Werkt het vrouwenzadel echt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Re: Werkt het vrouwenzadel echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:56

Nogmaals, het iniatief is echt wel goed. Als ze het zadel nog iets kunnen verbeteren zou ik er persoonlijk veel bij gebaat zijn.
Voor de gewone htk dressuur zal het weinig uitmaken die "2cm", maar in de hogere dressuur waar de meeste hulpen alleen maar via de zit gaan, maakt een goed zadel een wereld van verschil.
Ik neem stubben en prestige dressuur zadels even als voorbeeld. Stubben is ietwat breed en prestige gaat nogal erg omhoog. Wil ik in de draf een overgang maken naar de passage of piaffe, dan geeft de prestige mij bijna automatisch een blauwe plek op mijn schaambeen. Alhoewel dit bij de stubben goed gaat, kan ik in dat zadel bijna geen foutloze series wissels rijden. Doordat het zadel voor zo breed is, heb ik moeite om mijn bekken in de juiste manier te kantelen om zo én mooi stil en recht te zitten én een foutloze serie te rijden.

Schleese heeft met dit alles rekening gehouden en hier dus een zadel voor gemaakt. Voor mij persoonlijk is het nog net niet goed passend, maar dan ben ik ook pas 20 (destijds pas 18) en was ik waarschijnlijk ook nog niet volledig in het zadel "gegroeid".

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:39

Een dames zadel heeft een smallere twist heb ik begrepen...zodoende zat ik laatst op een brede twist en inderdaad had ik nadien heup en rugpijn, zat ook niet fijn...als je eenmaal gewend bent niet meer zo breed te moeten zitten merk je het verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:05

_Snow_White schreef:
Schleese heeft met dit alles rekening gehouden en hier dus een zadel voor gemaakt. Voor mij persoonlijk is het nog net niet goed passend, maar dan ben ik ook pas 20 (destijds pas 18) en was ik waarschijnlijk ook nog niet volledig in het zadel "gegroeid".

Wat apart; hoe weten zij dan wel hoe jouw bouw er in de toekomst uit komt te zien? Het lijkt mij heel vreemd als ik nu een zadel zou kopen dat op maat gemaakt is op basis van hoe ik er over vijf jaar uitzie. Wie weet wat er in die vijf jaar allemaal met jelichaam gebeurt (en hoe weten zij dat eigenlijk, ze kunnen toch alleen iets op maat maken op basis van hoe je lichaam er nu uitziet?). Als het nu niet 100% zit, hoe weet je dan dat dat over vijf jaar wel zo is, of dat het niet gewoon niet perfect is voor jou?

Ik vind het idee van een vrouwenzadel prima - er zijn wel meer merken die zadels specifiek voor vrouwen aanbieden en die vind ik vaak ook beter zitten dan gewone zadels, maar als ik iets op maat zou willen maken, dan zou ik wel willen dat het nu paste, want helaas kan niemand in de toekomst kijken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:59

Als jij in 5 jaar constant blijft met je figuur of als je flink aankomt is ook iets wat jouw eigen verantwoording is....en niet die van Sleese.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:10

Schleese heeft ander kopijzer dan de meeste zadels. Ze willen de druk vlak naast de schoft wegnemen en het zadel lager laten steunen (simpel gezegd). Sommigen slaan daar in door en leggen het zadel gewoon extreem hoog boven het paard. Als het goed aangemeten is, kan het paard er vrij onder bewegen. Makkelijker oprichten. Dat is mijn ervaring, kan voor een ander anders zijn.

De zit verschilt per model.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:18

Dat is niet alleen schleese die dat heeft hoor .
Druk wegnemen naast kopijzer . Een iets bredere twist en genoeg ruimte om wel te kunnen bewegen en niet je schaambeen bont en blauw te rijden ...
Google eens op Vivary zadel .
Delta kussens , saddle wing en vrouw vriendelijke zit (bredere twist) indien je een breder bekken hebt .
Er zijn steeds meer zadel merken die inspelen op de bouw van de meeste dames .
Zo had ik in mijn WoW jaren terug al een toevoeging waardoor het prettiger zat met een breder bekken .
Maar in de badkuip zadel modellen van tegenwoordig waar je klem vast inzit krijgen genoeg mensen problemen

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:02

Vivary ken ik, die heeft ook nog een eigen systeem voor de boom te versmallen of verbreden. Schleese heeft een andere boom dan de meeste standaardzadels. Vind wel dat Schleese een van de weinigen is die ook echt vrijheid geeft!

Ik heb een extreem smal bekken en zit ook fijn in de Schleese. Ze zijn zover ik weet allemaal anders.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:03

De vrijheid bij de Vivary is ook enorm .
Schleese heb ik nooit geprobeerd .
Alleen over gelezen
Maar wilde eigenlijk enkel aangeven dat er veel meer merken goed bezig zijn

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:28

xyzutu2 schreef:
_Snow_White schreef:

Wat apart; hoe weten zij dan wel hoe jouw bouw er in de toekomst uit komt te zien? Het lijkt mij heel vreemd als ik nu een zadel zou kopen dat op maat gemaakt is op basis van hoe ik er over vijf jaar uitzie. Wie weet wat er in die vijf jaar allemaal met jelichaam gebeurt (en hoe weten zij dat eigenlijk, ze kunnen toch alleen iets op maat maken op basis van hoe je lichaam er nu uitziet?). Als het nu niet 100% zit, hoe weet je dan dat dat over vijf jaar wel zo is, of dat het niet gewoon niet perfect is voor jou?

Ik vind het idee van een vrouwenzadel prima - er zijn wel meer merken die zadels specifiek voor vrouwen aanbieden en die vind ik vaak ook beter zitten dan gewone zadels, maar als ik iets op maat zou willen maken, dan zou ik wel willen dat het nu paste, want helaas kan niemand in de toekomst kijken.

Ik heb het zadel zelf niet voor mij op maat laten maken. De zadels waren op maat gemaakt voor de eigenaresse van beide paarden. Waar ik op doelde is dat ik op 18-jarige leeftijd nog helemaal geen vrouwelijke bouw had en daardoor niet echt de doelgroep voor dit specifiek merk was.

SandraG1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:43

Ik volg dit topic ook... Heb ook het een en ander over schleese gehoord en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Doet het echt wat het beloofd en hoe zit het met aanpassingen? Kun je die door elke zadelmaker laten doen of zit je voor altijd vast aan de dealer?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:06

Het kopijzer zit onder de boom, dus daar voel je als ruiter/ amazone niks van. Ik persoonlijk heb al heel wat zadels geprobeerd (heb er legio... :D)
Persoonlijk vind ik Silhouette heel fijn! En County. Ik heb ook Euroriding geprobeerd. Mijn grootste nee gaat naar zadels met smalle lepels en bouw. Daar heb ik het gevoel dat mijn zitbeenknobbels niet gesteund worden, dus ik wil een brede zit. Stubben valt voor mij af. Ook heb ik een Premier geprobeerd, die had te lange bladen voor mijn korte pootjes. En ik vond bijvoorbeeld Thorowgood en Luxor te dwingend. Ik heb op een Kieffer leren rijden, maar ik zit graag op zachte zadels. Kentaur viel mij ook tegen.

Ik denk dat je altijd moet kijken naar iemand zijn figuur. Soms past daar het ene zadel heel goed bij en het andere niet en andersom. Dat heeft dan niks met vrouwen en mannen te maken, maar meer met hoe je gebouwd bent. Wat de ene vrouw fijn vindt, vind de andere niks. Zadels zijn op dat vlak heel persoonlijk. Zo merk ik bijvoorbeeld ook op dat er liefhebbers van KN zadels zijn en anderen willen er niet eens op zitten. Smaken verschillen.

OW ja en het dameszadel... dat is door een man ontworpen die zijn been had gebroken... Niks vrouwelijks aan dus! _/-\o_

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:21

Hangt van de vrouw in kwestie af denk ik. Heb 1x hetzelfde zadel in mannen en vrouwenversie kunnen testen. Geef mij die voor de man maar! In die smalle voor de vrouw voelde ik mij een beginner dat niet kon rijden, zat afschuwelijk slecht...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:52

Smal voor een vrouw ???
Ze hebben mij toch verteld dat een vrouwenzit wat breder zit omdat het bekken van een vrouw breder is .