zadel, drukplekken en korsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Re: zadel, drukplekken en korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:50

ik zou er eens een andere zadelmaker naar laten kijken. Ik vind hem zoals meerdere ook veel te smal en de singel plek moet verder naar achteren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:34

Jeetje..
Ben jij mooi in de aap gelogeerd.
Dat zadel ligt sowieso niet in balans zoals het hoort. Is dat jullie nooit zelf opgevallen?

Ik denk niet dat dit zadel überhaupt passend te krijgen is. Ongeschikt voor de rug van Rocky.

Welke merken zijn er allemaal gepast? Wil je perse kunstof?

Rocky heeft een typische Welsh-rug, brede schouder en wat gewelfd. Een thoriwgood is te recht voor de gewelfde rug.

Ik zou eens even een gesprek gaan aanknopen met de zadelmaker dat ea niet is verlopen zoals het hoort.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:18

@Hannanas nee, mijn ouders hebben geen verstand van paarden en ik minimaal Ik dacht als ik een zadel laat aammeten zit het goed, maar zal idd even gesprek aangaan met de zadelmaker

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:22

Nou, dat zou ik maar niet doen en er n andere bij halen. Deze verstaat zijn vak niet. Wat n oen!

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:45

zijn er meer mensen die zeker weten dat dit zadel nooit goed heeft gezeten en ook niet goed te maken is?
@rien10 precies!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:48

Ohhhh korsten zijn echt flinke drukplekken, de huid laat dan helemaal los en dit is echt heel pijnlijk en naar voor het paard. Mijne heeft hele flinke drukwondes op de schoft gekregen na een borstbeschermer onder de deken te hebben gedragen die blijkbaar verschoof en op de schoft knel heeft geleden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:55

tessxponys schreef:
zijn er meer mensen die zeker weten dat dit zadel nooit goed heeft gezeten en ook niet goed te maken is?
@rien10 precies!!

Zonder het paard te kennen kun je niet zeggen of het nooit goed was. Maar het is nu in iedergeval niet goed.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:14

tessxponys schreef:
@rien10 precies!!

Niemand kan dat zeggen vanaf bokt.
Ik ben ook bang dat het nooit goed heeft gelegen.
Helaas ga je daar weinig aan hebben.

Ik zou ook eerder een andere zadelmaker laten komen en niet meer geld bij deze zadelmaker brengen...
Als de zadelmaker zijn vak niet verstaat, dan gaat het gewoon niet goed komen om die het te laten oplossen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:19

Ik heb voor mijn welsh pony ook een thorowgood en die heeft de oranje boom erin steken. De zwarte is echt véél te klein volgens mij.
Een andere zadelpasser is zeker verstandig! Of het zadel helemaal correct kan liggen, weet ik niet. Dat kan alleen een (goeie!) zadelpasser zeggen. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:28

Het lijkt er op dat je zadel veel te ver naar voren ligt. Moet twee vingers achter het schouderblad.

Daarnaast is het makkelijk te controleren om te zien of de boom past, dat is al eerder genoemd ;)
Boom er uit halen en op de juiste plek kaal op de rug leggen. Dus twee vingers achter de schouder. Boom mag niet prikken of kunnen wiebelen!
Ik denk dat je boom prikt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:31

No_No schreef:
Het lijkt er op dat je zadel veel te ver naar voren ligt. Moet twee vingers achter het schouderblad.

Daarnaast is het makkelijk te controleren om te zien of de boom past, dat is al eerder genoemd ;)
Boom er uit halen en op de juiste plek kaal op de rug leggen. Dus twee vingers achter de schouder. Boom mag niet prikken of kunnen wiebelen!
Ik denk dat je boom prikt.

Maar een boom is maar 1 onderdeel.
Zadel ligt erg laag op de rug, bredere boom en dit zadel gaat de ruggengraat/schoft raken.

Ik zou het afhandelen met je oude zadelmaker en voor een nieuw zadel een nieuwe zadelmaker laten komen.
NIET meer verder met deze zadelmaker..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:26

Eerst zelf even de boom er uit halen en controleren. Fluitje van een cent, en geeft eerst wat duidelijkheid voor we allemaal met onze vinger naar de zadelmaker gaan wijzen.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:39

Ze boom heb ik los gezien op de rug, past in principe maar er zit te veel vulling in het zadel

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:42

Ik ben gewoon boos door dit topic. Voor je paard witte haren krijgt krijgt hij zwellingen die je makkelijk kunt zien en voelen. Dat je de eerste keer niet in de gaten hebt dat er iets misgaat kan iedereen overkomen. Maar dat je er dan vrolijk weer opklimt en gaat jeremieren als de huid helemaal kapot gaat en er witte haren ontstaan daar kan ik niet bij.
Leer hiervan want die huid geneest wel maar wordt dus nooit meer mooi. Zoek verder iemand waarmee je dit soort dingen, pukkeltjes, bultjes, dikke kogels, plekjes ect door kan nemen. Twee weten meer dan één.
Oh ja en controleer de huid onder het zadel elke keer als het zadel er af komt. Drukkingen voelen als zachte bijna weke verdikkingen, ze zijn pijnlijk. Dus je paard zal reageren als je er op drukt.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 22:05

Ik snap uw reactie, maar rocky heeft nooit gereageert op de plekken. Ook mijn zadelmaker en dierenarts hebben er nooit een probleem aan gezien, toen rocky wel ging reageren ben ik meteen gestopt met rijden. Misschien had ik inderdaad eerder moeten ingrijpen maar ik heb er geen verstand van en had dan ook geen idee dat het zo erg was..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:38

tessxponys schreef:
Hier fotos van opgezadelde rocky..
[ [url=m/jM3gLh.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/L1vWs1.png]Afbeelding[/url] ]

Zadel is te smal van voren en ligt achterover.
Dit type welsh cob heeft toch wel een brede boom (kopijzer) nodig.
Het zadel ligt teveel naar voren, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een te smalle boom en doordat je paard wat buikig is. Die kopijzer drukt rond de schoft en schouder. Kapotte plekken is echt niet goed hoor. Zadelmaker terug roepen....
Kan je eens een foto maken met het kopijzer er los op? en op de plek waarop er gemeten werd/wordt?

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 18:26

de korstjes gaan vooruit en ik heb een afspraak gemaakt bij een andere zadelmaker, kijken wat deze van het zadel de boom en de plekken vind en of hij denkt dat het met dit zadel op te lossen valt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:33

tessxponys schreef:
de korstjes gaan vooruit en ik heb een afspraak gemaakt bij een andere zadelmaker, kijken wat deze van het zadel de boom en de plekken vind en of hij denkt dat het met dit zadel op te lossen valt.

Tipje, een goede zadelmaker controleert na aanpassen zowel op stand als tijdens het rijden hoe het zadel ligt. Dat kan dus helaas pas als de plekken helemaal geheeld zijn.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:52

Helaas kost een goede zadelmaker en zadel ook veel geld en bij ons in de buurt zie je dat het met sommige ruitersportzaken ook niet heel goed gaat en dan vragen ze naar je budget en dan willen ze toch iets verkopen.
Zo zijn ze eerder geneigd iets te verkopen wat niet past om toch iets te verdienen.
Voor 400 euro heb je ook niet zo veel keus en zeker niet nieuw.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:53

oei oei arme pony... hopelijk komt het snel goed !