Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
listiglistje schreef:Ik gebruik het voor het mooi, mijn paard heeft nogal een weke rug en het bontje (XL) verbloemd dat mooi![]()
Ik gebruik overigens een SHOWbontje van Mattesdus gewoon een dekje met alleen de randen bont.
LaraLise schreef:listiglistje schreef:Ik gebruik het voor het mooi, mijn paard heeft nogal een weke rug en het bontje (XL) verbloemd dat mooi![]()
Ik gebruik overigens een SHOWbontje van Mattesdus gewoon een dekje met alleen de randen bont.
Zo één zou ik graag ook willen, maar dit creëert dus geen extra druk t.o.v. een regulier dekje?
Mousmous schreef:Ik gebruik altijd een bontje. Hetzelfde bontje met hetzelfde Passier zadel, op 5 verschillende paarden. Vul het zadel nooit op en er komt nooit een zadelmaker , heb geen een paard met rugproblemen, ook niet gehad. ik vind de kussens van een zadel veel te hard om zo dicht op de rugspieren te liggen ook al ligt er een zadeldek onder. Het bontje onder het zadel voelt veel comfortabeler aan en het verdeelt de druk. De dikke randen eromheen houden het zadel perfect op de plaats en als extra ziet het er nog mooi uit ook. Zadelmakers kunnen zeggen wat ze willen, maar kijk eens naar de wereldtop, daar wordt volop met bontjes gereden. Dat is niet voor niets. Die mensen hebben ook vaak meerdere paarden om te rijden en weten echt wel wat ze doen.
Suzan_bobar schreef:Ik laat het zadel ook pas maken met bontje ertussen. Dit ivm betere druk verdeling. Heb een kunststofzadel en dit was een aanbeveling. Zolang je zadel incl bontje pas wordt gemaakt is er niets aan de hand.