Wat voor zadel met hoge schoft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Wat voor zadel met hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:19

Ik heb weliswaar een KWPN'er, maar ook met een hoge schoft, en door zijn hoge leeftijd (23) een wat holle rug. Ik had eerder een Euroriding Luxor, toen zijn rug holler werd paste dat niet meer, en heb ik een Tietse's Choice gekocht; die zijn voor Friezen gemaakt, dus ook wat hollere rug vaak. En gaf geen enkel probleem met zijn schoft (die toch echt hoger is dan die van jouw paard). Maar toen zijn rug nog holler werd, kreeg ik er geen boomzadel meer op pas; alles ging 'bruggen'. Ik heb nu een Barefoot die hem prima past, echter mij te breed zit. Dinsdag komt Teteltee (hier van bokt) Ghost zadels passen; die zitten en rijden compleet anders dan Barefoot bijvoorbeeld. Dus om nou te zeggen dat je 'boomloze zadels niet lekker vindt zitten/rijden' is net alsof je zegt dat je stoelen niet lekker vindt zitten; de een of de andere maakt een wereld van verschil. Bovendien is het voor een paard met een hollere rug vaak een enorme uitkomst, omdat de boom van geen enkel boomzadel hier rekening mee houdt, en dat dus per definitie niet lekker zal passen. Maar de keus is uiteraard aan jou! Succes, hoop dat je gauw vindt wat je zoekt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:31

Ik heb een kn symphonie op me kwpner met hoge schoft liggen. Enige zadel wat niet knelten waar ik goed in zit.

Kent en master high withner lag ook goed maar vond ik te gedwongen zitten.

Kentaur penelopa lag redelijk maar moest wel een prolitenpad onder om hem te liften

Thorrowgood T8 high withner lag iets minder mooi als de kent en master maar kon er mee door.

dierfysio

Re: Wat voor zadel met hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:57

Klopt, KN kan ook prima. Mijn eerste zadel was een hele oude KN (met rode klipjes aan de beugelhaken), en die paste prima op paardlief en ook op andere paarden met hoge schoft. Ik zat er helaas na een hernia-operatie niet lekker meer in; het is echt een fijn zadel als je heel recht, met een lang, recht naar beneden hangend been zit.