Raar hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:39

Wendy1708 schreef:
maralyn schreef:
We hebben op stal een draver uit duitsland. Ondanks dat dit dier n oog mist is ze top van karakter.
En met haar twintig plus draaft ze zelf nog heerlijk uit op het land.

Dan hoop ik dat het dier toch wel zo'n hulpteugel omheeft in de wei, ze zou zichzelf anders nog doodlopen of opkrullen en zelfs de luchtpijp dichtknijpen :D

Je snapt toch zelf ook wel dat een sprintje trekken in het weiland even iets anders is dan een koers lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:08

ruitje schreef:
Wij doen een paard een check op omdat dat veiliger en comfortabeler is voor een paard tijdens topsport. Maar dat paard kiest er niet voor om die topsport te doen.
(...)
Kortgezegd: Een paard wat moe word gaat steun zoeken op je handen, met een check kan hij dus steun zoeken bij zichzelf. Een check maak je zo op lengte dat hij er in kan 'hangen' als dit noodzakelijk is. Niet voor alle paarden is dit noodzakelijk, er lopen er zat zonder check. Je gebruikt dit alleen in de koers ( 3 minuten, tenzij je 'm eerder opzet dan 10 min) .
Het voorkomt ook het opkrullen van de luchtpijp als een paard te diep zakt. In de training train je juist laag zodat je een goede atleet houd.

Let me rephrase that. :)

Wat als Anky iets nieuws verzint: een hulpteugel die over het voorhoofd tussen de oren richting het zadel loopt waar je hem vastbindt, en die je tijdens dressuurwedstrijden mag gebruiken want hij trekt het paard niet in de krul, maar laat juist het neusje naar voren komen (=opzetteugel oftewel check).
En haar argumentatie is:

Een paard wat moe word gaat steun zoeken op je handen, met een opzetteugel/check kan hij dus steun zoeken bij zichzelf. Een check maak je zo op lengte dat hij er in kan 'hangen' als dit noodzakelijk is. Niet voor alle paarden is dit noodzakelijk, er lopen er zat zonder check. Je gebruikt dit alleen in de wedstrijd of kort in de training( 10 minuten). Het voorkomt ook het opkrullen van de luchtpijp als een paard te diep zakt. In de training train je juist laag zodat je een goede atleet houd.

Ik ben heel benieuwd naar hoe daar dan op gereageerd zou worden. Laat ik inschatten dat er op z''n zachtst gezegd niet vreselijk positief gereageerd zou worden...

Ik vind 'met een opzet/check kan het paard steun zoeken bij zichzelf' wel een erg optimistische eufemisme, als 'steun zoeken bij zichzelf' in werkelijkheid betekent dat het hoofd steun zoekt bij' een dun metalen staafje over het gehemelte. Dat staafje is toch niet een deel van het paard? Want dan missen de mijne blijkbaar toch een essentieel onderdeel. :=

Het punt met 'hulpmiddelen' in de paardenwereld is dat de gebruikers altijd als eerste zullen roepen 'je kunt niet oordelen over hoe dit voor het paard voelt als je niet weet met welke intentie ik het inzet'.
Wat de grootste onzin is: jouw intentie betekent niets. Als het gaat om hoe iets voor een paard voelt, dan is jouw intentie totaal onbelangrijk; het gaat erom hoe het voor het paard voelt en dat is heel makkelijk op te merken als je iets weet van spieren en mechanica.

Jij zegt 'ik help mijn paard er juist mee, want als hij moe is dan kan hij heel comfortabel steunen in dat metalen staafje over zijn tandvlees'.
Ik zeg: als hij moe is en zijn spieren worden zo moe en pijnlijk dat hij zijn hoofd niet meer omhoog kan houden en hij op de teugels begint te leunen, train hem dan beter zodat hij wél in staat is om zijn hoofd een koers lang in dezelfde houding te houden - of erken dat dat streven onrealistisch is en geef hem meer teugelruimte als hij moe wordt zodat hij niet hoeft te leunen maar gewoon de vrijheid naar beneden heeft. Als dat er dan voor zorgt dat hij minder snel is, dan is dat jouw probleem, iets wat botst met jouw intentie, niet met het zijne.

Met je gewicht op een dun metalen staafje op je tandvlees hangen doet pijn, zo simpel is dat. Het feit dat paarden er zo 'graag' op leunen, betekent alleen maar dat het alternatief (zelf het hoofd ophouden) blijkbaar nog pijnlijker is.
En natuurlijk zal heel draversminnend - draverIJminnend - Nederland hier overheen vallen, maar dat vind ik ook niet erg. De mens heeft nou eenmaal zijn eufemismen nodig als de realiteit te onprettig is. Dus ik snap ook dat als je dit soort ingrepen nodig hebt om resultaten voor jezelf te bereiken, je een manier moet vinden om ze voor jezelf te verdedigen en liever nog in je eigen hoofd zo om te buigen dat een opzetteugel juist fijn is voor het paard, en sporen het rijden juist comfortabel maken en couperen juist handig is voor het paard want dan komt hij niet meer met zijn staart in het tuig. :)* Niemand wil zijn paard bewust pijn doen, en dus zoeken we naar manieren om het onbewust te maken, zodat we er zelf geen schuldgevoel bij krijgen.
Dus ik snap de menselijke kant van de zaak heus wel, heb ook genoeg draverijen bezocht en draversmensen gesproken om hun sentimenten te begrijpen, en ik vind hen ook geen onmensen of duivels die naar de hel verbannen zouden moeten worden. Degene die ik gesproken hebben waren leuke mensen die zo goed mogelijk voor hun paarden zorgden binnen de mogelijkheden en beperkingen van hun ambities. Ik snap dus de kant van de mens, maar ik snap de kant van het paard ook, en iedereen kan zien hoe de werkelijkheid voor hem is, als je tenminste eens door de eufemismen heen kijkt.

Dus het is jouw goed recht om te geloven dat een paard een hulpteugel nodig heeft om zijn hoofd omhoog te houden als hij moe is, net zoals het jouw goed recht is om te geloven dat paarden een hulpteugel nodig heeft omdat hij anders zijn luchtpijp dichtkrult. Ik heb net een paard gehad dat door een hoge slokdarmverstopping bijna niet meer kon ademen, dus ik weer uit de eerste hand hoe naar dat is. Maar om hem nu voortaan met een opzet de wei in te sturen... Ik ben nog niet helemaal overtuigd. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:19

Wendy1708 schreef:
maralyn schreef:
We hebben op stal een draver uit duitsland. Ondanks dat dit dier n oog mist is ze top van karakter.
En met haar twintig plus draaft ze zelf nog heerlijk uit op het land.

Dan hoop ik dat het dier toch wel zo'n hulpteugel omheeft in de wei, ze zou zichzelf anders nog doodlopen of opkrullen en zelfs de luchtpijp dichtknijpen :D

:j Zeker!! Net als een heel harnas en elastieken om te benen heen. Zo kan ze niet liggen en trekt ze haar benen beter op.
Puur voor de omscholing naar tuigpaard... Want dat kunnen ze best!!

Daarnaast verven we haar voor concour een witte bles en 4 witte benen, met verf van de action en trekken we de culeron extra strak zodat ze net als een echte tuiger haar staart optilt.
Ook zetten we dan tijdelijk voor dat concour een nep oog in.... :j :')

Sorry hoor, kon het niet laten... :') :')

maralyn

Re: Raar hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:23

xyzutu2

Volgens mij mis jij hier en daar informatie.
En daarnaast val je haar persoonlijk aan. Zou je daar mee willen stoppen?

Zo is er ook duidelijk geschreven dat er ook een band is, die onder de kin doorloopt.

Anky erbij halen is helemaal appels met peren vergelijken, want ook daarbij hebben dierenartsen onafhankelijk aangetoond dat die manier van rijden wel degelijk schade aanricht voor het paard, en daarbij het strottenhoofd vernauwd tot dichtgeknepen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:45

Ik heb mijn post nog eens doorgelezen, Maralyn, maar zie nergens een persoonlijke aanval. Ik ga gewoon in op de argumenten die zij aandraagt voor haar stelling dat paarden deze hulpteugel/opzetbitcombi fijn vinden.

En natuurlijk zijn er ook opzet/checkvarianten met een riem onder de kaak door - maar ga je dan niet een beetje off topic? De TS heeft het namelijk over de variant met opzetbitje, dus daarom hadden we het specifiek over de werking van dat bit. :)
Ik vind de riem onder de kaak trouwens ook (iets)paardvriendelijker omdat de riemen die ik ken breder zijn en de gevoeligere mond niet belasten, maar het nadeel van die variant is dat hij de onderkaak omhoog getild houdt, waardoor het paard niet meer zijn onderkaak open/omlaag kan doen en geen enkele manier meer heeft om al te harde teugelhulpen te ontwijken. Bij die opstelling wordt de onderkaak als het ware platgeduwd tussen bit en opzet-kaakriem.

Jouw argument dat Anky een slecht voorbeeld is omdat zij bij haar paard het strottenhoofd bewezen dichtknijpt snap ik ook niet helemaal, want de check/opzet zou er volgens voorstander toch juist voor zorgen dat het strottenhoofd uberhaupt niet meer dichtgeknepen kan worden?
Als je gelooft dat de check juist fijn is voor de ademhaling van het paard, dan zou dat toch juist positief moeten zijn, vooral ook juist voor dit soort dressuurpaarden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:57

xyzutu2 schreef:
Let me rephrase that. :)

Wat als Anky iets nieuws verzint: een hulpteugel die over het voorhoofd tussen de oren richting het zadel loopt waar je hem vastbindt, en die je tijdens dressuurwedstrijden mag gebruiken want hij trekt het paard niet in de krul, maar laat juist het neusje naar voren komen (=opzetteugel oftewel check).
En haar argumentatie is:

Een paard wat moe word gaat steun zoeken op je handen, met een opzetteugel/check kan hij dus steun zoeken bij zichzelf. Een check maak je zo op lengte dat hij er in kan 'hangen' als dit noodzakelijk is. Niet voor alle paarden is dit noodzakelijk, er lopen er zat zonder check. Je gebruikt dit alleen in de wedstrijd of kort in de training( 10 minuten). Het voorkomt ook het opkrullen van de luchtpijp als een paard te diep zakt. In de training train je juist laag zodat je een goede atleet houd.

Ik ben heel benieuwd naar hoe daar dan op gereageerd zou worden. Laat ik inschatten dat er op z''n zachtst gezegd niet vreselijk positief gereageerd zou worden...

Ik vind 'met een opzet/check kan het paard steun zoeken bij zichzelf' wel een erg optimistische eufemisme, als 'steun zoeken bij zichzelf' in werkelijkheid betekent dat het hoofd steun zoekt bij' een dun metalen staafje over het gehemelte. Dat staafje is toch niet een deel van het paard? Want dan missen de mijne blijkbaar toch een essentieel onderdeel. :=

Het punt met 'hulpmiddelen' in de paardenwereld is dat de gebruikers altijd als eerste zullen roepen 'je kunt niet oordelen over hoe dit voor het paard voelt als je niet weet met welke intentie ik het inzet'.
Wat de grootste onzin is: jouw intentie betekent niets. Als het gaat om hoe iets voor een paard voelt, dan is jouw intentie totaal onbelangrijk; het gaat erom hoe het voor het paard voelt en dat is heel makkelijk op te merken als je iets weet van spieren en mechanica.

Jij zegt 'ik help mijn paard er juist mee, want als hij moe is dan kan hij heel comfortabel steunen in dat metalen staafje over zijn tandvlees'.
Ik zeg: als hij moe is en zijn spieren worden zo moe en pijnlijk dat hij zijn hoofd niet meer omhoog kan houden en hij op de teugels begint te leunen, train hem dan beter zodat hij wél in staat is om zijn hoofd een koers lang in dezelfde houding te houden - of erken dat dat streven onrealistisch is en geef hem meer teugelruimte als hij moe wordt zodat hij niet hoeft te leunen maar gewoon de vrijheid naar beneden heeft. Als dat er dan voor zorgt dat hij minder snel is, dan is dat jouw probleem, iets wat botst met jouw intentie, niet met het zijne.

Met je gewicht op een dun metalen staafje op je tandvlees hangen doet pijn, zo simpel is dat. Het feit dat paarden er zo 'graag' op leunen, betekent alleen maar dat het alternatief (zelf het hoofd ophouden) blijkbaar nog pijnlijker is.
En natuurlijk zal heel draversminnend - draverIJminnend - Nederland hier overheen vallen, maar dat vind ik ook niet erg. De mens heeft nou eenmaal zijn eufemismen nodig als de realiteit te onprettig is. Dus ik snap ook dat als je dit soort ingrepen nodig hebt om resultaten voor jezelf te bereiken, je een manier moet vinden om ze voor jezelf te verdedigen en liever nog in je eigen hoofd zo om te buigen dat een opzetteugel juist fijn is voor het paard, en sporen het rijden juist comfortabel maken en couperen juist handig is voor het paard want dan komt hij niet meer met zijn staart in het tuig. :)* Niemand wil zijn paard bewust pijn doen, en dus zoeken we naar manieren om het onbewust te maken, zodat we er zelf geen schuldgevoel bij krijgen.
Dus ik snap de menselijke kant van de zaak heus wel, heb ook genoeg draverijen bezocht en draversmensen gesproken om hun sentimenten te begrijpen, en ik vind hen ook geen onmensen of duivels die naar de hel verbannen zouden moeten worden. Degene die ik gesproken hebben waren leuke mensen die zo goed mogelijk voor hun paarden zorgden binnen de mogelijkheden en beperkingen van hun ambities. Ik snap dus de kant van de mens, maar ik snap de kant van het paard ook, en iedereen kan zien hoe de werkelijkheid voor hem is, als je tenminste eens door de eufemismen heen kijkt.

Dus het is jouw goed recht om te geloven dat een paard een hulpteugel nodig heeft om zijn hoofd omhoog te houden als hij moe is, net zoals het jouw goed recht is om te geloven dat paarden een hulpteugel nodig heeft omdat hij anders zijn luchtpijp dichtkrult. Ik heb net een paard gehad dat door een hoge slokdarmverstopping bijna niet meer kon ademen, dus ik weer uit de eerste hand hoe naar dat is. Maar om hem nu voortaan met een opzet de wei in te sturen... Ik ben nog niet helemaal overtuigd. :)

Zo, moest er even voor achter een laptop gaan zitten hoor! Ik voel mij absoluut niet persoonlijk aangevallen, vind het een boeiende discussie!

Ik kan niet zoveel met het stuk over Anky, in principe zou ik daar ook niet positief op reageren, maar het wel kunnen begrijpen dat je soms hulpmiddelen gebruikt omdat jij als persoon iets wil van een paard.

Hoe je het ook wend of keert, maar ook vrijheidsdressuur (dat zie ik in je onderschrift ) is het 'vragen van iets aan een paard met hulpmiddelen' . Ik kan net zo'n discussie maken van 'op een blok' staan, als van het gebruiken van een check. Paard zit er echt niet op te wachten om op zo'n ding te staan denk ik dan :') . Of om op zijn knieën te zitten, dit is een onnatuurlijke houding voor een paard en ik geloof ook niet dat het lichamelijk erg prettig voor hem is .

Dus ja, ik ben er van overtuigd dat een paard niet uit zichzelf een check op zou willen hebben. Maar dat het hem helpt beter te presteren en ja, sommige mensen hebben paarden om er doelen mee te halen. Dat kan ik zijn, of Anky, of jij met vrijheidsdressuur. Het klopt inderdaad dat een paard er waarschijnlijk niet op zit te wachten om mee te werken aan één van deze doelen, als je het aan een paard zou vragen wil hij gewoon 24/7 op het land lopen en niks met mensen te maken hebben.

Dus betekend dat dan dat ik het gebruik van een check voor mezelf goed praat zodat ik geen schuldgevoel hebt? Dat is absoluut niet aan de orde, want ik heb geen schuldgevoel. Als ik dat zou hebben, zou ik mijn paard dus niet gebruiken voor de sport.

Maar zodra je welke activiteit dan ook doet met je paard, vraag je iets onnatuurlijks en zul je daar hulpmiddelen ( zadel, hoofdstel e.d. ) voor gebruiken die minder prettig zijn voor een paard. In principe is eigenlijk alles wat je als mens toevoegd aan een paard zijn leven voor het paard overbodig, alleen laten we nou niet roomser zijn dan de paus: Iedereen heeft zijn paard ook om er zelf plezier van te hebben. Dus iedereen doet dingen die voor het paard niet prettig zijn.

Alleen is het aan jou om je paard aan te kijken en te bepalen waar de grens tussen 'geen toevoeging in het leven van een paard' en 'dierenmishandeling' steeds in de gaten te houden.

En ja, dan is het inderdaad zo dat dat moeilijk is, een ieder die topsport beoefend met paarden zit constant die grens te bewaken.

Nouja, niet iedereen natuurlijk, want er zijn ook mensen die kosten wat kost een doel willen bepalen zonder aan het welzijn van een paard te denken. En dat is in principe in welk 'hokje' jij mij probeert te plaatsen, iets waar ik mij dus absoluut niet op aangevallen voel, want ja ik weet dat ik doelen probeer te behalen met mijn paard maar ik weet ook zeker dat ik er alles aan doe om het welzijn in de gaten te houden.

Dus ja, ik kan prima slapen en mijn paard ook :D . En ik durf te zeggen dat de paarden die ik getraind heb over grenzen zijn gegaan, dat zij lichamelijk tot het uiterste zijn gegaan om te presteren. En ik durf ook te zeggen dat deze paarden gelukkig waren en zich zowel geestelijk als lichamelijk topfit voelden.
En zolang ik dat denk, ga ik door met mijn sport. Net zoals jij datzelfde afweegt en ook doorgaat met jouw sport.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:13

mensen wat een gedoe om een simpele vraag mbt een optoming.
Ik had het ook nog nooit gezien maar dat je iets niet kent hoeft het ook niet meteen slecht te zijn! :x