Zadel schuift naar voren, zelfs boomloos..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:25

Is je probleem al opgelost? Ik heb met mijn merrie hhetzelfde probleem, en heb net countrymill gemaild voor een afspraak met Herman. Op advies van mn buurvrouw, die is erg tevreden over CM.

SayaJones

Re: Zadel schuift naar voren, zelfs boomloos..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 14:33

Ik heb toevallig nét een mail gestuurd naar Country Mill :D

Inclusief de vraag of het erg is dat de pony niet kan galopperen onder het zadel. Pony is nog niet zo lang geleden ingereden/doorgereden, en de galopknop installeren met een schuivend zadel is niet te doen :+

Hoop dat ik snel antwoord terug krijg. Ik ben nu wel toe aan lekker rijden zonder schuiven...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:28

Ik had ook vandaag gemaild voor een afsrpaak zsm. Kan aankomende zaterdag terecht ivm een uitvaller :-D

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:52

Ja, dat schuiven is vreselijk irritant. Je gaat je er echt op focussen en daardoor niet meer lekker rijden. Momenteel heb ik dat opgelost door er een twee maten te wijde boom in te hebben, met een bontje en een prolite schoftpad. Niet ideaal, maar ok voor tijdelijk. Maar als het goed is krijg je bij Countrymill een leenzadel totdat je bestelde zadel er is :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:45

Just_Sannee schreef:
Even snel antwoord vanaf telefoon, zadel op m'n pony, dit is na het rijden, met nog m'n vorige singel:

[ [url=m/s8eaM7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zit voor een pommel in! Die is te breed! Boomloos betekent dat er geen hout in zit. Voor de stevigheid zit er wel degelijk een hard drukkend ding in: Een boombeugel. Als je die laat aanpassen los je het probleem op. Ik verwacht dat zadelmakers zich verkijken op de breedte van je pony. Ik voorzie regelmatig Hafjes, Fjorden en Tinkers van zadels. Allemaal denken ze dat ze een breed beestje hebben, maar ik heb er ook vaak tussen met smallere bouw. Deze Haf is ook wat 'moderner' en dus ranker gebouwd. Helaas vind ik die barefoot zadels geen fijne oplossing voor de bredere paarden. Die pommel drukt behoorlijk in hun ruggen. :o

Ik heb zelf 'gewone' Engelse zadels die veel meer comfort geven aan de paarden. Mijn eigen brede holle Anda heeft zelfs een passend zadel en dat voor een heel nette prijs. En tja, eerlijk toegegeven: Ik heb bekkeninstabiliteit. Ik kan echt niet zitten op zo'n pannelap. Ik heb het geprobeerd. Succes, hopelijk ben je snel geholpen.

Ik zie al dat het er 2 zijn. :o Voor jullie allebei is er een oplossing. :')

Je ziet het ook al aan de singel dat hij te breed is. Bij een goed passend zadel ligt de singel recht onder de stoten. Dit zadel wordt naar voren getrokken door de singel, omdat hij voor te dicht op de schoft ligt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:41

@idefix: Een smallere pommel of kopijzer lost het probleem van een singelgroeve die ver naar voren ligt toch niet op? Als het kopijzer maar smal genoeg is, zal het zadel niet meer over de schouder (kunnen) schuiven, maar of dat nu comfortabel is...
Ik loop tegen hetzelfde aan met mijn paard. Rondgeribt, wat overbouwd, weinig schoft, singelplaats naar voren.... Ik heb nu een Butterfly zadel dat enorm naar voren schuift (oor de scharnieren ipv een vast kopijzer heeft het zadel dar ook alle gelegenheid toe) en een Thorowgood Cob dat niet OVER de schouder glijdt, maar er wel strak tegen aan ligt en alleen niet verder schuift omdat het kopijzer dat voorkomt. Geen van beide is wenselijk dus ik ben ook op zoek. Lastig hoor....

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:31

Is heel moeilijk idd..

Een smallere pommel heb ik geprobeerd, maar de singelplek ligt gewoon ver naar voren.

Als ik het zadel op de juiste plek leg, en aansingel, dan ligt de singel gewoon niet lekker op die plek, en die schuift naar voren, wat betekend dat ie de singelstoten incl. Het zadel ook meetrekken naar voren.

Wwillemijn, wat fijn dat je zo snel kan!
Ik heb nog geen antwoord gekregen.

Ik wil wel een 2e hands zadel, heb nog niet zo lang geleden een gloednieuw zadel aangeschaft voor mijn Friese merrie, dus het nieuwe-zadel-geld is even op :+

2ehands zal ik wel zo meekrijgen :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 13:36

Ik heb een afspraak staan voor 9 januari. Budget moest wel verhoogd worden tot minimaal 600 euro. Dan moet m'n tattoo in de planning maar even wachten :+

Dat ze niet kon galopperen was gelukkig niet een heel groot probleem, zij snapte ook wel dat dat moeilijk gaat met een schuivend zadel.

Ben benieuwd hoe mijn monstertje zich gaat gedragen :=

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:19

Mij schuifprobleem is opgelost door CM! Toevallig een zadel naar mn zin en naar de zin van mn merrie lag er als demozadel, helemaal nieuw. Dus ik hoef geen 3 maanden te wachten :-) Afbeelding

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:45

Heel mooi zadel!
Fijn dat je hem meteen mee kon nemen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:52

Is inderdaad gewoon een kwestie van een singelgroeve die verder naar voren ligt dan de rigging / aanhechting singelstoten van dat zadel :j

Pommel heeft er niets mee te maken.

Als je dat hebt kan je nog best winst boeken qua ligging door een C-vormige singel te gebruiken, waarbij de singel op de singelplaats ligt en vervolgens naar achteren toe weg buigt naar de singelstoten toe.

Maar beter is natuurlijk een zadel waarbij de singelstoten wat verder naar voren zitten :j

Bij de Barefoots kan je ook duidelijk zien dat daar tussen de verschillende modellen andere posities zijn, zie deze bvb met V-singelstoten met een wat aanpasbare positie:

Afbeelding

Of het hele assortiment op een rijtje: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:54

Bij mijn paard kwam het omdat er teveel kussens onder het zadel zaten. Ze heeft nu een zadel met souffle type kussens. Dit ligt perfect :-)