Zadelbontje: Een functie of gewoon mooi?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:40

Beiden. Ik vind bontjes erg mooi staan! Maar schoonhouden :+

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:26

listiglistje schreef:
Ik gebruik het voor het mooi, mijn paard heeft nogal een weke rug en het bontje (XL) verbloemd dat mooi :)

Ik gebruik overigens een SHOWbontje van Mattes ;) dus gewoon een dekje met alleen de randen bont.

Zo één zou ik graag ook willen, maar dit creëert dus geen extra druk t.o.v. een regulier dekje?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:40

LaraLise schreef:
listiglistje schreef:
Ik gebruik het voor het mooi, mijn paard heeft nogal een weke rug en het bontje (XL) verbloemd dat mooi :)

Ik gebruik overigens een SHOWbontje van Mattes ;) dus gewoon een dekje met alleen de randen bont.

Zo één zou ik graag ook willen, maar dit creëert dus geen extra druk t.o.v. een regulier dekje?

nee is gewoon een dekje, geen bont aan de onderkant, dun dus en mooi anatomisch gevormd.
Afbeelding

Liannetje86

Re: Zadelbontje: Een functie of gewoon mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:46

Ik heb een hekel aan die bontjes:S vorige verzorgster wilde er ook per se mee rijden, zei nog "liever niet, zadel past gewoon, dus als je het alleen voor de mooi doet NEE" en dan zeuren dat het zadel niet lekker lag.. Ja raar he als je er iets tussen doet dat zo dik is... (Nu ook gigantische ruzie, klinkt heel kinderachtig, maar ik gun dat kind geen blik meer waardig.... Want ze heeft ook nog eens spullen gejat :') dus ik mag gewoon kinderachtig boos zijn :'))

En stiekem vind ik het gewoon ook lelijk :') Maar dat ligt aan mij ;)

Als ik iets onder mijn zadel wil leggen, dan zo'n dun padje... Die zijn een stuk fijner, minder dik dus dan past mijn passende zadel ook gewoon :') Best fijn!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:04

Mousmous schreef:
Ik gebruik altijd een bontje. Hetzelfde bontje met hetzelfde Passier zadel, op 5 verschillende paarden. Vul het zadel nooit op en er komt nooit een zadelmaker , heb geen een paard met rugproblemen, ook niet gehad. ik vind de kussens van een zadel veel te hard om zo dicht op de rugspieren te liggen ook al ligt er een zadeldek onder. Het bontje onder het zadel voelt veel comfortabeler aan en het verdeelt de druk. De dikke randen eromheen houden het zadel perfect op de plaats en als extra ziet het er nog mooi uit ook. Zadelmakers kunnen zeggen wat ze willen, maar kijk eens naar de wereldtop, daar wordt volop met bontjes gereden. Dat is niet voor niets. Die mensen hebben ook vaak meerdere paarden om te rijden en weten echt wel wat ze doen.

Maar bij de wereldtop, komt ook echt wel een zadelmaker om hun zadels te controleren. Harde kussens willen ze daar ook niet. Toevallig met een zadelmaker gewerkt die bij enkele van de Nederlandse topruiters langs ging om zadels te controleren. Die zadels worden echt wel met enige regelmaat nagekeken, eventueel nieuwe vullingen of bijvullen van de zadels. Want er hangt echt niet maar 1 zadel voor 1 ruiter voor alle paarden die hij/zij rijdt in hun zadelkamer. Na het zelf even nagevraagd te hebben bij 1 van die ruiters alleen met bontje als ze geen passend zadel hebben dat precies past op het paard, maar met een bontje net wel passend te krijgen is.

Comfortabeler durf ik niet te zeggen, ik spreek geen paards.
Betere druk verdeling van bontjes is wel bewezen door wetenschappelijk onderzoek, alleen zijn ze in het wetenschappelijk artikel niet duidelijk of dit onderzocht is met dekje en bontje of alleen bontje.

Persoonlijk vindt ik een al het bont afschuwelijk aan het paard, dus daar hoeft het voor mij zeker niet voor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:07

ik heb deze Afbeelding

Het is een therapeutische pad, eigenlijk een soort dunne gelpad, schokabsorberend. Paard was erg gevoelig op de rug. De randen zijn voor mij gewoon voor de 'mooi'. Vind het een perfect ding

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:17

Moonlight17, klopt ook wat je zegt. De wereldtop zal ook zeker hun zadels na laten kijken. maar zien wel het nut van de drukverdeling van het bontje in. Anders zouden ze er niet zo veel mee rijden. Ken ook grote handelsstallen die gewoon zelf kijken of het zadel goed ligt of een zadel pakken waar dan een bontje onder kan. Die hebben echt niet voor ieder paard een zadel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:33

Dat is waar ...
Grotere ( sport) stallen hebben echt niet tig zadels voor elk paard 1
Maar wel zo optimaal mogelijk passend met of zonder onderlegger ...
Ik vindt onderlegger fijn als een zadel even met niet lekker past

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:38

Geen bontje voor zadel maar voor hoofdstel is wel leuk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:07

Suzan_bobar schreef:
Ik laat het zadel ook pas maken met bontje ertussen. Dit ivm betere druk verdeling. Heb een kunststofzadel en dit was een aanbeveling. Zolang je zadel incl bontje pas wordt gemaakt is er niets aan de hand.

Omdat het kunststof is? Waarom werd dat aanbevolen?

ErinLoveAron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:16

Hoii. Ik wil ook graag zo'n bontje, maar weet niet waar ik het kan kopen... Waar kan je zo'n bomtje kopen?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:30

ErinLoveAron schreef:
Hoii. Ik wil ook graag zo'n bontje, maar weet niet waar ik het kan kopen... Waar kan je zo'n bomtje kopen?

divoza,ooteman,epplejeck,medhorses eigenlijk in bijna elke ruitershop

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:54

Tik in Google bontje zadel paard in en tadaa ontzettend veel resultaten :)

Ik rij overigens met bontje in overleg met fysio en zadelmaker. Gevoelige rugspieren en voldoende ruimte in de kamer om er wat tussen te leggen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:49

Ik vraag mij nog steeds af hoe een slap ding als een schapenbontje druk kan verdelen?

Zijn daar ergens meet resultaten van te vinden?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:20

Suzan_bobar schreef:
Ik laat het zadel ook pas maken met bontje ertussen. Dit ivm betere druk verdeling. Heb een kunststofzadel en dit was een aanbeveling. Zolang je zadel incl bontje pas wordt gemaakt is er niets aan de hand.

Er is onderzoek gedaan. Wol ventileert beter dan cair en flair en kunststof. Ik kan me wel in dit advies verplaatsen.

En wat is er mis met een bontje als je weet wat je doet? Mijn paard is ook behoorlijk ingevallen door de winter en mijn werk (Niet geloven hoe vaak ik andermans paarden zie! De mijne lijdt er onder :o ) Om hem netjes weer op te bouwen zonder in mijn voorraad zadels te duiken ligt er een bontje onder zijn zadel.

Ik wil er wel een extra toevoeging bij zetten? Een goed zadel is meestal gevuld met wol. Dus een bontje er onder is idd net als een 2e paar sokken. Als ik weet dat de ruiter met bontje wil blijven rijden, houd ik daar rekening mee met de vulling. _/-\o_

En inderdaad: een bontje moet je af en toe wel vervangen. Er zit verschil in kwaliteit. Ik ben vooral liefhebber van Mattes. Mooie dikke bontjes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:08

Maar ventileren is toch wel wat anders dan drukverdeling.

Ik adviseerde laatst ook een bontje omdat het paard ook onder het zadel was geschoren(foutje) en daar door zweet irritatie van kreeg. Paard heeft eerst een weekje rust gehad en daarna,
in combi met een zalf van de da en een bontje die direct op de rug lag, was het zeer snel genezen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:54

Mijn oude dame heeft een drukplek op haar schoft van de deken.Zou ik er ook een zadelbontje onder de deken kunnen doen.Voor de winter en regen deken.Zoja,een kunststof of een lams?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:53

Ik denk niet dat een zadelbontje los onder een deken blijft liggen :)
Ik zou kijken naar een deken met een andere pasvorm of een stukje bont aan de binnenkant vast naaien.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:46

Idd als hier boven. Passende deken zoeken. Welke deken heb je er op liggen?
Anders idd iets aan de binnenkant maken zodat het niet meer schuurt of drukt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:19

Ik kan van iemand een bontje krijgen.Ik zal dat eerst proberen,lukt het niet kijk ik naar een nieuwe deken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:35

Kijk ik druk het bontje niet onder een passend zadel, maar laat het zadel met het bont ertussen passend maken. Twee keer per jaar. Iedere keer als Helen komt zegt ze dat het verstandig is. Nog betere drukverdeling, ventilatie etc. Ik denk dat ik het op deze manier goed doe en mijn paard bevestigd het. Loopt heerlijk. Hij heeft aan wanneer het zadel niet meer lekker ligt en daar luister ik naar. Dan komt Helen weer even langs en klaar weer.

Ik lees de vraag over kunststof of lam. Kunststof is alleen voor de pronk dat heeft geen toegevoegde waarde. Als je met bont functioneel wat Wilt, kies dan voor echt schaap of kan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:42

Het bontje komt direct op de huid.Dus daarom de twijfel.Gaat het niet zweten.Zal het eens proberen met de kunststof die ik krijg.Zal ik nog laten weten of het werkt.Misschien zijn er bokkers met het zelfde probleem.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:54

nepbont moet je niet op de huid leggen,dit word te warm.
een van mijn dames word ook gereden met een echt schapenvacht op de huid en dit gaat prima

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:59

Ik heb een bontje onder het zadel omdat mijn merrie boos wordt als het bontje er niet onder ligt. Ze heeft verder geen rugproblemen en het zadel ligt prima. Denk dus dat het qua gevoel voor haar uitmaakt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:58

Weer offtopic, ik weet het.Maar zou een gelpad ook kunnen?