Ervaring gevraagd Spaanse paarden en zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 11:20

Ik rijd nog altijd met de boomloze Espaniola. Door persoonlijke omstandigheden (einde relatie, verhuis daardoor en ondertussen 2 merrie's die bevielen op moment van gedwongen verhuis) niet meer gereden. Ik was te kapot.
Ik kom nu langzaam aan Tot rust en wil graag weer keertje gaan wandelen.
Ik had ondertussen de Ecuyer van Malibaud gekocht, maar als ik die op de juiste plek leg dan moet ik haar singel op de bolling van haar buik leggen. Daarom schoof zadel naar voren.
Nu ga ik nog eens proberen met een H singel, maar ben me toch aan het oriënteren naar iets definitiefs, wat perfect ligt.
De zadel passer was hier vorige week en hij zei dat probleem bij haar is dat ze extreem korte rug heeft, weinig schoft en peervormig is waardoor zadels neiging hebben naar voor te schuiven en ook de singel plek op het bolle van de buik zit.
Ook de nieuwe aanpasbare wintec pro australian stock schoof tijdens rijden helemaal over de schouder.
Ja, ik heb al van in begin een perfect boomloos startrekk espaniola zadel maar zoek nu opnieuw naar het perfect passende spaans of barokke boomzadel! Deze merrie rijdt gewoon lekkerder met boomzadel en ligt stabieler als ze eens gek doet. Denk dat dit logisch is.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de ligging van de kussens.
De zadel passer zei me dat ik absoluut niet voorbij de 18 rib mag gaan, maar ik denk dat concept van spaans zadel dit toelaat zonder letsels ivm doel zadel voor veedrijvers paarden en gewichts verdeling.
Ik wil het graag testen maar kan helaas maar kopen als de Malibaud Ecuyer verkocht is.

idefix4

Re: Ervaring gevraagd Spaanse paarden en zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:34

Onze Desperado had een startrek espaniola op de rug. Die lag vrij aardig, maar het is een breed paardje. Ik kon er zelf niet op zitten. Mijn bekken is instabiel. Om die reden helaas weer op zoek gemoeten naar een passend zadel voor meneertje. Die heeft ook zo'n holle korte rug. Uiteindelijk heeft mijn zeer ervaren collega met eigen zadelmakerij in Engeland voor hem een passend zadel gebouwd. Ik ben zeer te spreken over wat hij maakt. Ik laat daar vaker zadels maken aan de hand van tekeningen en foto's van de paarden. Hij zoekt de meest passende boom voor het paard en bouwt daar het zadel op.
Ik rijd er inmiddels een jaar of 4 mee. Bevalt uitstekend! Hopelijk wordt je snel wijzer en vind je het juiste zadel! Succes! Maar dat is een Engels zadel. Zo te lezen zoek je meer de spaanse?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 00:58

Ik begrijp probleem met brede twist. Op zich is brede twist voor dames bekken al vrij moeilijk om juist te zitten, laat staan als je last hebt. Ik begrijp keuze Engels zadel....maar ik vind ze zo...enorm ....saai... doen me denken aan manege's en traditioneel rijden. Is persoonlijk natuurlijk ;-). Een doma vaquera is ook een traditioneel veedrijvers zadel in Spanje, maar die stijl spreekt me meer aan, zowel uiterlijk als principe.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:15

Gelijk heb je. Het is ook kei mooi! Wij hebben ook voor het saaie Engels gekozen omdat dochter wedstrijden rijdt. En dan mag je met zo een zadel niet starten op de reguliere concoursen. Wij wisten toen nog niet dat er nog een pony zou komen... :o