Paard houd halster niet om.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:25

Mijn ene paard liet/laat zich ook niet makkelijk vangen. Ik neem random snoepjes mee. Dus de ene dag wel de andere dag niet. Dus niet vooral niet als gewoonte. Als ze dan komt krijgt ze wat, als ik er echt naar toe moet lopen niet. Ik sta zelf niet te juichen voor deze manier maar na 2 weken liep ze wel weer gewoon mee. :') En nu neem ik eigenlijk nooit meer wat mee en komt ze ook altijd.

vierspan

Re: Paard houd halster niet om.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:26

Vaak is de ketelruim te ruim, deze evt. (laten) inkorten.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:27

Keelriem!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:30

Ketelruim haha :')

Helaas kan die niet strakker want dan knelt die echt aan haar hoofd.. -O-

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:37

Mijn paard (haflinger met dikke bos manen) staat ook zonder halster. In principe niet toegestaan op stal maar iedere maand tig halsters moeten kopen is ook geen optie.
Je kunt bij de manenkam achter de oren een deel van de manen flink kort houden zodat het halster meer grip heeft. Dat hielp bij die van mij deels.
Aan een keelriem zou ik nooit beginnen. Twee keer bij een paard gezien dat het kreng volledig vast zat om het hoofd. Met bijna een oog minder tot gevolg.
En anders.. inderdaad het probleem oplossen van niet willen komen. Die van mij krijgt altijd braaf een snoepje wanneer ik haar heb gepakt. En was eerst ook het type van niet gelijk of helemaal niet willen komen.

Avelana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:41

Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, haar paard liet zich ook al niet vangen bij de vorige eigenaar, dus het was moeilijk om te ontdekken, waar dit gedrag vandaan komt. Het grappige is, dat ik hem zo uit de wei kan halen, maar hij weet ,dat ik niets met hem doe.
Hoe reageert het paard, als je hem door iemand anders uit de wei laat halen?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:45

Avelana schreef:
Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, haar paard liet zich ook al niet vangen bij de vorige eigenaar, dus het was moeilijk om te ontdekken, waar dit gedrag vandaan komt. Het grappige is, dat ik hem zo uit de wei kan halen, maar hij weet ,dat ik niets met hem doe.
Hoe reageert het paard, als je hem door iemand anders uit de wei laat halen?

Precies het zelfde, nja het ligt er dan aan wat ik de dag er voor heb gedaan.
Het is ook niet dat ze in paniek weg rent maar meer van ' je krijgt mij toch niet te pakken lalalalala '

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:51

Heb je eenfoto van het halster dat ze op heeft?? Kunnen we even mee kijken voor eventueel waar strakker oid gewion van af zijkant ?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 21:54

Ik zal morgen even foto's maken met verschillende halsters :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:08

2 manieren van aanpak. De een kan niet zonder de ander:

1) je leert je paard te komen als je zijn naam roept. Je gaat dus ook oefenen met komen, halsteren en meelopen. Beloon het gewenste gedrag

2) Je geeft zelf al aan dat het de dag na het rijden gebeurt en niet als je alleen hebt gepoetst. Je gaat kijken wat je in het rijden kunt veranderen zodat het OOK voor je paard leuk wordt om te rijden.

Het kan zijn dat je paard gewoon pijn heeft, maar ook dat het rijden op zich niet leuk is. Dan moet je dat meer belonend maken.

Met symptoombestrijding (ander halster/andere "vang technieken/halsband etc) los je niets op, je paard zal ook daarop een antwoord verzinnen. Je geeft ook dat al zelf aan. ;)

Je paard is blijkbaar heel gemotiveerd om niet te komen. Motiveer hem dus ok wel te komen. Klinkt simpel en het is ook simpel: zoek uit wat je paard motiveert en wat het is dat hij wil ontwijken. Simpel betekent niet per definitie gelijk aan "snel". :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 22:17

Als ik technieken wou om mijn paard te 'vangen' had ik dat wel gevraagd :)
Vind het een beetje jammer dat ik nu 3x mijn vraag moet stellen en dan toch nog zulke antwoorden krijg.

Mijn vraag was, hoe laat ik het halster om bij Kaya?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:21

Mijn paard laat zich ook moeilijk vangen hoor. Die wil ook niet aan het werk. We weten dat haar longen niet optimaal zijn en daar wordt de training op aangepast maar toch zal ze echt aan het werk moeten ( ook voor haar eigen bestwil). Periodes dat ze niet getraind wordt is er niks aan de hand met vangen :P

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van hoe strak het halster nu precies zit. Mijn merrie kreeg haar halster namelijk af door te rollen in de wei, dan gaat het halster over haar oren. Ik dacht echt dat ik hem strak genoeg had, ik heb hem toen maar een gaatje strakker gedaan. Ik dacht echt eerst oooo dat is toch veelste strak. Maar uiteindelijk kan ze er prima mee eten, heeft er geen last van en halster blijft op! Het is niet zo dat er geen ruimte meer tussen zit. Dat zit er echt wel! Maar vergeleken met het hoofdstel waarbij ik de keelriem altijd erg los heb was het toch even een verschil. En eigenlijk nog veiliger ook want er past nu in ieder geval echt geen hoef meer tussen.
En de mensen die zeggen dat een paard zonder halster op de wei moet omdat het veiliger is. Ik snap jullie standpunt maar als het halster strak/goed genoeg zit kan er echt geen hoef tussen of dikke weidepaal. En mochten ze uitbreken vind ik het toch een veiliger idee als ze een halster om hebben. Ik moet er niet aandenken dat 1 van mijn paarden door het lint gaat/ er overheen of wat dan ook en in paniek los loopt zonder halster, helemaal niet als daar ook nog een openbare weg loopt . ( terwijl die ander echt makkelijk te vangen is).

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 22:22

Lonneke2001 schreef:
Ik zou haar riempjes over haar hele lijf vastmaken die allemaal naar har halster leiden, zodat het blijft zitten, voor de zekerheid ook maar een halsband want je weet maar nooit, antirolsingel om zodat ze niet met rollen het halster af kan krijgen, en alleen op de weide want stel je voor dat vriendjes haar gaan helpen het halster af te krijgen :+

Ha-ha, volwassen :j
Zal het onthouden.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:25

Heeft je paard misschien een deken met hals op? Dan zou je misschien aan het uit einde van de halsstuk een lus(je) kunnen maken zodat daar het halster door kan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 22:29

Ze heeft op dit moment een deken met hals ja :j

Dat is nog wel een idee ja.. Ga even kijken hoenik dat kan fixen ! Bedankt :)

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:31

Als je handig bent met naald en draad dan moet het gaan. Ik zou wel voor ijzersterk garen gaan. Die kun je bij de Hema gewoon kopen. En lus(je) zou je van een stukje leer of zo kunnen maken.

Maar ik wil graag een foto('s) zien hoe het halster momenteel zit ;)

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:45

Idd iets zoeken wat ze leuk vindt, en iets wat ze liever wil vermijden. Bij mijn bijrijdpaard heeft het heel goed geholpen om haar uitgebreid te belonen incl. snoepjes (ze bedelt niet snel) wanneer ze naar me toe kwam als ik haar riep. Blijft ze staan of loopt ze weg dan dwing ik haar om een paar rondjes te draven; iets wat ze niet leuk vindt als ze lekker staat te suffen. In het begin lastig om consequent te zijn, maar mevrouw had het geintje na 3x door en komt nu met d'r oortjes naar voren als ik haar roep.
Nu moet ik toegeven dat ik haar zo heb geleerd om naar me toe te komen, das wat anders dan een paard dat wegloopt in de wei. In dat geval zou ik alle stapjes de goede richting in, zoals blijven staan, overdreven belonen. Op deze manier wordt het een keuze voor je paard en geen negatief, onvermijdelijk iets wat ze willen ontlopen.

Succes! +:)+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:56

SindyKaya schreef:
Andere vang technieken heb ik geprobeerd, eerst alle paarden uit het weiland, biks mee, eerst een ander paard pakken en daarna haar, maar na een tijdje heeft ze mij door.

Halsband kan, zal ik even moeten overleggen met de eigenaar :)

biks nooit meenemen.. daar loop je het risico mee dat het paard een drammer gaat worden, of dat je opdringerige andere paarden krijgt.

als ik mijn paard uit de wei haal.. dan staat er bij de poetsplaats wat lekkers al voor hem klaar.. meestal een hand hooi met een worteltje erdoor gesnipperd.

na het rijden wacht er een emmertje slobber of muesli.

zo is het altijd een 'feestje' om eruit te komen.. of hij nu aan het werk moet of niet.. iets lekkers is er altijd wel bij..

ook mijn paard heeft zijn dag wel eens niet en steekt zijn denkbeeldige middelvinger op, of minder denkbeeldige vlaggende staart de lucht in en wandelt zonder mij een blik waardig te gunnen naar de andere kant van de wei (waar hij dan domweg staat te wachten tot ik hem daar zijn halster om kom doen :') )..

Na het rijden mag hij eigenlijk altijd even lekker rollen in de bak van mij.. meestal ontaard dat in de bakranden afgrazen zodra hij uitgerold is.. maar hij houd mij scherp in de gaten.. 1 blik dat ik met de roze emmer aan kom sjouwen en hij staat bij het hek klaar voor zijn hapje na het werk..

om het af te maken, mag hij op de terugweg ook altijd naar believen lekker grazen tot we bij de wei zijn (heenweg sta ik dat niet toe of slechts met mate, anders heb ik straks een paard dat niet mee te sleuren is lol).

----

moraal van het verhaal.. zoek datgeen wat voor hem echt een tractatie is.. of dat nu een hand muesli is, slobber, grazen, een dikke wortel of een combinatie van allemaal.. Dat krijgt hij alleen maar als hij uit de wei is geweest.

wel natuurlijk met de eigenaar overleggen wat hij mag hebben en in welke hoeveelheid, je wilt natuurlijk ook geen moddervet paard overhouden