[WN] Te lange beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XGabyvkeulen

Re: Te lange beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 21:00

Ik zal eens vragen ik ken via via iemand die best bekent is met dat soort dingen. Zal het eens vragen. Als ik meer geld had dan had het gelukt maar nu..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:09

Is je intensie om echt western te rijden? Of is dit niet noodzakelijk.
Er fijne zadels zijn van Ghost en van Barefoot. Mijn voorkeur gaat meer uit naar Ghost, de zadels zijn super licht en ontlast het paard onwijs. Ander voordeel is dat het boomloze zadels zijn. Ghost heeft zijn geheel eigen manier iets bedacht om de schoft te ontzien. Zo kan je altijd nieuwe stukken bijzetten of afhalen bij veranderingen in de bouw van ja paardje.
Buitenging is officieel verkoop punt Nederland van de Ghost zadels
http://buitenzinnig.nl
En dit is de site van Barefoot, zij hebben verschillende maten (ben het woord kwijt) in een soort van bomen die over de schoft heen hangen, die zijn in en uit noembaar
http://www.barefoot-saddle.nl/shop/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:48

@XGabyvkeulen : fenders kun je korter maken door ze in te snijden. Je maakt dan een snede onderin de fender waardoor de riem waar de gesp aan zit lenger wordt en je deze dus hoger kunt optrekken . Mits je aan de achterkant natuurlijk nog wel gaatjes hebt om hem korter te maken anders moet je die ook bijmaken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:25

Bedoel je niet bovenaan de fender DD? Je kunt daar een stuk wegsnijden waardoor je de fender hoger in het zadel kunt trekken.

Maar voordat je gaat snijden laat eerst je zadel nakijken of het wel past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:05

Nee, echt onderaan :) Bovenaan zit ie vaak gestikt of met een klinknagel en dan heb je maar een heel klein stukje wat ie omhoog kan.
Onderop heb je veel meer ruimte.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:07

Ok op die fiets, maar dan loop je wel kans dat je evt een print kwijtraakt.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:28

Buiten het feit dat dit zadel inderdaad te lang is voor je paard (en zo op het oog ook niet lekker ligt), vind ik hem (paard dus) er ook nog heel erg jeugdig uitzien. Je zou bijvoorbeeld eerst een half jaar (of langer) met hem kunnen grondwerken om alvast wat spieren op te bouwen en dan een zadel te laten passen. Dan heb je nog geen garantie dat het lang goed ligt, maar als ik je paard zo zie denk ik dat hij nog een stuk breder kan worden. Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:43

Wat voor zadel is dit? Lijkt idd niet te passen zo op de foto en ben bang dat de kwaiteit ook niet super is.

158m is niet lang, maar ik ben 1.68m en heb bij onze zadels ng gaten over. Ik rij ook niet met lange beugels. Western is niet lange beugels, teugels losgooien en alleen doorzitten om alle vooroordelen maar gelijk weg te nemen.

nieuwe fenders gaan je wel meer kosten dan 150 euro bij een western zademaker en van goed leer ben ik bang. Dat betaalde ik al laatst voor nieuwe tie strap en off billet.

op een grote quarter past gewoon een kinder westernzadel, als die past. Doorsnee is 16" zitting, maar ik heb een 15,5 bijv en bij een grote broekmaat moet je wel naar een 17" zittig western maten dus!

Een goede western zadel passer kan je verder helpen. Die kan iets passends vinden voir je paard en jezelf.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:50

Zadel is idd te groot voor je paardje. Moet zeggen dat ie ten opzichte van een van je vorige topics wel vooruit is gegaan. Los van dat ie nog steeds erg iel is, hij is wel wat aangekomen. En ik snap dat geld een probleem is, maar ga dan idd voor een 2e hands boomloosje, die zijn ten eerste goedkoper, iets makkelijker qua pasvorm, je paardje gaat nog groeien, dus hoe dan ook moet je zadel nog wel een aantal keren aangepast worden. Westernzadels zijn helaas duur, en pasvorm van een zadel is heel belangrijk voor t behoud van zijn rug.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:07

XGabyvkeulen schreef:
Ik kan geen pony zadel op een paard leggen dat gaat niet passen qua breedte dat bedoelde ik :D en dan heb je een hele lange singel nodig..

Mijn maatje full pony heeft wel een kinderwesternzadel (gehad) :) Hartstikke rond en korte rug, maar toch een leuk zadeltje kunnen scoren die mooi ligt!
Ook westernzadels zijn er namelijk wel in verschillende maten. Ook qua breedte is er een hoop variatie, ondanks dat het misschien moeilijk te vinden is. En dan hing er ook nog een gewone singel aan :)

Wat je het beste dus kunt doen, denk ik, is toch op zoek gaan naar een zadelpasser. Allicht heeft die ook meteen een zadel voor je liggen. Waarschijnlijk kom je met jouw pony dan ook uit bij een kinderzadel, die al snel ook kortere beugelriemen zal hebben.

Overigens heeft Barefoot ook fenders voor korte pootjes. :+

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:13

Hahaha super bedankt voor alle reacties! Hij is zeker nog erg iel maar hij gaat ook niet veel breder worden dus ik ga gewoon door met rijden :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:14

Je zegt dt hij vijf is, maar weet je dat heel zeker? Was je er bij toen hij ter wereld kwam?? Misschien staat het wel in zijn papieren, maar ik blijf alsmaar het gevoel hebben dat hij een flink stuk jonger is. Ik geef hem net 3 jaar. Maar ik kan me vergissen hoor. Ik heb meer ervaring met busjes dan met ferrari's :O :n

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:16

Hahah Mrie we hebben al een tandarts er bij laten komen. Aan zijn tanden te zien is hij 5 lijkt me niet dat hij dan jonger is :) maar heb niet veel verstand van tanden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:23

Veel tandartsen hebben dat ook niet.. Hoe oud was hij toen hij bij jou kwam?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:24

Hij zal zeker nog wel breder worden hoor, als je serieus met hem gaat trainen (met mate uiteraard!). Hij mist echt nog bespiering, en niet goed passend zadel gaat daar niet aan bij dragen. Andere zadel lag ook al niet fijn die je had (of nog hebt). Spaar voor n goede zadelmaker, echt! Voor behoud van je paardje.

Als het een goede gecertificeerde paardentandars was dan kun je ervan uit gaan dat die leeftijd wel klopt. Maar ik denk wel dat dit paard in jongere jaren een tekort heeft gehad, waardoor ie inderdaad erg puppy oogt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:27

Dus ik ben niet helemaal gek....Pffff
Misschien toch maar erg voorzichtig rustig aan doen. Half uurtje rijden per keer is zat en niet te veel nieuwe indrukken op één dag. Dat vreet namelijk energie die hij beter kan gebruiken voor zijn groei en uitzwaar proces.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:09

Ik had hetzelfde probleem en heb de beugels van mijn zadel korter laten maken bij een zadelmaker. Bij westernbeugels kun je meestal niet zomaar een gaatje erbij in maken door de vorm van de fenders.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:15

Bedankt voor alle reacties! Ik heb toch gekozen voor een ander zadel 15,5 inch moet wel passen neem ik aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:21

Jou of het paard ;)

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:22

Beide :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:25

XGabyvkeulen schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb toch gekozen voor een ander zadel 15,5 inch moet wel passen neem ik aan?

dat zegt dus niks over passen --' je kan zelf gewoon geen zadel passen. laat er een zadelpasser bijkomen of je maakt je paardje kapot, dan kan je volgend jaar opzoek naar een ander paard ipv een ander zadel...

(zniet zozeer aanvallend bedoeld, maar mensen zien gewoon nog vaak niet het belang van een pssend zadel, en nu eenmaal elk paard is anders, dit kan je zelf neit zien)

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:27

Dat klopt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:00

En even ter leering ende vermaeck: inches zeggen alleen iets over jouw billen, niet over of het past op het paard. Dat is toch wel basiskennis en als je dat niet weet kun je onmogelijk beoordelen of een zadel fatsoenlijk past of niet. En je vader ook niet. En je instructrice ook niet.

En nu zal ik ophouden.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:08

XGabyvkeulen schreef:
Beide :D

Het zadel moet toch passen voor beide, ik weet echt wel dat 15,5 inch voor mij Telt en niet voor het paard. Maar als het voor mij al niet past telt kan het ook niet op mijn paard. Ik heb maat XS of 25<

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:21

Ik denk dat 15,5 inch voor jou wel erg krap wordt. Je hebt wel korte beentjes dus dat scheelt wel. Van belang zijn je bovenbeenlengte, sikte en je bips ;) Zou minimaal 16inch, en beste een model met korte kussens. Arabieren hebben sowieso vaak een hele lastige pasvorm qua zadel, plus dat hij nog wel veel gaat veranderen. Is een 2e hands cheyenne van Barefoot niks voor je? Niet heel duur, wat makkelijker qua pasvorm ook. Je rijdt nu ook nog niet intensief toch?