Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:16

Heb net gereden en moet zeggen dat het zadel een heel stuk rechter voelt ( is even tijdelijk scheef opgevuld om te kijken of we zo achter de oorzaak komen)
Ga nu met hans overleggen wat de volgende stap is..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:25

biscaya schreef:
Heb net gereden en moet zeggen dat het zadel een heel stuk rechter voelt ( is even tijdelijk scheef opgevuld om te kijken of we zo achter de oorzaak komen)
Ga nu met hans overleggen wat de volgende stap is..

Zadel recht opvullen en dunne pad gebruiken waar je inlages (wolvilt oid) in kan schuiven. Dan kan je ook ligging zadel aanpassen, maar omdat het zachter is, is er ruimte voor spieropbouw waar er kennelijk nu toch niet genoeg spiermassa wil komen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:23

@tamary: ik zal dat ook es ff overleggen met hans.. Dank voor de tip. .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:27

Ik vrees dat je zelf niet recht in je zadel zit en het zelf scheef maakt. Mogelijk is je paard meegegaan in jouw scheefheid, maar het kan ook andersom zijn. Maar jij zult moeten leren om het op te heffen. Controleer jezelf geregeld als je aan het rijden bent. Kijk naar je bovenbenen, deze moeten even stijl naar beneden hangen. Is dat niet het geval, dan zit je scheef. Mogelijk knik je in je taille op rechts in, waardoor je de heup op links naar beneden drukt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:30

Ik ben vandaag bij de passervice lang gegaan met mijn vraag :-)
Uit de meting is naar voren gekomen dat mijn paard niet scheef is, dit was ook aantoonbaar.
Haar inschatting is de volgende;
Mijn merrie is rechts gebogen, dus zodra zij de buiging moet nemen wordt zij bol ipv hol aan de rechterkant. Hierdoor word het zadel op links geduwd zeg maar. Ik heb van haar een paar tips mee gekregen om te proberen. Wat ik ook nog wil proberen is om een klein handdoekje dubbel gevouwen onder de rechterkant vh zadel te leggen om te kijken wat er dan overblijft van het naar links schuiven van het zadel. Daarnaast wil ik de optie van mijn springzadel ook nog proberen om te kijken of deze wel blijft liggen.

Nu ik toch bezig ben met tikken... Heeft iemand van jullie een idee om de zitmaat van je zadel te verkleinen? Ik heb nu een 17,5", dit blijkt wat aan de ruime kant te zijn voor mij. Ik heb zelf geen idee of er uberhaupt iets is wat dit, voor tijdelijk, mogelijk maakt zolang ik nog geen zadel gevonden heb met de juiste inch maat.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:35

Zitmaat is wat te verkleinen door een gelpad of zadelbontje (op het zadel) te gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:36

Een bontje erop.

Rij je trouwens toevallig met een singel met 1-zijdig elastiek?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:36

Desiree schreef:
Ik vrees dat je zelf niet recht in je zadel zit en het zelf scheef maakt. Mogelijk is je paard meegegaan in jouw scheefheid, maar het kan ook andersom zijn. Maar jij zult moeten leren om het op te heffen. Controleer jezelf geregeld als je aan het rijden bent. Kijk naar je bovenbenen, deze moeten even stijl naar beneden hangen. Is dat niet het geval, dan zit je scheef. Mogelijk knik je in je taille op rechts in, waardoor je de heup op links naar beneden drukt.

Reken er maar op dat als ik scheef in het zadel zou zitten, ik een tik met de lineaal krijg van mijn instructie! _O-

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:37

Sizzle schreef:
Een bontje erop.

Nee hoor, ik gebruik een Mattes zonder elastiek :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:38

Dat is dan niet je probleem.
Waarom laat je geen nieuwe cair erin zetten als het afgeplat is?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:39

Scheelt dat veel met een bontje? Wat moet ik mijn daarbij voorstellen qua verkleining, een halve inch? Of 1 inch?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:42

Sizzle schreef:
Dat is dan niet je probleem.
Waarom laat je geen nieuwe cair erin zetten als het afgeplat is?

Dat is een optie uiteraard, opzich valt het afgeplatte wel mee zeiden ze. Ik probeer eerst wat uit qua rijden, het handdoekje en mijn springzadel. De cair vervangen door wol of nieuwe cair blijft wel in het achterhoofd, mocht niks baten dan is dit een overweging waard :-)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:47

Icrack schreef:
Uit de meting is naar voren gekomen dat mijn paard niet scheef is, dit was ook aantoonbaar.
Mijn merrie is rechts gebogen, dus zodra zij de buiging moet nemen wordt zij bol ipv hol aan de rechterkant. Hierdoor word het zadel op links geduwd zeg maar. Ik heb van haar een paar tips mee gekregen om te proberen. Wat ik ook nog wil proberen is om een klein handdoekje dubbel gevouwen onder de rechterkant vh zadel te leggen om te kijken wat er dan overblijft van het naar links schuiven van het zadel. Daarnaast wil ik de optie van mijn springzadel ook nog proberen om te kijken of deze wel blijft liggen.

Nu ik toch bezig ben met tikken... Heeft iemand van jullie een idee om de zitmaat van je zadel te verkleinen? Ik heb nu een 17,5", dit blijkt wat aan de ruime kant te zijn voor mij. Ik heb zelf geen idee of er uberhaupt iets is wat dit, voor tijdelijk, mogelijk maakt zolang ik nog geen zadel gevonden heb met de juiste inch maat.

Oke, een euvel dat mij bekend is. Mogelijk zet ze op de linkerhand haar binnenachterbeen ook niet voldoende er onder omdat ze dat moeilijk vindt. Hierdoor zak jij dus op links. Probeer goed te voelen wat er gebeurt zodat je indien nodig meteen corrigeert en weer terug op rechts te gaan zitten door even op je rechter beugel te drukken.

Zelf heb ik trouwens een Zaldi met Flair luchtkussen systeem. Maar dat moet liggen op een iets breder dan gemiddeld rijpaard.

Trouwens, een handdoekje op links gaat glijden. Dan weet ik iets beters. Ik heb zelf een zadelbontje van BR. Dit is in vier compartimenten verdeeld en dat kun je naar eigen believen opvullen met bijgeleverde stukken, in dikkere of dunnere vorm, voor of achter, om het zadel voor of achter op te hogen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:04

@Icrack: waar heb je laten meten dat je paard niet scheef is? Ook ik heb een rechts gebogen paard.. Haar rechterkant is dus haar holle kant en de linkerzijde haar bolle..
Ik rij als ik op de rechterhand rij met wat contrastelling om het zadel weer rechter te krijgen..Dat helpt goed maar nu dit al heel wat jaartjes toe te passen wil ik graag ook verder kijken ( zadel, paard, mezelf checken)..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:06

Icrack schreef:
Sizzle schreef:
Een bontje erop.

Ik weet niet helemaal zeker of ik 1 zijdig elastiek hen. .Maar wat is de logica daarvan dan??

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:17

Desiree schreef:
Icrack schreef:

Oke, een euvel dat mij bekend is. Mogelijk zet ze op de linkerhand haar binnenachterbeen ook niet voldoende er onder omdat ze dat moeilijk vindt. Hierdoor zak jij dus op links. Probeer goed te voelen wat er gebeurt zodat je indien nodig meteen corrigeert en weer terug op rechts te gaan zitten door even op je rechter beugel te drukken.

Zelf heb ik trouwens een Zaldi met Flair luchtkussen systeem. Maar dat moet liggen op een iets breder dan gemiddeld rijpaard.

Trouwens, een handdoekje op links gaat glijden. Dan weet ik iets beters. Ik heb zelf een zadelbontje van BR. Dit is in vier compartimenten verdeeld en dat kun je naar eigen believen opvullen met bijgeleverde stukken, in dikkere of dunnere vorm, voor of achter, om het zadel voor of achter op te hogen.

Dat schuiven naar links gaat zo snel, dat dit niet bij te houden is. Wel probeer ik zoveel mogelijk iets meer steun te nemen in de rechterbeugel om scheef zakken te voorkomen, maar da's eigenlijk niet de bedoeling om dit definitief door te voeren lijkt mij :-).

Handdoekje op rechts bedoel je denk? Of haal ik nu zelf links en rechts door elkaar :-D
Het doekje leg ik tussen het zadeldek en zadel in, als het idd gaat schuiven zoals je zegt dan verwijder ik hem gewoon weer. Ik kan het wellicht eens proberen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:20

biscaya schreef:
@Icrack: waar heb je laten meten dat je paard niet scheef is? Ook ik heb een rechts gebogen paard.. Haar rechterkant is dus haar holle kant en de linkerzijde haar bolle..
Ik rij als ik op de rechterhand rij met wat contrastelling om het zadel weer rechter te krijgen..Dat helpt goed maar nu dit al heel wat jaartjes toe te passen wil ik graag ook verder kijken ( zadel, paard, mezelf checken)..

Mijn zadelcontrole "madam" doet dit ;-) Voor hun hoort dat er standaard bij.
Ik rij zelf ook idd met veel contrastelling en eerlijk gezegd haalt dit wel wat uit, maar is niet blijvend...net als bij jou dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:22

Eenzijdig elastiek geeft Ongelijke kracht verdeling.
Dat kan paard en zadel scheef maken over langere tijd, of scheefheid bevestigen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:53

@sizzle: ik zal es kijken wat ik heb..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:39

Mijn singel is aan beide zijdes met elastiek..Wel minimaal qua elastiek..Dus dat kan t in mijn geval niet zijn..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:45

Icrack schreef:
Nu vind ik dat ergens ook wel logisch, tenslotte stap je links op en dit zal op een gegeven moment toch ook wat met het zadel doen...lijkt mij.

Als je links opstijgt, komt er meer druk op de rechter kant van rug en zadel (kan tot 3x het gewicht van de ruiter, au).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:37

Daarom altijd ook met een krukje opstappen..scheelt toch!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:37

En omstebeurt links en rechts op en af :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:59

Hilary schreef:
En omstebeurt links en rechts op en af :j

Helaas breek ik dan mn nek! %) dat gaat em niet meer worden..ha ha..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 22:31

Vanavond heeft mijn bijrijdster even kort gereden en was dweilen met de kraan open. Het zadel schoof constant naar links. Nu was mijn instructrice ook op stal en die had een zadel bij haar. Ik heb haar gevraagd mijn zadel eens te proberen op mijn merrie. Het eerste wat haar opviel was de onbalans van het zadel. Ik ben voor de aardigheid achter mijn merrie gaan lopen en idd het zadel ligt niet echt stabiel. Het schuift bij elke stap van links naar rechts. Hierna hebben wij het andere zadel opgelegd, dit lag echt veel stabieler. Uiteraard ben ik zelf daarna opgestapt en ik kan maar tot één conclusie komen. Het zadel lag gewoon stukken beter. Mijn merrie liep veel fijner, geen gezak meer naar links en zelf zat ik ook veel beter. Voor mij een echte openbaring. Mijn Wintec is zoals jullie al weten gevuld met cair, dit proefzadel was wol gevuld. Het kan dus best zijn dat mijn merrie beter met een wol gevuld zadel uit de voeten kan dan ééntje met cair. De volgende keer neemt mijn instructrice een ander wol gevuld zadel mee voor vergelijking. Dus ik ben erg benieuwd of die ook zo veel beter ligt dan mijn Wintec. Zo ja, dan weet ik wat me te doen staat :-)