Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Re: Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 18:08

Nicky dat is dus precies waar ik bang voor ben. Zoveel moeten proberen, kopen en dan nog niet goed zijn. Een goed passend zadel heeft geen prolite nodig is mijn overtuiging. Kan nu inprincipe ook zonder dus tjaaa

En Johanna ja dat klopt ook natuurlijk. Als ik recht had gezeten had ik van allebei de kanten last gehad hehehe

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 12:10

Afgelopen woensdag weer een zadelpasconsult gehad. Heb een stuk of 6 zadels geprobeerd waaronder Passier Ruiz Diaz Anky en Seabis. Er zat op dat moment niets tussen waar ik heel erg enthousiast over was helaas. Mijn paard vond de Anky Painted Black wel heel erg fijn ondanks dat die eigenlijk niet hoog genoeg voor de schoft was. Wat een verschil zeg, hij liep beduidend beter en de voltes rechtsom deed hij nu zonder er uit te draaien. Ben er nu dus ook van overtuigd dat ik niet alleen voor mezelf een ander zadel moet maar ook voor mijn paard.

De Anky gaat m dus niet worden omdat hij niet hoog genoeg is en ik hem zelf wat ruim vond zitten. De seabis Vigo vond ik qua zitting al beter maar de kniewrongen echt niet fijn. Paard liep er ook minder onder. Nu de hoop gevestigd op de afspraak met het zadelatelier die binnenkort is

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:19

Heb je al eens aan custom gedacht?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 12:31

Ja heb ik aan gedacht. Voormalige stalgenootjes rijden er mee. Als ik zie hoe dat gegaan is bij mijn vriendin en ik lees hier op bokt de ervaringen, dan heb ik daar niet direct een heel goed gevoel bij. Zelfde bij Hulsebos en AB. Hoor heel vaak dat mensen het heerlijke zadels vinden maar als ik dan hoor over de service, lange wachttijden etc dan schrik ik daar een beetje voor terug. Geloof dat het er vaak wel van afhangt wie het zadel komt aanmeten...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:32

Heb voor mijn reus met hoge schoft,zware schouder en korte rug nu een Prestige doge en KM worldriding.De zit(taille) van de prestige vind ik mn heerlijk; smal, close contact.Beugels gaan 2 gaten langer.Eindelijk ook een zadel wat genoeg ruimte geeft voor zn schouder.Ben persoonlijk wel fan van Godfried.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:39

De service van custom moet wel enorm goed zijn. De wachttijden zijn idd lang, maar je kan wel een leenzadel krijgen

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 13:23

Ik wacht denk ik eerst maar het consult van het zadelatelier af. Als ik daar ook niet slaag, maar eens kijken voor andere opties.

Het was overigens wel heel leerzaam om al die zadels te testen. Vond de Anky dus behoorlijk ruim in de zitting en de Seabis echt super qua zitting en voor mijn gevoel echt kleiner. Maar allebei 17,5 inch...En blijkbaar vind ik een wat naar voren gesneden zadel/zweetblad fijner dan eentje waar mijn bovenbeen echt naar beneden geduwd wordt. Maar ook dat ik mijn been wel goed kan laten afhangen en been niet op hoef te trekken om de steun van de kniewrong te krijgen.

Veel gespiekt bij mijn stalgenootjes en een paar rijden op Albion. Mss toch eens even vragen of ik ff mag voelen. Budget heb ik omhoog gegooid omdat ik merk dat 1000 toch wel erg krap wordt als ik niet op een 2e hands zadel uit kom.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 19:18

Heb afgelopen weekend op een nieuw AB-zadel gezeten. Vond het een heerlijk en mooi zadel! De meningen zijn erg verdeeld over deze zadelmaker, maar na me goed ingelezen te hebben en ervaringen uit 1e hand gehoord te hebben toch maar een afspraak gepland. Dus nu heb ik 6 okt een afspraak bij het zadelatelier en 7 okt bij AB.

Vervolgens kreeg ik vandaag telefoon van mijn vaste zadelmaker De verlichte zit, dat ik aanstaande woensdag zadels kan passen...Dus nu ineens 3 afspraken staan. Als daar niets utkomt weet ik het ook niet meer hoor....

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:26

Duimen hoor! ;)

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:32

Wat grappig dat je naar aanleiding van mijn topic wakker bent geschud. Ik heb volgende week een zadel pasconsult voor de kent en masters s line high wither (hoge schoft) . Ik ben benieuwd hoe of wat en of dit voor mij wat is. Ik ben heeeeel benieuwd wat er bij jou uit rolt met zadels passen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 14:58

Zo zie je maar dat Bokt ook heel nuttig kan zijn ;-) Voor mij was Kent en Master helaas geen optie. Ik zal uiteraard laten weten waar ik op uit kom. Morgen komt de Verlichte Zit. Ben heel benieuwd wat hij bij zich heeft!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:06

Vandaag is zadelpasser nr 3, mijn eigen zadelmaker, langs geweest. Wederom niet geslaagd :-( Maar wel weer wat wijzer geworden. Max blijkt duidelijk beter te lopen onder korte kussens. Hij liep onder de Prestige Passion (monoblad)17 inch heel fijn. Volgens mijn zadelpasser geeft hij dus de voorkeur aan kussens zonder souffle. Ik vond de zitting heel fijn maar de wrongen weer niet. Ik ging behoorlijk strak in de knieen rijden. Heb verder nog andere types Prestige geprobeerd, een Chamberlain en ook weer een Anky (monoblad) maar deze Anky was verschrikkelijk voor allebei.

Godfried gaat verder zoeken voor me, maar gaf aan dat het qua budget dan alleen maar omhoog gaat, de keuze beperkt is en dat hij z'n best zou doen om ook iets 2e hands te zoeken.

Ik hoop toch zo dat ik over 14 dagen wel slaag met de maatwerkzadels....Ook beter voor mijn spaarrekening ;-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:10

Dat klinkt alsof er veel gegokt wordt en met 'trial and error' gewerkt wordt, terwijl dat helemaal niet nodig is. Jammer.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:26

Heb je al naar een sella zadel gekeken van het zadelhuys. Ali heeft veel verschillende modellen misschien even contacten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:35

Wanneer heb je dan je afspraak met Zadelatelier? Kan me niet voorstellen dat je na dat consult nog het gevoel hebt dat je niet geholpen bent namelijk. Wat je tot nu toe hebt meegemaakt, daar krijg ik echt kriebels van.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:36

Aimee kun je dat nader toelichten? Het is voor mij inderdaad zoeken naar de speld in de hooiberg. Met 3 sessies weet ik nu wel beter wat mijn paard fijn vindt en ik niet. Maar wat het dan wel moet worden, weet ik niet. Daarom denk ik nu dat maatwerk de oplossing gaat bieden. Combi van wat mijn paard fijn vindt en wat ik fijn vind. Ik word graag wijzer gemaakt als je denkt dat ik de oplossing ergens anders of op een andere manier moet zoeken ;-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:48

Er wordt nu uitgeprobeerd wat je paard wel en niet prettig vindt en wat jij prettig vindt. Oftewel: trial and error. Wikipedia beschrijft dit als: Engels voor 'proberen en missen', 'gissen en missen' is een manier om iets te leren of om een oplossing te vinden. De term probeerhandeling en de uitdrukkingen leren met vallen en opstaan drukken ongeveer hetzelfde uit. Trial-and-error is uitproberen en leren van fouten.

Waarom? Je hoeft niet dezelfde fouten te maken als anderen. Het is prima mogelijk om aan de hand van een uitgebreide analyse te bepalen welke eigenschappen een zadel nodig heeft voor jou en voor jouw paard.
Daar heb ik hier al eerder over geschreven en is verder aan voorbij gegaan.
Jammer, want is gewoon niet nodig.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:56

Ah zo bedoel je het Aimee. Ja, ik snap goed vanuit jouw visie kennis en ervaring dat je het jammer vindt dat ik niet voor een volledige analyse ben gegaan. Ik heb de info op je site gelezen, je reacties in het eerdere topic gezien en die hebben bij mij in ieder geval wel tot bewustzijn geleid. Waarom ik dan toch de stap tot een analyse van jou niet heb gemaakt, snap ik zelf eigenlijk niet zo goed. Ik denk dat ik het probleem een beetje gebagitaliseerd heb. Zo van: als ik maar genoeg zadels pas weet ik vanzelf wel wat we nodig hebben. In de stille hoop en overtuiging dat ik bij de 1e afspraak een Rossner Amerika zou kopen. Daar heb ik in ieder geval jaren fijn mee gereden en paste op meerdere paarden.

Nu ben ik 3 afspraken verder, een stukje wijzer geworden maar nog steeds zadelloos. Had ik direct een analyse laten doen, dan had ik me al deze afspraken kunnen besparen en direct op mijn doel af kunnen gaan. Maar ja, achteraf kijk je een koe in z'n kont ;-) Ik hoor graag wat anderen denken en vinden maar wil het altijd wel zelf ervaren en een mening vormen. Voor dit moment kies ik daarom nog voor de 2 afspraken die ik heb staan. Wordt dat ook niks dan is de kans groot dat je alsnog bericht van me ontvangt om een afspraak te maken ;-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:43

Het gaat mij er niet om dat je een afspraak bij mij moet maken, maar dat je nu steeds mensen laat komen die duidelijk een werkwijze hanteren waarmee je fouten moet maken om tot resultaat te komen.
Dat is met zadels maar algemeen geaccepteerd, terwijl de kennis voorhanden is om fouten te voorkomen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:46

Olympia96 schreef:
Wanneer heb je dan je afspraak met Zadelatelier? Kan me niet voorstellen dat je na dat consult nog het gevoel hebt dat je niet geholpen bent namelijk. Wat je tot nu toe hebt meegemaakt, daar krijg ik echt kriebels van.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 07:12

Olympia 6 okt heb ik een afspraak met het zadelatelier en 7 okt met AB.

De personen die nu zijn geweest hanteren inderdaad het algemeen geaccepteerde en waar ik dus ook in mee ga: Kijk naar de bouw van het paard, zadel er op en uitproberen maar. Veel proberen en je komt er vanzelf achter wat het perfecte zadel is.Even zwart/wit hoor, want Godried heeft wel degelijk ook naar mijn postuur en voorkeuren gekeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:21

Ik heb sinds kort een crown en vanaf het moment dat ik opstapte viel het me op dat deze Veel smaller is. Wat ik er over las is dat het zadel ook geschikt is voor smalle bekkens.

http://www.oldehietmoat.nl/zadels/crown.html

Heb de roella. mijn merrie heeft ook een flinke schoft en zadel ligt hier erg mooi op.
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 24-09-15 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:27

Heb je al eens gekeken naar een Kentaur?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:06

Oh super! Ik weet bijna zeker dat je een veel beter gevoel aan de Schutte aanpak overhoudt. Ben benieuwd naar je ervaring straks!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 09:25

Ik kijk er ook echt naar uit. Als ik de info op de site en de ervaringen hier lees, dan doet zij in principe zo'n analyse waar Aimee het over heeft. AB ook. Beide personen hebben zo hun pluspunten maar voor mij is het belangrijkste dat mijn paard een absoluut goed passend zadel krijgt. In de tweede plaats dat ik fijn zit en in de derde plaats een goede deal ;-) We zullen zien wat het wordt.

Kentaur was meegenomen door Divoza maar volgens hen niet geschikt. Crown ken ik niet, zal ik nog eens even naar kijken. Heb zelf ook nog Sommer in gedachte. Maar eerst maar even de 2 afspraken afwachten