Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Je kunt gewoon rijden zoals normaal, maar houd er rekening mee dat constante druk met bijv. een gekruist hoofdstel (ivm de release) misschien niet ideaal is. Maar constante druk is met een bit ook niet fijn natuurlijk

kan je het zelf gaan uitproberen welke je paard het fijnste vind. Heleennn schreef:Ik rijd zelf dressuur, dus een bosal lijkt me dan niet echt een juiste/handige optoming? Kan ik gewoon dressuur rijden of moet ik mijn paard echt gaan omscholen? Heeft iemand hier ervaring mee?

WildWings schreef:Vergaat de wereld als je even niet rijdt ofzo?
magda_90 schreef:Ik snap de reactie wel. Ook bitloos, zelfs een halster, geeft druk op de wangen wat pijn kan doen zolang de tandarts niet is geweest. Daarom vraag ook ik mij af waarom je dan niet lekker vrij gaat werken bijvoorbeeld of met een neckrope gaat rijden.
magda_90 schreef:Ik snap de reactie wel. Ook bitloos, zelfs een halster, geeft druk op de wangen wat pijn kan doen zolang de tandarts niet is geweest. Daarom vraag ook ik mij af waarom je dan niet lekker vrij gaat werken bijvoorbeeld of met een neckrope gaat rijden.
). Bij de kingekruiste manier merkte ik dat het voor haar best heftig in werkte. Ze reageerde super snel en scherp, dus ik moest heel voorzichtig zijn. Kaakgekruist was no-go, ze had geen idee wat ik wou en ging in de staak.Heleennn schreef:magda_90 schreef:Ik snap de reactie wel. Ook bitloos, zelfs een halster, geeft druk op de wangen wat pijn kan doen zolang de tandarts niet is geweest. Daarom vraag ook ik mij af waarom je dan niet lekker vrij gaat werken bijvoorbeeld of met een neckrope gaat rijden.
Ook jou raad ik aan om het topic even te lezen, ik ga niet met neckrope rijden omdat dit niet zomaar even een koud kunstje is. Ik rijd liever niet dan m'n nek te breken of mijn paard in de problemen te brengen.
De reden dat ik mijn paard wil laten werken is omdat ze ongezond dik is. Ze heeft een verschrikkelijke speknek en een dikke ton hangen. Er moeten echt een hele hoop kilo's af, volgende week komt de zadelmaker om het zadel aan te passen aan haar huidige bouw. Maar tot die tijd moet ik haar wel in het werk zien te houden, anders gaat het fout.
Ik ben enkel op zoek naar advies over bitloze optomingen.