Uitstapdeken/rijdeken, must voor trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Uitstapdeken/rijdeken, must voor trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:04

Ik weet niet hoor maar eiwitten stollen vanaf 60 graden, dan is je paard allang dood. Ik heb hier nog nooit van gehoord, linkje?

Bedoel je niet spierverzuring?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:07

Ik zou het doen voor het uitstappen. Het zweet wordt dan opgenomen door het fleece. En als je dan afzadelt kun je dan gewoon een normale fleece deken opdoen. Scheelt toch al weer.
Als het waait dan hebben ze ook wat minder tocht op de flanken, zeker voor geschoren paarden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:16

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:20

Thx! Idd ja, ik dacht dat dit alleen op ging bij hoge temperaturen. Dus een solarium is sowieso niet goed? Wordt behoorlijk warm op de rug, ook wanneer het paard niet gelopen heeft van tevoren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:30

Ik begrijp het niet helemaal.
Als ik in de winter in de buitenbak train zweet mijn paard vooral op de hals, bij de achterbenen en onder het zadel.
Welk zweet zou de uitrijdeken dan moeten opnemen?

Mijn ervaring is dat als je gaat uitdraven en daarna uitstappen, een deken niet nodig is, dat kan ook prima na het afzadelen.
Paard moet de warmte wel kwijt kunnen ;)

Het lijkt wel een beetje een mode item/ trend?

Ik heb er overigens wel 1, die heb ik de afgelopen winter denk ik 2x gebruikt voor een stapritje tijdens vorst, om hem warm te houden

Edit: de links van ambre net niet gezien, maar die komen overeen met mijn idee hierover
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 06-10-15 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:40

Instappen er mee is prima,dan warmen ze wat sneller op.
Solarium is ook prima,voor het rijden of als je ze gewassen hebt.
Maar de dieper gelegen spieren moeten eerst afkoelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:48

Uitrijdeken is om het grote temperatuurverschil op te vangen zodat de grote spieren in rug en achterhand niet verkrampen met kreupelheid als gevolg. Warmte kan via hals en schouders genoeg weg. Mijn ervaring met binnenbak en geschoren pony (was manegepony) is dat je bij langer stappen of stilstaan tussendoor er echt een wil hebben (bij aandraven daarna voelde pony duidelijk stijf). Niet scheren van rug en achterhand heeft ook hierom mijn voorkeur, al kan het zijn dat je bij veel dekens alsnog niet zonder kan/wil zoals bij stuiter pony (actief door kou op plotseling blote lijf)+ bevroren ondergrond.

Kijk je bv bij endurance dan zie je met wat frisser weer vaak combi deken over de achterhand (voorkomen kramp) en schouders/hals worden tegelijk gekoeld om overmatige hitte kwijt te raken.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:16

Ik zit ook over een uitrijdeken te denken .

Wij hebben alleen een buitenbak die overigens prima te rijden is maar ik rij eigenlijk altijd in het bos. Paard is niet geschoren maar zit erg dun in zijn vacht en als het veel geregend heeft of slecht weer is dan kunnen wij alleen maar stappen in het bos.

Mij lijkt dan een uitrijdeken wel erg fijn anders heb ik zelf het idee dat ze best hard afkoelt.
Iemand ervaring met een goede waterdichte uitrijdeken ? Zag zelf aan een amigo te denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:20

bij geschoren paarden of paarden erg kort in de vacht gebruik ik bij buitenrijden wel een uitrijdeken. vroegah stapte ik met mijn geschoren paard 3 km naar de manege, reed daar in de binnnenpiste en keerde stappend terug, dan gebruikte ik wel een dikke wollen deken op weg erheen en terug.

bij buitenritten doe ik ze vaak een gewoon zweetdeken of wollendeken over het zadel, of een uitrijdeken (blijven mijn benen ook lekker warm :P)
kwestie van zwetende paarden, de bucas all in one is een dure deken, maar het ding is wel ademend, kun je prima een zwetend paard onder zetten, tijdje later is die droog en de deken ook. Dan kan hij wel lekker in de weide.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:35

Ik gebruik er ook 1 voor mijn paard. Sowieso altijd bij instappen.
Als ik mijn paard onder zijn deken uittrek en ik laat hem zonder in stappen in de winter dan verkrampt hij helemaal.
Na het uitdraven dan laat ik eerst de ergste damp eraf stomen en dan na een minuut of 5 stappen dan gooi ik er een dekentje overheen. Dan stap ik of terug naar stal, of stap nog 5 minuten.
Ik heb er 1 van fleece ( gekregen bij divoza voor z'n actie) en een dikke voor in de koudste maanden als ik door het bos in en uit stap.
Sowieso als het rond het vriespunt ligt(gevoelsmatig al) draaf ik ook los met een deken erop. Tot hij echt los aanvoelt. Anders heb ik een paard wat zich strak zet en als een giraffe door de bak dendert. Terwijl ik op deze manier relaxt kan starten en hij vrij snel los is.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:56

Wat heb ik het dan toch makkelijk met een IJslander. Ongeschoren, enorme wintervacht en lange buitenritten maken in de winter. Wel goed lang uitstappen natuurlijk en Na het rijden heerlijk in de binnenbak flink laten rollen. Al dat zand neemt het zweet op en ze kunnen zo weer de wei op zonder dekens en dergelijke. Maar ik snap dat dat bij een geschoren paard niet opgaat.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:01

Ik heb er 2 ooit gekocht voor een wat ouder paard die stijver begon als de temperatuur begon te dalen. Ik merkte dat hij dan gewoon lekker soepel bleef en goed kon beginnen. Ook begonnen we met dit paard al vrij vroeg met zomerdekens/lichte staldekens om deze reden. Deden we dit niet en gingen we pas rond deze tijd met in de avond zomerdekens erop te doen dan liep hij in de ochtend gewoon kreupel van de kou (terwijl hij niet op de tocht staat)

Ook de stress kippen krijgen bij mij een nierendeken op. Je hebt toch paarden die van nature dunner in het vacht blijven zitten en die dan erg fris in de kop worden. Die houden het warmer en blijven rustiger. En na 2 rondjes draf gaat dat ding eraf. En gaat er pas weer op, na het uitdraven en stappen als ik nog een rondje door het bos ga.

Andere paarden pak ik niet zo snel een nierendeken erbij. Tenzij als het vriest of als de neerslag erg koud is in combinatie met wind en ik buiten ga trainen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:36

liedjuh2 schreef:
Als ik mijn paard onder zijn deken uittrek en ik laat hem zonder in stappen in de winter dan verkrampt hij helemaal.
Na het uitdraven dan laat ik eerst de ergste damp eraf stomen en dan na een minuut of 5 stappen dan gooi ik er een dekentje overheen. Dan stap ik of terug naar stal, of stap nog 5 minuten.
Ik heb er 1 van fleece ( gekregen bij divoza voor z'n actie) en een dikke voor in de koudste maanden als ik door het bos in en uit stap.
Sowieso als het rond het vriespunt ligt(gevoelsmatig al) draaf ik ook los met een deken erop. Tot hij echt los aanvoelt. Anders heb ik een paard wat zich strak zet en als een giraffe door de bak dendert. Terwijl ik op deze manier relaxt kan starten en hij vrij snel los is.

Wat voor dikke deken heb jij ?

Iemand ervaring met waterdichte uitrijdekens ?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:41

Gebruik hem alleen als het vriest met instappen en uitstappen. (Bij uitstappen altijd eerst nog 2 a 3 rondjes zonder deken en daarna dekentje over de kont.)

Heb hem vorig jaar bij de Divoza ook bij een actie gekregen. Moest je voor een bepaald bedrag wat kopen en dan kreeg je 1 gratis.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:41

Ik heb een waterdichte uitrijdeken met fleece aan de binnenkant. Erg handig met regen of sneeuw. Ademt wel wat minder natuurlijk.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:43

Ginnybjalla schreef:
Wat heb ik het dan toch makkelijk met een IJslander. Ongeschoren, enorme wintervacht en lange buitenritten maken in de winter. Wel goed lang uitstappen natuurlijk en Na het rijden heerlijk in de binnenbak flink laten rollen. Al dat zand neemt het zweet op en ze kunnen zo weer de wei op zonder dekens en dergelijke. Maar ik snap dat dat bij een geschoren paard niet opgaat.

Geschoren laat ik hem ook altijd lekker rollen, vind hij heerlijk, daarna even borsteltje erover en deken op.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:49

viphorse schreef:
liedjuh2 schreef:

Wat voor dikke deken heb jij ?

Iemand ervaring met waterdichte uitrijdekens ?

Een aantal jaar geleden gekocht tijdens tentenkamp. Was een 200 grams waterdichte uitrijdeken. Opzich een fijne deken, alleen is hij erg kort langs zijn benen. zijn rug red de lengte wel, maar richting zijn knie is die vrij kort. Of mijn paard heeft gewoon te dikke billen. Heb dat namelijk bij wel meer dekens die ik gepast heb.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:54

Sinds we bij onze huidige instructeur lessen maken we gebruik van uitrijdekens.
Deze man is 70 jaar en doet dat zijn hele leven al, dus het is niet alleen iets van deze tijd.

Zelf vind ik het gebruik ervan eigenlijk wel logisch, je wilt je paard opwarmen voor zijn training.
Als ik begin met stallen uitmesten dan doe ik ook niet direct mijn kleren uit, pas wanneer ik het warm krijg. Mijn paard daarentegen krijgt zijn jas wel direct uit (zijn winterdeken) en dan start ik ook nog eens met een kwartier stappen (daar krijgt mijn paard het niet warmer van)

Ik heb meerdere uitrijdekens, dunne fleece, een waterdichte en een hele dikke wollen. Zo heb ik voor alle omstandigheden/temperaturen een goede deken/combi.

Na de training laat ik mijn paard meestal eerst een beetje afkoelen, zodra ik zelf weer naar mijn jas begin te verlangen krijgt mijn paard zijn uitrijdeken op. Bij een minder intensieve training of wanneer het heel koud is kan het zijn dat ik de uitrijdeken niet eens af doe.

Pepperone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:52

Je kan een uitrijdeken kopen, dat zou handig zijn.
Wij doen het als volgt: We stappen hem eerst goed uit en laten hem op adem komen
zadelen we hem af en doen hem een fleecdeken op en lopen een paar rondjes.
Tot nu toe werkt het prima +:)+

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:02

Zweten heeft een functie. Een paard moet na de training zo snel mogelijk afkoelen. Dat doet hij door te zweten. Als hij niet kan zweten, kan hij zijn lichaamstemperatuur niet snel genoeg kwijt, en loopt hij een hoger risico op blessures.
Kortom, zeker als een paard niet geschoren is, géén deken op doen, maar wel de tijd nemen om hem uit te stappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:10

heleenxx schreef:
Zweten heeft een functie. Een paard moet na de training zo snel mogelijk afkoelen. Dat doet hij door te zweten. Als hij niet kan zweten, kan hij zijn lichaamstemperatuur niet snel genoeg kwijt, en loopt hij een hoger risico op blessures.
Kortom, zeker als een paard niet geschoren is, géén deken op doen, maar wel de tijd nemen om hem uit te stappen.

Paard moet snel genoeg afkoelen om niet oververhit te raken tijdens de training. Snel afkoelen na de training heeft een flinke stijfheid tot spierbevangenheid aan toe tot gevolg. Afkoelen na werk moet langzaam gebeuren liefst met een warming down (sukkeldrafje bv) om melkzuur uit de spieren af te voeren voordat je begint met cooling down om de lichaamstemperatuur naar de normale basis waarde te laten zakken. Of en hoe je in dat proces dekens gebruikt hangt niet alleen af van geschoren of niet, maar ook van het weer (temperatuur, luchtvochtigheid en wind).

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:14

Dat is erg achterhaald Tamary. Misschien even ter informatie, ik ben osteopaat en fysiotherapeut voor paarden en doe veel aan bijscholing. Wat ik hierboven vertel zijn de nieuwste inzichten. :)
Inderdaad is een goede warming-up en cooling-down belangrijk, maar dan het liefste niet met een deken op.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:23

heleenxx schreef:
Dat is erg achterhaald Tamary. Misschien even ter informatie, ik ben osteopaat en fysiotherapeut voor paarden en doe veel aan bijscholing. Wat ik hierboven vertel zijn de nieuwste inzichten. :)
Inderdaad is een goede warming-up en cooling-down belangrijk, maar dan het liefste niet met een deken op.

Wat als hij wel geschoren is? Dan wel in en uit stappen met een deken?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:27

1 van mijn paarden scheer ik in de winter. Die stap ik normaal gesproken ook niet in en uit met een deken. Tenzij het echt heel koud is of vriest.
Ik moet altijd vreselijk lachen om mensen die hun paard gaan scheren, maar vervolgens gaan draven en galopperen met een deken om. Waarom scheer je dan? ;)
Een paard kan je ook niet vergelijken met een mens. Een paard heeft het eerder te warm dan te koud.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:28

heleenxx schreef:
Dat is erg achterhaald Ramary. Misschien even ter informatie, ik ben osteopaat en fysiotherapeut voor paarden en doe veel aan bijscholing. Wat ik hierboven vertel zijn de nieuwste inzichten. :)

Op manege geschoren pony na 45min. werk in binnenbak, stilstaan (individueel galop, was voorrijder in beginnersles) dikke 5 min stil gestaan (jouw gewenste snelle afkoeling) laatste stuk les in draf was pony eerste paar rondjes overduidelijk gruwelijk stijf en gaf duidelijk aan last te hebben. Als ik zelf snel afkoel na inspanning bij kou, dan kan ik aan de pijnstillers. Kijk ik naar endurance die veel werkt met moeten afkoelen ivm juiste waardes hartslag en ademhaling, dan is warmhouden van achterhand waar die grote spieren lopen die zo makkelijk stijf worden tot 15 of soms zelfs 20 graden buitentemperatuur noodzakelijk om ze rad op locomotie te houden. Warmte kan via hals/borst( en soms schouders) goed weg, daarom scheren veel mensen dat stuk ook als paard teveel zweet en dekens, etc. ongewenst zijn (24/7 buiten bv).

Ik ga dus liever af op wat mijn lijf en mijn pony's aangeven.