Bit voor gevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_x

Re: Bit voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:45

Een dubbelgebroken appel bit werkt wel goed bij gevoelige paarden, maar zelf rijd ik het liefst bitloos.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:30

De trust flex schijnt idd erg fijn te zijn .
Die van mij loopt goed op bitten die blokkeren . Dus bv trust locked , stubben easy control .
Wel bustrens of kneveltrens uitvoering .
Zou zelf de trust flexi wel willen proberen nog ...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:35

Hier goede ervaringen met de Trust jointed locked.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:47

Mijn sensibele merrie doet het prima op een Happy mouth ongebroken trens. Kost 15 euro ofzo, dus dat kan je makkelijk een keer uitproberen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:43

Goede ervaring met de flexi soft watertrensje van trust. Al aardig wat geprobeerd maar geen successen tot het trust bitje. Eindelijk betere nageeflijkheid, normale reactie op ophoudingen (hiervoor dubbelgebroken, bitloos, hackamore, myler,... geprobeerd)

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:03

Past een watertrens misschien? /3

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:01

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 01:36

Als hij op een ongebroken bit het fijnste loopt zal hij de beweging in zijn mond van gebroken bitten niet prettig vinden.

En dan kun je inderdaad de eerder genoemde kunststof variant proberen.
Die heb je dan weer in een geheel gladde uitvoering maar ook met "bolletjes" .
Wel altijd opletten dat er geen scherpe haaltjes aankomen.
Maar bijvoorbeeld ook een myler.

Bij ej heb ik ook eens een bit zien staan, de omschrijving betwijfel ik, ik denk dat het voor een paard dat gewiebel in de mond niets vind het wel eens prettig kan werken. Maar eerlijk, zelf nooit mee gereden.
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _1805.html

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 02:11

Ik heb dit probleem ook een poosje gehad met mijn Haflinger, zeker toen hij jonger was. Een kneveltrens ligt heel stil in de mond en durven ze vaak wel aan te nemen. Het mondstuk zal je zelf over moeten nadenken of een bitfitter laten komen.

Bij een ongebroken bot moet je er bij stilstaan dat links een hulp rechts een hulpnis, doordat het bit onbewegelijk is. Mijn ervaring met een ongebroken trens is dan ook dat rechtuit mega fijn is, maar zodra je met buiging en stelling gaat werken, dan is dat bit helemaal niet fijn.

Als het het zo hoor is jou paard gevoelig op de lagen of tong. Zaak is dus om uit te zoeken welke van de twee dat is. Is jou paard gevoelig op de tong, dan kan je denken aan een bit met tongboog (correctiestang, myler level 3 oid) is het verhaal andersom, dus gevoelig op de lagen. Dan kan je denken aan myler level 1 of danger, en misschien werkt compleet ongebroken wel voor jou paard.

Om een basis te leggen met terug de verbinding op de hand krijgen, zou ik beginnen met een (dubbel gebroken, misschien met lock systeem) kneveltrens. ;)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 02:53

natascha v eijk van bitsymmetrie.nl is een aanrader, komt bij je langs bekijkt de mond en hoofd van je paard goed en zoekt bijpassend bit je mag er mee testrijden en op proef, ook je evt eigen bitten wil ze bekijken en kijken wat er het beste bij je paard past.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 02:55

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 03:37

Ik heb zelf enkele paarden op een ongebroken trens gereden maar nooit moeite gehad met de bochten. Ook niet met wijken, schouderbinnenwaarts of travers.
Het meeste sturen komt toch vanuit zit en been.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:43

Hier ook niet bruintje.
In het begin even omdat ze het been niet gewend was. Omdat ze altijd met kracht op enkel gebroken gereden was.

Hoef mijn binnen kuit maar in de zetten en ze gaat al. Bij de minimale opening van de hand heeft ze al stelling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:25

En zo hoort het ook.
Soms lijkt het wel of mensen ( niet ts) wonderen van een ander bit verwachten.
Natuurlijk kan het verschil in aanleuning geven maar het meeste komt toch vanuit zit en been.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:36

bruintje123 schreef:
En zo hoort het ook.
Soms lijkt het wel of mensen ( niet ts) wonderen van een ander bit verwachten.
Natuurlijk kan het verschil in aanleuning geven maar het meeste komt toch vanuit zit en been.

Paard moet niet zodanig met het bit bezig zijn dat hij niet meer op de rest let. Ongebroken of western billy allen mondstuk in D-trens loopt alles hier netjes op, gebroken is wiebel = onvoorspelbaar = eist alle aandacht op. Ongebroken D-trens ligt rustig en voorspelbaar in de mond en daar is pony happy mee. Te dik (en dat zijn veel kunststof bitten) geeft net zoveel ellende als wiebel, want kan niet comfortabel in de mond liggen. Bit zal eerst prettig moeten zijn voordat er naar geluisterd wordt, naar iets irritants luister je niet, daar probeer je van af te komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:47

Heb je mijn eerste bericht ook gelezen? :)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:48

Bij mij is een paardentandarts en tevens bitfitter geweest, deze heeft mij verschillende bitten aangeschreven: Sprenger Max Control, MetalAB Magic System en Trust Locked Joint en eventueel Myler.
Al deze bitten kunnen tot een bepaald punt buigen, en niet verder dus gaan dan als een soort van stang werken (als ik het zo goed zeg).

Mijn paard heeft een kleine (11,5 cm) en hele gevoelige mond en dan vooral tong. Aangezien de voorgeschreven bitten 16mm waren, behalve de sprenger als onderlegtrens (die uitverkocht was), ben ik voor een Myler level 2 gegaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:12

bruintje123 schreef:
Heb je mijn eerste bericht ook gelezen? :)

Ja, die rare houding van pony zoals in mijn ava staat is gevolg van niet fijn bitje. Nog steeds te rijden, maar wel over bijna elke scheve zandkorrel op zijn snufferd vallen door het met bit geklooi. Ander bitje en alles opgelost. Het kan dus zo veel verschil maken hoe braaf de pony ook is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:19

Ongebroken watertrens van rubber?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:29

Een africhtingstrens met hoge tong boog? bij mijn vorige bijrijdpaard waren bitten ook een 'probleem' toen ik hem begon te rijden liep hij op een dubbel gebroken, dat was het niet helemaal dus hebben we hem omgezet naar een ongebroken water trens, ging al beter behalve dat hij als het ware het bit ging omkeren met zn tong, waar door de achterkant dus omhoog lag > meer ruimte voor z'n tong. Ook liep hij toen nog met een gecombineerde neusriem. Dit is toen omgewisseld voor een lage neus riem. ging ook al beter. uiteindelijk als laatste een africhtingstrens met hoge tongboog in gehangen en hij liep hier heerlijk op. Voorheen was hij altijd onrustig met z'n hoofd, zo onrustig dat hij de teugels uit je handen sloeg. maar met deze combinatie liep hij eigenlijk wel fijn.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:34

Een meroth bit misschien? Mijn paard is ook heel gevoelig, maar net te hard voor bitloos (hij gaat dan hangen) Dit werkt perfect voor hem. ik weet alleen niet of dit mag op wedstrijd. http://webshoppegasus.nl/meroth-lederen-bit-fra/ (zie link voor meer info)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:37

Een leren bitje misschien?
Staat wel het een en ander op de zoekfunctie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:34

Ik zou het ongebroken bit pakken en daar bij de lagen sealtex omheen doen.
Google maar eens op sealtex, fijn spul. :j
Het is zelfklevend en zo kan je een zacht laagje om je bit doen. :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:45

Voor mijn merrie met hetzelfde probleem als jouw paard heb ik een neue shule bit:
http://nsbits.com/product/turtle-top0000012300001/
Afbeelding
Ligt erg fijn (stil en plat door het gedraaide tussenstuk) in de mond en dit is het enige bit dat ze accepteert. Ik ben hier via een bitfitter aan gekomen, ik kende het merk niet eens. Daarbij is het een beetje duur om zomaar even uit te proberen. Dus een bitfitter zou ik je zeker aanraden, die heeft net wat meer opties dan wat je standaard zou proberen. Ik ben in ieder geval enorm blij dat ik haar heb laten komen.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:51

Hoi,
Is een Sprenger Danger bit niks?
Die werken als een trens maar met wat meer teugeldruk als ongebroken trens zodat het niet kan scharen.