Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Peelie schreef:Ik denk niet dat het alleen maar een rijtechnisch iets is. Dat vind ik te zwart wit gesteld. We rijden namelijk allenmaal met een passend zadel (volgens mij), maar waarom niet met een passend bit.
Het paard heeft idd weinig ruimte in de mond, ik heb voorheen wel op een ongebroke bustrens gereden toen hij nog veel jonger was (ik spreek over 2 jaar terug). Daar ging hij de stukken rechtuit altijd heel fijn op, maar zodra er stelling of buiging op moest treden werd het sterk en straf door de dubbele werking van het bit. (links hulp is rechts hulp). Mijn gevoel zegt daardoor de sprenger ook niet te proberen. Maargoed dat is een gevoel.
De rede dat de bitfitter een bit met locking systeem aanbood, is omdat ik het paard op onrustige dagen even op correctiestang pak om vervolgens weer door te rijden op dubbelgebroken watertrens. En dat werkt tot nu toe heel fijn, maar soms wil ik heel even dat stangetje bij de hand hebben en niet letterlijk het bit willen wisselen.
Het paard gaat de laatste tijd juist erg fijn en los op 2 teugels. Hij pakt goed aan in een elastische verbinding die hij steeds langer kan aanhouden, ook met wat meer verzameling. Het is en blijft een Haflinger, dus soms valt hij terug in trekpaardmodes en wordt hij even sterk in de mond. Hij trekt of rukt niet(godzeidank). Zie daar weer, even een ongebroken bitje. Paard op de plek zetten, los en weer door. Dat gaat steeds sneller en beter.
Mij gevoel zegt naar de myler te gaan kijken omwille van de onafhankelijke werking links en rechts. Wat zijn de ervaringen daar mee?

.
maralyn schreef:En je hebt ook al eens bitloos geprobeerd?
Er zijn, heeeel af en toe paarden, die gewoon écht geen bit kunnen verdragen, omdat hun mond anatomisch gezien afwijkt.
Denk aan een scheve kaak... of over gevoelig.
Peelie schreef:maralyn schreef:En je hebt ook al eens bitloos geprobeerd?
Er zijn, heeeel af en toe paarden, die gewoon écht geen bit kunnen verdragen, omdat hun mond anatomisch gezien afwijkt.
Denk aan een scheve kaak... of over gevoelig.
Ja, maar ik rij wedstrijden. Daarbij accepteerd hij het bit wel. Het zou alleen iets beter kunnen.
Casarell schreef:Ik heb een paard gereden die zo'n zelfde bitje nodig had.
Ik heb deze voor hem gekocht en hier liep hij eigenlijk super op..![]()
Het mondstuk niet te dik, wel dubbel gebroken maar blokkeerde als hij te sterk werd.
Bovendien een D trens, dus ook nog eens stabiel in de mond.
http://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/bi ... broken.htm

Casarell schreef:Nee hoor.. je hebt hem mét en zonder sleuven.. dus een gewone D trens.
Anders had ik daar natuurlijk ook nooit mee kunnen starten
Deze link is duidelijker..
http://www.stuebben.com/start.php?lg=nl ... 2&ukat=750
Babootje schreef:maralyn schreef:Dragen gaat hij niet doen door n andere bitmaar door correcte ttraining.
Jammer dat je zo reageert.
Ben ik wel met je eens, maar ik denk dat ze het ook anders bedoelt. Een ophouding moet wel "doorkomen" en daar hebben haffies (en welshcobs ook) nog wel eens last van.