Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Starbreeze schreef:Ik weet niet hoor maar eiwitten stollen vanaf 60 graden, dan is je paard allang dood. Ik heb hier nog nooit van gehoord, linkje?
Bedoel je niet spierverzuring?

)liedjuh2 schreef:Ik gebruik er ook 1 voor mijn paard. Sowieso altijd bij instappen.
Als ik mijn paard onder zijn deken uittrek en ik laat hem zonder in stappen in de winter dan verkrampt hij helemaal.
Na het uitdraven dan laat ik eerst de ergste damp eraf stomen en dan na een minuut of 5 stappen dan gooi ik er een dekentje overheen. Dan stap ik of terug naar stal, of stap nog 5 minuten.
Ik heb er 1 van fleece ( gekregen bij divoza voor z'n actie) en een dikke voor in de koudste maanden als ik door het bos in en uit stap.
Sowieso als het rond het vriespunt ligt(gevoelsmatig al) draaf ik ook los met een deken erop. Tot hij echt los aanvoelt. Anders heb ik een paard wat zich strak zet en als een giraffe door de bak dendert. Terwijl ik op deze manier relaxt kan starten en hij vrij snel los is.
Ginnybjalla schreef:Wat heb ik het dan toch makkelijk met een IJslander. Ongeschoren, enorme wintervacht en lange buitenritten maken in de winter. Wel goed lang uitstappen natuurlijk en Na het rijden heerlijk in de binnenbak flink laten rollen. Al dat zand neemt het zweet op en ze kunnen zo weer de wei op zonder dekens en dergelijke. Maar ik snap dat dat bij een geschoren paard niet opgaat.
viphorse schreef:liedjuh2 schreef:Ik gebruik er ook 1 voor mijn paard. Sowieso altijd bij instappen.
Als ik mijn paard onder zijn deken uittrek en ik laat hem zonder in stappen in de winter dan verkrampt hij helemaal.
Na het uitdraven dan laat ik eerst de ergste damp eraf stomen en dan na een minuut of 5 stappen dan gooi ik er een dekentje overheen. Dan stap ik of terug naar stal, of stap nog 5 minuten.
Ik heb er 1 van fleece ( gekregen bij divoza voor z'n actie) en een dikke voor in de koudste maanden als ik door het bos in en uit stap.
Sowieso als het rond het vriespunt ligt(gevoelsmatig al) draaf ik ook los met een deken erop. Tot hij echt los aanvoelt. Anders heb ik een paard wat zich strak zet en als een giraffe door de bak dendert. Terwijl ik op deze manier relaxt kan starten en hij vrij snel los is.
Wat voor dikke deken heb jij ?
Iemand ervaring met waterdichte uitrijdekens ?
heleenxx schreef:Zweten heeft een functie. Een paard moet na de training zo snel mogelijk afkoelen. Dat doet hij door te zweten. Als hij niet kan zweten, kan hij zijn lichaamstemperatuur niet snel genoeg kwijt, en loopt hij een hoger risico op blessures.
Kortom, zeker als een paard niet geschoren is, géén deken op doen, maar wel de tijd nemen om hem uit te stappen.
heleenxx schreef:Dat is erg achterhaald Tamary. Misschien even ter informatie, ik ben osteopaat en fysiotherapeut voor paarden en doe veel aan bijscholing. Wat ik hierboven vertel zijn de nieuwste inzichten.
Inderdaad is een goede warming-up en cooling-down belangrijk, maar dan het liefste niet met een deken op.
heleenxx schreef:Dat is erg achterhaald Ramary. Misschien even ter informatie, ik ben osteopaat en fysiotherapeut voor paarden en doe veel aan bijscholing. Wat ik hierboven vertel zijn de nieuwste inzichten.