zadel hoofdstel en laarzen nieuw... help..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_88

Re: zadel hoofdstel en laarzen nieuw... help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:28

Van Rijs staat over het algemeen goed bekend. Komen ook aan huis eventueel en ze zijn 1 per week in Bodegraven waar je naartoe kan komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:26

Laarzen op maar laten maken bij Lipica?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:44

Ligt het nou aan mij of is paardlief een beetje aan de magere kant?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:55

HorseyDude schreef:
Ligt het nou aan mij of is paardlief een beetje aan de magere kant?

Ziet er juist super goed uit voor een 4-jarige onbeleerd paard!
Qua hoofdstel en zadel heb ik geen tips voor je, maar ik heb zelf DeNiro rijlaarzen, model Ottaviano cognac kleur. Zijn op maat gemaakt, heb ook smalle kuiten. Die waren geloof ik 400/450 euro.
Heb ze nu al 5 jaar en ze zijn nog steeds prachtig!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:58

Je paard ziet eruit alsof het geen makkelijke wordt voor een zadel. Buiten dat 60 kilo aankomen voor je gaat beginnen echt wel nodig is, zie ik een korte rug met hoge ruggengraat en schoft. Nu komt dat ook door gebrek aan vet en spier op de rug, maar op het moment van de foto ga je geen goed passend zadel vinden.
Dus eerst vanaf de grond hard aan het werk, oud zadel erop die redelijk ligt zodat er aan het zadel gewerkt kan worden.
Daarna hopen dat je een zadel al in bezit hebt die redelijk ligt op je paard zodat je kunt gaan zitten.zodra je kunt stappen draven en hij niet meer heftig reageert zadelmaker laten komen voor jullie beide. Jong paard dus goedkope tweedehands.
Zelf heb ik goede ervaring met Kees van rijs (niet met Jan).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:45

Begin met een goed gebruikt zadel en hoofdstel, liever een beter merk en kwaliteit 2e hands dan goedkoop spul nieuw met gevaar voor slecht passen en slechte kwaliteit.
En als je goede merkspullen 2e hands koopt en netjes onderhoudt kun je ze meestal wel weer kwijt ook als je aan een andere maat toe bent qua zadel.

Laarzen zou bij het het inrijden van een jong paard zeker niet voor nieuw gaan in die prijsklasse, eeuwig zonde van je laarzen.
Ik zou beginnen met chaps of oude goed zittende laarzen, er zit inderdaad zomaar een kras van een paaltje of bakrand op.

Ik zou in in de eerste instantie ook niet op kleuren letten maar op kwaliteit en pasvorm, de eerste periode is zo belangrijk met een paard, alles wat dan mis gaat en/of niet fijn zit wordt opgeslagen en moet je er later weer uit zien te krijgen, en je hoeft toch niet gelijk op wedstrijd... 8-)
Daarna kun je dan rustig op zoek naar je ideale setje...

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 09:50

had zelf in mn pb idd tips over van rijs gehad en heb die dan ook een bericht gestuurd. we zijn al lekker bezig met grondwerk. inmiddels is hij ontwormt en begint hij lekker op te knapen, hij is nog steeds wel slank maar geen raare buik meer gelukkig. we gaan ook eerst lekker spier opbouwen, maar wil hem niet verpesten door er een oud zadeltje wat net niet past op te leggen in het begin. mij is altijd geleerd dat een 2e hands zadel van 300 eur (bijv) beter is dan een nieuw zadel van 300 eur.
het punt is wat ik al eerder gezegd heb. ik start met een ander paard momenteel wel actief wedstrijden, dus als ik nieuwe laarzen koop dan ik mn oude laarzen thuis leggen en mn nieuwe laarzen bij dat andere paard :)
dankjewel voor de laarzen tips!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:02

Leuk hoor! Veel plezier

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:37

ik zou zelf voorr een zadel met verwisselbare boom kijken hier heb je wellicht veel meer plezier van. Omdat je deze aankan passen aan je paard.

kwa hoofdstel zou ik zeggen kijk naar wat bij het paard past.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:48

Ik heb zelf een Wintec (met verwisselbare boom) aangeschaft voor mijn merrie. Wintec valt over het algemeen onder de wat 'goedkopere' zadels omdat het geen lederen zadel is, maar heeft als voordeel dat het wel hele lichte zadels zijn. Daarbij ook makkelijk in onderhoud. Mijn merrie had een hele gevoelige rug door manegewerk met een verkeerd zadel, en dat is met dit zadel totaal in het niet verdwenen. De zadelmaker zei dan ook dat het ideale zadels zijn voor jonge en gevoelige paarden.

Ik ben wel van mening dat je, zelfs al groeit hij er misschien binnen een jaar uit, iets meer moet besteden aan een goed-passend zadel. Hij zit nu in de fase dat hij wordt gevormd natuurlijk. Maar zoals ik zei, dat is mijn mening.

Mijn zadel heb ik bij http://a3szadelservice.com/ vandaan, inclusief zadelpasconsult. Zadel was E475 geloof ik, en het consult E75. Is toch al 550 euro. En nee, ik ben geen rijke tata die met geld strooit, maar toch echt een arme student.. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:05

carika schreef:
600 euro voor laarzen maar niet meer dan 400 euro voor het zadel?
Ben ik de enige die de verhouding niet vind kloppen?
Ik zou eerst kijken of je een passend zadel, wat ook nog aan te passen is als je paard groeit, kan vinden voordat je de laarzen gaat bestellen.

edit: Nieuwe laarzen gaan waarschijnlijk ook nog een paar keer langs de bakrand met een jong paard, misschien toch in het begin voor een goedkoper optie kiezen?

Shona_ schreef:
Precies wat ik dacht!

En wat mij als eerste opviel :D :D
Komt me voor alsof je je laarzen belangrijker vindt dan de rug van je paard. (Maar ik denk dat je het zo niet bedoelt toch?)
Ik zou niet besparen "over de rug van je paard" Juist bij een jong paard die nog in de groei is, is een goed passend zadel van groot belang. Kies voor een goed merkzadel dat je ook weer goed kunt verkopen als je paard er is uitgegroeid. Dan ben je per definitie ook niet zo veel kwijt.
Voor wat betreft laarzen zijn er ook voor minder tegenwoordig prima laarzen te vinden.
De Mondoni Kingston van 199,00 heb ik zelf en vind ik een heerlijke laars. QHP heeft ook een betaalbare leuke nieuwe lijn waar je echt niet mee voor schut rijdt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:08

Ik ben zelf ook bij Van Rijs en ben daar super tevreden over. In Bodegraven aanmeten is echt een aanrader.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:10

Hoofdstel kan je op marktplaats vinden, meestal niet duur.
Laarzen weet ik niet, ik rij met schoenen.
Zadel misschien een boomloos zadel?
Er zijn prachtige modellen te koop,van dressuur tot western.
Kan je paard ook qua bespiering in mee groeien.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:38

Voor een lederen halster met naamplaatje: Van den Bosch zadel- en tuigmakerij of Horse Care Holland.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:49

Voor 400 eur kan je prima passende zadels kopen hoor! Ik heb altijd zadels van iets meer dan 200 eur die prima pasten gehad(goed gekeurd door de zadelmaker zelf) Tis niet dat mn zadel budget 150eur is ;) daarbij betalen mijn ouders wel mee aan mn laarzen en zoals ik al veel vaker heb gezegd rijd ik dagelijks een ander paard waarmee ik wedstrijden start, die nieuwr laarzen zullen dus dagelijks gebruikt worden dat zadel in het begin ook nog niet...
Wintec verwisselbare boom heefd bij mijn andere pony juist rugproblemen veroorzaakt ik heb gemerkt dat ze met smallere paarden moeilijker vormen naar de paardenrug, dus dat liever niet.

En ik zeg het nu voor het laatst ik blijf bij mn prijsverdeling als mn paard is uitgegroeit krijgt hij een op maat gemaakt zadel maar dat vind ik nu gewoon te duur. Voor 400eur kan je prachtige 2e hands zadels vinden, evt even laten opvullen en je hebt een fijner zadel als een nieuw zadel van 600 eur.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:02

bettyvn schreef:
Ik heb altijd zadels van iets meer dan 200 eur die prima pasten gehad(goed gekeurd door de zadelmaker zelf) Tis niet dat mn zadel budget 150eur is ;)

Voor 400eur kan je prachtige 2e hands zadels vinden, evt even laten opvullen en je hebt een fijner zadel als een nieuw zadel van 600 eur.

Niet gemeen bedoeld, maar wat is het nou precies wat je van ons verwacht? Ga je nou eerst een zadel zoeken en dan de zadelmaker bellen, of eerst de zadelmaker bellen, dan opmeten, dan een tweedehands zadel kopen van 400 euro, en dan weer de zadelmaker bellen om het zadel te laten opvullen?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 13:14

In OP vraag ik om een zadelmaker, vaak kunnen die zelf wel aangeven of het zadel nog extra opgevuld moet worden oid. Alleen de ene zadelmaker is duurder als de andere dus darom heb ik mijn budget ook aan gegeven.

RandaBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:36

Ik ben het met je eens hoor TS, tweede hands kan prima, zeker als je het zadel laat aanpassen door een goede zadelmaker. Maar alsnog is je budget ook voor tweedehands zadels erg laag, hopelijk kom je er uit! Voor laarzen kan ik je niet helpen, ik rij al 100 jaar met mijn cavallo's, heel blij mee.
Ruitershop Pas de Deux komt ook in Zeeland, tenminste wel bij ons vorig jaar. Volgens mij betaalde ik alleen best veel in voorrijkosten, viel wel ff tegen, maar consult en vullen was betrekkelijk goedkoop. Ik had Marjolijn Bode en daar was ik heel tevreden over, voor mij geen ander meer. Ze was heel observerend en wilde mijn paard bijvoorbeeld ook los zien bewegen en haalde er feilloos het zwakkere achterbeen uit en de dingen waar wij rijtechnisch tegenaan lopen, heb er zelfs in mijn rijden nog wat aan gehad haha! Ook zag ze dat het schouderblad links verder terug stond en mijn paard zodoende gevoelig was op de plek waar de boompunt tegen het linkerschouderblad kwam. Bijzonder want dat had nog niemand opgemerkt, maar rijden gaat nu na aanpassing voor meer schoudervrijheid heel veel fijner! Ze werkt ook veel met jonge paarden geloof ik.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:37

Van Rijs is wel vaak duur als ik uit eigen ervaring spreek. Is mij nog nooit gelukt om uberhaupt een prijs onder de 500 euro daar te horen in tweedehands zadels. Ook onderhoudskosten zoals opvullen is erg duur bij ze (imo).
Ze zitten zelf gevestigd in Zevenhuizen en ze kunnen ook bij jou thuis komen als je wilt (met voorrijkosten natuurlijk). Weet niet hoever ze vandaan bij je zitten.

Ieder heeft weer een eigen ervaring met Van Rijs, al is de mijne niet fantastisch met ze. Maar misschien was dat mijn pech.

Verder ken ik geen in de buurt bij jou.

Over het hoofdstel: ik zou gewoon bij het inrijden een goedkope gebruiken. Pas als hij was doorgereden is over gaan naar een dure. Als hij per ongeluk iets sloopt, denk je niet bij jezelf: Oef! Daar ging mijn prachtige cognac kleurige hoofdstel :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:42

Ik heb bij van rijs een nieuw zadel van 465 en een tweedehands van 265 vandaan. Dus onder de 500 lukt echt wel!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:51

Afbeelding
Ik heb de ottavianos van de Niro in de kleur Oxford (cognac dus haha). Waren nieuw in de aanbieding €450. Zijn er ook met verharde buitenkant! Qua kleur verschilt het hoeveel je poetst :P (linker laars)

debberley83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:24

Lipica laarzen: http://www.lipica.nl/
Alles wordt opgemeten en je kan zelf bepalen hoe je laarzen er uit komen te zien. Tussen de 300 a 400 euro ben je wel klaar.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:36

Van Rijs komt geen tweedehands zadel bij je passen aan huis onder de 750,-, dus als dat je plan was valt die af.
Overigens denk ik dat in die prijsklasse beter een zadel op marktplaats kan kopen en die kan laten nakijken door een zadelpasser. Als het echt heel slecht ligt zie je dat meteen en hoef je er ook geen passer bij te halen.

Eerlijk gezegd zou ik ook liever voor paard z'n comfort gaan dan voor eigen comfort. Ook als ze zo jong zijn moet het zadel gewoon goed passen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:16

Heb je de mogelijkheid om met je paard naar van Rijs toe te gaan?
Ik heb wel goede ervaringen met van Rijs, en ook met tweedehands zadels passen. Voor rond de 500 euro hadden ze toen ook genoeg zadels om te passen.

Voor laarzen zou ik kijken bij Lipica aangezien je bijna zeker denkt te weten dat ze op maat gemaakt moeten worden, is dat dacht ik in veel gevallen voordeliger dan een merk-laars op maat laten maken.

hoofdstel zou ik kopen na het budget wat je over hebt van je zadel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:31

Kaula schreef:
Van Rijs komt geen tweedehands zadel bij je passen aan huis onder de 750,-, dus als dat je plan was valt die af.
Overigens denk ik dat in die prijsklasse beter een zadel op marktplaats kan kopen en die kan laten nakijken door een zadelpasser. Als het echt heel slecht ligt zie je dat meteen en hoef je er ook geen passer bij te halen.

Eerlijk gezegd zou ik ook liever voor paard z'n comfort gaan dan voor eigen comfort. Ook als ze zo jong zijn moet het zadel gewoon goed passen.

Hoe kom je daar bij dat van rijs dat niet doet? Want bij mij is dat dus wel gebeurt..