zadel zoektocht brede twist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: zadel zoektocht brede twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:26

fryso legancy old style heeft heeft enorm breed tussenkanaal en is bij de twist ook erg breed. pas iemand gesproken die zelfde probleem heeft en al veel zadels heeft bekeken en die schrok hoe breed het was bij dit zadel.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:02

Kijk ook eens voor een Anatomica zadel.
Ook ik ben zoekende naar zo'n soort zadel en kom namelijk hierop uit.
Krijgt jouw paard toevallig na het rijden met het zadel een soort van vochtbulten (vochtbultjes ter grote van een 2 euro muntstuk) net na de schoft naast de ruggenwervels?

https://sites.google.com/site/anatomica ... echnologie

Even wat tekst gekopiëerd:

De zadelboom:
De Anatomica zadelboom is breder dan een gemiddelde zadelboom. Dit geeft het paard meer bewegingsvrijheid bij de ruggenwervel. Hierdoor worden de wervelschijven van het paard niet geblokkeerd en kunnen ze zich optimaal bewegen.
Doordat de boom van voren geopend is, krijgen de schouder, trapeziumspier en het nekband meer bewegingsvrijheid.

Het kussen:
Het zadel geeft meer ruimte tussen de kussens dan andere dressuurzadels. Hierdoor kan de ruggenwervel zich optimaal bewegen.

Het kussen is breder en het kussen loopt aan de achterkant verder door. Hierdoor wordt het draagvlak van het zadelkussen groter en wordt het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak verdeeld.
Door het grote kussen oppervlak worden de trapezium-, brede- en lange rugspier beter ontlast. De belasting van de paardenrug wordt per vierkante centimeter dus kleiner. Het paard heeft daardoor minder moeite de achterhand onder het lichaam te brengen en kan meer van achteren naar voren gereden worden. Daardoor wordt de rug sterker en kan het paard zwaardere oefeningen aan. Daarnaast is het voor het paard gemakkelijker het lichaam te bewegen en kan het beter buigen in de lengte.

De Stoten
Door middel van het gebruik van drie bevestigingspunten van de stoten wordt een stabiele ligging van het zadel verkregen. De voorste stoot zorgt voor het aansingelen van het zadel aan de voorkant. De tweede stoot zit vast aan een V-systeem. Dit V-systeem zorgt ervoor dat de het zadel op twee punten wordt aangesingeld met behulp van één stoot. Totaal wordt het zadel op de rug op drie punten aangesingeld. Hierdoor wordt de druk dus beter verdeeld over de paardenrug en krijgt het zadel een stabielere ligging.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:21

Anatomica !!!!
Mijn paard werd er vreselijk stout van , mooi verhaal van de anatomica site .
Maar geloof dat niet per definitie ..
Want die van mij kon niet meer lopen met dit zadel

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:11

Tja zo zie je maar weer dat het moeilijk is om te kiezen.
Iedereen heeft weer andere ervaringen met verschillende zadels.
Blijft moeilijk, ik weet het pfff sterkte met kiezen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:03

Bedoel je dit TS?

Afbeelding

Afbeelding

Mijn zadel is op maat gemaakt voor mijn (inmiddels overleden) paard die extreem breed was en ook vrij plat qua schoft. Zadel is gemaakt op een verwisselbare boom van kent en Masters, maar qua kussens en ook de rest van het zadel volledig aangepast op een paard die echt breed is. Meer ruimte ook tussen de kussens om de schoft en schouders extra ruimte te bieden. Maar wel fatsoenlijk om op te zitten voor de ruiter.

Edit: nog een foto van de kussens zonder vuist :')

Afbeelding

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:14

zorro schreef:
Bedoel je dit TS?

[ [url=m/ntn1j0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qk1ppc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn zadel is op maat gemaakt voor mijn (inmiddels overleden) paard die extreem breed was en ook vrij plat qua schoft. Zadel is gemaakt op een verwisselbare boom van kent en Masters, maar qua kussens en ook de rest van het zadel volledig aangepast op een paard die echt breed is. Meer ruimte ook tussen de kussens om de schoft en schouders extra ruimte te bieden. Maar wel fatsoenlijk om op te zitten voor de ruiter.

Edit: nog een foto van de kussens zonder vuist :')

[ [url=m/19wLGd.jpg]Afbeelding[/url] ]

ja dit bedoel ik inderdaad

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:37

Dacht ik al! Dit is een Hastilow competition saddle, dus gemaakt op een boom van thorowgood, k&m, fairfax, met verwisselbare boom en levenslange garantie. alles om de boom heen word naar wens en op maat gemaakt. Zo mijn zadel dus extra ruimte voor bij de boom, breed tussen kanaal, smalle twist qua zitvlak, korte 17" kussens met 17,5 zitvlak. Extra lange zweetbladen omdat alles zo klein lijkt op een breed paard. Extra wrong, 2 kleuren bruin leer.

Geweldig zadel voor het leven en heel ruim aanpasbaar.

Verkrijgbaar bij Helen van Happy Horse advies. En eventueel (mochten dit nou net voor jou de goede maten zijn) is mijne te koop omdat mijn paard overleden is. Maar dan moet je al heel veel geluk hebben dat de maten overeen komen.

Haffjotin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:04

En een Wintec Wide?