verschil stang vs ongebroken zien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: verschil stang vs ongebroken zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:12

Ik heb het bit wel eens in handen gehad en wel mensen er mee zien rijden. Een hefboomwerking van 1.2 is misschien niet groot, maar het is wel degelijk een hefbookwerking. En des te korter het stuk boven het mondstuk, des te sterker de hefboomwerking.

Minoes

Re: verschil stang vs ongebroken zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:16

Ik wist dit zelf ook helemaal niet :x
En inderdaad ruitersportzaken verkopen ze als 'stang'.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:04

Mizora schreef:
@magda_90: bij dit bit:
[ Afbeelding ]
zit de teugel niet op dezelfde hoogte als het mondstuk maar er iets onder. De "trens"ring zit namelijk niet om het mondstuk heen maar begint pas op bij het mondstuk en zit dus eigenlijk een cm onder het mondstuk. het heeft dus een zeer lichte hefboomwerking.

Bij dit bokkenbit heb je wel gelijk:
[ Afbeelding ]
Hier is het mondstuk het middelpunt van "trens"ring en kan er dus geen hefboomwerking op toegepast worden.

ja dat onderste bit heb ik! (die met beweegbare scharen!)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:38

magda_90 schreef:
Nee hoor, zelfde principe. Ik ga niet voor iedere type bit dit apart uittekenen.
Zoek ook maar eens naar de hangende trens.

[ Afbeelding ]

Bij een normale houding van hoofd, hals en handen zitten de teugels op gelijke hoogte van mondstuk en dus geen hefboomeffect.

Heel simpel, als de bakstukken en de teugels niet vrij kunnen bewegen in de ring en of in aparte ringen zijn gegespt, is er hefboomwerking. Daarom mag je van de KNHS ook niet starten met trenzen die extra oogjes in de trensring hebben om teugels en bakstuk in te bevestigen. Zoals deze bijvoorbeeld
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:04

Citaat:
als de bakstukken en de teugels niet vrij kunnen bewegen in de ring en of in aparte ringen zijn gegespt, is er hefboomwerking

Nuance is hierbij wel nodig. Laten we het even houden bij het bokkebit en de hangende trenzen om het overzichtelijk te houden (ieder type bit heeft weer te maken met andere natuurkundige regels namelijk).

Afbeelding
http://paardenbitten.nl/het-bit/hefboom ... renbitten/

Er treed pas hefboomwerking als de wig daadwerkelijk kan wiggen. Alleen die bitten scharen dus waarbij de bakstukken en de teugels aan weerszijden van het mondstuk worden vastgemaakt. Daarbij kun je nog kiezen tussen het klassieke hefboomeffect (stang) en ophaaleffect (pessoa).

Als de bakstukken aan een aparte ring worden vastgemaakt boven het mondstuk zoals bij het...

Afbeelding
bokkebit en de

Afbeelding
Filet baucher (hangende trens)

... maar de teugels aan de normale ring, dan wigt de wig niet en heb je dus geen hefboomwerking. Pure natuurkunde. Geen discussie over mogelijk.
Dus terwijl de bakstukken en de teugels in aparte ringen zijn vast gemaakt.

Google was even niet mijn beste vriend, maar dit is de beste afbeelding die ik kan vinden om mijn punt te verduidelijken:

Afbeelding

Als de leidsels/teugels aan de ring direct aan het mondstuk worden vastgemaakt zullen ze bij de juiste houding van hoofd, hals en handen naar boven glijden over de ring en zo ter hoogte van het mondstuk komen te liggen en zodoende kan de wig weer niet wiggen.

Natuurlijk heb je variaties op waar de ringen zitten, maar in principe glijden de teugels vaak wat omhoog en heb je echt niets tot wellicht absoluut minimale hefboomwerking als je echt streng bent in je handen.

Ook bij deze:

Afbeelding

Is de hefboomwerking te verwaarlozen aangezien de teugels zo dicht bij het mondstuk liggen dat wiggen eigenlijk minimaal tot niet mogelijk is. Tenzij die strenge handen weer of een hoog hoofd etc.

Pak eens een liniaal en een dikke stift potlood. Probeer het maar uit die wig en wanneer hij wigt.

Je laatste punt mbt de Yankee, ook daar kun je prima zonder hefboomwerking mee rijden, er zijn zelfs diverse mogelijkheden mogelijk, van strenge hefboom tot geen hefboom:

Afbeelding

Het is een compleet ander bit dus de rest mbt hiermee laat ik buiten beschouwing.