Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
biscaya schreef:Heb net gereden en moet zeggen dat het zadel een heel stuk rechter voelt ( is even tijdelijk scheef opgevuld om te kijken of we zo achter de oorzaak komen)
Ga nu met hans overleggen wat de volgende stap is..

Desiree schreef:Ik vrees dat je zelf niet recht in je zadel zit en het zelf scheef maakt. Mogelijk is je paard meegegaan in jouw scheefheid, maar het kan ook andersom zijn. Maar jij zult moeten leren om het op te heffen. Controleer jezelf geregeld als je aan het rijden bent. Kijk naar je bovenbenen, deze moeten even stijl naar beneden hangen. Is dat niet het geval, dan zit je scheef. Mogelijk knik je in je taille op rechts in, waardoor je de heup op links naar beneden drukt.
Sizzle schreef:Dat is dan niet je probleem.
Waarom laat je geen nieuwe cair erin zetten als het afgeplat is?
Icrack schreef:Ik ben vandaag bij de passervice lang gegaan met mijn vraag
Uit de meting is naar voren gekomen dat mijn paard niet scheef is, dit was ook aantoonbaar.
Haar inschatting is de volgende;
Mijn merrie is rechts gebogen, dus zodra zij de buiging moet nemen wordt zij bol ipv hol aan de rechterkant. Hierdoor word het zadel op links geduwd zeg maar. Ik heb van haar een paar tips mee gekregen om te proberen. Wat ik ook nog wil proberen is om een klein handdoekje dubbel gevouwen onder de rechterkant vh zadel te leggen om te kijken wat er dan overblijft van het naar links schuiven van het zadel. Daarnaast wil ik de optie van mijn springzadel ook nog proberen om te kijken of deze wel blijft liggen.
Nu ik toch bezig ben met tikken... Heeft iemand van jullie een idee om de zitmaat van je zadel te verkleinen? Ik heb nu een 17,5", dit blijkt wat aan de ruime kant te zijn voor mij. Ik heb zelf geen idee of er uberhaupt iets is wat dit, voor tijdelijk, mogelijk maakt zolang ik nog geen zadel gevonden heb met de juiste inch maat.
Desiree schreef:Icrack schreef:Ik ben vandaag bij de passervice lang gegaan met mijn vraag
Uit de meting is naar voren gekomen dat mijn paard niet scheef is, dit was ook aantoonbaar.
Haar inschatting is de volgende;
Mijn merrie is rechts gebogen, dus zodra zij de buiging moet nemen wordt zij bol ipv hol aan de rechterkant. Hierdoor word het zadel op links geduwd zeg maar. Ik heb van haar een paar tips mee gekregen om te proberen. Wat ik ook nog wil proberen is om een klein handdoekje dubbel gevouwen onder de rechterkant vh zadel te leggen om te kijken wat er dan overblijft van het naar links schuiven van het zadel. Daarnaast wil ik de optie van mijn springzadel ook nog proberen om te kijken of deze wel blijft liggen.
Nu ik toch bezig ben met tikken... Heeft iemand van jullie een idee om de zitmaat van je zadel te verkleinen? Ik heb nu een 17,5", dit blijkt wat aan de ruime kant te zijn voor mij. Ik heb zelf geen idee of er uberhaupt iets is wat dit, voor tijdelijk, mogelijk maakt zolang ik nog geen zadel gevonden heb met de juiste inch maat.
Oke, een euvel dat mij bekend is. Mogelijk zet ze op de linkerhand haar binnenachterbeen ook niet voldoende er onder omdat ze dat moeilijk vindt. Hierdoor zak jij dus op links. Probeer goed te voelen wat er gebeurt zodat je indien nodig meteen corrigeert en weer terug op rechts te gaan zitten door even op je rechter beugel te drukken.
Zelf heb ik trouwens een Zaldi met Flair luchtkussen systeem. Maar dat moet liggen op een iets breder dan gemiddeld rijpaard.
Trouwens, een handdoekje op links gaat glijden. Dan weet ik iets beters. Ik heb zelf een zadelbontje van BR. Dit is in vier compartimenten verdeeld en dat kun je naar eigen believen opvullen met bijgeleverde stukken, in dikkere of dunnere vorm, voor of achter, om het zadel voor of achter op te hogen.
.biscaya schreef:@Icrack: waar heb je laten meten dat je paard niet scheef is? Ook ik heb een rechts gebogen paard.. Haar rechterkant is dus haar holle kant en de linkerzijde haar bolle..
Ik rij als ik op de rechterhand rij met wat contrastelling om het zadel weer rechter te krijgen..Dat helpt goed maar nu dit al heel wat jaartjes toe te passen wil ik graag ook verder kijken ( zadel, paard, mezelf checken)..
Voor hun hoort dat er standaard bij.