zadel oudere merrie met doorgezakte rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilma84

Re: zadel oudere merrie met doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:59

Voor dergelijke ruggen (die helemaal niet zo abnormaal zijn bij oude paarden) bestaan er speciale "sway back pads" . Die zijn zo gevormd dat ze voorkomen dat een zadel gaat bruggen. Voor licht recreatief gebruik, zoals jij wil, een goede oplossing!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 13:47

Goed idee...daar ga ik me eens in verdiepen. Thanx Wilma.
En ja, ze krijgt medicijnen.
En @ Cynthiar: het is een merrie, twee veulens gehad. Met trainen niet zo heel veel meer aan te doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:18

Oei, da's toch wel een erg holle rug ... zo'n model rug heeft totaal geen draagkracht meer. Een ruiter zal deze rug nog verder naar beneden duwen, ongeacht het zadel dat je erop legt. Ik kan mij ook niet goed voorstellen dat er een zadel op de rug past, want er is geen horizontaal draagvlak in het midden van de rug waardoor elk zadel geheid enorm gaat bruggen.
Als dit door gerichte training niet meer enigszins te verbeteren valt (wel geprobeerd?) dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om de merrie niet meer te belasten met ruitergewicht. Misschien dat een kind of een absoluut vlieggewicht nog kan (maar zelfs dat lijkt me moeilijk), maar een volwassen ruiter met een gemiddeld gewicht ... nee echt niet. Ik zou zeggen: hou haar lekker bezig met grondwerk, handpaardrijden e.d. en gun haar als rijpaard een welverdiend pensioen. De vraag naar een passend zadel lijkt mij om die reden hier niet relevant. Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar zie het eens zo: wat zou jij op basis van deze foto adviseren als het niet je eigen paard was?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:28

Ik vraag me ook naast alle andere adviezen af, waarom wil je er eigenlijk op? Waarom is nog niet beantwoord? Ik zou zeggen laat haar lekker genieten van haar pensioen eventueel wandelpony ofzo maar zeker niet meer erop. Jij denkt nu misschien ach ze loopt nog vlot etc, ja nu misschien wel. Maar wat als je jaar zo door gaat? Ook al is het 1 keer per week, het is wel gewicht die erop drukt, waardoor de rug nog meer gaat inzakken tot zo erg dat ze er 24/7 pijn aan krijgt. Dat wil je toch ook niet ?

Dus vraag me vooral af, waarom moet zij nog ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:34

Hier zou ik ook niet meer op gaan zitten. :n Dat ze nog snel loopt en vlot is kan ook betekenen dat ze 'onder het zadel vandaan probeert te lopen.' Gebruik haar lekker als handpony en ga lekker grondwerk doen maar ga er niet meer op zitten!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:39

Juist een BM is erg geschikt voor moeilijke ruggen. Heb je er al een speciale pad onder gehad? Daar zou ik het in zoeken, dan kun je met inlages juist die holling netjes opvullen en het zadel stabiliseren.

Als je een boomzadel wilt moet je naar maatwerk gaan kijken en dat is geen goedkoop geintje bovendien is het nog maar de vraag hoe stabiel die rug en dus of het zadel blijft passen.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:12

Naar die speciale pad ga ik op zoek... en nogmaals, ze heeft geen pijn...ze loopt niet "onder het zadel vandaan"...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:21

zijn er foto's genomen dan?

En nogmaals:

Ik vraag me ook naast alle andere adviezen af, waarom wil je er eigenlijk op? Waarom is nog niet beantwoord? Ik zou zeggen laat haar lekker genieten van haar pensioen eventueel wandelpony ofzo maar zeker niet meer erop. Jij denkt nu misschien ach ze loopt nog vlot etc, ja nu misschien wel. Maar wat als je jaar zo door gaat? Ook al is het 1 keer per week, het is wel gewicht die erop drukt, waardoor de rug nog meer gaat inzakken tot zo erg dat ze er 24/7 pijn aan krijgt. Dat wil je toch ook niet ?

Dus vraag me vooral af, waarom moet zij nog ?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:23

Maar waarom door willen rijden tot het dier pijn heeft?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:29

Ik ben benieuwd naar een foto van het zijaanzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:31

Heb precies hetzelfde... Mijn pony van 27, ook cushing, vroeger veel veulens gehad... Ook zon rug. Ik rijd er niet meer op, men ook niet meer met haar, door andere redenen. Maar ik kreeg altijd precies hetzelfde commentaar ;)
Kan je verder niet helpen, je hebt gave paarden zeg <3

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:35

dat advies word ook niet voor niks gegeven...

vind bv de uitspraak: "maar dan zou t paard toch moeten tonen dat die pijn heeft?" ook beetje krom. Als die dat gaat laten zien ben je al te laat... en waarom zo ver laten gaan als je zoiets juist kan voorkomen ?

ben nog steeds benieuwd naar de WAAROM vraag?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:40

waarom niet, blijkbaar hebben paard en eigenaar nog plezier in het rijden van een ritje 1x per week.
Zij kent haar paard het beste en houd haar goed in de gaten en ze vraagt of er een geschikt zadel en niet of ze er wel of niet meer op mag rijden.

Wordt zo moe van de mensen die steeds maar een ander ter verantwoording blijven roepen op veroordeling van een foto.
In jou profiel staan ook foto's waarvan ik denk waarom?! maar het is toch niet aan mij daar over te oordelen als je daar niet om vraagt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:43

Ik ga helemaal mee met Mioux en MayDayParade.

Mijn kennissen hebben een bejaarde fjord, en die is minstens 35 jaar.
Tot de zomer was hij nog actief en liep nog in volle galop in de kudde mee. Echter is dit op 2 maanden tijd enorm veranderd. Hij stapt langzamer en galoppeert niet lang meer en draaft kleine stukjes mee met de kudde.
Ondanks zijn ouderdom heb ik er vorig jaar nog op gezeten in stap en de eigenaar ook voor foto's. Dit deed hij ook prima, maar heeft ook maar 15 min geduurd. Dit jaar ben ik er niet meer op geweest, hij was nog wel fit in de zomer en de rug is ook nog beter dan dat van jou paard. Maar erop rijden kwam niet in mij op door zijn ouderdom.

Maar misschien wil jij dat je paard zijn rug nog slechter wordt en dat ze er na een tijdje zo bij loopt?
Dan mag je van mij alles vergeten wat ik zeg en je paard stuk maken.
Afbeelding

Nog iets ontzettend handig om te weten:
Paarden met een doorgezakte rug of paarden die te zwaar gebouwd zijn lopen een bijzonder groot risico ‘kissing spines’ te krijgen.
Ziet dit er leuk uit voor je paard? Bedenk dan eens wat je gewicht als ruiter met die wervels doet?
http://claudiawolters.nl/wp-content/upl ... nes004.jpg

xloveedx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:51

op het paardje dat ik nu rijd ligt een barefoot london, hij heeft ook een klein beetje een doorgezakte rug (of de hoogste schoft die ik ooit heb gezien) hij heeft trouwens wel de hele zomer op het land gestaan en is te dik dus we zijn het rijden weer een beetje aan het oppakken waardoor hij afvalt en zijn buikspieren beter gaat gebruiken. De barefoot london is wel een dressuurzadel :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:57

Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat iedereen advies geeft in het belang van het paard, maar de discussie rijden/niet rijden past niet op dit forum. Je kunt hierover eventueel per PB verder op ingaan. Vanaf hier graag alleen antwoord op de vraag:
Welk zadel raden jullie aan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:59

oke, dan raad ik geen enkel zadel aan :) dat geldt dan ook toch?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:59

Geen idee, heb niet zoveel verstand van zadels.

Maar jongens, moet dit nu? Ts heeft aangegeven dat ze weet waar ze mee bezig is, het paard er nog plezier van heeft en ze zal opletten? Dan is het toch niet nodig om nog meer kritiek te geven op haar waar ze allemaal mee bezig is?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:15

Lordosis (zo heet deze aandoening) ziet er weliswaar zeer afwijkend uit, maar is in verreweg de meeste gevallen niet pijnlijk.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:35

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:49

Mioux schreef:
oke, dan raad ik geen enkel zadel aan :) dat geldt dan ook toch?

Zoals gezegd kun je dan een PB sturen. Of niet reageren. Het is niet de bedoeling om zo verder te gaan in ieder geval.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:41

Als je er dan toch op wilt denk ik dat het enigste wat passend te krijgen is is een fellzadel van Christ of een andere goede barebackpad met een pad met inlages eronder. Dit zal wel meevormen naar de rug.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 10:44

* met een glimlach* ... de goede bedoelingen achter de wat "negatievere" reacties begrijp ik. En dank je wel MOD voor het reageren. Het is Bokt hè...was erop voorbereid. Maar tussendoor heb ik zeker reacties gelezen waar ik wat aan had en zelf ook aan heb zitten denken. Evelien heb ik gemaild. En ook..dank je wel voor de positieve reactie op ons duo.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:19

Geef je haar nou medicatie voor de Cushing?

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:59

Ja tuurlijk..al een aantal jaar krijgt ze Pergolide.