Het probleem dat zadel heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:55

Afbeelding

Dit issie van de zijkant had ik toevallig laatst gemaakt voor iemand
Hele slechte foto hoor slecht belicht maar hij ziet d'r uit als nieuw

Ahryah

Re: Het probleem dat zadel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 23:20

Oh die ziet er nog heel netjes uit!
Ik ben benieuwd hoe die ligt op mijn paardje als de zadelmaker langs komt, hij zou in ieder geval een titan mee nemen om te passen :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:16

Ben benieuwd hopelijk past hij of is hij passend te maken (zal t laatste wel worden) ik hoef nooit een andere meer in elk geval

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:24

Tietse's choice cavaletti is misschien wel iets?

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:24

Pfff ik ken het probleem. Ben jaren op zoek geweest naar een goed passend zadel. Ben nu al ff tevreden met mijn Passier Hubertus Schmidt (ook op een klein paard met korte rug).

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:45

Pfff nou ik ben er nu wel een beetje klaar me....
Zadelmaker is geweest, Het is dus een Kentaur Penelopa geworden. Boomaat 3( maar viel breder dan prestige 34 volgends hem..) en een 17,5 inch.
Euroriding Titan 2 heeft er ook op gelegen, zat heeeeerlijk! maar brugde een beetje op dr rug..
Heb ook nog op een andere Kentaur gezeten ( een met allemaal vlakjes ofzo over het zadel? ) maar daar kon ik niet in zitten... vreselijk..
Kentaur Penelopa vond ik ook niet heerlijk zitten maar volgends de zadelmaker lag die het beste op mijn paardje en daar ging ik voor!
Paardje liep ook een stuk beter, veel ruimer en steeds met dr hoofd naar beneden willen.
Helaas vandaag na het rijden een droge plek bij dr schoft... ( wat mijn prestige ook deed) hij ligt ook wel een beetje krap aan de voorkant maar de zadelmaker zei toen die er was dat ie nog een beetje ging vormen aangezien alles nu nog helemaal gek en bol staat ( zweetbladen enzo hahaha)
Nu baal ik bestwel want die droge plek bij de schoft mag toch helemaal niet? of je zadel nog moet vormen of niet?

Heb even fototjes erbij van hoe die ligt op mijn meisje, kon ivm de regen niet betere fotos buiten maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:35

Vanaf foto's is dat lastig te zien en al helemaal met deze foto's. Op foto 1 lijkt die voorover te zitten maar op foto 3 weer minder.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:43

@wortelsussie
Ja dat klopt ik ga van de week even wat betere fotos maken maar ik wou niet buiten staan ivm de regen en in stal is het licht niet goed voor fotos hahah.
Hij komt wat omhoog aan de achterkant als ze dr hoofd helemaal naar beneden doet om te eten, maar het lijkt mij sowieso niet de bedoeling dat ik een droge plek heb bij dr schoft als ik het zadel pas 3 dagen heb ookal moet hij nog vormen naar het paard... ( dan heb je dus eerst drukplekken voordat het eens goed gaat liggen en je wilt juist van de drukplekken af..)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:46

Kentaur elektra
Euroriding titan 2

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:49

Bij mijn paard had ik altijd droge plekken op de schoft volgens mijn zadelmaker was dat goed

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:56

Droge plekken hoeven niet perse niet goed te zijn heb ik me intussen door verschillende zadelmakers laten vertellen. Gewoon naar je paard blijven luisteren.

Prestige valt vrij smal, viel mij ook al op. Dan is hij voor in de kamer breed genoeg maar kan hij halverwege de boom smaller zijn waardoor hij daar kam drukken. Althans,wel hetgeen ik tegenaan liep bij mijn andere paard.

Lastig he, die zadels!

Mooi zadel overigens die kentaur!

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:09

@kanakuzies
Euroriding titan 2 heeft erop gelegen. Lag wel oke maar brugde een beetje.
Kentaur elektra heeft er niet op gelegen maar hij had 2 andere Kentaur zadels mee. Dit waren volgends hem de enigste Kentaurs die op haar zouden kunnen passen. De Penelopa en de ithaka?. de Ithaka? zat voor mij voor geen meter en was een beetje aan de korte kant voor haar ( zo veel mogelijk draagvlak) De penelopa heb ik nu die lag beter dan de Euroriding titan 2 op haar.

Hmm de droge plekken zijn bij mijn paard echt drukplekken, ze is ook enorm gevoelig nu op dr rug.
Ze zaten ene beetje over de rugspier heen, waar je kussens ook zitten. Een zadelmaker vond het nodig een banaanzadel op een rechte rug te maken in Februari.. oeps ( en dan vol vertrouwen in je zadelmaker..)
Ze had dit weer vandaag maar in iets mindere mate. Alleen vooraan bij dr schoft/schouder
Zo werd het
zo begon het

@mellamoshan
Oh daar was ik me niet van bewust!
Bij mijn prestige waren het wel echte drukplekken.
Ik ben bang dat het bij deze ook drukplekken gaan worden aangezien hij vrij strak ligt vooraan.. Paardje loopt jammer genoeg gewoon door hoe slecht dr zadel ook ligt dus je merkt pas dat ze pijn heeft wanneer er al genoeg schade is gedaan..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:17

Droge plekken hoeven niet per sr slecht te zijn. Paard begint niet overal tegelijkertijd te zweten. Druk zal in praktijk ook niet overal hetzelfde zijn en dat is niet zo erg als er maar geen pieken zijn.
Droge plekken betekent dat het paard daar nog moest gaan zweten, dat er daar minder druk is, of dat er juist heel veel druk is.
Dat ze gevoelig is op haar rug geeft wel aan dat het mis is. Is ze gevoelig op die droge plekken of juist meer erbuiten?

Een foto van de plekken nu zou wel handig zijn trouwens.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 16-09-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:20

Hmm ligt je zadel dan niet veeeel te ver naar voren?
Moet 2 tot 3 vingers achter de schouder liggen.

Op mijn Fries en behoorlijk rond geribte KWPN merrie liggen de kentaur elektra en de titaan 2, misschien andere boom maat van de titaan proberen?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:32

@zankuzies
Ja ik zou denken dat ie teveel naar voor ligt dan. Maar hij ligt precies zoals de zadelmaker hem erop heeft gelegd en verder naar achter trekken mijn singelstoten helemaal naar voor ( zit al een farifax singel aan) Paardje is extreem rondgeribt met nog heel veel schouder erbij dus dat word moeilijk een zadel zoeken haha
Ik vond toen ik op de titan 2 zat wel dat haar schouders iets meer ruimte hadden, maar dat zadel brugde in het midden dus die man wou hem niet eens verkopen aan mij om die reden..

@geryon
Ze is gevoelig op de grote droge plek achter de schouders en achterop dr rug waar de kussens van mijn prestige eindigde ( te smalle boom -> naar achter kantelen dus veel druk achterop) Daar zit in de bespiering ook een deukje omdat die spieren daar gewoon niet meer konden komen
Dit zadel is langer en heeft geen franse kussens dus de druk gaat verder naar achter.
Ik ga later deze week even fotos maken als het droog weer is van de plekken. Het regende vandaag erg hard en ik heb alleen een buitenbak tot beschikking en binnen zie je door het licht de plekken niet goed.
Omdat ik hem vrij strak van voor vind liggen ga ik er van uit dat het een druk plek is/gaat worden?
Ik heb nog niet heel intensief ermee gereden aangezien ik het zadel pas 2 dagen in bezit heb dus ook nog wel een ingereden moet worden maar dat lijkt me niet de rede tot strakliggen/drukkingen. Heb er vandaag express wat zweet op gereden omdat ik gister opmerkte dat ie strak lag aan de voorkant en ik al bang was voor eventuele drukplekken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:40

Ja ik snap je wat betreft gevoelig hoor. Als ze dat nu al is. Ik snap alleen niet dat hij nu al wat krap is aan de voorkant. Wat als ze gaay groeien?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:46

Ja ik heb aangegeven dat ze weer groeit in bespiering. Ze is in een aantal maanden heel snel uit de prestige gegroeit en nu weet wat spier kwijt door t zadel en niet zo intensief meer werken dr komt niet zoveel meer op als eerst maar het groeit nog wel, ze word echt een kleine bodybuilder om zo maar te zeggen.
Hij zei dat ie de boom iets ruimer kon pakken door de kussens die eronder zaten (die onder je zweetbladen) daar zitten drukverdelers in en die lopen ook ietsjes voor me zadel uit net na de kamer en die zou die ook iets dunner kunnen maken. Daardoor kon die nog iets hebben als er weer meer spier op komt. Maar dan lijkt het me gek als die nu al strak ligt aan de voorkant dat ie nog meer kan hebben... (Ik kom er wel tussen met me hand maar ik moet wel echt wat moeite doen en paardlief word er niet blij van..)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:59

Als ze gevoelig is óp de droge plek zal dat wel een drukplek zijn inderdaad. Kan meerdere oorzake hebben. Wij zien niet waar die plekken precies zitten dus over de oorzaak kunnen we nog niets zeggen. Heb je al contact opgenomen met die zadelmaker dat het zadel toch niet zo lekker ligt? Vaak willen ze dan nog wel even komen checken.

Overigens even iets anders. Als ik jou was zou ik eerst gaan longeren voor twee maanden. Dan kunnen de spieren goed bijkomen van het vorige zadel en groeien zonder belemmeringen van een nieuw zadel. En dán, als ze weer beter in der bespiering zit, een zadel laten passen.
Of, een boomloos zadel kopen en daarmee rijden tot dan.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:11

is een zadel druk meting niet iets voor jou dan?? dan heb je iets meer kijk op wat er gebeurt met je zadel als je aan het rijden bent. Nu is dat natuurlijk ook niet zaligmakend maar wel iets meer info. de country mill doet dat, nijkerk, er zullen vast
ook andere zijn maar die ken ik niet.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 22:17

Nee heb de zadelmaker nog niet gesproken. Er komt nog een andere zadelmaker langs om dit te beoordelen dit weekend als het goed is. ( verkoopt zelf geen zadels maar ze stond erop te kijken wanneer ik me nieuwe zadel had voor haar mening)

Longeren doe ik inderdaad al veel.
Ben voor de zomervakantie gestopt met rijden en longeer vanaf die tijd al. De longeerbak is alleen niet altijd lekker te longeren met de laatste regenbuien aangezien het mis gaat met de bodem nu.. (Of heel nat en zuigend of loeizwaar of keihard) dus daar longeer ik niet al te intensief want dan loopt ze dr benen kapot. Masseur is ook al langs geweest toen en die komt over een paar weken weer. De plekken in dr rug waren volgends haar niet heel zorgwekkend maar het zat er wel.
De plekken in dr rug zijn al een stuk minder en de bespiering is ook al een groot deel terug. Wat er nu nog minder op zit is groot en deels gewoon minder vet omdat ze moet afvallen

De zadelmaker die dit zadel heeft gepast komt over 8 weken weer en bij twijfel eerder dus ik wacht even de mening van de andere zadelpasser af, wie weet zie ik wel gewoon spoken en is die plek niks.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:09

Nog even als reactie op mijn bovenstaande bericht.. (halfslapend typen werkt niet echt haha)

Wat ze nu nog gaat groeien in bespiering op dr rug gaat niet meer om boommaten. Dr komt nog wel iets bij maar ze gaat niet nog helemaal uit dr boommaat groeien (tenzij ze opeens maatje obesitas gaat worden..) Ze is dit jaar op een heel snel tempo uit dr vorige zadel gegroeid dus die fase hebben we al gehad

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:07

En wat was de mening van de zadelmaker die is langs geweest?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:32

Even nog over verstelbare zadels...
Sommer is te verstellen, maar niet door er een breder kopijzer in te zetten, sommer werkt infrarood enneen pers net zoals een paar andere merken , dat systeem werkt echt goed em het zadel hoeft er dus niet voor uit elkaar gehaald te worden of ingrijpende dingen mee gedaan te worden die de contstructie kunnen vernaggelen.
Daarnaast kwalitatief echt heel mooi spul.
Zou er echt eens serieus naar kijken als je nu nog op zoek moet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:15

Sonja@ bovenstaande geld ook voor de merken : kentaur, Zaldi, Kieffer , Sommer. (en misschien nog wel meer)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:18

Klopt... maar sommer werd genoemd , dus die haalde ik aan :)