Zucht, kapotte mondhoeken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Zucht, kapotte mondhoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:48

Bij mijn haflinger waren een maatje groter en een hoge neusriem inderdaad een goede oplossing.
Nu had hij niet echt kapotte mondhoeken, maar meer velletjes boven de mondhoeken, van de beweeglijkheid van het bit.
Bou jouw paard zou ik het eerder in een reactie op het materiaal zoeken. Een leren bitje is wel het proberen waard. En een hoge neusriem is heel simpel uit te proberen door de sperriem er af te halen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:50

Even iets heel anders dan een ander bit. Maar wat doe je na het rijden?
bit goed schoonmaken?
mond schoonmaken?
mond invetten?

dit heeft bij mijn paard de wondjes opgelost

Gentle7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:53

Je kunt een stuk van een zeemleren lap om je bit heen naaien, dit voelt heel glad in de mond. Succes ermee!

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:24

Urielle: Oke, dan ga ik daar eens mee beginnen :)
Kaat: Ik ben nu naar Sprenger en Neue Schule aan het kijken bedoel je dat met anatomisch gedoe?
Mypegasuss: Die bitringen zien er wel handig uit ja! maar was rubber niet stroever/ruwer in de mond? De monboter ga ik ook eens naar kijken!
cha_mira: Hmm dus toch dat goldenwings bit.. Lage neusriem ga ik uitproberen!!
Amanda: Ben bang dat het lerenbit te 'dik' is voor haar.... Neusriem ga ik ook proberen, samen met de andere neusriemen haha ;)
Ufurio4e: Wat ik doe na het rijden? Het bit goed schoonmaken (ik houd niet van vieze bitten haha) Meestal laat ik mijn paard dan wat drinken en smeer ik honing ik de mondhoeken. Honing vanwege de natuurlijke antibiotica en voor de smaak, vaseline ofzo lijkt me nou niet echt lekker..
Gentle7: Dat word helaas te dik voor mijn paard..

Nogmaals echt super fijn dat jullie zo meedenken! De verschillende neusriemen ga ik sowieso uitproberen!
Zelf ben ik nu op horsebitbank aan het kijken. Daar kan ik de bitten uitproberen. Tot nu toe vallen mij de dynamic van sprenger, de kneveltrens van Neue schule en de goldenwings op. Die zouden toch wel het proberen waard zijn.
Wat denken jullie?

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:33

Je zou voor het springen en crossen ook een hackamore kunnen gebruiken, geeft meer druk op de neus dan een bitloos hoofdstel. Er moet wel verantwoord mee omgegaan worden....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:40

Als de neusriem te laag hangt kan velletje tussen neusriem en bit komen. Volgens mij is dat de grootste oorzaak van bitwondjes

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:06

Ik had ook zo'n probleem gevalletje.. Dankzij een ander topic hier, heb ik Acavallo bitringen gekocht. Deze zijn van een soort gel gemaakt en gaan een klein stukje in de mondhoek naar binnen. Ideale dingen en bij mij was probleem opgelost.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:11

Een leren bit is toch heel erg dun? Maar sommige zeggen dat je paard daar ook wondjes van krijgt, alhoewel ik daar nooit iets van gemerkt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:21

Heb je een foto van hoe je hoofdstel en bit zit?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:39

Mijn tweede paard had ook veel problemen mee. Totdat ik de acavalor bitringen kocht en nu met de mexicanse neusriem rij.
Wel balen dat ik geen andere alternatif niet heb om weer wat dressuur te starten ...

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:35

Equipro: klopt, zou kunnen. Maar daar mag je geen wedstrijden mee starten..

Dorine: mijn neusriem zit al vrij hoog (een vinger onder het jukbeen)

Justdjen en skogan: Nou dan ga ik daar toch ook maar eens naar kijken. Heb er al meer over gehoord :)

Michellkuh: welke bedoel jij dan? Ik kan alleen maar bitten vinden die dikker zijn dan een 'normaal' bit.

VivaLaViva: Ik ga eens zoeken naar foto's ( haar mondhoeken zijn nu ook kapot, dus wil liever geen bit in haar mond nu..)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:51

Ik heb met mijn paard exact hetzelfde probleem gehad, werkelijk alles geprobeerd, van verschillende bitten tot bontjes tot rubberen ringen. Uiteindelijk ben ik gaan rijden met een sprenger africhtingstrens en alle problemen zijn weg, nooit wondjes meer gehad.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:54

Kan denk ik ook liggen aan een vitamine tekort. Ik geloof vit E. Maar dat moet je even nazoeken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:54

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:11

Mijn paard heeft tijden last gehad van scheurtjes binnenmonds. Na lang zoeken was Bandage Sealtex v Bi voor ons de oplossing.

http://www.drunensruiterhuis.nl/bitten/ ... 1/C/231287

Niet zo duur dus altijd het proberen waard

Edit:
er staat bij: Hecht zich permanent vast.
Dit houdt in dat het plakt aan zichzelf, maar niet aan het bit. als het vies wordt kan je het gewoon makkelijk losknippen en vervangen

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:37

Het duurde even maar hier een update!

Heb ik gewacht tot de mondhoekjes weer mooi heel waren. Ik heb daarna de bitringen van alcavallo gekocht + een bit van koper. Tot nu gaat dat goed!! Ik heb er nu 1 weekje mee gereden, hopen dat het nu goed blijft gaan :D

Iedereen super bedankt voor de tips heb er echt wat aan gehad!!