Wat doe jij met je beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:14

Erover (heb trouwens ook closecontact, dus eronder kan niet :P )

eronder is niet goed voor je veiligheid en het schijnt erg slecht voor je zadel te zijn (zou het zweetblad kromtrekken volgens diverse zadelmakers)

Over dat 2e: google zoekfunctie: Beugelriemen onder zweetblad slecht...en je krijgt tig hits op Bokt ;)

Anoniem

Eronder. Ik vind het juist wel prettig rijden en heb voor mijn gevoel helemaal zwabberbenen als ze erover zouden zitten met mijn tuigpaard haar salsa act.
Ook heb ik de beugelriem sluitingen onderaan hangen, want ik kreeg altijd blauwe plekken in mijn liezen van die sluitingen.
Het enige nadeel is inderdaad als er meer op het zadel/paard rijden, want het verstellen gaat niet echt makkelijk meer als er is aangesingeld...

Nou wist ik dat niet dat eronder slecht zou zijn voor je zadel, maar zadel ziet er nog als nieuw uit na toch alweer 7 jaar...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan19

Snollygoster schreef:
Ik rij erover, heb altijd gehoord dat als je ze onder het zweetblad hebt de veiligheid niet werkt als je zou blijven hangen. Sinds dit jaar mag er ook niet meer zo op wedstrijd gereden worden..
Ik wil ze er wel onder doen, ik heb mijn zadel nu iets meer dan een jaar maar de slijtage van de beugelriemen op het zweetblad begint toch al erg te worden :n

Huh?? Ik heb geen dubbele beugelriemen, maar maak ze zeg maar onderaan bij de beugel op maat, juist om ze eronder te hebben. Heb er niks van mee gekregen dat dat niet meer zou mogen op wedstrijden?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:19

marjan19 schreef:
Snollygoster schreef:
Ik rij erover, heb altijd gehoord dat als je ze onder het zweetblad hebt de veiligheid niet werkt als je zou blijven hangen. Sinds dit jaar mag er ook niet meer zo op wedstrijd gereden worden..
Ik wil ze er wel onder doen, ik heb mijn zadel nu iets meer dan een jaar maar de slijtage van de beugelriemen op het zweetblad begint toch al erg te worden :n

Huh?? Ik heb geen dubbele beugelriemen, maar maak ze zeg maar onderaan bij de beugel op maat, juist om ze eronder te hebben. Heb er niks van mee gekregen dat dat niet meer zou mogen op wedstrijden?

Ik rijd bij de LRV in België, hier hebben ze in januarie aangekondigd dat het niet meer mag.. Ik ben toch nog heel veel mensen tegen gekomen die ze er toch nog onder hebben :')

marjan19

Re: Wat doe jij met je beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:24

Oh ja, hier in Nederland nog niks van gehoord.. Je beugel kan natuurlijk niet mee over het zadel heen als je er aan de zijkant afvalt.. Mijn zweetbad zit ook nog eens 'vast' aan mijn zweetbad.. Maar met vallen nog altijd veilig beneden gekomen gelukkig :=

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:36

Heb eenmalig geprobeerd onder het zweetblad en vond het vreselijk rijden. Vooral bij oefeningen als travers vond ik het heel erg storend. Had het idee dat mijn hele been werd geblokkeerd.
Ik heb nu een zadel met een enkel zweetblad, dus ook de riemen over het zadel. Rij ook met enkele dressuurriemen.

marjan19 schreef:
Oh ja, hier in Nederland nog niks van gehoord.. Je beugel kan natuurlijk niet mee over het zadel heen als je er aan de zijkant afvalt.. Mijn zweetbad zit ook nog eens 'vast' aan mijn zweetbad.. Maar met vallen nog altijd veilig beneden gekomen gelukkig :=

Ja, dat is wel een punt. Ik ben meer dan eens zodanig van het paard gekiept dat er 2 beugels aan 1 kant hingen. Mede daarom ben ik overgestapt op safe-style beugels.

Ennuh: je zweetbad zit vast aan je zweetbad :o? :D

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:47

Roodvos schreef:
Heb eenmalig geprobeerd onder het zweetblad en vond het vreselijk rijden. Vooral bij oefeningen als travers vond ik het heel erg storend. Had het idee dat mijn hele been werd geblokkeerd.
Ik heb nu een zadel met een enkel zweetblad, dus ook de riemen over het zadel. Rij ook met enkele dressuurriemen.

marjan19 schreef:

Ja, dat is wel een punt. Ik ben meer dan eens zodanig van het paard gekiept dat er 2 beugels aan 1 kant hingen. Mede daarom ben ik overgestapt op safe-style beugels.

Ennuh: je zweetbad zit vast aan je zweetbad :o? :D

Oh ja, leuk he autocorrect op je telefoon, ook nog echt een zweetbad he :+

Nee m'n zweetblad zit vast naar beneden zeg maar, aan m'n singelstoot.. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen haha

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:22

Zo'n ding heet een oversingel -:) . Het idee erachter is dat dan de zweetbladen mooi strak naar beneden blijven liggen. Had mijn oude Passier ook. Zie je eigenlijk nooit meer aan de moderne zadels. Ouder zadel misschien?

Ik zou dan in elk geval wel met veiligheidsbeugels rijden als ik jou was... #)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:52

Roodvos schreef:
Zo'n ding heet een oversingel -:) . Het idee erachter is dat dan de zweetbladen mooi strak naar beneden blijven liggen. Had mijn oude Passier ook. Zie je eigenlijk nooit meer aan de moderne zadels. Ouder zadel misschien?

Ik zou dan in elk geval wel met veiligheidsbeugels rijden als ik jou was... #)

Nou nee, anatomica zadels hebben het. Geen oversingel, aan de binnenkant van mijn zweetblad zit een stukje autogordel zeg maar genaaid waar ik m'n singelstoot door haal voor ik hem vast maak. Mijn zadel is nu een jaar of 2 oud

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:29

listiglistje schreef:

eronder is niet goed voor je veiligheid en het schijnt erg slecht voor je zadel te zijn (zou het zweetblad kromtrekken volgens diverse zadelmakers)

Over dat 2e: google zoekfunctie: Beugelriemen onder zweetblad slecht...en je krijgt tig hits op Bokt ;)

Dat niet alleen, het geeft ook wrijving over je singelstoten. In mijn geval waren mijn singelstoten wat lager vast gemaakt (3 punts bevestiging, dus het leder start pas halverwege) ik had 2 keer op een jaar tijd dat mijn singelstoot geknapt was bij de stiksels. Kwam dus door de wrijving van de beugelriem.

En als je ergens achter blijft hangen gaat ofwel je zweetblad afscheuren of je beugelriem wordt stuk getrokken. Blijf je als hij er over hang hangen, dan schuift hij gewoon van de haak af.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:57

listiglistje schreef:

Bij mijn kieffer zadel heb ik ze onderlangs, maar het zweetblad wordt er niet mooi van. Echter was ik toen eigenwijs en wilde ik het persé zo hebben...

Bij mijn nieuwe zadel heb ik de riemen bovenlangs.

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:01

Ik heb ze er boven! Heb zo veel mee bewegings vrijheid en word niet gedwongen in een bepaalde houding.
Had het laatst geprobeerd om ze onder het zadel te doen maar na een rondje ben ik snel weer afgestapt om ze erboven te doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:07

Snollygoster schreef:

LRV dan toch?

edit; zie nu je volgende reactie pas. :) Dat ze daar op de KR maar niet mee beginnen want ik krijg blauw plekken als ik ze er over moet doen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:15

Blauwe plekken, hoe dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:05

Nibbit schreef:
Blauwe plekken, hoe dan?

Met bloedverdunners en cortisonen kom je sowieso al een heel eind en dan is elke oneffenheid helaas genoeg. :) zitten ze onder mijn zweetblad dan is daar wel een bolling in maar die is veel zachter (minder plotse overgang) dan wanneer de beugelriem er over loopt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:29

Onder het zweetblad met de gesp onderaan. Ik heb dan ook beugelriemhoesjes.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:45

Snollygoster schreef:

Huh op officele knhs wedstrijden? Nog nooit van gehoord..
Heb ze er sinds een week onder, omdat ik de sporen op de zweetbladen toch wel zonde vind. Zadel is pas halfjaar oud. Steek de beugels nu niet op.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:53

Ik heb ze er over. Heb veel meer bewegingsvrijheid op die manier en vind het veel lekkerder zitten. Daarnaast is de veiligheid ook belangrijk, wat voor mij nog een extra reden is om ze er boven te dragen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:01

Ik deed ze er ook altijd gewoon overheen, zit fijner! Enige nadeel is dat je er lelijke plekken van krijgt op het zweetblad..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:04

Ik draag ze erover. Ze kunnen er wel onder, maar voor mij is het praktisch om ze gewoon helemaal op te kunnen steken wanneer nodig. Ik vervoer mijn zadel vaak en in het begin liet ik ze dan een beetje bungelen, maar dat vond ik gruwelijk irritant.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:06

Ik draag ze erover. Eronder vind ik niet zo fijn.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:12

Ik heb ze erover. Ik rij met Wintec en Passier beugelriemen, deze zijn boterzacht en maken hierdoor geen gebruiksporen op je zweetblad...de prijs is mss wat minder aantrekkelijk, maar dat heb ik er dan ook graag voor over als mijn zweetbladen mooi blijven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:23

@Ayasha (en anderen): ik rij met beugelriemen gelijkend op deze:
http://www.ruitersportdenbesten.nl/beug ... ssuur_1154
Ook na 5 jaar nauwelijks sporen op het zweetblad en geen vervelende bult onder je bovenbeen.

@marjan 19: oh, die constructie ken ik niet. Geeft een close-contact idee als ik het zo lees. Ik zou daar de beugelriemen niet onder durven doen.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:29

Erboven.
Eronder slijten mijn singelstoten.
En heb als tip waar de beugels erover zitten vet houden zodat je het niet gaat zien.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:33

Bedankt voor alle reacties :D

Dat eronder dragen mogelijk de veiligheid belemmert wist ik helemaal niet!
Weer wat geleerd :))
Op mijn zadel zitten al plekken. Opzich zijn ze een beetje weg te vegen maar tijdens het invetten van mn zadel blijft die plek dof ofzo. Ook als ik er vet overheen smeer :Y)
Denk dat ik ze er maar overheen hou. Heb een tijdje met een kunststof zadel gereden met beugels onderdoor, vond het wel fijn en vandaar mijn vraag maar dit zadel kostte me een rib uit mn lijf dus wil ik het ook gewoon graag levend houden :+