Dubbel- of enkelgebroken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:56

Ik had tot twee weken terug een enkel gebroken bustrens, toen de overstap gemaakt naar een dubbel gebroken appelbit ook bustrens. Een wereld van verschil met voorheen :j

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:57

plovesb schreef:
Ik had tot twee weken terug een enkel gebroken bustrens, toen de overstap gemaakt naar een dubbel gebroken appelbit ook bustrens. Een wereld van verschil met voorheen :j

Wat is dat appel gedoe? :Y)

Nico_lette

Re: Dubbel- of enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:00

En is het dan handig om bustrens of watertrens te doen?

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:01

De paardentandarts(is ook dierenarts) adviseerde mijn jonge paard een enkel gebroken bit, omdat hij een smalle kaak heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:03

Bustrens, dan kunnen de velletjes van de mondhoeken niet tussen de bitringen komen. :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:05

Ik heb deze, hij stimuleert het kauwen en werkt daardoor ontspannend (voor mijn pony). Nou heb ik ook een pony die het materiaal van mijn vorige bit niet helemaal accepteerde naar mijn idee, maar op deze loopt hij heerlijk :)

Afbeelding

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:05

KoudbloedKim schreef:
Bustrens, dan kunnen de velletjes van de mondhoeken niet tussen de bitringen komen. :)

Oeh, goede suggestie haha!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:11

KoudbloedKim schreef:
KoudbloedKim schreef:
Wij rijden alleen met dubbelgebroken trensjes vanwege het notenkraker-effect. :)
Dubbel gebroken bitjes zijn over het algemeen vriendelijker.

dat bestaat niet, voor een paard is enkel veel vriendelijker, kijk maar naar de stabiliteit, als jij een ding in je mond hebt wat de hele tijd wiebelt of het zo goed als stil ligt. waarom worden jonge paarden ingereden met enkel?
Het klopt niet helemaal wat je zegt. :o
Qua stabiliteit ligt een ongebroken trens het stilste, maar een enkel gebroken trensje kan de tong als het ware 'kraken'.
Bovendien worden niet alle jonge paarden met een enkel gebroken trensje gereden.

Mijn voorkeur gaat uit naar bitloos, als dat niet mogelijk is; dubbel gebroken.

Sizzle, je kunt zeggen dat het niet waar is, maar het is een feit; een dubbel gebroken bit vormt zich beter naar de mond dan een enkel gebroken bit.[/quote]

Ik zei ook zo goed als haha, mijn paard wird helemaal leipo op een dubbelgebroken. Heeel verschrikkelijk gevoelig bekje. Myler loopt ze trouwens ook aardig goed op maar niet zo goed als een enkelgebroken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:23

Een bustrens heeft aan andere werking dan een watertrens.
Dat heeft niet alleen met de velletjes te maken.
Een bustrens werkt ook tegen de zijkant van het hoofd.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:35

En dat is precies de reden dat onze vos er helemaal kriegel van wordt in haar fanatieke modus. Enkel gebroken blieft ze sinds haar 3,5/ 4 jaar ook niet meer. Met een dubbel gebroken watertrens is ze helemaal happy.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 06:44

Via de telefoon en zo vroeg op de ochtend werkt het niet om een lap tekst te schrijven, maar kijk maar even op http://www.paardenbitten.nl.

Het grootste verschil tussen mondstukken en bitringen zit hem vooral in de drukverdeling. Of dit als voor- of nadeel wordt ervaren hangt af van de voorkeuren, anatomie en niveau van het paard en van het niveau van de ruiter (mn hoe onafhankelijk is je zit).

Overigens bestaat er geen antwoord op wat het vriendelijkste bit is. Dát bit wat anatomisch correct past en aansluit ... (zie bovenstaande) is vriendelijk voor paard A. Maar kan tevens hels voor paard B zijn.

En gekopieerd uit een ander topic:

magda_90 schreef:
Lichtelijk offtopic maar even ter verduidelijking:

Enige nuance is wel nodig, de kaasrechte enkelgebroken mondstukken liggen tegen het gehemelte aan inderdaad, bij rust. Bij aannnemen van de teugels draait deze weg.

Ik kan het stuk even niet meer zo snel vinden van de voorgevormde enkelgebroken mondstukken (ligt ergens tussen de grote stapel van papers) maar voorgevormde mondstukken liggen in rust niet tegen het gehemelte en blijven bij oppakken van de teugels ook veel netter liggen.

Citaat:
Bron + afbeelding: http://horseproblems.com.au/Bits/USDF_Dec05.pdf.

Loose-ring jointed snaffle. The single-jointed snaffle bit (Figure 1) was positioned with the arms of the mouthpiece hanging down toward the incisor teeth, as indicated by the fact that the mouthpiece rotated around the ring to the four o’clock position rather than being in the middle of the ring at the three o’clock position. The sharply curved profile of the joint in the middle of the mouthpiece protruded toward the horse’s palate. The loose ring allowed the mouthpiece to rotate freely, so the horse could use his tongue to move the mouthpiece into different positions, perhaps as a means of changing the areas under pressure.

When tension was applied to the reins, the mouthpiece pressed more deeply into the tongue, thereby causing the joint to move away from the palate. Single-jointed bits are usually described as having a nutcracker-like action, the implication being that when tension is applied to the reins, the angle between the arms of the mouthpiece closes and the joint is pushed toward the palate. In our study, any nutcracker effect that tended to push the joint toward the palate was more than offset by indentation of the tongue.

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:48

aarondena schreef:
ik zal zelf een dubbel gebroken bit kiezen want dat bit is lichter in de mond :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:06

Is niet lichter dan andere bitten, je moet kijken naar wat ik geschreven heb. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:55

Ik rijd met een enkelgebroken onderlegtrens. Daar loopt ze het fijnst op. Hier ook een smal bekkie in verhouding met haar grote hoofd :') . Heb een dubbelgebroken k&k dynamic ultra liggen maar daar loopt ze niet fijn op.. Heb nu een simpel enkelgebroken watertrensje en daar loopt ze het beste op.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 15:28

Amiigo schreef:
Ik rijd met een enkelgebroken onderlegtrens. Daar loopt ze het fijnst op. Hier ook een smal bekkie in verhouding met haar grote hoofd :') . Heb een dubbelgebroken k&k dynamic ultra liggen maar daar loopt ze niet fijn op.. Heb nu een simpel enkelgebroken watertrensje en daar loopt ze het beste op.

Wat is een onderlegtrens?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:36

Dubbelgebroken hier paard wordt gek van enkelgebroken. Moet ook zeggen dat de meeste paarden hier beter reageren op enkelgebroken. Maar elke paardenmond is natuurlijk anders

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:55

Voor de mijne een dubbelgebroken watertrens. Enkelgebroken ligt haar niet, ik vind zelf dubbelgebroken ook vriendelijker. Ben gestart met een bustrens omdat ik dat vriendelijker vond. Maar een maandje geleden ff noodgedwongen met een watertrens gereden en dat vond zij aangenamer, dus nu hangt er een dubbelgebroken watertrens in :).
Myler heb ik ook geprobeerd, vond ze maar niks

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:29

Nico_lette schreef:
Amiigo schreef:

Wat is een onderlegtrens?

Een enkel of dubbelgebroken (meestal water)trens. Die zijn wat dunner omdat een onderlegtrens in combinatie met een stang word gebruikt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:59

Francieen schreef:
KoudbloedKim schreef:
Wij rijden alleen met dubbelgebroken trensjes vanwege het notenkraker-effect. :)
Dubbel gebroken bitjes zijn over het algemeen vriendelijker.

dat bestaat niet, voor een paard is enkel veel vriendelijker, kijk maar naar de stabiliteit, als jij een ding in je mond hebt wat de hele tijd wiebelt of het zo goed als stil ligt. waarom worden jonge paarden ingereden met enkel?

Mijn jonkie is ingereden met een dubbel gebroken hoor.
Een enkel gebroken schaniert naar boven en prikt daardoor in het gehemelte. Een dubbel gebroken minder.
Maar een dubbel gebroken verdoezelt je hand

Ik zou tegen je zeggen, koop geen van beide en kijk voor een appeltrens stang. Daar wil ik ook naar overstappen. Leer je en je hand onafhankelijker van maken en kan (mits je met vriendelijke hand rijd) zoveel fijner voor je paard zijn ook

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:25

Mijn ene paard werd gereden met een dubbel geboken bit met plat tussenstukje
mijn andere had een bol tussenstukje en daardoor werd haar hoofdhouding een stuk rustiger. Met plat stukje was ze altijd aan het hoofdschudden

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:52

Gek genoeg maakt een plat of bol tussenstukje onze vos dan weer niks uit. Nou is ze sowieso al wel van een licht contact houden qua teugels als je fanatiek aan de slag gaat samen. Doe je dat niet krijg je het: " doe het lekker zelf" effect. Als er een onervaren ruiter op zit is ze juist heel vergevingsgezind. Gaat ze echt/ fanatiek aan het werk, dan is het echt alles of niets. Dan is ze op alles veel preciezer hoe ze het wenst.

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:22

Heee miekie idk of je nog steeds een bitje zoekt voor coco want t is al n heeeeel oud topic :') mr als ik jou was zou ik voor dubbelgebroken gaan omdat enkelgebroken meer druk geeft op de tong. En dan is zo'n appelbitje altijd fijn want dat is net wat zachter in de mond en t proeft gwn lekker voor coco :9