Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:26

Ik rijd zelf dressuur, dus een bosal lijkt me dan niet echt een juiste/handige optoming? Kan ik gewoon dressuur rijden of moet ik mijn paard echt gaan omscholen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:32

Houd er rekening mee dat een bitloos hoofdstel (sidepull of gekruist) ook druk kan geven die bij een paard met tandproblemen onprettig is, ik zou zelf niet rijden tot de tandarts is geweest.

Voor de overschakeling bitloos vind ik zelf altijd een gekruist hoofdstel prettiger dan een sidepull, omdat veel paarden prettiger reageren op duw-kracht dan trek-kracht :) Je kunt gewoon rijden zoals normaal, maar houd er rekening mee dat constante druk met bijv. een gekruist hoofdstel (ivm de release) misschien niet ideaal is. Maar constante druk is met een bit ook niet fijn natuurlijk ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:35

Als er haken zijn, kan bitloos rijden zelfs nog meer pijn geven dan een bit. Persoonlijk of met een neckrope rijden of wachten tot de tandarts is geweest.

Je moet namelijk wel beseffen dat de neusriem om de kaken heen zit en zo ook tegen de tanden duwt.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:42

Weet niet of iemand deze al heeft aangeraden, maar dit hoofdstel zie ik de laatste tijd veel.
En na wat inlezen lijkt mij dit 1 van de fijnste hoofdstellen die je kan hebben.
Het ontlast de gevoelige delen van het paardenhoofd en is om te switchen van bitloos, naar met bit en zelfs als kaptoom.
Bitloos is het daarnaast ook nog op 3 manieren te rijden

Enige nadeel vind ik het ringetje voor op de neus
http://www.agradi.nl/rambo-micklem-mult ... k-pony.htm

Er is ook een wedstrijd uitvoering van, waarmee je dus ook wedstrijden mag rijden, maar ben er zelf niet helemaal zeker van of je hier ook uitloos mee kan rijden.. Misschien iemand anders die daar antwoord op kan geven?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:43

Ik geloof wel dat ze haken heeft ja... Dan kan ik best gewoon even verder met m'n halster rijden? Dan is het echt uitsluitend druk op het neusbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:47

Nee, want een halster geeft ook druk aan de zijkanten, je kunt beter gewoon even NIET rijden tot de tandarts is geweest. :n

De Micklem vond ik zelf overigens qua release bij de gekruiste varianten niet zo goed, maar als sidepull wel fijn of als kaptoom. De variant zonder kaptoomringetje op de neus is toegestaan op wedstrijd geloof ik.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:50

Hoezo geef dit druk aan de zijkanten? Als je trekt trek je de neusriem toch als het ware naar achter? Dan zou er toch niets aan de zijkant moeten gebeuren... Ik durf nog niet op neckrope dus ga geen gekke dingen doen om toch maar te kunnen rijden :P

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:19

Als je wil wenden komt er druk aan de zijkant op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:22

Vergaat de wereld als je even niet rijdt ofzo?

martikaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:24

kijk even op www.bitloospaardrijden.nl kun je alle info vinden en eventueel ook optomingen lenen om te proberen wat het beste is voor jou.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:33

Over het algemeen (wat ik vaak lees en hoor) reageren de meeste paarden goed op sidepull. Kaakgekruist kan ook een prima optoming zijn maar sommige paarden vinden de druk achter de oren en rond de kaken niet prettig.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:37

Je kan ook gaan voor een rambo miklem multi bridle. Of een na maak versie uit een ruitersport zaak. Ik zou dan weer niet gaan voor de neppers die op Facebook verkocht worden. Maar dat hoofdstel kan je op meerdere manieren gebruiken, met bit, kaak gekruist, kin gekruist en sidepull. :) kan je het zelf gaan uitproberen welke je paard het fijnste vind.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:54

Heleennn schreef:
Ik rijd zelf dressuur, dus een bosal lijkt me dan niet echt een juiste/handige optoming? Kan ik gewoon dressuur rijden of moet ik mijn paard echt gaan omscholen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Wil je bitloos gaan rijden dan is eensgezins wat voorbereiding voor nodig. Met name is het wenselijk dat jouw paard de lateral flexion kent ofwel de buiging van zijn hoofd naar jouw heupen. Dit met name ook voor noodstops. Mocht je paard er bvb vandoor gaan. Laterale flexie leren wij op de grond aan en dan oefenen wij dit vanuit het zadel. Mocht je gaan starten dan gewoon in kleine stapjes. Dus niet direct op buitenritten maar dat spreekt voor zich. Daarnaast is ook een bitloos hoofdstel gevoelig voor een harde hand. Leer jouw paard veel vanuit je zit rijden. In begin kun je met je hand nog wat duidelijk meesturen maar het is fijner als je daarin ook duidelijk met je zit en beenhulpen bent. Stemhulpen in begin ter ondersteuning zijn ook niet verkeerd. Have fun!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:07

Wat wordt er toch altijd hysterisch gedaan over bitloos rijden. Natuurlijk verschilt het per paard maar het is echt niet zo dat zodra je alleen rijdt met een neusriem dat je dan direct je hele manier van rijden om moet gooien. Juist als jij je druk gaat maken over dingen als 'Oeh, nieuw hoofdstel, eng. Zou die wel reageren? Straks krijg ik hem niet meer terug. Help, geen bit meer.' gaat het paard denken.. Hmm wat is hier aan de hand? En wordt ie misschien wel zenuwachtig waardoor de ruiter weer denkt 'Zie je wel, ooooh help!'

RELAX! Ga gewoon met een bepaalde optoming die je wil testen in de bak rijden en rijd gewoon zoals je anders ook zou rijden. Je gaat niet dood hoor als je er geen bit in hangt. :')

@TS: Goede reden hoor om even bitloos te willen rijden, succes met een optoming vinden die bij jullie past! Bij sommige webshops mag je een hoofdstel een paar dagen uitproberen en betaal je alleen de verzendkosten. Dat is wellicht een goede optie?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:54

Bosal gaat prima dressuurmatig. Je mag er alleen niet mee starten. Rij er elke week mee in de verenigingsles en heb nog niemand aangereden. Deed ik met bit trouwens ook niet

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:00

Bij tandpijn zou ik idd even niet rijden maar als je daarna toch nog bitloos wil proberen en je hebt een aansnoerneusriem aan je hoofdstel kun je gewoon je teugels met bitclips aan de metalen vierkantjes aan de zijkant van je neusriem vastmaken en dan heb je het principe van een sidepull.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:23

WildWings schreef:
Vergaat de wereld als je even niet rijdt ofzo?

Wat een belachelijk gemene opmerking is dit nou weer? Kan je niet lezen? Ik zeg letterlijk: ik ga geen gekke dingen doen om toch maar te kunnen rijden. Dus om op jouw sneer te antwoorden, nee mijn wereld vergaat niet als ik niet kan rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:02

Ik snap de reactie wel. Ook bitloos, zelfs een halster, geeft druk op de wangen wat pijn kan doen zolang de tandarts niet is geweest. Daarom vraag ook ik mij af waarom je dan niet lekker vrij gaat werken bijvoorbeeld of met een neckrope gaat rijden.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:40

magda_90 schreef:
Ik snap de reactie wel. Ook bitloos, zelfs een halster, geeft druk op de wangen wat pijn kan doen zolang de tandarts niet is geweest. Daarom vraag ook ik mij af waarom je dan niet lekker vrij gaat werken bijvoorbeeld of met een neckrope gaat rijden.

Persoonlijk zou ik dan eerst kiezen voor vrij werken want op nekrope is een stap verder. Grondwerk is altijd goed. Vind ik dan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:16

magda_90 schreef:

Ook jou raad ik aan om het topic even te lezen, ik ga niet met neckrope rijden omdat dit niet zomaar even een koud kunstje is. Ik rijd liever niet dan m'n nek te breken of mijn paard in de problemen te brengen.

De reden dat ik mijn paard wil laten werken is omdat ze ongezond dik is. Ze heeft een verschrikkelijke speknek en een dikke ton hangen. Er moeten echt een hele hoop kilo's af, volgende week komt de zadelmaker om het zadel aan te passen aan haar huidige bouw. Maar tot die tijd moet ik haar wel in het werk zien te houden, anders gaat het fout.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:22

Mijn paard reageert met het Micklem hoofdstel het "makkelijkst" op de sidepull, daarbij is ze het meest zichzelf (dat is niet altijd het beste :') ). Bij de kingekruiste manier merkte ik dat het voor haar best heftig in werkte. Ze reageerde super snel en scherp, dus ik moest heel voorzichtig zijn. Kaakgekruist was no-go, ze had geen idee wat ik wou en ging in de staak.

Heel veel succes met je keuze. Persoonlijk zou ik voor een goedkope sidepull gaan. Let wel op dat de neusband breed genoeg is!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:35

Heleennn schreef:
magda_90 schreef:

Ook jou raad ik aan om het topic even te lezen, ik ga niet met neckrope rijden omdat dit niet zomaar even een koud kunstje is. Ik rijd liever niet dan m'n nek te breken of mijn paard in de problemen te brengen.

De reden dat ik mijn paard wil laten werken is omdat ze ongezond dik is. Ze heeft een verschrikkelijke speknek en een dikke ton hangen. Er moeten echt een hele hoop kilo's af, volgende week komt de zadelmaker om het zadel aan te passen aan haar huidige bouw. Maar tot die tijd moet ik haar wel in het werk zien te houden, anders gaat het fout.

Dan zou ik liever met een hackemore rijden, deze geeft namelijk alleen druk op het neusbeen en niet op de kaken waar de tanden zitten. Wel zo prettig als hij wel haken heeft aan de buitenkant. Met een sidepull zit duw je van buitenaf op de haken. Of gewoon even niet rijden en beweging geven zonder iets om z'n hoofd? Longeren in een longeerbak kan best zonder ook maar iets er op. Wel beweging, geen druk op zn hoofd.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:47

Idd de site van Bitoos rijden die genoemd wordt even kijken. Mits je KNHS lid bent kun je bij hen ook hoofdstellen lenen. Verder heeft de boomloos zadel passervice van Teteltee hier op Bokt volgens mij tegenwoordig ook de optie bitloze hoofdstellen te testen. Evenals PerMiCavallo.
Ik heb zelf met alle varianten weleens gereden, wel op verschillende paarden en het is echt paardafhankelijk van wat goed werkt. Het flexen aanleren is sowieso een goede voor buiten, of je nu met of zonder bit rijdt.
Vorige paardje liep heel fijn op kaakgekruist, maar niet op een sidepul. Niet dat ie m niet snapte, maar hij ging erin hangen. Mijn huidige loopt eigenlijk met allemaal zo weg na 10 min. Niet zozeer qua dressuur, maar links/rechts en rem zitten er goed op. Moet ik wel bij zeggen dat ik hem ook veel vanuit zit rijd.

Maar met haken zou ik even wachten idd tot tandarts geweest is, en tot die tijd misschien even longeren?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:53

Dan zou ik jou aanraden om mijn reactie goed te lezen, met vrij werken kun je een paard ook flink laten werken namelijk. ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 23:08

Ik lees nergens terug hoe ik dat dan kan doen volgens jou. Maar goed, dat is totaal naast de kwestie :) Ik ben enkel op zoek naar advies over bitloze optomingen.