Paard en zadel te breed voor ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:08

Ik vind trouwens hoger zitten niet meteen instabieler hoor. Bij die Vaquero had ik daar echt geen last van. In het begin is het inderdaad even wennen, omdat je zo hoog zit. Maar boy, was ik blij met dat zadel! Niks instabiel. Daar kon je met geen mogelijkheid vanaf vallen. Dus hoger zitten vind ik geen probleem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:09

Homiafortuna schreef:
Ik sprak laatst ook iemand en die had een versleten heup. Te jong om al een nieuwe heup te plaatsen, maar zodanig versleten dat ze niet meer paard kon rijden. Zij is naar volle tevredenheid overgestapt op dameszadel.

Dat lijkt me echt doodeng!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:11

Fabster schreef:
Homiafortuna schreef:
Ik sprak laatst ook iemand en die had een versleten heup. Te jong om al een nieuwe heup te plaatsen, maar zodanig versleten dat ze niet meer paard kon rijden. Zij is naar volle tevredenheid overgestapt op dameszadel.

Dat lijkt me echt doodeng!

Dat is het dus niet en je kan gewoon door blijven rijden zonder teveel klachten. Probeer anders eens zo'n proefles.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:14

Homiafortuna schreef:

Dit kwam ook meteen in mij op. Maar zou dat ook geschikt zijn voor lange afstanden?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:16

Dat heather moffet hipsaver zijn wel tof. Jammer dat dat niet op een spaans zadel past. Maar dat is inderdaad wel het idee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:16

Ik heb zelf een extreem brede haflinger en daar een Trekker Luxus op liggen.

Ze heeft boommaat 42 dus qua breedte herken ik je probleem.

Zadel is niet smal maar zit heerlijk. Ook op lange ritten geen centje pijn.

Mocht je in de buurt wonen wil ik best een keer met het zadel bij je langs komen zodat je kan kijken of het wat voor je kan zijn.

Zelf ben ik destijds heel goed geholpen door Esther Groen van Greendistance

Maar goed of dat een oplossing is voor jou weet ik natuurlijk niet omdat ik niet kamp met dezelfde klachten.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:18

Zou niet weten waarom je met een dameszadel geen lange afstanden zou kunnen rijden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:18

Homiafortuna schreef:
Fabster schreef:

Dat is het dus niet en je kan gewoon door blijven rijden zonder teveel klachten. Probeer anders eens zo'n proefles.

Waar kan dat? En we hebben het wel over mijn idiote merrie, hè! Die springt alke kanten op _O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:20

MarliesV schreef:
Ik heb zelf een extreem brede haflinger en daar een Trekker Luxus op liggen.

Ze heeft boommaat 42 dus qua breedte herken ik je probleem.

Zadel is niet smal maar zit heerlijk. Ook op lange ritten geen centje pijn.

Mocht je in de buurt wonen wil ik best een keer met het zadel bij je langs komen zodat je kan kijken of het wat voor je kan zijn.

Zelf ben ik destijds heel goed geholpen door Esther Groen van Greendistance

Maar goed of dat een oplossing is voor jou weet ik natuurlijk niet omdat ik niet kamp met dezelfde klachten.

Dat zou echt heel tof zijn, maar ik zie dat jij in Hellendoorn woont. Ik woon zo n beetje aan de andere kant van NL, bij Breda! ;)

Maar die trekker heb ik inderdaad ook eens geprobeerd. De pasdame van Hidalgo verkocht die ook. Niet de luxus, volgens mij, want die heeft losse wrongen, toch? Ik had die met vaste wrongen geprobeerd. Dat vond ik niks. Maar dat zadel zat inderdaad wel minder breed, ja.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 02-09-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:20

Fabster schreef:
Die Gost heb ik ook wel eens naar gekeken. Zal inderdaad nog weer eens in verdiepen. Het enige waarom ik twijfel, is dat mijn lieve dame nogal eens plotseling opzij schiet. Van een spaans model kun he bijna niet af vallen. Zo n Gost geeft dan misschien wat weinig steun. Maar mss moet ik het toch eens proberen.

Ik heb een ghost op mijn brede fjord en ik heb een Ghost op mijn even zo brede Andalusier merrie.
Op mijn merrie heb ik al wat bokkensprongen kunnen uitzitten.

Het zadel zit vrij smal, ik zit er niet minder stevig in dan in mijn dressuurzadel en hij blijft ook goed liggen bij ronde paarden.
Ik zou eens overwegen om een ghost te testen (er is nu net een barok model op de markt ook <3 )

Rossfechten

Re: Paard en zadel te breed voor ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:27

Hidalgo zadels zijn semi boomloos toch ?
Zitten bij jou de kussens ook met klittenband vast ?
Misschien kun je iets met de kussens doen onder je zadel ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:32

Rossfechten schreef:
Hidalgo zadels zijn semi boomloos toch ?
Zitten bij jou de kussens ook met klittenband vast ?
Misschien kun je iets met de kussens doen onder je zadel ?

Boomloos ja. Die kussens zijn aangepast op het paard. Ik zou ze natuurlijk dichter bij elkaar kunnen zetten, maar dat is voor het paard weer niet bevordelijk.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 02-09-15 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:33

Ik zit echt heel erg stevig op de Ghost en mijn bijrijdster heeft de zelfde ervaring, 'haar' pony is extreem flexibel en kan soms erg onverwacht uit de hoek komen maar met de Ghost zit ze alles met gemak uit. Ik heb op de Ghost tot nu toe ook alles uit kunnen zitten, de dijwrongen geven heel veel steun en ik voel me heel zeker en save in het zadel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:35

lovelance schreef:
Ik heb een ghost op mijn brede fjord en ik heb een Ghost op mijn even zo brede Andalusier merrie.
Op mijn merrie heb ik al wat bokkensprongen kunnen uitzitten.

Het zadel zit vrij smal, ik zit er niet minder stevig in dan in mijn dressuurzadel en hij blijft ook goed liggen bij ronde paarden.
Ik zou eens overwegen om een ghost te testen (er is nu net een barok model op de markt ook <3 )

Weet je toevallig hoe dat model heet? Ik had al even op Buitenzinnig gekeken. Maar kon er niet echt wijs uit. Mss miet ik zo n zadel eens testen, inderdaad. Kijken of ik er op blijf zitten als mijn meisje weer eens spoken ziet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:52

Luxus ia inderdaad met losse wrongen .

Je bent niet de enige die het geen fijn zadel vind de eerste keer. Ook ik niet en zelfs mijn instructeur voelde zich een beginner de eerste keer er op haha.

Hopelijk vind je een oplossing.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:13

Fabster schreef:
Weet je toevallig hoe dat model heet? Ik had al even op Buitenzinnig gekeken. Maar kon er niet echt wijs uit. Mss miet ik zo n zadel eens testen, inderdaad. Kijken of ik er op blijf zitten als mijn meisje weer eens spoken ziet.

http://www.ghosttreelesssaddles.com/gho ... addle.html

Eerste beste link die ik gevonden heb. Buitenzinnig heeft hem wel al binnen ook.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:22

MarliesV schreef:
Luxus ia inderdaad met losse wrongen .

Je bent niet de enige die het geen fijn zadel vind de eerste keer. Ook ik niet en zelfs mijn instructeur voelde zich een beginner de eerste keer er op haha.

Hopelijk vind je een oplossing.

Ik vond m wel fijn. Alleen die wrongen niet. Maar ik had de Hidalgo al en wilde het eerst hier mee proberen, ipv weer een nieuw zadel. Heb er de afgelopen 2 jasr heel wat gehad. De zin én het geld raakt een x op, helaas. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:25

Misschien toch eens met Esther contact opnemen. volgens mij kan je ook zadel proberen bij haar voor een tijdje.

Snap de afweging heel goed hoor. Zijn maar weinig paardenmensen met een.geldboom in de tuin ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:27

lovelance schreef:
Fabster schreef:

http://www.ghosttreelesssaddles.com/gho ... addle.html

Eerste beste link die ik gevonden heb. Buitenzinnig heeft hem wel al binnen ook.

O wauw! Die is inderdaad tof! Benieuwd of hij ook een smalle zit heeft, dan.

Die Ghosts vind ik wel wat. Ik ga Buitenzinnig een bellen, denk ik. Je kan daar ook testen, toch?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:32

Homiafortuna:

Fabster:
Waar kan dat? En we hebben het wel over mijn idiote merrie, hè! Die springt alke kanten op _O

Homiafortuna:
Kijk eens op http://www.dameszadel.nl

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 06:21

Welk model ghost hebben jullie, dames? En waarom die gekozen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 11:06

Heb vandaag wel even snel zelf een kussentje in elkaar geflanst voor op het zadel. Lijkt op een flinke maandverband, zal ik maar zeggen. Op zich was het voor de spreiding van mijn benen wel aardig, alleen niet fijn voor de doos :(

Ben blij dat ik daar niet meteen een lange afstand mee heb gedaan. :D

Dus hij behoeft nog wat aanpassing. Mag ook wat breder. We gaan maar even knutselen en ook nog die ghost proberen.

Eerst nog mijn oude zaldi verkopen, heb ik weer geld voor iets anders. In de tussentijd probeer ik het met knutselen nog even op te lossen. Als er nog iemand is met een waanzinnig goed idee.... Ik hoor het graag.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:11

Fionami schreef:
Wat ik zei.ik ken je probleem. De adviezen die gegeven worden kloppen. Of hoger op je paard wat rijden instabieler maakt en minder in balans.je wilt natuurlijk dicht bij je paard zitten. Wij zouden dan zelf breed moeten gaan zitten. Ik weer zelf ook dat dit geen optie is.

Ik ben ook bezig met de zoektocht. Ben zelf nu aan het kijken voor een kent en masters.

Misschien kunnen wij elkaar op de hoogte houden want ook ik ben zoekende?!

Kent & Masters is ook erg breed in de taille..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:21

Ben je ook al eens naar een fysio gegaan voor je bekken-probleem? Misschien kan zo iemand je oefeningen meegeven waardoor je soepeler wordt. Misschien kan een fysio je ook tips geven hoe je het beste op je paard kan zitten.
Ik vergeet die regeltjes van de manege gewoon. Op mijn belg steek ik gewoon mijn tenen naar buiten. En ik zit altijd lekker ontspannen een beetje onderuit gezakt, op de kontzakken, en doorzitten vind ik minder zwaar dan lichtrijden. Bij een lange buitenrit af en toe even afstappen, of even je benen voor het zadel gooien, en dan heb ik nergens last van :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:04