit is wel van belang voor het loslaten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:15

Het is wel leuke haflinger om te zien :) , foto's zijn niet zo duidelijk dat ik er echt iets van kan zeggen.
Op de foto van het longeren vind ik de hals wel prima.. maar heb wel het idee dat ze niet met haar achterhoef over de afdruk van de voorhoef stapt.
In de foto onder het zadel ontwijkt ze inderdaad je hand... ze strekt zich niet uit naar het bit.. en dat heb je wel nodig voordat je netjes stelling en buiging kan hebben.

En voorwaarts is wat anders dan onder je uit rennen ;) als ze rennerig is gebruikt ze ook niet haar rug, dan duwt ze die juist wat weg en zet ze hem vast... en dan kan ze ook niet een fatsoenlijke volte maken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:17

Wat ik niet snap: je hebt "goede instructie". Niet dus. Een goede instructeur leert je je paard los van de hand te rijden. En een goede instructeur kijkt ook of je bit wel goed werkt voor je paard. (Of je bitloze optoming, als je bitloos rijdt.)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:26

Eline_S_S schreef:
Ik merk toch dat mijn haflinger na mate ze ouder wordt, steeds sterker in haar mond wordt. Ik heb nu een enkel gebroken b trens erin, maar ik merk toch wel dat ze daar soms doorheen loopt. Soms krijg ik haar niet eens meer terug, maar dit verschilt per keer (ene keer is ze soepel en los, andere keer heeft ze niet zo'n zin en heeft ze echt zo'n houten bek).
Nou zoek ik een bitje waarbij ik net iets meer te zeggen heb. Als ze met dit bit goed loopt, wil ik het weer afbouwen naar mijn enkel gebroken b trens, om te voorkomen dat ze zegmaar steeds sterker wordt.

Kan het niet zijn dat je pony naarmate ze ouder wordt wat stijver wordt? Misschien helpt het om daarmee aan de slag te gaan ipv een scherper bit. Op de longe foto strekt ze de hals al aardig, maar de los laat ze nog niet echt los. Op de rijfoto zal dit ook niet het geval zijn. Als ze meer voorwaarts neerwaarts gaat lopen, zal ze haar rug beter los gaan laten en soepeler kunnen gaan lopen :-)

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:31

dit is een rijtechnisch probleem dus geen reden voor een nieuw bit. dubbelgebroken watertrensje ligt meestal net wat lekkerder in de mond maar is ook absoluut niet scherp. je moet je rijden aanpassen en niet het bit. als ze wat stijver is zo nu en dan zou je eens af en toe wat grondwerk tussendoor kunnen doen met een pessoa. hierbij lopen ze lekker op zichzelf en lopen ze fijn soepel los en daar zal je tijdens het rijden profijt van ondervinden. echter zal je het rijden aan moeten passen. als je echt een goeie instructrice/instructeur hebt zal hij dit ook zien. het probleem als je lange periode bij iemand rijd en je toch problemen ondervind tijdens het rijden dat het probleem er bij de instructeur ook ingeschoten is en omdat jullie al zo lang samen werken ziet hij het probleem ook niet (is immers er bij hem/haar ingeslopen). ik adviseer je eens een lesje met een ander te doen, een open nieuw blik doet vaak wonderen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:56

Oke, heb ik ook weer wat geleerd. Over 1/2 maanden gaat ik naar een andere stal, met longeercirkel. Ik zal daar gaan oefenen met grondwerk. Ook ga ik proberen met een dubbelgebroken bitje.
Ze loopt niet zo zeer onder me vandaan, maar soms gaat ze net iets te vlot, maar kan haar wel prima opvangen dmv een volte oid. Tenzij ze het bit vast pakt. Maar ik denk dat dat puur uit eigenwijsheid is, en niet omdat ze vast zit oid. Ik merk dat als ik 1/2 dagen niet ben geweest, ze minder los is dan als ik de dag daar voor ook heb gereden. Dan moet ze even inkomen. Het is echt een pony met karakter, dus soms werkt ze me gewoon tegen als ze geen zin meer heeft.
Bitloos hebben we btw al eens gedaan, maar krijg dan totaal geen contact met haar.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:51

maar jij moet juist proberen om die momenten aan te voelen wanneer ze wil versnellen. je moet geen volte draaien wanneer ze al 6 passen versnelt is maar een volte draaien wanneer je de eerste krachtige pas voelt en het liefst eigenlijk al daar voor en dan goed voltes en figuren door blijven rijden links en rechts om. maak het haar flink moeilijk zodat ze haar focus er bij moet houden dan heeft ze ook geen kans het bit vast te pakken en te gaan. uiteindelijk ligt het allemaal bij het rijtechnische gedeelte. een pessoa maakt het je enkel wat makkelijker en het paard losser dus ook fijn voor het paard maar het "trucje" moet je er zelf uit rijden daar gaat geen hulpmiddel je bij helpen uiteindelijk.